selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 00:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
equi wrote:
Jag tror att skivmarknadens stora inkomster kommer från den popsörja som spelas på radio. Det är trots allt dom skivorna som ligger på topplistorna.

Genom internet så har dom tappar väldigt många av dessa kunderna. För dom bryr sig mindre om dom har en orginalskiva eller en skivan på mp3.

Medan jag tror publiken för icke mainstream musik har ökat. Dock vet jag inte om dessa skivor säljer bättre, en anledning kan ju vara att de flesta skivaffärer inte ens tar in skivor av mer eller mindre okända artister. Dom är rädda för att göra förluster och då enbart försöker dom sälja mainstream musik (som är ett säkert kort).
Jag har en annan syn på saken - eller kanske är den samma egentligen? Nåja, hursomhelst:

Jag tar det utifrån mitt perspektiv. Jag har varit musikintresserad sen...sen innan jag föddes egentligen. Har alltid varit väldigt väldigt sugen på att höra bra musik. Under uppväxtåren fick jag det genom att lyssna på det som min bror lyssnade på (vet faktiskt inte var han upptäckte allt egentligen, men bra var det), sen när han flyttade hemifrån fick det bli sånt som kompisar tipsade om, eller sånt som jag helt enkelt fick chansa på och köpa ohört. När MP3 kom välkomnade jag det direkt, och började upptäckta massvis med ny musik. Helt plötsligt var inte problemet att hitta bra musik, utan snarare att sovra bland all musik jag hade möjlighet att lyssna på...
...och sen dess är jag fullkomligt säker på att jag köper mycket mer skivor än jag hade gjort annars. Jag har upptäckt så mycket mer bra musik som jag varit tvungen att köpa helt enkelt. Det har två effekter:
  1. Skivbolagen får sälja mer skivor till mig uppenbarligen, eftersom jag köper mer.
  2. Skivbolagen har däremot INTE den kontroll över min konsumtion som de skulle vilja ha.
Nu ska jag inte vara alltför cynisk, men jag kan tänka mig att skivbolagens dröm är att de kan förutsäga sina inkomster som en direkt funktion av hur mycket PR de gör för en artist. Så fungerar det till stor del idag ändå faktiskt - hur många listor tror ni t.ex. Britney Spears hade toppat om inte hennes skivbolag hade bestämt sig för att hon skulle bli något stort? Men ju fler alternativa sätt det finns för folk att upptäcka musik, ju svårare för skivbolagen att förutsäga vad som kommer sälja och anpassa sig därefter. Som någon sa om de effekter MP3 och andra liknande format får i praktiken, "music is once again not a noun, it is now a verb".

I och med den utvecklingen får icke-mainstream-musiken större utrymme, för nu får musiken tala för sig själv, utan storslagna PR-kampanjer och hjärntvätt på radio och video. Och den musik som helt enkelt är bra, den säljer. Återigen, exakt så här är det inte än idag, men tendenserna börjar märkas. Och det är en bra sak i mina ögon...men inte i de traditionella skivbolagen, som vill fortsätta på sin inslagna väg ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 01:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Bra Ayn! Det var faktiskt nåt i den stilen jag försökte säga :wink:

Dom "små" artisterna får helt plöstisligt utrymme, medan bolagen inte har samma kontroll att få "alla" att köpa just det dom vill att man ska köpa.

...och när dom som lyssnar på radio-popen inte har samma intresse av en orginalskiva, då tappar dom väldigt många köpare av just den musik (alltså den dom vill sälja) eftersom dessa personer istället laddar hem det dom vill ha och är nöjda så. Detta är väl den stora förlusten för skivbolagen.

Själv har jag alltid gillar mp3:or och det är väl därifrån musikintresset har ökat så otroligt. Man har alltid möjlighet att utforska ny musik.

En anledning till varför det är "omöjligt" att hålla igång en skivaffär, det är till stor del att köparna sviker (sant?), men även att det inte finns några direkt säkra artister som man vet säljer och säljer (iaf inte i den mängd man kan önska) och att köparna istället vill ha alla möjliga "konstiga" skivor (eftersom skivbolagen har tappat kontrollen över konsumenterna).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited