selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bättre med tre spikes?
PostPosted: Wed Jun 16, 2010 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som provat?

Så här skriver Linnar på Faktiskt:
"Under tiden jag utvecklade 'Mätro', en mätjig för högtalare, gjorde jag en hel hög med mätningar. Bla mätte jag på lådor med eller utan spikfötter.
När jag mätte på en låda som gick ner till 20hz med god energi upptäckte jag något som ofta (alltid) förbises. Vid någorlunda hög ljudnivå är det ljudet ut i rummet som får lådan och golvet att vibrera. Det är inte lådan som får golvet att vibrera det är alltså ljudtrycket ut i rummet som får golv och låda att vibrera.
Lådans vibrationer av ljudet inne i lådan överröstas, med god marginal, av de vibrationer som kommer från rummet och golvets vibrationer av ljudet i rummet överöstar, med mycket god marginal, vibrationerna från lådan.
Men, när jag mätte ljudet vid fötternas kontakt med golvet, ca 1mm från respektive golvet och lådan ser man en tydlig skillnad mellan mjuka fötter och spikes eller andra hårda fötter. Dessa ljud överröstas dock av andra vibrationer en bit från lådan. Däremot upptäckte jag att vid vissa ljudpassage ökade ljudet vid samma mätning. Antagligen blir det någon slags resonans som tydligt färgar ljudet även vid lyssningsplatsen. Denna resonans dämpas helt av mjuka fötter.
Jag upptäckte också att spikes eller hårda fötter INTE KAN stå rätt nät man använder 4st, ett i varje hörn. Jag fick avsevärt mindre resonanser när jag ställde lådan på 3 fötter. Resonansen blev bara en bråkdel så kraftig med 3 fötter. Det tolkar jag som att det är omöjligt att få lådan att stå med jämnt tryck på alla fötter. Med 4 fötter står lådan ALLTID med en fot mer eller mindre fritt.

Mätning vid låg nivå överröstar den där resonansen (eller resonanserna) alla andra vibrationer om lådan står på 4 fötter. Med 3 fötter blir resonanserna lägre men bara lite lägre och inte alltid.

Dessa mätningar gjordes i ett vardagsrum på 27m2 och trägolv på träreglar.

Vid lyssning (vid normal nivå) i ekorum med betonggolv som ligger på en grusbädd kan jag klart höra skillnad mellan lådan på 4 spikes och när lådan hänger i en gummisnodd från taket. När jag mätte upp VAD det är jag hör så är det resonanserna som uppstår i kontakten mot golvet man hör.
Med 3 spikes var resonanserna i sig knappt hörbara. Men ändå blir ljudet hörbart mjukare från lådan med gummisnodden.

Jag drar alltså slutsatsen att det blir olika karaktär på ljudet mellan spikes och mjuka fötter. Det behöver inte nödvändigtvis bli sämre med spikes. Det handlar troligtvis mer om tycke och smak.

Men en sak är säker, spikes eller andra hårda fötter tillför någonting som inte finns med i signalen."

Någon med liknande erfarenheter?

/ B

PostPosted: Wed Jun 16, 2010 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där har jag funderat på länge, teoretiskt borde det vara oerhört mycket svårare att få fyra kontaktpunkter (spikes) att stå stadigt. Kanske nästan omöjligt (då tänker jag verkligen teoretiskt, nere på atomnivå :-)
Tre spikes garanterar verkligen att stativet står stadigt, oavsett underlag/belastning etc.

Jag kan nästan slå vad om att 99% av alla stativ med fyra spikes rör sig, om än mikroskopiskt just eftersom det bara är tre av spikesen som är i full kontakt med underlaget.

Stativen är ju oftast väldigt vridstyva och kommer nog inte att "sätta" sig mot underlaget, som till exempel en gammal stol skulle göra vid belastning.

Intressant inlägg!

PostPosted: Wed Jun 16, 2010 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Jag kan nästan slå vad om att 99% av alla stativ med fyra spikes rör sig, om än mikroskopiskt just eftersom det bara är tre av spikesen som är i full kontakt med underlaget.

Stativen är ju oftast väldigt vridstyva och kommer nog inte att "sätta" sig mot underlaget, som till exempel en gammal stol skulle göra vid belastning.
Att få exakt lika belastning på fyra spikes måste vara helt omöjligt. Nackdelen med tre spikes är att högtalaren är mycket enklare att välta. Den försämring som blir med fyra spikes kanske är priset för att man inte behöver resa upp högtalaren i tid och otid :-)

Fast å andra sidan, med två spikes fram, en bak och med högtalaren nära vägg, så kommer de aldrig rasa i alla fall.

Det skulle vara intressant att i ett bra intunat Linnsystem testa mellan spikes och mjuka fötter. Ibland har jag en känsla av att det som upplevs med spikes är en sorts skärpning (= tydlighet), kanske motsvarande kantskärpning i ett fotografi. Och eftersom ett fotografi inte är, och aldrig kommer att bli, verkligheten så kanske denna skärpning behövs för att öka realismen. Kanske samma sak med ljudet?

/ B

PostPosted: Thu Jun 17, 2010 20:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Intressanta mätningar på 3 eller 4a fötter!

Men tester mellan mjuka fötter och spikes har ju gjorts massor av gånger av medlemmar på detta forum, och konklutionen som jag förstått det har alltid varit att spikes har inte, låtit ljudmässigt bättre, det är sekundärt, men svängt mera!

Kan hända spikes färgar ljudet mera klangmässigt, men det verkar färga mindre timingmässigt.

PostPosted: Thu Jun 17, 2010 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Intressanta mätningar på 3 eller 4a fötter!

Kan hända spikes färgar ljudet mera klangmässigt, men det verkar färga mindre timingmässigt.
Det kan mycket väl vara så. Vore intressant dock om någon tog sig möda, besvär och tid att lyssna på tre fötter. Jag är ganska säker på att det skulle låta bättre.

/ B

PostPosted: Thu Jun 17, 2010 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är man lite händig kan man sätta dit en femte spike längst bak i mitten (på sitt fyra spikes stativ) och höja upp dom två yttre bakre spikesen ett par millimeter, på det sättet får man kontakt på tre punkter och minskar vältrisken ganska mycket.

Undrar om epoxylim är lämpligt ? Man skulle kunna epoxya fast en mutter. Löda eller svetsa verkar avancerat...

PostPosted: Fri Jun 18, 2010 15:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Finns ett par stativ som passar till Tukan med 3 spikes. Dom står riktigt stadigt så det är nästan omöjligt att välta dom.
Sitter i samma hål som Brakit fästet bak.

Attachments:
musikrummet 003.JPG
musikrummet 003.JPG [ 73.53 KiB | Viewed 1697 times ]

PostPosted: Fri Jun 18, 2010 19:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Bill, själv så lyssnar jag hellre på musik, än mäter på den :wink: Men jag är ju en sån där som gillar när musiken svänger och man får en obetvinglig lust att dansa (eller åtminstone stampa takten på sedvanligt 80-tals mane´r :oops: )

Till saken eller rättare sagt din fråga, så är det ju så, att mina Keltik är utrustade med komposit fötter, med 5 hål för spikes.(tre hål bak & två fram)

Varför det jo Keltik är rätt tunga besvärliga att tuna, så därför gjordes fötterna på detta sätt för att underlätta intuningen. Man gör grovtuningen med två spikes fram och en bak, men när den är klar, så skruvar man ur mittspiken bak och i ytter spikesen bak och gör den sista höjdjusteringen

Ledsen att göra dig besviken, men fyra spikes låter klart bättre än tre :shock:

Varför det :?: Det vete fan :twisted: men givetvis gäller detta under förutsättning att de är perfekt höjdjusterade och alla spikesen är lagom hårt åtdragna......

Givetvis är det så, att med tre spikar är det svårare att misslyckas med höjdjusteringen :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Jun 18, 2010 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonas wrote:
Finns ett par stativ som passar till Tukan med 3 spikes. Dom står riktigt stadigt så det är nästan omöjligt att välta dom.
Vad lustigt, har ett par likadana över sen jag sålt mina Tukan. Vet du vad dom heter ? Tänkte lägga ut dom på försäljning.

PostPosted: Fri Jun 18, 2010 19:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

leif_lar wrote:
jonas wrote:
Vad lustigt, har ett par likadana över sen jag sålt mina Tukan. Vet du vad dom heter ? Tänkte lägga ut dom på försäljning.
Tyvärr ingen aning :?:

PostPosted: Fri Jun 18, 2010 19:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

MRTweak det är altså skillnad på hur hårt man drar spiksen :?: har inte tänkt tanken, men som vanligt man lär sig alltid något nytt.

PostPosted: Sat Jun 19, 2010 10:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Jonas, jag är så tokig, att jag anser att precis näst intill allt som man gör, i eller i kring sin anläggning "hörs" och därmed också påverkar musikåtergivningen :roll:

Du är ju LP 12 ägare och har ju därmed ett antal val att göra innan du spelar en skiva. Dels t.ex.

*Borde jag skaffa en bättre hylla? Vägg eller golv?
*Locket; öppet,stängt eller bortplockat?
*Filtmattan, vilken sida uppåt låter bäst??
*Remmen kan vändas på fyra olika sätt, vilken är den bästa? Hur gammal och torr är den?
*Hela setupen på tolvan, senaste Linn clinic??

Matchar verkligen en K200 kabel din setup eller är den en "flaskhals"?

Typ av lampor i lägenheten/huset på samma propp...

Men även såna saker som typ av soffa, tyg eller skinn, gardiner & golvmatta hörs :wink:

Till och med tapeterna kan påverka både ljudet och inte minst din sinnes stämning och därmed upplevelsen av musiklyssningen :mrgreen:

Så svar ja, åtdragningsmoment på spikes kan höras IMO.

Lycka till med din mycket fina musikanläggning.

Mvh MRTweak

PostPosted: Sat Jun 19, 2010 12:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för infon. Det mesta känner man ju till men som sagt momenten på spiksen har jag aldrig tänkt på.

Till hösten blir det väl börja kolla efter ett nytt rack eller bygga egna hyllor. Ska man bygga
själv vet man ju vem man ska fråga :wink:

/ Jonas

PostPosted: Sat Jun 19, 2010 18:29 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tukan stativet är ganska spännande. Är det någon som har mer information om det?

Höjd? Och framför allt, passar det till katan?

PostPosted: Sat Jun 19, 2010 19:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joe wrote:
Tukan stativet är ganska spännande. Är det någon som har mer information om det?

Höjd? Och framför allt, passar det till katan?
Höjd ovankant högtalare = 86,5cm (Tukan).

Kör för tillfället Tukan i mitt 2:a system med dom stativen och jag kan ju inte säga att jag är jätte imponerad.
Iof med en Classic Movie men ändå.

Vet inte om Tukan och Katan har samma fäste bak för Brakit?

Ska du använda Katan tror jag att orginalstativen är bäst.

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00