selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkte höra om någon kan beskriva lite snabbt vad som händer när man uppgraderar försteget (pratar bara Linn nu) källan har jag praktisk erfarenhet av att uppgradera men har faktiskt aldrig direkt jämför försteg mot varandra när man t.e.x jämför källor som t.e.x Ads mot KDS mot varandra så blir det lättare att förstå musiken, ja helt enkelt allt blir bättre, men hur är det med försteg? blir det samma typ av lyft som med källan? ex om man byter ut Ads mot KDS och har AK blir lyftet det samma den dag man byter ur AK mot KK?

Och en sak till, kan försteget tillföra något till musiken som inte källan redan gjort?, denna fråga grundar jag efter att ha läst på Linnforumet om att KDS/KK föredrar man framför KDS/slutsteg, nu framgår det inte om de kört på volym 80 men i min frågeställning utgår vi från volym 80 på den digitala volymkontrollen

Varför jag undrar lite är för att jag har funderingar på att gå till en ren 2 kanalsrig och KK skulle jag kunna köpa direkt,(nuvarande Exotik +DA) men blir det något lyft när man bara har en ADS?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 17:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej pecka71, eftersom du inte fått så många svar ännu, så tar jag mej lite tid och postar lite kring mina erfarenheter, av olika försteg.

För tillfället så har jag tre olika modeller av gamla Linn försteg, en Bonnec och en passiv Creek OBH-10 i samlingen, men har givetvis haft andra steg genom åren, av skiftande kvalitet samt även diverse CD-spelare med pot och eller digital volym.

Spelar du alltid högt, så kan ett passivt "försteg" funka rätt OK, till tom riktigt bra, om utgångs och ingångsteg är välkonstruerade, så de tål den varierande ”lasten”.

Digitala volymkontroller är dessutom ofta gjorda så att de tar bort ”data” på låg volym, vilket inte är någon höjdare.

Men personligen så tycker jag att ett ”bra försteg” alltid tillför mer ”kött och blod” till musikåtergivningen, så även om ”Source” är viktigt, så snåla inte på ”Control”, annat än som en tillfällig lösning, vid akut brist på pengar….

Sen till frågan om skillnader vid uppgradering av olika försteg hörs väl; Svar JA :mrgreen:

Mvh MRTweak

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00