selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
Men åter till frågan, varför är skivorna så dyra här i Sverige när man enligt det som tidigare skrivits i denna tråd, har sänkt priserna i USA?
Vad jag läst så är USA's prisänkning ett test för att se om det är de höga skivpriserna som orsakar nedgången som om det går väl ut kanske kommer att påverka resten av världens skiv priser.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
hepcat wrote:
Quote:
Men åter till frågan, varför är skivorna så dyra här i Sverige när man enligt det som tidigare skrivits i denna tråd, har sänkt priserna i USA?
Vad jag läst så är USA's prisänkning ett test för att se om det är de höga skivpriserna som orsakar nedgången som om det går väl ut kanske kommer att påverka resten av världens skiv priser.
Ok, intressant!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Med risk för att låta bitter så gissar jag att det som vanligt kommer att ta en j#*la tid innan det händer något med skivpriserna i Sverige.
Hoppas dock att jag har fel!

Att "någon" (vet ej vart du hade läst det hepcat) säger att det är ett test av USA, så skulle jag vilja ge "dom" stark kritik för detta sk. "test".

Att kalla en prissänkning för ett test är väl egentligen bara att gardera sig och rättfärdiga argumentet; "Det var ju bara på prov" när dom vill skicka aguilera på solsemester :evil:
Det är väl klart som korvpad att försäljningen ökar när man sänker priserna med 30%!!

För övrigt; har dom inte SCB (Statistiska Centralbyrån) i USA som kan ta reda på orsaken till nedgången åt dom ??
Annars kan dom ju kika in på vårat lilla forum som tycks ha lösningar på de mesta :D :D :D :lol: :lol:

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag är inte lika övertygad om att försäljningen kommer att öka. Många som jag känner, som i och för sig inte köpte så mkt skivor förut heller, laddar bara ned sin musik numera. Har man vant sig vid det att det är gratis och att bara behöver gå till datorn för att hämta musiken tror jag inte det är så lätt att ändra det mönstret genom att sänka priserna en del.

Dock tror jag det är rätt väg att gå, jag tycker personligen att 150 kr för en skiva är helt ok, och en 100-lapp, då kan man kosta på sig den även om man bara har koll på någon låt....det är väl individuellt vad man tycker är billigt och dyrt men för min del tror jag jag kommer köpa fler "nya" skivor om de ligger på 100-150 kr. Nu köper jag ofta billigare skivor som är några år, för 50-100 kr. Har jag inte hört skivan så är den ju ny för mig och är den då billigare är det ju ännu bättre :)

Totalt sett vet jag inte om det resulterar i mer pengar på skivor, kanske fler nya skivor istället...


Last edited by Sony on Thu Nov 06, 2003 22:02, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
nasoferm wrote:
Med risk för att låta bitter så gissar jag att det som vanligt kommer att ta en j#*la tid innan det händer något med skivpriserna i Sverige.
Hoppas dock att jag har fel!

Att "någon" (vet ej vart du hade läst det hepcat) säger att det är ett test av USA, så skulle jag vilja ge "dom" stark kritik för detta sk. "test".

Att kalla en prissänkning för ett test är väl egentligen bara att gardera sig och rättfärdiga argumentet; "Det var ju bara på prov" när dom vill skicka aguilera på solsemester :evil:
Det är väl klart som korvpad att försäljningen ökar när man sänker priserna med 30%!!

För övrigt; har dom inte SCB (Statistiska Centralbyrån) i USA som kan ta reda på orsaken till nedgången åt dom ??
Annars kan dom ju kika in på vårat lilla forum som tycks ha lösningar på de mesta :D :D :D :lol: :lol:

Med risk att låta ännu bittrare så tror jag inte det händer något alls med priserna.

Var jag läste det kommer jag inte ihåg. :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Sony wrote:
Jag är inte lika övertygad om att försäljningen kommer att minska
Antar att du menar öka ?

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
Nu köper jag ofta billigare skivor som är några år, för 50-100 kr. Har jag inte hört skivan så är den ju ny för mig och är den då billigare är det ju ännu bättre
Bara för att retas lite säger jag LP12 och begagnade vinyler många skivor man får då för pengarna. Sanning med modifikation.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
:lol: :lol: :lol:
snacka om att strö salt i såren

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
nasoferm wrote:
:lol: :lol: :lol:
snacka om att strö salt i såren
Nja tänk dig att jag vill ha Johnny burnette and the rock'n'roll tio tummaren i original från 56 (vilket jag vill) så ligger den på ca 1000$ kan jag istället tänka mig CD utgåvan som faktiskt är bra remastrad så räcker det med ca 130:- eller något sådant. kan ju iofs ta vinyl reissuen från 78 då klarar jag mig med 300-400 kronor idag om jag inte har tur och nån har den som inte vet vad den är värd.
Ps jag har reissuen fick tag på den för 70 spänn för några år sedan.
Det finns flera sådana exempel.
ps det var en här i göteborg som hittade original tian på en loppmarknad i vg skick för 15:- troligvis enda exet i landet det ska nämligen inte funnits några.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Sony wrote:
Totalt sett vet jag inte om det resulterar i mer pengar på skivor, kanske fler nya skivor istället...
En bra poäng helt klart. Men det skulle isf bara vara en fördel för oss konsumenter och helt klart mycket roligare.

Åter till problemet: Vad gör vi för att då behålla dom små skivbutikerna, eller kanske till och med dom stora ??
Är fler skivmässor med begade skivor ett steg på vägen ?

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 16:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Tror det är väldigt svårt att få dom små skivbutikerna att stanna. Antingen om någon vågar satsa stort och har ett bra utbud på allt mellan lågpris CD, DVD, LP och lite dyrare special utgåvor etc. En begagnadhörna skadar ju inte heller.

Sen måste man våga ha ett längre pris så man kan konkurera med Ginza & CDON. Man kan kanske inte ha lägre pris på allt, men man kan inte ligga 100-lappen dyrare än vad man kan beställa skivan för, för då tappar man sina kunder.

Själv kan jag tänka mig att köpa nån "rolig" japan import för 200:- fast idags läget tvingas man beställa från utlandet om man vill ha något sådant. Sånt vågar jag mig inte riktigt på, plus att frakten blir ofta svindyr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 21:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
serben wrote:
Nu är jag inte någon expert på detta område, men en modern film med mycket effekter och många bra (dyra) skådespelare borde kosta ganska mycket. Om man sen sitter kvar och läser eftertexten så är det ofattbart hur många som faktiskt har hjälpt till att göra filmen...
Visst får ju filmindustrin stora inkomster även från Bion, men musikerna har ju sina koncerter (stavning?). Med detta i åtanke tycker i alla fall jag att en CD-skiva borde vara betydligt billigare än vad den är idag. Att skylla på mp3 är alldeles för enkelt.
Även filmer tycker jag i många lägen kan sägas vara väldigt dyra. De flesta storfilmer som finns spelar in så pass mycket på bio att det som sedan säljs till kunder bara är en bonus. Blev dock glad när jag såg att T3 går att få för dryga 200kr. Det ger väl bolagen pengar till att spela in smalare filmer också kan man tänka. Men visst skulle jag köpa mer film och musik om det var billigare. Nåja, detta var mest en massa flummande...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 22:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
nasoferm wrote:
Sony wrote:
Jag är inte lika övertygad om att försäljningen kommer att minska
Antar att du menar öka ?
Skriver som en ko tror jag :(
..tror tanken gick fram iallafall...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 23:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
personligen så handlar jag uteslutande skivor via internet.
varför stödja min lokala handlare när han är 60 spänn dyrare på en fullprisskiva än cd-wow ex.vis.
nu är det inte så att jag lyssnar hos den lokala skiv-butiken och handlar senare på internet,det vore att vara en parasit.utan jag har ganska klart för mig vad jag ska köpa när jag beställer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 23:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Å andra sidan kan man jämföra priset på en CD mot annat. Psykologiboken jag köpte i tisdags kostade 540:- på Bokis. Hade kostat 930:- att beställa från Bokus Bokhandel på internet.

Det mesta har blivit dyrare och för tre år sedan kostade väl en fullprisskiva på Ginza 129:- (???) nu ligger dom på 159:- vilket bara är en ökning på 30:- Det är egentligen inte så farligt (även om jag anser det vara för dyrt för en CD).

Jag tror att skivmarknadens stora inkomster kommer från den popsörja som spelas på radio. Det är trots allt dom skivorna som ligger på topplistorna.

Genom internet så har dom tappar väldigt många av dessa kunderna. För dom bryr sig mindre om dom har en orginalskiva eller en skivan på mp3.

Medan jag tror publiken för icke mainstream musik har ökat. Dock vet jag inte om dessa skivor säljer bättre, en anledning kan ju vara att de flesta skivaffärer inte ens tar in skivor av mer eller mindre okända artister. Dom är rädda för att göra förluster och då enbart försöker dom sälja mainstream musik (som är ett säkert kort).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited