selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ja lade till Toni Holgersson och låten Jag smakade på döden en dag. Jag har länge varit svag för denna artist. Han blev aldrig stor och kommer nog inte bli det. Det är väl ofta så i musikens värld, det finns ett antal artister inom en viss genrer, det är bara några som blir stora, de andra får stå för andra fiolen. Sen vilka som är bättre eller sämre är en helt annan sak. Jag gillar både hans texter och melodier. Många svenska studiomusiker spelar på hans skivor. Han har gjort comeback efter många år på gatan och annan misär. Men det är de gamla låtarna som är bra.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Den skivan (Den Flygande Holländaren) är så fantastiskt bra sammansatt tycker jag. Undrar just om det finns nån låt man inte tycker om på den ?

-> Linncredible, vad tycker du om att streama Spotify till DS ? För mig var det en fantastisk upplevelse att få ut musiken till ett "riktigt" system, stor skillnad mot att lyssna på dator/hörlurar.
Bekvämt också att kunna sitta med datorn i knät och byta låtar (istället för att steloperera in den med kabel till förstärkaren).

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
-> Linncredible, vad tycker du om att streama Spotify till DS ? För mig var det en fantastisk upplevelse att få ut musiken till ett "riktigt" system, stor skillnad mot att lyssna på dator/hörlurar.
Bekvämt också att kunna sitta med datorn i knät och byta låtar (istället för att steloperera in den med kabel till förstärkaren).
Kanon tycker jag!! Fick det up and running rätt sent igår så jag har inte hunnit lyssna så mycket (och dessutom på riktigt låg volym...) men känns definitivt som ett väldigt bra sätt att kunna lyssna in sig på vad som finns "out there". Smidigt, kul att ha den stora bredden att välja och vraka bland, sen är det såklart lägre kvalitet i återgivningen än FLAC men lite "ful-lyssning" mellan varven för att upptäcka nytt känns som en helt ok uppoffring. Vad gäller tekniken så har jag lite strul kvar att fixa så att det funkar från både min och sambons laptop, antar att jag för att det ska funka måste ha TVersity-servern snurrande på bägge lap-topparna samtidigt (?) så att man ser två TVersity-instanser i Kinsky och följaktligen två Spotify-dito.

Edit: Det var bara en omstart av datorn som krävdes så blev det ordning på TVersity-instanserna! Ingen fara på taket alltså! (M)DS

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 20:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Lite OT kanske men Spotifys betal version kör väl 320 jmf med 160 i gratis diton. Såklart en bit ifrån FLAC/Silver men om man på ett enkelt sätt kan ersätta radio med Spotify kanske även denna lösning kan få duga.

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Ja lade till Toni Holgersson och låten Jag smakade på döden en dag.
Tack för att du lyfte upp denna artist igen! Har en LP med honom (Louise och kärleken) som ju verkligen är superbra men det måste vara typ 15 år sedan jag spelade den. Nu snurrar den på LP12:an och det är ruskigt bra musik!
Image

Lyssna på lite nytt här
http://www.myspace.com/toniholgersson

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Några favoriter från mig upplagda:

Regina Spektor: Fidelity
Frida Hyvönen: Birds
Jens Lekman: And I Remember Every Kiss
Rufus Wainwright: Do I Disappoint You

Enjoy... :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linncredible wrote:
Några favoriter från mig upplagda:

Regina Spektor: Fidelity
Frida Hyvönen: Birds
Jens Lekman: And I Remember Every Kiss
Rufus Wainwright: Do I Disappoint You
Skitbra, men jag börjar tröttna på Rufus entoniga stämma. Diggade honom stenhårt i början men med Garland-låtarna och live på Dramaten blev det lite för mycket... Morsan är mycket skönare att lyssna på :-)
http://open.spotify.com/track/4Y20xkfnxwdOqOYdZoV0Ym

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Eller, en dålig cover är alltid en dålig cover oavsett hur bra låten egentligen är. Hur kul är Mozarts violinkonsert spelad av en nybörjare på fiol?
Helt rätt. Men nu var frågan om den tekniska kvaliteten omöjliggjorde att tillgodogöra sig musiken.

Alltså, är mitt urval av musik kass för att det är dåliga covers? Fine, jag tar det, det är en fråga om tycke och smak. Är det för dålig kvalitet på överföringen för att kunna bedöma om det är bra musik eller inte? Trist för dig/er, jag har inga problem att bedöma den musikaliska kvaliteten (och då menar jag INTE teknisk ljudåtergivning, sådan kan per definition inte vara musikalisk) via Spotify och min dator.

/ B
Jag får nog nöja mig och inse att att jag inte lyckas förklara.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Tue Apr 27, 2010 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Kul initiativ!


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Tue Apr 27, 2010 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
<snip>
Jag får nog nöja mig och inse att att jag inte lyckas förklara.
Man kan ju inte lyckas jämt :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed May 05, 2010 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lagt till ett par låtar, samtidigt som Snog´s "The Ballad" försvunnit från Spotify. En nackdel med denna tjänst, helt plötsligt är viss musik bara borta... :-(

That Beatles Tune - David Lee Roth (mfl)
The Beatles "Tomorrow never knows" i ny tappning. En bra ersättning nu när originalet inte finns här på Spotify.

Farlig liten djävul - Freddie Wadling
Sveriges bästa rock-röst. Här med en låt av Kajsa Grytt. Av någon anledning stavar Freddie låtens titel annorlunda men det gör ju inte tolkningen sämre.

This is Deutsch - Eisbrecher
Introt till låten känns väl igen? Trio´s Da da da har väl ingen missat? Nåväl, kanske inte Eisbrechers´s bästa låt men ändå lite spännande.

Pabbi Minn - Björk
Kul att höra Björk spela jazz, och på isländska!

Heartbeat - Jobriath
Spännande grabb från 70-talet. Såvitt jag vet blev det inte så mycket mer än denna skiva (Creatures of the street) men den är å andra sidan skitbra.

Alleine Zu Zweit - Lacrimosa
För många långa år sedan (typ -95), när jag nästan tröttnat på musik, hittade jag en ny genre som kallades Gothic Rock. Och gruppen som jag laddade hem via en news-grupp var just Lacrimosa och cd´n "Elodia".

Confessions of a male chauvinist pig - Artie Kaplan
En låt från -72. En artist som jag inte hört talas om tidigare men som en kamrat i Gbg tipsade om. Då fanns hans musik inte på CD utan jag inhandlade LP´n och rippade den. Skön röst och lite annorlunda musik.

Kort biografi med litet testamente - Thåström
Thåström i sitt esse. Efter Wadling måste han ha Sveriges bästa rockröst, eller?

Märk hur vår skugga - Ane Brun
En låt som även Thåström gjort. För att inte tala om Vreeswijk, Fred Åkerström, Sven-Bertil Taube, Michael Samuelsson... Denna version med Ane Brun är klart annorlunda. Njut!

Hear my train a comin' (acoustic) - Jimi Hendrix
Underbar version med en mästare vid gitarren.

Voodoo Chile - Jimi Hendrix
Lite mer likt Hendrix, elektriskt och spännande. Gammalt men fortfarande hur bra som helst!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu May 06, 2010 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Måste bara komplettera med just denna version av Red House med Hendrix - helt sjukt vilket drag, tycker att just denna Hendrix-tagning av låten är brutal. :mrgreen:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu May 06, 2010 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linncredible wrote:
Måste bara komplettera med just denna version av Red House med Hendrix - helt sjukt vilket drag, tycker att just denna Hendrix-tagning av låten är brutal. :mrgreen:
Håller med, ruskigt bra. Det är å andra sidan hela skivan "Blues".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Fri May 07, 2010 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Det är dålig uppslutning i denna tråd tycker jag, gillar ni inte musik i det här forumet?

Eller är detta en dålig idé? Själv tycker jag det vore trevligt om fler lade in bra låtar, det är alltid kul att höra vad andra gillar!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Fri May 07, 2010 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Bill50x wrote:
Det är dålig uppslutning i denna tråd tycker jag, gillar ni inte musik i det här forumet?

Eller är detta en dålig idé? Själv tycker jag det vore trevligt om fler lade in bra låtar, det är alltid kul att höra vad andra gillar!

/ B
En bra idé, tycker jag. Jag har fortfarande inte tagit till mig Spotify som ett sätt att njuta av musik hemma (hade det funkat i bilen hade det varit en annan femma!), men det ger en bra försmak av hur något låter. Man kan liksom gissa om man kommer att gilla det.

Som en direkt följd av den här tråden äger jag Arthur Brown-plattan. Fett ös! Tack för tipset! :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited