selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vad är en vägg?
PostPosted: Tue May 04, 2010 18:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har krånglat till det och låtit musiken ta över lyssningrummet, rent fysiskt. Alltså skivor (företrädesvis lp), böcker och filmer står i hyllor från golv till tak, på hyllor över dörrar och fönster. Ingenstans syns tapet.
Jag tycker det låter rätt bra i rummet men har svårt att upptäcka några avgörande skillnader i placeringen av högtalarna (Keilidh). Var än de står har de alltså en vägg med böcker eller skivor bakom sig.
Någon som experimenterat med väggen bakom högtalarna och hur viktig är den för stödet? Jag vill helst inte ta fram den nakna väggen då själva idén med rummet (4*5 meter) var att ryggarna på skivorna och böckerna utgör väggar.
Mitt resonemang blir mer av typen: när övergår en skivhylla till att bli vägg? Ska jag packa skivorna stenhårt bakom högtalarna för att få stöd eller glest för att låta väggen bakom hyllorna ge stöd?
Är det överhuvudtaget möjligt att hitta en optimal tunedempunkt under dessa förutsättningar?
Jag vet att ni tänker "men testa". Javisst, med det är ett jäkla jobb och det skulle vara roligt att höra vad detta stöd från väggen bakom högtalarna egentligen är. Vad jag vet finns det högtalartillverkare som förespråkar dämpning bakom högtalarna. Det har jag, eller åtminstone diffusorer.

Post subject: Re: Vad är en vägg?
PostPosted: Tue May 04, 2010 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En vägg är en vägg. Men den kan se olika ut. I ditt fall tror jag du är ganska nära idealet, dvs du har diffusorer och i liten mån dämpning.

Att vissa förespråkar dämpning bakom högtalarna beror mer på vad som passar just deras produkter och kanske i viss mån efter ljudideal. Personligen vill jag ha med rumsklangen i återgivningen, annars kan jag lika gärna lyssna med hörlurar.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00