selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 05, 2010 18:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Comstedt wrote:
Tråkigt at Linn inte tar ansvar direkt, lite god will och då får nöjda kunder som kommer tillbaka.... Känns också som ett fel som är svårt att upptäcka som köpare. Även svårt at lyckas åstakomma själv utan at skada högtalare i övrigt.
Jadu, jag ställer mig frågande till hur dom egentligen tänker och resonerar där borta, känner mig inte sådär jättesugen på att införskaffa fler prylar, inte nya i alla fall.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 16:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Det löste sig inte alls tillslut med Linns hjälp, Linn vägrar erkänna att dom gjort fel så min ÅF får ta hela kostnaden istället. Dealade till mig en svart M112 istället som jag får betala emellan lite för och returnerar min cherryfärgade M112 (den är svårare för dom att sälja, därav mellanskillnaden vilket jag tycker är okej ändå), och dom svarta M140 som stått här som jag fått låna från min ÅF får stå kvar, dom var nya när dom anlände hit.

Skrämmande dåligt hanterat av Linn och hela förklaringen står att finna i att högtalarna jag köpte, hade stått nya på lagret ett par månader. Över 4 månaders ålder på en produkt så blir Linn helknäppa att ha att göra med och dom tycker det hela är ÅFs fel som inte upptäckt felet (som är dolt under en grill och under ett element dessutom.) Dessutom så när högtalarna skickades till Skottland för analys osv så.. jag är 100% säker på att dom var oskadade i övrigt, min ÅF kollade dom också innan dom skickades iväg eftersom att jag krävde detta så ingen kan lasta mig om dom går sönder under frakt t.ex .. När Linn har packat upp dom därborta så får min ÅF efter nån dag reda på att den andra högtalaren är skadad i faneren. Kartongen är dock hel?? Linn provlyssnar den andra med sprucken baffel och tycker den låter som den ska och tycker jag som kund ska ta tillbaka mina högtalare (nu är båda 2 skadade) och vara nöjd med det. Kan säga att jag hade god lust att sälja varje Linnpryl jag äger och bara skita i det här med hifi helt, var så fruktansvärt arg så det är obeskrivligt. Kan bara tacka min ÅF som försökt medla och tillslut tar den ekonomiska smällen själv istället för att jag ska bli drabbad.

Helt sanslöst det här och jag förstår verkligen ingenting.. Ska byta min M112 till en svart istället och sen blir det nog ingen ny Linnpryl igen någonsin för min del. Begat som är konstaterat som väl fungerande visst men Linns sätt att hantera det här är så fruktansvärt dåligt så jag vågar ärligt talat inte köpa nytt igen.

Sorry för gnället, vet att en majoritet har haft goda erfarenheter men men..

Just nu låter det hursomhelst riktigt riktigt bra, tom med mina LK100's svänger det ordentligt. Sista jag gjorde var att klippa jordblecket på nätverkskabeln till Akuraten och jag blev lite förvånad över att det gjorde ljudet renare på något sätt, tydligare och betydligt mindre dist i diskanten på högre volymer. Blir nog att ta hit nån som är duktig på installationer som får gå igenom rubbet :)

Har också vant mig vid det slankare ljudet i Cara 10 och är rätt nöjd med den faktiskt, blir nog att köra på den tills vidare. Ibland saknar jag det lite svulstigare ljudet som har lite bättre tryck som Cara 9 ger men men, man kan tydligen inte få allt :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Strongt gjort av ÅF att ta den ekonomiska smällen, vem är återförsäljaren?
Tragiskt gjort av Linn, undrar om det finns någon knorr mellan Linn och återförsäljaren när det blir så här

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 16:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
T&T i Luleå är dom jag handlat mina M140 av, kan bara ge dom en eloge för att dom utan att trassla ger mig ett par nya M140 som dom själva får bekosta men det är ju en förlust på en sådär 13-15k för dom skulle jag tro vilket inte känns så jättekul för mig heller.. Inte mitt fel och inte deras fel men ändå blir det fel så att säga, känns lagom muntert :)

Om det nu är så det är så ska ju i slutändan inte en kund bli drabbad på det här viset Pekka. I mitt jobb sitter jag dagligen och bland annat hanterar serviceärenden som gått snett mellan företaget och kunder och ser till att kunden blir nöjd tillslut genom bra dialog och framförallt genom att göra precis som Ikea gör, dom kompenserar och löser problemet även om det kostar och undviker i mesta möjliga mån att sätta en kund i kläm. Här har Linn mycket att lära.

Nåja.. det är löst för min del i alla fall och det känns skönt så man slipper fundera och kan fokusera på att lyssna på musik istället :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Det är alltid ÅF som du som kund har ingått ett avtal med i o m ett köp, så det är mot ÅF som
alla krav skall ställas, oavsett om det rör sig om garanti- eller reklamationsärenden.

Vad sedan distributör eller fabrik tycker och säger om ärendet, det är ÅF´s huvudvärk. Detta
då kund (enligt lag) inte ska bli lidande för att ÅF har sämre villkor hos sin leverantör än vad
slutkunden har hos ÅF.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 17:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Absolut Magnus, dock så tycker jag inte om att sätta en mindre butik i kläm ekonomiskt om det kan undvikas.

Linn ville ju returnera mina högtalare till mig dvs dom gjorde en bedömning som min ÅF bör rätta sig efter egentligen. ÅF väljer istället att ge mig ett par nya högtalare och slänga mina högtalare och står helt utan ersättningsprodukt från Linn. Om T&T gjort som Linn velat hade dom gett mig en fanerskadad högtalare samt en med sprucken baffel och sen hade jag varit tvungen att gorma något oerhört med T&T för att få rätt i slutändan, jag hade fått rätt eftersom att jag har dokumenterat allt men det hade tagit tid och energi från mig och jag är glad att jag slipper det.

En bra ÅF är en ÅF som ser när det går snett och agerar så kunden slipper trassla. En mindre bra ÅF hade bara gett mig defekta högtalare tillbaka och lutat sig på Linns svar i ärendet.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 22:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jul 21, 2008 22:01
Posts: 130
Location: Linköping
Trist med allt ditt besvär men skönt att det löste sig.


men det var en jävla fisk som är på bilden, hoppas att det är du som håller i den.

Berätta gärna om firren:-)


Top
   
PostPosted: Sun Jan 30, 2011 16:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Vi brukar åka upp till fjorden lavangen som ligger vid en liten stad som heter tennevoll en gång om året, där uppe tog jag den där sejen på 17.5Kg med havspö, tog väl en 20-30min totalt att dra upp den då den envisades rätt mycket och rushade rejält 3 gånger :) Min största fisk någonsin och en härlig känsla att lyckas landa den i båten trots att armarna var som spaghetti efteråt :D

Kan varmt rekommendera havsfisket upp i norra Norge, otroligt vackert och fridfullt och bara havsluften fyller en med ny energi :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Feb 10, 2011 19:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
cara 9 eller cara 10.. det är frågan, jag saknade lite av det lite mer fylligare ljudet jag upplever med cara 9 så jag bytte tillbaka till den och kör med den just nu, jag tror nog faktiskt den svänger aningens bättre än cara 10, cara 10 låter renare men den svänger inte riktigt lika bra på något vänster, det är inte riktigt lika roligt att lyssna på funkigare musik (t.ex albumet cross street market med The Bridge) med cara 10. Det låter fylligare och svängigare med cara 9, tror jag :p Svinsvårt att försöka jämföra vettigt när man måste uppdatera och dra ur strömmen osv.

gah!

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Feb 12, 2011 10:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Jag ansträngde mig för att gilla Cara 10 men gick tillbaka till Cara 9 på min ADS.
Jag tycker inte att Cara 10 är lika rolig att lyssna på helt enkelt.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Sat Feb 12, 2011 12:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
MNn wrote:
Jag ansträngde mig för att gilla Cara 10 men gick tillbaka till Cara 9 på min ADS.
Jag tycker inte att Cara 10 är lika rolig att lyssna på helt enkelt.
Mm, jag lutar åt samma håll, skönt att höra att det inte bara är jag då :p

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Feb 15, 2011 19:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
har bytt fram och tillbaka mellan 9 och 10 lite mer för att klura ut skillnader och jag sprang på en ganska rejäl skillnad till cara 10's nackdel. Viss lågbas existerar inte alls på mitt system med cara 10, den är som bortblåst.

Ta t.ex låten Jenny from the block med J-Lo. Där finns en baston som kommer igen under låtens gång, rätt mysig sådan också dessutom.. Med cara 10 hörs den inte alls, man hör en svag svag baston men med cara 9 dånar det till som det ska göra (iaf som jag har hört den tidigare).

Finner det en smula märkligt att information som finns i låten inte ens hörs med en viss cara-version.. det är ju ingen subtil skillnad det handlar om.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Apr 01, 2011 21:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Så, Unidisk SC såld till en riktigt trevlig snubbe i Luleå. Vad ska kopplas in istället då?

Jo, en beställd Integra DHC 80.2 som är tänkt att främst användas för bioljudet, tror den kommer låta.. mindre bra i analogt med min Akurate DS så jag söker med lykta efter nåt vettigt analogt försteg som har unity gain eller HT bypass/passthrough för att hålla 2-kanalsljudet intakt. Detta verkar kunna bli ett hiskeligt dyrt projekt... Jädra Linn, varför har dom inte Unity Gain på Majik-I? Blir tokig på dom ibland. Den hade varit absolut klockren, kunde använda slutsteget i den och aktivera mina M140's med en M6100 sen och göra det hela riktigt lätt men nej nej, får bli nåt annat.

Jag lyssnade på en bioinstallation med Integran och.. ptja, Linn har inget att hämta längre på detta område, en god vän är riktigt duktig på att installera och kalibrera bio och jag saknar verkligen ett bra filmljud. 9.2 får det bli för film och ett 2 kanals system för musik, annars lär jag bli knäpp på grund av det istället. Funderar tom på att slänga in ett kairn tills vidare, det lär ändå låta bättre än Integran i 2kanals :)

Just nu kör jag ADS direkt in i en LK100.. låter förvånansvärt okej ändå på volym 60, trodde det skulle bli total pannkaka men det funkar tills vidare åtminstone :) Blir ett jädra jobb sen med att försöka hitta surrounder som låter bra, mina Monitor Audio BRFX blir knepiga att behålla eftersom att dom inte finns att få tag i alls längre i princip (sovrumshögtalare på sidorna om plasman?). Funderar på komponent 104 kanske, borde väl funka? Finns dom i svart? Andra inte svindyra högtalare som inte är så stora?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Last edited by Aleann on Sat Apr 02, 2011 20:23, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Apr 01, 2011 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
5103???

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Apr 02, 2011 20:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Tendaberry wrote:
5103???
Det är ett alternativ helt klart, dom är dock lite knepiga att få tag på och dom är lite rappliga, sämsta produktserien från Linn i ren kvalitet som jag ser det :)

För övrigt har inte heller Majik Kontrol unity gain läste jag mig just till.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited