selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 09:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jul 27, 2010 14:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Funderar lite på ifall det vore kul med en beg. Squeezebox. Har letat lite bland gamla trådar men får inte riktigt klart för mig vilken skillnaden är mellan de olika modeller som lanserats.

Någon som kortfattat kan skriva vilka modeller som ev. låter bättre alt andra väsentliga skillnader?
Grov uppskattning av skillnaden mot Sneaky DS (samt mot LK-versionen av Classik Music) får gärna också ingå.. :)


Top
   
PostPosted: Tue Jul 27, 2010 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Förresten, har du funderat på den nya Squeezebox med pekskärm och där man kan koppla en extern hårddisk till?


Top
   
PostPosted: Tue Jul 27, 2010 18:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Nope. Som sagt, har ingen järnkoll på modellerna :? Finesser är kul, men tänkte mig nog något begagnat och billigt för att testa hur mycket man använder det.. Men kanske bättre ljud förutom pekskärm? Fast hårddisk låter ju rätt smidigt...


Top
   
PostPosted: Tue Jul 27, 2010 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Jag har inte testat själv men om man söker på forumet så har det testats Classic/SB3 mot SB receiver och med tydlig fördel för den förstnämda. Visst kan det kanske vara en fördel med att koppla hårddisken direkt men å andra sidan så låser man sig vid denna konfiguration.

Bättre då att lägga upp musiken, korrekt taggad på en dator/NAS och man är halvvägs till ett fungerande multirumssystem. Dessutom är det då bara att byta ut SBn mot en annan nätverksspelare när uppgraderingsdjävulen slår klorna i en...

Fö tycker jag att SB3an är väldigt prisvärd och trevlig. Nu har den väl gått ur produktion om jag förstått det rätt men så många som sålts så borde det finnas gott om sådana på begagnatmarknaden.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 28, 2010 12:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Tack för info. Låter klokt att inte låsa in sig.

Är det WOW-skillnad mellan SB och Sneaky DS eller "bara" märkbart bättre? Som jag minns några som testat så var redan SB bättre än de enklare av Linns CD-spelare, så då borde SB kunna låta nog så bra som CD via min Classik..? Med Sneaky ett eller ett par snäpp uppåt?


Top
   
PostPosted: Thu Jul 29, 2010 12:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Jag har haft en SB och Mimik II och har nu en sneaky. Jag tycker att Mimik är bättre än SB, med SB så "dör" musiken Jag är övertygad om att din classik är bättre än SB men om du skaffar en SB kommer du aldrig använda classiken mer för att den är så smidig att använda. Sneakyn är WOW mycket bättre än SB. (Jag har en Sneaky till salu :)
Majik DS är väldigt mycket bättre, sneaky men för min del så blir det en sekrit DSI om jag får sålt sneakyn. Sekrit är bättre än sneaky men utan wow, jag vill kunna byta källor från itouchen.
Hos P&S i GBG har jag demat sneaky, sekrit och mdsi genom samma högtalare och tillfälle. Mdsi är fantastisk!


Top
   
PostPosted: Sun Aug 01, 2010 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag vet att fredrik på forumet har kört SB digitalt in på en Kinos. Han tyckte då att den spelar lite sämre än en Unidisk 1.1


Top
   
PostPosted: Mon Aug 02, 2010 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Jag körde min SB3a digitalt in i min Kisto och den var tydligt sämre än min 1.1a, inget snack om saken. Det lät dock väldigt snyggt och jag hade gott kunnat leva med det, men jag är mycket tveksam om den kombon slår någon av Linns discspelare av någorlunda ny generation, typ från ikemi och framåt.

Handhavandemässigt är dock en helt annan 5a.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 02, 2010 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Traktorpojken wrote:
Jag körde min SB3a digitalt in i min Kisto och den var tydligt sämre än min 1.1a, inget snack om saken. Det lät dock väldigt snyggt och jag hade gott kunnat leva med det, men jag är mycket tveksam om den kombon slår någon av Linns discspelare av någorlunda ny generation, typ från ikemi och framåt.

Handhavandemässigt är dock en helt annan 5a.

Ja som sagt är en andrahanskälla. Men prisvärd får man nog ändå säga om man kör digitalt.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 03, 2010 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
ed wrote:
Traktorpojken wrote:
Jag körde min SB3a digitalt in i min Kisto och den var tydligt sämre än min 1.1a, inget snack om saken. Det lät dock väldigt snyggt och jag hade gott kunnat leva med det, men jag är mycket tveksam om den kombon slår någon av Linns discspelare av någorlunda ny generation, typ från ikemi och framåt.

Handhavandemässigt är dock en helt annan 5a.

Ja som sagt är en andrahanskälla. Men prisvärd får man nog ändå säga om man kör digitalt.
Det förutsätter förstås att man sedan innan äger Kinos eller Kisto, annars blir det inte direkt prisvärt.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 22, 2010 19:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Squeezebox Duet är ljudmässigt väldigt lik en Linn Ikemi. Nästan omöjligt att avgöra vad som är bättre.
Men bara om du kör trådlöst från datorn.
Den verkar vara känslig för störningar om man kör trådat, och då "dör" musiken.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited