selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 20:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Tyst laptop - vad köpa?
PostPosted: Sat May 22, 2010 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hej!

Jag är ute efter en ny laptop. Jag har i princip tre krav - den ska vara knäpptyst, inte för liten och inte för dyr.

Den ska användas till office, surfning, poker och styrning av DS. Inga spel.

Någon som har förslag?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
om den ska vara tyst så ska du kolla att det inte sitter något bättre grafikkort i den för det är en av de största bovarna till hög värmeutveckling och då går ju även priset ner, vill man ha en supersnabb laptop idag ska man byta ut hårddisken mot en SSD disk, hårddiskarna i bärbara datorer är det som är akileshälen, de är riktigt slöa, kan nästan lova att om man sätter in en ssd i en 5 år gammal bärbar kommer den att upplevas betydligt snabbare än en helt ny bärbar dator med vanlig hd

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 11:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
iPad så klart! Ljudlös, lätt och minst sagt trevlig att surfa med. Styrning av DS kan väl inte bli bättre än med just iPad i dagsläget? I stället för Office - iWork. Finns ju dockningsmöjligheter till tangentbord också.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 11:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Lycka till med att spela Flash-poker på iPad...eller för den delen kunna göra flera saker samtidigt. iPad är en intressant produkt inom sitt eget segment, men en fullvärdig ersättare till en 'vanlig' dator är den inte.


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 11:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Flash-poker?? Vad sägs om html5-poker..? Annars går väl bra att spela med vanliga kortlekar, cigarrök och riktiga människor där man ser svetten i pannan ;). Sen tyckte jag inte det lät som att datorn skulle användas till speciellt tunga arbetsuppgifter.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
henriklh wrote:
Den ska användas till office, surfning, poker och styrning av DS. Inga spel.
Som om inte poker är ett spel! :roll:

pekka är inne på rätt spår inget diskret grafik föratt hålla ner priset och ljudet. 13,3 skulle jag säga är minimum helst iaf 15 om du ska spela poker, beror iof hur många bord du spelar och vilket spel.

Tyvärr inget konkret förslag. Brukar inte Dell vara billiga och prisvärda?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
:D Poker kräver nog mindre av grafiken än Doom3...

I alla fall; Ipad är inte ett alternativ, Det kommer att jobbas rätt mycket på den i Office. Kanske 30% av användningen.

Ingen som har ett annat konkret tips?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 12:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Generellt sett gillar jag Lenovos Thinkpad-datorer bäst av alla bärbara. Då jämför jag med Dell, HP och Asus som jag använt en del. Thinkpad har robust hårdvara och välfungerande drivrutiner. Jag vet dock inte om dom är mer ljudlösa än andra specifika tillverkare. Jag har inte stört mej mycket på oljud från de tre olika som jag använt.


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Köpte en ASUS UL30 till sambon när den modellen kom. Måste säga att jag är imponerad, lätt, lång batteritid och det är endast då man haft datorn i sängen på täcket en längre stund som man hör fläkten. Priset är också rimligt, finishen helt ok. Visst märker man att det är en betydligt billigare dator än min MacBook Pro, men den kostar å andra sidan 2-3 ggr mer...

UL30n finns idag i en massa varianter, och jag har inte koll på alla, men jag tror att skillnaden till stor del ligger i grafiken och där klarar man sig på någon av de mindre modellerna. Då blir den ju dessutom billigare, tystar och längre batteritid.


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 13:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hade en Thinkpad på förra jobbet och den lät som en lövblås mot slutet av sitt liv...men just det tror jag gäller generellt för de flesta bärbara, att de vanligen är hyggligt tysta i början för att sen låta mer och mer efter ett tag när fläktar försämras och det kommer in skräp lite här och var.

Har tyvärr inte heller några konkreta tips på nån typ av laptop som är bättre än andra ur ljudnivåaspekten, förutom det som redan sagts att det hänger väldigt mycket ihop med hur kraftfull hårdvara det är du skaffar. Sist jag hade en privat bärbar dator var det en HP, NC-serien...tittade runt lite nu och det verkar som att de inte heter NC längre utan har ersatts av ProBook-serien. Kanske kan vara nåt?


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Min sambo är på väg att köpa en MacBook Pro 13", den förefaller att vara "knäpptyst" och annars helt ok för det du ska använda den till. Gillar du inte Mac OS X så finns både "bootcamp" (för tex Win7) eller "mono". Känner du någon "student" så blir den inte så dyr att köpa via Mecenats hemsida (tror den kostar 10250 kr då?).

Mer om den hos Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=600507


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 19:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Ayn wrote:
Hade en Thinkpad på förra jobbet och den lät som en lövblås mot slutet av sitt liv...men just det tror jag gäller generellt för de flesta bärbara, att de vanligen är hyggligt tysta i början för att sen låta mer och mer efter ett tag när fläktar försämras och det kommer in skräp lite här och var.
Blås ren Laptopen med tryckluft så blir den genast mycket tystare. Finns bla hos Teknikmagasinet http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... e5%20burk&.


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2010 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
El Mero Mero wrote:
Min sambo är på väg att köpa en MacBook Pro 13", den förefaller att vara "knäpptyst" och annars helt ok för det du ska använda den till. Gillar du inte Mac OS X så finns både "bootcamp" (för tex Win7) eller "mono". Känner du någon "student" så blir den inte så dyr att köpa via Mecenats hemsida (tror den kostar 10250 kr då?).

Mer om den hos Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=600507

Har just en sådan, och måste tyvärr säga att den inte är ljudlös, åtminstone inte så här 1,5 år efter jag köpte den. Grym dator i övrigt, men med många program igång och batterieliminatorn i så låter den en hel del.


Top
   
PostPosted: Sun May 23, 2010 02:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=521582

Perfekt för dina ändamål!


Top
   
PostPosted: Mon May 24, 2010 23:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Jul 18, 2007 19:20
Posts: 20
Location: Rockholm
Jag införskaffade mig prexist en HP-Paviliondv7-3130eo.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop ... ertainment

Vet inte om den är nå bra ännu iom att jag precis köpt den men Geforce graffe kort och i5 processorn var det som fällde avgörandet.

Jag tycker att den är skapligt tyst, har inget att jämföra med men snygg är den iaf. En detalj jag gillar med den är att den har numeriskt tangentbord.

//Micke


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited