selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 13:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Mortifikator Crenshaw wrote:
[
Det går visst! Har du prövat?

1) Jag kör så just nu i min setup hemma och det funkar utmärkt. Om jag under spelning t.ex. sätter "CENTRE" till "Large" (trots att jag inte har någon center-högtalare) försvinner allt tal och kvar är bara ljudet från frontkanalerna. Bevis nog? :?:
2) Jag känner vänner som kör så hemma
3) Det är beskrivet i manualen att det går att göra så
4) Linn rekommenderar att man ansluter en Unidisk på det sättet, även om man har +DA (för att kunna nyttja Unidisks D/A-omvandlare och DVD-audio/SACD.

(Sen är jag inte så dum att jag sitter här och skriver en så omfattande guide om det inte fungerade...)
Väldigt konstigt, jag hittar inget sådant i min manual, och jag hörde inget "brus" från DVD:n när jag provade förut. Men jag kanske måste resetta den emellan..
Sladdarna sitter kvar så det är enkelt att prova--

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 08:42 
fredrik wrote:
Väldigt konstigt, jag hittar inget sådant i min manual, och jag hörde inget "brus" från DVD:n när jag provade förut. Men jag kanske måste resetta den emellan..
Sladdarna sitter kvar så det är enkelt att prova--

/mvh
Fredrik
Jag förstår faktiskt inte vad som är konstigt. Exotik är ett 7.1-kompatibelt försteg och det enda DA-modulen tillför är avkodningsmöjligheter, digitala anslutningar och något mer avancerade inställningar (lip sync och mer avancerad delningsfrekvensjustering mellan frontar och sub).

Jag citerar från Linns hemsida:
Quote:
Analogue Downmixes
3/2 to 2/2 speaker configuration
3/2 to 3/0 speaker configuration
3/2 to 2/0 speaker configuration
(Inga asterisker som betyder att det bara gäller Exotik+DA)

Jag citerar ur bruksanvisningen:

Från avdelningen "Introduction":
Quote:
The standard EXOTIK is a multi-channel analouge unit supporting bass redirect, stereo sub algorithm and 5.1 to 2 channel downmix.
Sen säger det sig själv att EXOTIK har dessa funktioner eftersom du kan styra down-mix-proceduren genom att att ange vilka högtalare som finns konfigurerade i systemet under SPEAKER SETUP. Saker som Exotik INTE klarar utan DA-kortet finns inte i menyerna! Så enkelt är det!

Sen tycker jag att det är tråkigt att du inte undersöker saker noggrannare innan du går in och sabbar min tipstråd som jag la ner tid på. Felaktigheter och tvivel är sånt som ett forum inte behöver, konstruktiva guider däremot tycker jag att det är för lite av.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Mortifikator Crenshaw wrote:

Sen tycker jag att det är tråkigt att du inte undersöker saker noggrannare innan du går in och sabbar min tipstråd som jag la ner tid på. Felaktigheter och tvivel är sånt som ett forum inte behöver, konstruktiva guider däremot tycker jag att det är för lite av.
Men jag har fyra högtalare och då kanske inte downmixen fungerar längre (4.0??).
Alltså 5.1->4.0 Det är detta mina tvivel handlar om.

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 17:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Offtopic:
Jag har en tråd om digitalutgången på DVD-spelare i Prisjakt.
Det finns folk som tror att alla spelare låter lika :roll:
Har ni något suroundsystem att testa denna i med coax eller opto
Jag är nämligen intresserad av denna maskin helst jämfört med
en gammal DVD från 1999 och uppåt. De äldre är nämligen bättre
än de flesta nya.
Jag hoppas verkligen att ni som köper DVD tänker på att den
skall ha DVI ut med scalning till 576p 720p 1080i/p?
Det ger överlägsen skärpa på Lcd/plasma/proje.

Kanske kan vi starta en ny tråd om ni är intresserade av en DVD
som låter superbra för en billig peng?

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 17:41 
fredrik wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:

Sen tycker jag att det är tråkigt att du inte undersöker saker noggrannare innan du går in och sabbar min tipstråd som jag la ner tid på. Felaktigheter och tvivel är sånt som ett forum inte behöver, konstruktiva guider däremot tycker jag att det är för lite av.
Men jag har fyra högtalare och då kanske inte downmixen fungerar längre (4.0??).
Alltså 5.1->4.0 Det är detta mina tvivel handlar om.

/mvh
Fredrik
Om du saknar CENTRE-kanalen sätter du den till "None". Den kommer då mixas till Front-kanalerna. Konfigurera de kanaler du har så lämnas de orörda!

mvh,
MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Mortifikator Crenshaw wrote:
Om du saknar CENTRE-kanalen sätter du den till "None". Den kommer då mixas till Front-kanalerna. Konfigurera de kanaler du har så lämnas de orörda!

mvh,
MC
Hehe naturligtvis hade jag rätt menyinställningar! :) Men man måste koppla sladdarna till rätt ingångar också vilket jag INTE gjort. nu funkar det :)

Dock letade jag i manualen efter en förklaring till hur man kan åstadkomma downmix men
det enda som fanns var tydligen din one-liner från introduktionskapitlet, vilket är svagt
av manualen. Ingenstans som jag kunde hitta fanns citaten från linns hemsida i ämnet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 18:33 
fredrik wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
Om du saknar CENTRE-kanalen sätter du den till "None". Den kommer då mixas till Front-kanalerna. Konfigurera de kanaler du har så lämnas de orörda!

mvh,
MC
Hehe naturligtvis hade jag rätt menyinställningar! :) Men man måste koppla sladdarna till rätt ingångar också vilket jag INTE gjort. nu funkar det :)
Om du hade följt min guide (istället för att klaga på den) hade du gjort rätt!

:P 8) :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 10:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
MC har klippt ihop en guide med utdrag ur den här tråden i avdelningen Artiklar eftersom fler enklare kan ta del av den då. Diskussionen här fortsätter precis som den gjort och den nya tråden (ev. två) låter vi vara guide = diskutera i denna tråd, men inte i den nya under artiklar.

(om inte MC skriver något annorlunda, då gäller det så klart eftersom det är han som skrivit ihop texten)

// Admin


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited