selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 11:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Så det kan vara...
PostPosted: Wed Jul 07, 2010 18:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Läste just på baksidan av en Twisted Sisters cd (stay hungry) som av en eller annan anledning hamnade i cd spelaren. Där stod följande, vilket lockade fram ett skratt:

"The music on this Compact Disc was originally recorded on analog equipment. We have attempted to preserve, as closely as possible, the sound of the of the original recording."

Allt lugnt så långt, men sedan kom meningen som fick mig att skratta till lite:

"Because of its high resolution, however, the Compact Disc can reveal limitations of the source tape."

Så då vet ni :)

/A

EDIT: Dubbel post!


Top
   
 Post subject: Re: Så det kan vara...
PostPosted: Thu Jul 08, 2010 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Så stod det faktiskt på en hel del av de första CD-skivorna jag köpte, vilket jag dock helt glömt bort. Jaja vad tar man inte till för att sälja in ett nytt format...


Top
   
 Post subject: Re: Så det kan vara...
PostPosted: Sat Jul 10, 2010 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Nu råkar ju CD-formatet vara bättre än vinylen (i alla fall i många avseenden), så hur roligt är detta på en skala? Tänk dessutom på att de allra flesta CD´s från 1990 och framåt är digitalt inspelade så en diskussion om analogt vs digitalt är inte relevant.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Så det kan vara...
PostPosted: Sat Jul 10, 2010 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
sällan man hör att en cd är bättre än en vinyl, men kanske på papperet är det så.


Top
   
 Post subject: Re: Så det kan vara...
PostPosted: Mon Jul 12, 2010 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
sällan man hör att en cd är bättre än en vinyl, men kanske på papperet är det så.
En bra cd-spelare kanske inte är lika bra som en bra vinylspelare, men cd-formatet är rent tekniskt bättre än vinylen. Jag har själv rippat en del vinyl till CD-formatet, och i alla fall för mig är vinylens kvaliteter bevarade. Jag tar det som att vinylens kvaliteter ligger i inspelning och mix snarare än i plasten.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Så det kan vara...
PostPosted: Mon Jul 12, 2010 17:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Oavsett CD vs. LP så tyckte då jag Antons inlägg var underhållande, sedan blev tråden dubbelt underhållande när du sågade LP-skivan och hans inlägg. :lol:

Bra med lite humor - sitta på ett kontor idag är ingen hit.


Top
   
 Post subject: Re: Så det kan vara...
PostPosted: Tue Jul 13, 2010 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Oavsett CD vs. LP så tyckte då jag Antons inlägg var underhållande, sedan blev tråden dubbelt underhållande när du sågade LP-skivan och hans inlägg. :lol:

Bra med lite humor - sitta på ett kontor idag är ingen hit.
:mrgreen: Ja, det är aldrig fel med lite humor.

Nu var det iofs inte så att jag sågade LP´n utan bara att jag påpekade att rent tekniskt har CD´n många förtjänster. Jag tillhör det, relativt sett, lilla antal människor som fortfarande spelar LP och ofta njuter av det goda ljudet. Men det finns LP´n som låter kass också, det ska man vara medveten om. Jag har flera japanpressningar tex, som låter rent och snyggt utan klick och rasp men som låter döda i jämförelse med originalpressningarna från USA och England. Jag har även en del nyare LP-utgåvor där man uppenbarligen använt sig av CD-mixen vid pressningen och de skivorna låter precis lika illa som CD´n, oavsett om man bedömmer efter sväng och spelglädje eller ljudmässigt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Så det kan vara...
PostPosted: Tue Jul 13, 2010 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Vilka nya LP tänker du speciellt på, Bill? Jack Johnson's första är ju en katastrof på vinyl, CD är mycket bättre! Det finns andra där det är svårare, dock.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Så det kan vara...
PostPosted: Tue Jul 13, 2010 13:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Bill50x wrote:
Jag har själv rippat en del vinyl till CD-formatet, och i alla fall för mig är vinylens kvaliteter bevarade
Fast nu visade du ju precis på att det som stod på cdn var semi nonsens... eftersom cdn inte på visade nån skillnad mot orginalet, trots sin höga upplösning... (sen kan man ju diskutera skillnader mellan att "rippa" vinyl från sin svarv hemma, och pressa cds från orginal banden...).

Visst, en cdspelare från CO för 500 spänn är nog mer detaljerad än en Lp spelare för 500 spänn från CO. Men att säga att det beror på CDns överlägsna upplösning nog lite av en förenkling...

För att fritt citera Sverker: "Det där är tekniskt mumbojumbo som konsumenten inte förstår..."


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited