selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jul 29, 2010 23:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Detta var tänkt som ett sidoprojekt för att kunna spela musik i sommarstugan.
Min Karik hade gått sönder i sommarstugan och att köpa en begagnad CD blev för dyrt tyckte jag, därför funderade jag på olika alternativ till att lyssna på musik i sommarstugan.
Det skulle vara enkelt och smidigt till den portabla datorn och att jag skulle spela på en vanlig windows media server var kravet. Då föll alternativet på att rippa ner musik till ett USB-minne.

Jag har nu testkört att antal USB stickor sedan i april.
Resultatet blev så bra att jag numera har stängt av min Nas Netgear NV+.
Kanske det blir bättre med 3,5” SSD diskar till Nasen när det nu blir tillgängligt för oss konsumenter.
Iaf är det oerhört skönt att slippa allt strul som jag hade med NASen. För mig är det inte lika viktigt att ha 10000 cd på hårdisken som låter dåligt när man kan ha 100 CD som spelar musik.

Nedan redovisar jag testresultaten för USB-minnen.
Jag har endast riktat in mig på 32GB minnen (100st CD) eftersom ekonomin inte tillät större minnen, men jag utgår/hoppas ifrån att det låter lika om man köper ett med större/mindre minne inom ”samma familj”.

Resultatet från sämst till bäst.
1.Kingston DataTraveler G2 32GB /Skriv 5/ Läs 10. Dåligt.
2.SanDisk Cruzer USB Flash Drive.
USB minnet låter sämre än min NAS. Hos min kompis lät USB minnet bättre, han använder sig av en PC med sämre hårdisk.
3.SANDISK CRUZER CONTOUR USB 2.0 32GB /Skriv 18/ Läs 25.
Detta var de första USBminnet som var bättre än min NAS.
4.Corsair USB Flash Voyager GTR 32GB /Skriv 28/ Läs 34.
Detta USB minne spelade så mycket bättre än min NAS så jag tog beslutet att stänga av NASen. Dessutom blev ljudet ännu bättre när jag kopplade ur Nasen. Detta måste bero på att belastningen minskade på grenuttaget och en kopplingen mindre i router/switchen.
5.Super Talent SuperSpeed RAIDDrive 32GB /Skriv 180/Läs 320 (SSD).
Detta USB minne var totalt överlägset de andra, klart bäst i mitt test. Musiken flödade och gungade på ett fantastisk sätt. Basgången var mycket stabil. Detta minne är bakåtkompatibel med USB 2.0.

Super talent kan köpas från ”Computeruniverse.net” i Tyskland
Resten av USBminnen finns i våra vanliga internetaffärer.

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
Menar du att du även spelar till din Akurate DS från USB-minnet? Hur gör du i sånt fall då?

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 08:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

monkeydevil wrote:
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
Menar du att du även spelar till din Akurate DS från USB-minnet? Hur gör du i sånt fall då?
Yes, jag kör detta till min Akurate DS. Jag använder Asset som hämtar från den USB-port som stickan sitter i. Det går bra att använda flera stickor. Tyvärr låter USB portarna olika men det är bara att ta den som låter bäst.

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Yes, jag kör detta till min Akurate DS. Jag använder Asset som hämtar från den USB-port som stickan sitter i. Det går bra att använda flera stickor. Tyvärr låter USB portarna olika men det är bara att ta den som låter bäst.
Intressant!
Kan du berätta mer om konfigurationen på den maskin som du kör Asset på, jag antar att den har vanliga hårddiskar i sig?
Står den maskinen i lyssningsrummet?
Vilket OS har den?

Tack!

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 10:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Christian wrote:
linnstrom wrote:
Intressant!
Kan du berätta mer om konfigurationen på den maskin som du kör Asset på, jag antar att den har vanliga hårddiskar i sig?
Står den maskinen i lyssningsrummet?
Vilket OS har den?

Tack!
Det är en helt vanlig stationär dator HP8191 med Vista som jag använder sen 3år, jag har inte bytt ut hårddiskarna i den. Jag har datorn i ett annat rum eftersom.

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 12:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kan mycket väl förstå att ett elektriskt minne är bättre än ett mekaniskt. Undrar om det funkar med SD-kort också. Skulle vara spännande att spela av LP-skivor i 24/96 direkt till SD-kort och spela upp via datorn. Har en Edirol HR09 som kanske inte är den allra bästa inspelningsmaskinen men ändå.

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 12:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Fisherking wrote:
Kan mycket väl förstå att ett elektriskt minne är bättre än ett mekaniskt. Undrar om det funkar med SD-kort också. Skulle vara spännande att spela av LP-skivor i 24/96 direkt till SD-kort och spela upp via datorn. Har en Edirol HR09 som kanske inte är den allra bästa inspelningsmaskinen men ändå.
Jo, det ska funka på samma sätt enligt min kompis. Det var det andra alternativ jag hade men när jag såg att det inte fanns större än 64GB struntade jag att testa SDkort. Det kan ju vara bra att ha ett 128GB som rymmer 400st CD tycker jag.

PostPosted: Sun Aug 01, 2010 14:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du vill ha ssd-diskar i din NAS är det bara att köpa 2.5"-diskar och montera gummiupphängt eller med adapter, typ: http://www.datorbutiken.com//?Product=6309055

PostPosted: Sun Aug 01, 2010 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hur är det med trimstöd på nas tror bara att det är windows 7 som har det

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Sep 02, 2010 16:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Test av Super Talent USB3.0 Controller PCIe (x1), 2x USB3.0.

Jag har testat ett USB 3.0 PCIe-kort för att få ut maximal hastighet från mitt Super talent USB 3.0-minne och därmed få bättre ljud.
Testresultatet blev dock en besvikelse.
USB 2.0 porten spelade bättre än med 3.0 kortet, detta efter att jag tagit bort kortet ur datorn och rippat in den på nytt på USB 2.0 porten och jämfört med USB 3.0 inspelningen.

(När kortet satt i datorn rippade jag med USB3 porten och USB 2 porten och då var USB 3.0 bättre än USB 2.0, dock var skillnaden inte så stor som jag trodde, hastigheten är ju mer än fyra ggr snabbare)

Tydligen tynger PCI-kortet ner prestandan på moderkortet i datorn. Samma sak upplevde jag när jag tog bort mitt TV-kort i Pcn. Kanske finns det andra saker som bromsar hastigheten i min dator, den är ju trots allt 3 år gammal?

En finess med PCIkortet var att det gick att koppla till en separat ström då blev musiken bättre men fortfarande lät det sämre än med USB 2.0 utan kort. Har även gjort hela testet på en kompis dator med samma resultat. Kanske fungerar det bättre med filmer med detta kort som kräver större mängd?

Slutsats enligt mina tester:
Prestandaförbättringen att köra med USB 3.0 port var mindre än prestandaförsämringen med ett nytt PCI-kort. Att spela musik från en USB 3.0 port blir troligen bättre om det finns inbyggt i datorns moderkort.

Super Talent USB 3.0 minne är snabbare än de 2.5” SSD diskar som finns på marknaden.
Fn finns det inga stationära datorer som har USB 3.0 portar, endast Laptop HP-versioner av Envy har USB 3.0 och kostar från 11000sek.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00