selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Erikssons Ljudresa
PostPosted: Tue Jul 13, 2010 23:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Tue Jul 28, 2009 08:06
Posts: 34
Location: Östersund
Hej!

Vill presentera mig och visa vad jag har strulat med sedan mitten av 90-talet då jag började intressera mig för Akustiken och vad den gör för musiken!
(ofrivilligt rim, jag svär). Jag är alltså en kille (förvånande?) på 28 som bor i Östersund och förutom att vara audiofil på heltid gillar design, foto och långa promenader i naturen! mm..

I alla fall! Tanken var att berätta mycket med bilder, men från de tidigaste åren finns av naturliga stjäl inga bevis då jag inte ägde någon kamera.
Gissar att vi snackar 95-96 ngn gång och jag och en god vän botaniserar bland kompaktstereo-system på OnOff här i staden (Östersund). kriterierna var "bra bas", "mycket bas" och "fet bas".

Vill minnas att JVC hade den "bästa" basen men Pappas plånbok sa stopp, så det blev ett helt ok Panasonic-system istället.
Det kom med CD-växlare, radio, dubbla kassett-däck och en underbar EQ såklart =) En del av systemet finns faktiskt kvar hemma hos min far (ofrivilligt) i form av högtalarna,
vilka var bestyckade med 4 tums bredbandselement som spelade med en frontmatad basport.

Mycket cd-lyssnande blev det såklart och en hel del mixtrande med EQ och placering. För att göra en ganska lång och tråkig (bildlös) historia kort så köpte jag senare till ett
par större begagnade stativhögtalare som jag inte minns märket på, skruvade med tiden isär dom och tog baselementen och tryckte in dom i en
hemmabyggd baslåda vilken seriekopplad till panasonic stereon fick agera bas till de små tillhörande 4-tumshögtalarna.
Det lät enormt mycket i mitt pojkrum.. mest mycket.. bas..

Så var det ett par år tills jag började läsa hifipress! Gud så skönt det var, nu visste man ju äntligen vad man skulle köpa när man
skulle ta steget in i hifin underbara värld! Året var nog 99 och jag befann mig återigen på Onoff. Nu behövdes det inte lyssnas..
Hifi och Musik hade rankat Audio Pro´s A2.42 live som bäst i test med 19 poäng av 20 möjliga.

Såhär ser dom ut hemma i min ungkarlslya några år senare -->

Image

Minns än idag den enorma skillnad som uppstod när de var uppackade hemma och började spela. "Hela rummet gungar ju"
var min brors kommentar, och vad man än kan säga om dessa högtalares musikaliska kvaliteèr såhär i efterhand så hade dom
en rent jävulsk djupbas för dom pengar man gav för dem (ca 4000). Mera musik blev det såklar, och film! För film kunde de här högtalarna
bättre än något annat. De hade klart öppet ljud och kraft i den lägre basen. Vilket i min mening är en bra grund för filmljud.

Sådär!

En liten bit in i min presentation hann jag, men nu är uret gammalt och sängen bäddad så jag återkommer imorgon med fortsättningen.
Väl mötta alla SELLERISTER!

_________________
Pro-ject USB Box - System Fidelity SA 300 - Majik 109 Black
Låter det bra så är det bra =)


Last edited by Eriksson on Wed Jul 21, 2010 19:45, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa!
PostPosted: Wed Jul 14, 2010 15:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Tue Jul 28, 2009 08:06
Posts: 34
Location: Östersund
Hej igen!

Då fortsätter jag redogörelsen för den brokiga resan jag gått igenom. Vad som hände efter några år med Audio Pro`s prisade
budget-högtalare är väl egentligen inget konstigt. De kunde knappt spela annan musik än soft gitarr-klirr eller Hiphop. Så fort de
blev mycket instrument grötade sig ljudet och man lessnade fort. Tur då att Audio Pro redan uppgraderat högtalaren 2 gånger sedan jag
skaffade den!

"Lyxversionen" som ersatte A2.42 hette Black Diamond och var i princip samma konstruktion men med bättre filter och större
basport än tidigare, som för övrigt spelade MOT golvet. Denna modell hade jag lyssnat till på Onoff och då kunnat konstatera att den gav ett betydligt
mer sammanhållet ljud än sin föregångare. Dock blev det, utan provlyssning igen, Black Diamond V2 som till slut beställdes hem. Dessa hade nya
element men i grunden samma konstruktion som tidigare.

Tillsammans med min Nad 3020 så började det faktiskt låta ganska ok rent musikaliskt hemma. Främst pga högtalarens betydligt mer
balanserade presentation. Den klarade bättre när det hände mycket och var betydligt mer lättlyssnad än a2.42 Live, vilka kunde vara ganska vassa i diskanten.

Så såg dom ut -->

Image

Allt var väl frid och fröjd ett tag antar jag, tills jag började titta efter en ny förstärkare. Nad:en var trots allt en budgetstärkare (om än en klassisk sådan)
med över 20 år på nacken. Jag kollar runt lite och läser om en enorm best som väger ca 20 kilo från svenska XTZ. tillverkad i Kina och
laddad med klass A drivning skulle den ge det sista mina högtalare behövde. Och för all del, under den tid de stod hemma spred de inte bara enorm värme kring
sig som ett element, de hade ochså enorma resurser att spela högt och kontrollerat, vilket var kul och bra ända tills jag gjorde mitt första seriösa besök på
Hifi-Butiken i Östersund!

Så såg besten ut förresten -->

Image

mmm, kraft..

Några månader spelade jag på med kombon tills DET hände, och ni kan gissa vad antar jag?

Japp -->

Image
HOOKED FOR LIFE?

Snabbspolning 2 år och "Wham Bam Thank You Màm!" -->

Image

Vad betyder detta? Svaret kommer, och jag ämnar förtälja vad som hände under dessa 2 år. Tills dess är det fritt fram att spekulera =)

På återseende!

_________________
Pro-ject USB Box - System Fidelity SA 300 - Majik 109 Black
Låter det bra så är det bra =)


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa!
PostPosted: Wed Jul 14, 2010 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Hej Eriksson!

Kul att du gör läsningen spännande :)
Ser fram emot att läsa fortsättningen!


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa!
PostPosted: Wed Jul 14, 2010 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Började själv med en NAD 3020, det kanske var min gamla du hade ? :-)
Min kompis Robban hade på den tiden det begav sig ett par Audio Pro A4-14 (hette dom väl), på den tiden var det verkligen något utöver det vanliga. Bara storleken gjorde att man insåg allvaret i det hela :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa!
PostPosted: Wed Jul 14, 2010 21:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Tue Jul 28, 2009 08:06
Posts: 34
Location: Östersund
DelNaja: Jag ska göra mitt bästa för att dra ut på nöjet då :P

leif_lar: a4.14 har jag aldrig kommit i kontakt med, det är en hyfsat gammal modell anatr jag? Drog den slutsatsen efter att jag kikat på några bilder, som den här t.ex -->

Image

Rätt modell? Var det endast dessa två små element i den stora lådan? hur lät den?

_________________
Pro-ject USB Box - System Fidelity SA 300 - Majik 109 Black
Låter det bra så är det bra =)


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa!
PostPosted: Wed Jul 14, 2010 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Eriksson wrote:
DelNaja: Jag ska göra mitt bästa för att dra ut på nöjet då :P

leif_lar: a4.14 har jag aldrig kommit i kontakt med, det är en hyfsat gammal modell anatr jag? Drog den slutsatsen efter att jag kikat på några bilder, som den här t.ex -->

Image

Rätt modell? Var det endast dessa två små element i den stora lådan? hur lät den?

Det som syns är nog bara mellanregister samt diskant, hittade dessa bilder på nätet:
http://www.fotoalbumet.com/homepage.php ... 6e21ef7c88
Dom var aktiva och det gick att spela hur högt som helst :-)
Kan inte uttala mig om kvaliten, det var inte samma krav på den tiden :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa!
PostPosted: Thu Jul 15, 2010 09:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Tue Jul 28, 2009 08:06
Posts: 34
Location: Östersund
Såg innanmätet på en av bilderna, snacka om fullsmockat =)

Alltid lite extra skoj med gammal hifi tycker jag. Man blir på nåt sätt nostaligisk även om man inte haft grejorna själv.
Vad kallas det att man är då? "fritidsskadad"?

_________________
Pro-ject USB Box - System Fidelity SA 300 - Majik 109 Black
Låter det bra så är det bra =)


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa!
PostPosted: Thu Jul 15, 2010 17:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Tue Jul 28, 2009 08:06
Posts: 34
Location: Östersund
Äsch nu blir det mera bilder och berättelsen fortsätter.
Ähum.. det hände alltså något för ungefär 2 år sedan..
Det som inträffade var totalt oväntat, obilligt, ovant och otroligt kul!

Jag skulle ha mig ett par nya högtalare, jag hade varit inne på Hifibutiken i Östersund tidigare och fått lyssna till ett par System fidelity golvhögtalare som ser ut så här -->
Image
och kostar runt 9 lök om jag inte minns fel. Jag släpade således med mig XTZ`s monsterkloss och mina Audio Pro Black Diamond V2
för att testa och gämföra. Och vi körde igång.. Så här i efterhand kan jag faktiskt inte minnas om jag upplevde ngn skillnad alls mellan mina
audio pro och System fidelity-högtalarna. Det var liksom, meh..

Finns det inget annat?

Såklart det fanns, men först skulle en ny stärkare provas.. Jag vred lite på mig när säljaren förslog att vi bara för sakens skull kunde
testa en av deras förstärkare mot min. Det var med ganska stor motvilja jag gick med på det, jag hade ju precis bytt upp mig och investerat
i en då för mig dyr ( 6000:- ) förstärkare som blivit prisad i Hifi och Musik och av folk som provat den. En lite svart platt sak kopplades in som var
sketabillig, såg ut som skit och väl knappast kunde spela bättre än min?

Den gjorde såklart det, utan tvekan, det behövdes ingen analys av HUR det lät. Det lät kul helt enkelt.

Så då satt man där och grämde sig en aning, började fundera på blocket.. För alla som undrar var den lilla förstärakaren en System fidelity
som kostade runt 2,5 lök. Så det var ju bra, men frågan om hur det skulle bli med högtalarna svävade fortfarande runt i mitt huvud. Jag minns
inte om jag skulle hämta kaffe elelr hur det var men jag fick syn på ett par Majik 140 ståendes utanför lyssningsrummet.
Linn.. tänkte jag, och mindes ett par högtalare hos en kompis (Ninka) för ett antal år sedan, dom var dyra mindes jag. För dyra för min budget.
Men efter som jag inte avr riktigt nöjd frågade jag säljaren om det gick bra att testa, bara för att testa liksom, jag har ju ändå inte råd med dem..

Det gick bra.. :mrgreen:

Upplevelsen blev genast total när dessa kopplats in. Det fanns plötsligt ingen tvekan om vad jag skulle ha. Kosta vad det kosta vill sa jag,
jag kan inte leva med vetskapen att jag får en så mycket sämre upplevelse bara för att jag skulle snåla...

Så det blev ett par Magisk 140 i lönn, med tillhörande tungstenskeets och senare intuning av kunning Linnist från butiken.
Så spelades musik och film i ungefär 2 år. Kul och engagerande för det mesta. Högtalarna drevs under den tiden förresten av min nuvarande stärkare,
en System fidelity SA-300, som är 2 steg upp från den stärkare som spelades mot min XTZ.

Så fint blev det hemma -->

Image

Sen behövde husse pengar och katten fick säljas, nej.. nu blev det fel.. HÖGTALARNA fick säljas!
Detta skedde alltså för snart ungefär 4 månader sedan. Som tur var blev det inte helt ljudlöst hemma.
Dessa småttingar som tidigare stått i sovrumrummet fick flytta ut till vardagsrummet, på bilden ståendes på stativ bestående av cafèstolar inhämtade från verandan -->

Image

De låter fenomenalt musikaliskt för sitt pris och storlek.

Men! hur var det nu med Klipsch???
Jag lägger in en bild så länge, så får man spekulera!

Image

Katter gillar höga platser..

_________________
Pro-ject USB Box - System Fidelity SA 300 - Majik 109 Black
Låter det bra så är det bra =)


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa
PostPosted: Wed Jul 21, 2010 08:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Väntar otåligt på fortsättningen.


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa
PostPosted: Wed Jul 21, 2010 11:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Tue Jul 28, 2009 08:06
Posts: 34
Location: Östersund
Då ska du få den =)

Om jag fortsätter med att säga såhär: Klipsch gör bra högtalare!

Och ska sanningen fram ang majik 140 och mig, så saknade jag en del i röstområdet när jag lyssnade på musik med dessa. Det lät lite som folk hade nästäppa när de sjöng,
även om det svängde rejält bra i resten av musiken. Så hur lösa detta?

Det fanns som jag förstod det 3 tydliga lösningar på problemet -->
1. Skaffa majik 140 igen och aktivera dem.. (Gå i graven ekonomiskt)
2. Skaffa Majik 109 (leva med mindre "kräm")
3. Skaffa annat märke!

Då jag har en bror som sitter med klipsch hemma och vet hur det låter körde jag på alternativ 3. Och det rejält..
Klipsch RF 83 är inte bara stora, de framstod i vår lägenthet rent enorma! 45 kilo styck, höga som hus och djupa som graven dominerar de rummet totalt -->

Image
Image

Hur låter sånt här då i ett vardagsrum på drygt 20 kvadrat?
Först och främst låter det till film rent gudomligt, röster är supertydliga och ljudlandskap får enorma proportioner med känslan att man faktiskt är där i scenen.
Problemen visar sig när det ska spelas musik, nog för att det är superkul att sitta med ett system som kan spela hur högt som helst utan att tappa kontroll.
Men i vårt vardagsrum blir ljudet helt enkelt övermäktigt. Basen spelade lite för sig själv och det kändes allmänt som att man inte kunde slappna av till musiken.
Det blev för mycket helt enkelt!

Dessutom fick jag ganska tidigt smaka på avigsidan av den sk WAF-faktorn. Flickvännen sa helt enkelt vad hon tyckte om de enorma skapelserna -->

Image


Så!

Tack vare 3 ganska illa tilltagna transportskador på högtalarna kunde jag enkelt reklamera dem! Vill passa på att lägga ett gott ord för hembiobutiken.se
som både före och efter leverans gav mycket bra service!

Jaha, så var det med det då eller? Inga klipsch och inga Linn?

I He**te heller!
Säg hej till mina små vänner! -->

Image

_________________
Pro-ject USB Box - System Fidelity SA 300 - Majik 109 Black
Låter det bra så är det bra =)


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa
PostPosted: Wed Jul 21, 2010 12:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Hej Eriksson
Jag måste bara fråga vad du har för källa? Kom ihåg hur viktigt det är nästa gång du funderar på vad som inte riktigt stämmer. Med dina grejer du har nu skulle du kunna koppla in en riktigt fin signalkälla för att få ett mycket tillfredställande resultat. Jag vet ganska många som använder LP12or för runt 85-140tkr med Majik 109 högtalare t ex. Hoppas det spelar på bra där hemma, trots att de är små är det inte mycket man saknar med 109orna tycker jag. Men de är ju beroende av vilken signal de matas med och hur de är placerade.


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa
PostPosted: Wed Jul 21, 2010 14:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Tue Jul 28, 2009 08:06
Posts: 34
Location: Östersund
Hej Efraim!

Källan består av ett soundblaster audigy SE, vilket alltså sitter i min dator. Kortet Kostade runt 4-500 för typ 5-6 år sedan.
Placeringen av högtalarna dem är säkert inte optimal (323mm från bakvägg) då jag pysslat max 20 min själv med den, och är rejält ny på det här med att placera för bästa resultat.

Nu står högtalarna på gummiploppar som sitter på stativet, vilka ska bytas mot spikes när intuning från butiken sker så snart de spelats in.

Eftersom jag gillar att fota =) -->

Image
Detalj från 109:orna

Image
Detalj från förstärkaren. Det roliga med denna 2-kanalare är att den faktiskt har 4 slutsteg i sig. Vilket gör att man borde kunnna biampa???
Ska höra med Hifibutiken när de kommer och tunar systemet. De själva visste inte ens att förstärkaren hade 4 slutsteg, men fick höra från en kund och berättade sedan det för mig.

_________________
Pro-ject USB Box - System Fidelity SA 300 - Majik 109 Black
Låter det bra så är det bra =)


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa
PostPosted: Wed Jul 21, 2010 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Självklart skall du bi-ampa! Och investera i 2 längder K400...
Å andra sidan, efter att ha tittat på deras hemsida, tyder inget på att det är en 4-kanals förstärkare. Men bi-wiring med K400 kan du i alla fall köra :-)
Många säger att 109:orna skall stå nära väggen, investera några timmar i en högtalarintuning!

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Erikssons Ljudresa
PostPosted: Wed Jul 21, 2010 18:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Tue Jul 28, 2009 08:06
Posts: 34
Location: Östersund
Alldeles riktigt så är det en 2-kanalare. Däremot har den 4 par utgångar och switchar för att aktivera dem på fronten.
Denna konstruktion brukar vad jag förstår innebära att båda par utgångar delar på samma interna slutsteg eller hur man ska förklara det.
Men enligt hörsägen då har alltså stärkaren 4 sådana slutsteg :mrgreen:

Frågan är väl hur det är med timingen mellan alla slutsteg eftersom stärkaren förmodligen är tänkt att endast driva ett par högtalare åt gången.
Men som sagt, det får redas ut senare när hifibutiken tunar!

I alla fall så gissar jag att biwiring med bättre kablar kan ge lite prestanda

_________________
Pro-ject USB Box - System Fidelity SA 300 - Majik 109 Black
Låter det bra så är det bra =)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited