Hej,
Jag måste erkänna att jag har gått lite vilse här - kanske kan någon klok och tekniskt begåvad linnist hjälpa mig. Det jag undrar är helt enkelt över vad som är viktigast ur ett filkvalitetsperspektiv och vad som faktiskt är en upplevelsebar skillnad? För att ge ett exempel:
Jag har handlat musik både från Linns kollektion av Studio master filer (ja, jag tycker också att priset är för högt) samt av HD tracks (jag låtsades bo i USA

) och här är filerna av modellen AIFF/FLAC och uttrycks som 96khz/24 bit och när jag spelar upp dem i Itunes så kan de tex ha en bitrate på 9.000 eller nåt sånt bit/sekund om jag fattat saken rätt.
I mitt Linnhem så fuskar jag tillsvidare enligt följande:
Laptopen spelar upp filerna från en hårddisk på 1 tb (där jag nu har hela min skivsamling och en annan disk för backup såklart - orka rippa om - not) till en separat d/a omvandlare (Musical Fidelity V-dac) via usb till min Unidisc Sc som sedan skickar allt vidare till slutsteg och Espek. Jag undrar nu:
1. Kan USB hantera högre tal än 44.1khz eller är det bara optisk utgång som klarar det?
2. Om nej på ovanstående - tappar jag då i kvalitet när jag spelar upp filer med 96khz/24 bit eller hur arbetar d/a omvandlaren?
Mycket tacksam om någon kan reda ut begreppen så jag vet om jag kan fortsätta köpa högupplösta filer eller om jag slänger pengarna i sjön?
Mvh,
Johannes