selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Här startar vi en ny tråd om detta heta ämne då det uppenbarligen behövs "vädras" lite. Dessutom passar det inte in i ett ämne som heter "Skivmarknad i Umeå". // Admin naso
equi wrote:
Synd och lite konstigt att det inte ordnas mer sånt här uppe, vi har ju inte ens en "riktig" skivaffär i stan :oops: Sen verkar det ju som att halva forumet håller till här uppe.
Det vi kan "tacka" att det försvinner fler och fler skivaffärer är mp3 nedtankning från internet. Skivaffärerna som fanns i Luleå gick väldigt bra fram tills dess att nedtankandet började...[/i]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 20:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Personligen så tycker jag, som komplement till freddes inlägg ang. mp3, att cd-skivorna är för dyra.
189 spänn och uppåt för en skiva har jag helt enkelt inte råd med bara sådär...

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
nasoferm wrote:
Personligen så tycker jag, som komplement till freddes inlägg ang. mp3, att cd-skivorna är för dyra.
189 spänn och uppåt för en skiva har jag helt enkelt inte råd med bara sådär...
Japp du har helt rätt. Frågan är om skivorna blev dyra på grund av att försäljningen minskade till en följd av nedtankningen eller om försäljningen minskade ytterligare på grund av att man höjde priserna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 20:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Det var säkert en kombination av båda, men om jag inte minns fel så kostade cd-skivorna en del redan innan mp3-boomen (??)

Hur gör vi då för att få bukt med priserna ?

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
nasoferm wrote:
Det var säkert en kombination av båda, men om jag inte minns fel så kostade cd-skivorna en del redan innan mp3-boomen (??)

Hur gör vi då för att få bukt med priserna ?
Tja, säljer man mer kan man sänka priserna. Jag tror man slår knut på sig själv då man höjer priserna för att kompensera en minskad försäljning. Men naturligtvis är det mer komplicerat än så.

mp3 nedtankningen är också en produkt av höjda priser. Istället för att chansa så tankar man istället ned skivor som man är lite osäker på om man gillar. De skivor man köper blir mera "säkra kort" vilket avspeglar sig i det utbud butikerna har idag.

Även för oss som prioriterar ljudkvalitén högt och inte vill ha mp3 får de höjda priserna resultatet att man köper mindre skivor. De är för dyra helt enkelt.

Höga priser gör det också svårare för mindre kända artister att överleva, och det blir väldigt svårt för nya artister att komma fram. Skivbolagen ger bara kontrakt till absolut säkra kort.

Den enda fördel jag personligen ser med detta är att det ökar chanserna för att vinylen ska komma tillbaka. På loppis kostar skivorna inte många kronor och med en hyfsad skivspelare kan man samla på sig en ansenlig skivsamling till inte allt för astronomiska priser.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ytterligare en produkt av de höga priserna är att butikerna flyttas från vanliga affärer till internetbutiker. Eftersom dessa har betydligt lägre omkostnader kan man hålla nere priserna och vanliga butiker har inte en chans att konkurera. Detta ser jag som väldigt tråkigt, för det är en stor fördel att kunna "bläddra på plats" och få skivan på en gång.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 21:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jo, själv är jag helt klart "för" små butiker som marknadsför mindre artister.
Vem vet, ens favoritmusik ligger kanske där och väntar :D
Jag hoppas att den nya beg-butiken i luleå får överleva.
Gubben som driver den är en riktigt entusiast och kanske lite speciell :D

Däremot tror jag att det måste till något mer än bara ökad skivförsäljning för att sänka priserna.

Jag misstänker att problemet ligger djupare in i skivbolagens värld än man kan tro. Dessutom har ju faktiskt skivpriserna i USA gått ner med 30% (!!) Varför händer inte detta i Sverige ??
Dags att spekulera lite, så blir inte upprörda nu ;)
I Sverige tror vi fortfarande att anledningen till prishöjningarna är mp3. Detta är även vad många skivbolag och butiker hävdar.
Kanske var det så att mp3 bara gav skivbolagen en anledning att höja priserna för att tjäna mera pengar?
För det är ju klart, de är inte gratis att skicka omkring Britney land och rike runt. :twisted:
Jag menar med detta inte att pengar som artister idag tjänar är oförtjänta sådana. MEN nog är de märkligt vilken skillnad det är artister emellan.

Jag har en utopi där vikten på musikproduktionen ligger på ljudkvalitet och riktigt duktiga musiker och inte på pengar som artisten tjänar.
Är det inte så att en artist ska låta bra live och inte bara på skiva.
För vi strävar väl i våra dyra anläggningar efter att det ska kännas live ??

Mycket intressant tråd de här föresten...jag avslutar mitt inlägg här så får vi se vart de leder :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
nasoferm wrote:
Jag har en utopi där vikten på musikproduktionen ligger på ljudkvalitet och riktigt duktiga musiker och inte på pengar som artisten tjänar.
Är det inte så att en artist ska låta bra live och inte bara på skiva.
För vi strävar väl i våra dyra anläggningar efter att det ska kännas live ??

Mycket intressant tråd de här föresten...jag avslutar mitt inlägg här så får vi se vart de leder :D
Jag spekulerar själv bara så vi kan ju fortsätta med det och se vart vi hamnar. Börjar nog bli hög tid att byta namn på tråden snart. :wink:

Jag vet inte hur det har blivit som det har blivit idag. Om man skall överdriva lite så verkar det faktiskt som att det inte produceras någon bra musik längre. Topplistorna domineras av artister som fått skivkontrakt tack vare utseendet samt samlingsskivor. Slår man på radion så spelar de mest nya versoner av gamla låtar.

När det gäller ljudkvalitén på skivor i allmänhet har jag väldigt svårt att förstå vad som styr den delen. När ett lokalt band från en liten by i norrland har en skiva som de spelat in själva som låter så mycket bättre än det stora världsartister spelar in förstår jag inte hur det hänger ihop. :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 23:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Måste säga att även jag är upprörd över de höga CD-priserna. Personligen så har det blivit mer filmer för mig de senaste åren, och som student har jag knappt råd att köpa båda, så det blir inte så många skivor till de pris de ligger i idag (tyvärr) :cry:

Tycker det är väldigt konstigt att nästan alla nya filmer knappt kostar mer än en ny CD-skiva idag.
Jag menar.., vad kan kosta mest att producera?! :?:

Nu är jag inte någon expert på detta område, men en modern film med mycket effekter och många bra (dyra) skådespelare borde kosta ganska mycket. Om man sen sitter kvar och läser eftertexten så är det ofattbart hur många som faktiskt har hjälpt till att göra filmen...
Visst får ju filmindustrin stora inkomster även från Bion, men musikerna har ju sina koncerter (stavning?). Med detta i åtanke tycker i alla fall jag att en CD-skiva borde vara betydligt billigare än vad den är idag. Att skylla på mp3 är alldeles för enkelt.

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2003 01:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Det enda positiva på skivmarknaden jag upplevt på senaste månaderna är att många lite äldre skivor, ungefär 1998 och bakåt går att hitta relativt billigt (iaf på Ginza).

Det största vansinnet är att alla fullprisskivor kostar mellan 159-219:- Det känns otroligt omotiverat att gå på stan och köpa en enkel CD för 199:- Det är väl anledningen till varför skivbutikerna inte klarar sig. Dom tvingas helt enkelt att köra med höga priser för att få in tillräckligt med pengar.

Mp3:or är enligt min mening lika mycket till ondo som till godo. Vissa grupper av människor köper mer skivor medan andra köper fler och även skivor dom inte annars skulle ha köpt. Det gynnar nog många artister, på samma sätt som det är dåligt för andra.

Värst är det nog för mainstream musiken som måste tappa en massa (men det är väl bara bra enligt min mening).

Min åsikt är iaf att lägre skivpriser skulle göra att fler köpte mer musik. Skulle en skiva kosta 100:- så skulle nog dom flesta "våga" köpa den efter att bara hört nån låt eller fått ett tips av nån polare. I dagsläget är det en omöjlighet, för ingen vill lägga 199:- på en CD.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2003 01:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Personligen så spekulerar jag i om den minskade skivförsäljningen inte är mer en kombination av olika saker.

1. De stora bolagen har köpt upp flera småbolag och släpper oengagerande musik allt låter i stort sett likadant.
2. Priserna på skivor är för höga.
3. DVD filmer har ökat i försäljning någonstanns måste pengar tas till dem.
4. MP3 pga att de hindrar en hel del felköp men samtidigt så kan folk chansa mer genom att tanka ner sådant de aldrig skulle tänka sig att köpa och därmed breddar sin smak och eventuellt köper sånt de inte skulle köpa annars vilket motverkas av ovanstående med att musiken som släpps blir mer enkelriktad.
5. Gemene mans stereo är så dålig att de inte hör någon skillnad mellan MP3 och en originalskiva och därför väljer att tanka ner det på nätet istället.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2003 02:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Quote:
5. Gemene mans stereo är så dålig att de inte hör någon skillnad mellan MP3 och en originalskiva och därför väljer att tanka ner det på nätet istället.
Vill göra en ändring här:
Gemene mans musiköra är helt skadat av den enkelriktade och tråkiga musiken som vi ständigt matas med att vi inte hör någon skillnad på vad som låter bra och dåligt.

(Hur kan famefactory få en sån slagkraft som det verkar ha fått egentligen?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2003 02:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
equi wrote:
Quote:
5. Gemene mans stereo är så dålig att de inte hör någon skillnad mellan MP3 och en originalskiva och därför väljer att tanka ner det på nätet istället.
Vill göra en ändring här:
Gemene mans musiköra är helt skadat av den enkelriktade och tråkiga musiken som vi ständigt matas med att vi inte hör någon skillnad på vad som låter bra och dåligt.

(Hur kan famefactory få en sån slagkraft som det verkar ha fått egentligen?)
Ja det var ju oxå ett sätt att se på det ;) ligger nog en del i det. efter att ha matats med någon radiokanal på jobbet en hel dag :evil: :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2003 23:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag måste säga att det är svårt att inte se fördelarna med mp3.
Att sitta hemma och provlyssna musik och, som någon skrev, bredda sin musiksmak.
Det är ju ypperligt smart. För många gör det förhoppningsvis att dom köper MER skivor. Men som sagt, det drabbar nog dom stora jättarna på marknaden och det är väl dom som gnäller mest ?? :D :D

Det är ju för övrigt så skönt att stänga av dataskrället och bara njuta av musik och tystnad runt omkring :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ett bra alternativ för att kunna provlyssna musik är att nätbutikerna lägger ut en eller ett par snuttar från varje skiva som man kan ta hem och provlyssna. Vill minnas att jag varit på en sån sida, minns dock inte vilken. Men det är klart att göra detta för 10000 skivor är lite väl mycket jobb kanske! :roll:

Jag har hört många argument både mot och för mp3. Vissa menar t.ex. att nedtankningen inte alls minskar försäljningen utan istället ökar den eftersom de som tankar ned inte skulle ha köpt skivan ändå om det inte fanns att tanka ned. Detta tillsammans med att många provlyssnar på mp3 och får på så sätt tips på bra musik som man kanske annars inte skulle ha köpt.

Men åter till frågan, varför är skivorna så dyra här i Sverige när man enligt det som tidigare skrivits i denna tråd, har sänkt priserna i USA?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited