selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Internet radio via DS
PostPosted: Sat Jun 19, 2010 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har precis kraftsamlat och satt upp internet radio på DS:n. Riktigt häftigt, speciellt som jag aldrig lyssnat på radio hemma eftersom mottagningen varit lite dålig (och jag inte orkat engagera mig).

Efter ytterligare en liten stund skapade jag ett konto på "Radiotime", det tog bara någon minut. Där kan man göra egna kanalförinställningar som sedan väljs i DS (via Linn Konfig). Detta tar också bara någon minut.

En till fördel med denna setup är att nu blir det ett hyllplan "över" i min Q4 eftersom jag inte längre behöver min gamla tuner som aldrig fungerat. Och det ser lite oharmoniskt ut med tomma hyllplan :-)

Lite funderingar... Linns kanaler hackar ganska mycket, är det någon mer som upplever det så ? Kanske beror det ironiskt nog på at dom "sänder" i 320 kbps ?
Lite trist att 106,7 Rockklassiker som jag lyssnar allra mest på låter ganska illa, som om någon lagt sordin på kanalen. Lustigt eftersom dom är bland dom få som sänder i 128 kbps, till skillnad mot alla andra som sänder i 96 kbps. (märkte precis att om man höjer volymen ordentligt lät det mycket bättre).
Däremot låter andra "vanliga" kanaler riktigt bra.

Kan verkligen rekommendera att man lägger ner dom 10 minuterna som behövs för att komma igång. Finns bra beskrivningar på Linns hemsida.

PostPosted: Sat Jun 19, 2010 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn radion funkar perfekt för mig när jag testade, tyvärr är det väl bara Linns egna kanaler som har riktigt bra ljudkvalitet

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Aug 18, 2010 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har faktiskt även SR riktigt ok kvalitet på sina sändningar då de nyligen uppgraderat till 192 Kbit/s.

Satt faktiskt och lyssnade på SR ikväll och tänkte att det lät riktigt bra, men hade inte upptäckt uppgraderingen innan Jajo gjorde mig uppmärksam på det på det nya forumet melodik.se.

PostPosted: Thu Aug 19, 2010 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det är kul att man även här i Tyskland kan höra P3. Annars är det rätt svårt att hålla koll på vad som händer i "gamla" Sverige. Finns det några andra kanaler som spelar bra musik och inte bara topp 40?

PostPosted: Thu Aug 19, 2010 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken skillnad det är mellan rockklassikers 128 kbps och P3:s 192 kbps.
Lustigt nog så låter Rockklassiker mycket sämre än t.ex Vinyl 107 som kör 96kbps. (var tvungen att jämföra precis nu). Som om någon lagt ett lock på. Känns som om dom gör något ganska fel....

Linns kanaler (320 kbps) hackar fortfarande för mycket på min DS, måste se igenom nätverket känns det som.

Tendaberry, jag gillar Rockklassiker, 106,7 och Bandit Radio (minns inte frekvensen).

PostPosted: Thu Aug 19, 2010 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr verkar det bara vara P3 av musikkanalerna som har någon variation på låtarna. Alla andra (kommersiella) kanaler som jag lyssnat på tröttnar man på då samma låtar dyker upp hela tiden. Dessutom är P3 överlägset på att plocka upp ny musik. Vanligtvis har de kört låtarna i flera veckor innan de dyker upp på någon av de andra kanalerna, om de ens dyker upp då P3s spellista är mycket större.

PostPosted: Thu Aug 19, 2010 20:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Yep, P3 stars och den vanliga P3 brukar jag lyssna på, hellre det än Rix och megapol osv osv.. Man hinner ju bli less på låtarna då dom verkar köra samma låtar om och om och om igen :)

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00