selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Here we go :-)
Vore kul om alla ni andra hoppar på (inte bara gänget som träffades i måndags) och adderar låtar som ni gillar. Ed´s förslag om att berätta lite om låten och varför den platsar i listan är jättebra.

/ B
Bill50x wrote:
ed wrote:
leif_lar wrote:
Har skapat en "delad spellista" på spotify som är öppen för alla:
spotify:user:leif-larsson:playlist:4MLtI9GaPJu3H2rZGOjCmD
Jätte kul med Spotifylistan. Skulle man inte kunna ha en tråd på musik där man kan presentera den låt man har lagt till. Typ varför man gillar den eller något sådant?
Min tanke var också att bryta ut denna del av tråden och flytta den till Musik.

Idén att man ska berätta om låtarna man lägger till är alldeles utmärkt! Det hade jag inte en tanke på igår kväll när jag la dit en 7-8 stycken... Hade jag "behövt" skriva om varje och motivera inlägget i listan hade det inte blivit lika många och i förlängningen är det nog bättre. Annars är risken stor att listan snabbt blir för stor och ohanterlig och att man inte orkar lyssna på varje låt ordentligt.

Vad tycker ni andra?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag tror det kan vara bra med en blandning vad gäller vilken musik man lägger in. Det är ett bra ställe att lägga in musik på som man kan dela med sig, vill man kan man självklart berätta om varför man valde att lägga dit en speciell låt. Samtidigt tycker jag att charmen är att bara kunna "slänga in" en "bra låt" när man hör den, utan vidare reflektioner. Tror det blir lite mer musik på det sättet, och mer spontant.
Jag tror inte att kvaliten på musiken blir sämre om man kan bidra "fritt", däremot tror jag att utbudet av "bra" musik kommer att växa väldigt fort.

Jag sitter själv på jobbet nu och lyssnar på dom 13 nya låtarna "i bakgrunden" och tycker det är kanon, mycket roligare än radio. Ser fram emot att ha en lista med ett par hundra låtar av medlemmarnas favoriter.

Mitt förslag är alltså att man lägger in det man tycker är "mycket bra" musik och skriver ett par rader om andan faller på.

/L

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Och jag har adderat följande:

Seemann - Apocalyptica/Nina Hagen
Skön gammal schlager från 60-talet i suverän tappning. Nina Hagen har en underbar uttrycksfull stämma och har precis rätt attityd. Apocalyptica startade med Metallica-låtar på cello och det var spännande och nytt men blev efter några låtar ganska trist. Men med gitarrer och trummor a la Rammstein tillagt så blev det mycket mer spännande och toppat med Nina Hagen är det kanon!

History repeating - Propellerheads/Shirley Bassey
Också ett gifte mellan udda artister. Skön rytm och spännande sättning. Shirley har också en röst som få. Låten är kanske lite uttjatad men jag tycker den håller än.

Big Science - Laurie Anderson
Performance-artist som leker med egna instrument och med spännande ljud. Detta är en gammal låt men hela skivan håller än idag. Lauries musik är knappast hit-aktig och det är lite svårt att hitta någon låt som funkar i en bland-lista. Men denna är OK i sammanhanget och det finns mycket mer att lyssna på i Spotify.

Girls just wanna have fun - Emilie Autumn
Spännande artist som blandar klassiskt och pop/rock på lite nytt sätt. Emilie är en ny bekantskap för mig och endast tiden kan utvisa om hon är genuin eller bara en marknadsföringsgrej. Just nu känns det rätt och det är bara att lyssna och bilda sig en egen uppfattning. Just denna låt har ganska många gjort men visst är det kul med lite variation?

Mighty Quinn - Gotthard
Relativt nytt rockband som tar sig an en 60-tals klassiker. Jag är lite svag för den konstellationen som ni kanske förstår :-)

VCR - The XX
Visst börjar låten som Bowie´s Heroes? Men den handlar uppenbarligen om en videobandspelare... The XX är också en ny bekantskap för mig, skön och avslappnad musik.

The Pirate´s Gospel - Alela Diane
Sk världsmusik, denna dam har en underbar röst. Detta är titellåten på ett helgjutet album. Lyssna och njut.

Stephanie says - Lady & Bird
Återigen ett gifte mellan gammal och nytt. Låten är en gammal sak av Lou Reed och blir bara bättre med åren. Kanske bäst med Lou själv men riktigt bra här också. Lady & Bird är en svensk/isländsk duo om jag förstått det rätt.

Fire - Arthur Brown
En klassiker från slutet av 60-talet. Här med originalartisten. Har aldrig sett honom live men han verkar onekligen lite crazy och levde ut ordentligt på scenen.

Stiff Jazz - Dzihan & Kamien
Återigen en för mig ny erfarenhet. Blandar bra med dåligt, detta tillhör det förra. Dom är tydligen en mixande duo som både gör egna saker och mixar andras låtar.

The Ballad - Snog
Egentligen ville jag addera en låt med Smog men dom fanns inte representerade på Spotify :-(
Men denna grupp och låt går inte av för hackor heller. En blandning av electro och Leonard Cohen ungefär, åtminstone på denna låt. Spännande.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Det är säkert bra låtar (i varje fall de tre första, fyran funkar ok, men femoch sex sämre), men det låter plågsamt illa via mina hörlurar från PC:n. Typiska hit-låtar brukar kunna vara spelbara dock, men detta kräver bättre grejer för att vara lyssningsbart.

:cry:


Last edited by HCL on Wed Apr 21, 2010 15:55, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Det är säkert bra låtar (i varje fall de tre första), men det låter plågsamt illa via mina hörlurar från PC:n. Typiska hit-låtar brukar kunna vara spelbara dock, men detta kräver bättre grejer för att vara lyssningsbart.

:cry:
Håller med. Men detta är den ultimata testen för tunedem ;-) Allt annat är oväsentligt och i detta fall icke-existerande...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Håller med. Men detta är den ultimata testen för tunedem ;-) Allt annat är oväsentligt och i detta fall icke-existerande...
Hur menar du?

PS! De tre första av dina låtar funkar helt ok, men "Girls Just Wanna Have Fun", "VCR", "The Pirates Gospel", "Stephanie Says" är mer sådär "Fire" är plågsam, "Stiff Jazz" sådär "The Ballad" funkar "Intro" med The xx funkar riktigt bra.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Håller med. Men detta är den ultimata testen för tunedem ;-) Allt annat är oväsentligt och i detta fall icke-existerande...
Hur menar du?

PS! De tre första av dina låtar funkar helt ok, men "Girls Just Wanna Have Fun", "VCR", "The Pirates Gospel", "Stephanie Says" är mer sådär "Fire" är plågsam, "Stiff Jazz" sådär "The Ballad" funkar "Intro" med The xx funkar riktigt bra.
Jo, jag menar att alla "vanliga" kriterier när det gäller ljudåtergivning inte är relevanta när man lyssnar på lågupplöst musik i sin PC. Jag har dock inga problem med att höra storheten i de valda låtarna, jag använder det inbyggda ljudkortet i min PC och har kopplat ett par Creative T-20 högtalare till detta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Jo, jag menar att alla "vanliga" kriterier när det gäller ljudåtergivning inte är relevanta när man lyssnar på lågupplöst musik i sin PC. Jag har dock inga problem med att höra storheten i de valda låtarna, jag använder det inbyggda ljudkortet i min PC och har kopplat ett par Creative T-20 högtalare till detta.
Man kan ju gissa att flera av spåren skulle kunna vara riktigt bra, men som sagt det är ju bara en gissning. Grannens fiolspelande dotter skulle också kunna vara bra, men det är inte direkt uppenbart ;-). Jag vill gärna höra att det är bra, att gissa ger mig inte mycket, möjligen nyfiken.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Jo, jag menar att alla "vanliga" kriterier när det gäller ljudåtergivning inte är relevanta när man lyssnar på lågupplöst musik i sin PC. Jag har dock inga problem med att höra storheten i de valda låtarna, jag använder det inbyggda ljudkortet i min PC och har kopplat ett par Creative T-20 högtalare till detta.
Man kan ju gissa att flera av spåren skulle kunna vara riktigt bra, men som sagt det är ju bara en gissning. Grannens fiolspelande dotter skulle också kunna vara bra, men det är inte direkt uppenbart ;-). Jag vill gärna höra att det är bra, att gissa ger mig inte mycket, möjligen nyfiken.
Du får väl be om spåren i flac på något annat sätt ;-)
Men, det måste påpekas. Musiken är enbart utvald ur musikalisk synvinkel. Och enbart ur synvinkel "musik jag tycker om".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
Big Science - Laurie Anderson
kanonval


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ha! Med leif_lar:s hjälp så har man då äntligen fått in Spotify inkl bryggor och prylar och vad skådar ens norra öra när man loggar in: "Stolen car" med Beth Orton! Tack till den som la upp den ljuvliga gamla godingen! :D

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Man kan ju gissa att flera av spåren skulle kunna vara riktigt bra, men som sagt det är ju bara en gissning. Grannens fiolspelande dotter skulle också kunna vara bra, men det är inte direkt uppenbart ;-). Jag vill gärna höra att det är bra, att gissa ger mig inte mycket, möjligen nyfiken.
Du får väl be om spåren i flac på något annat sätt ;-)
Men, det måste påpekas. Musiken är enbart utvald ur musikalisk synvinkel. Och enbart ur synvinkel "musik jag tycker om".
Jag menade inte att rikta någon kritik mot låtvalet utan kände att jag behövde uttrycka min indignation över att jag inte kunde tillgodogöra mig alla låtar.


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Jag menade inte att rikta någon kritik mot låtvalet utan kände att jag behövde uttrycka min indignation över att jag inte kunde tillgodogöra mig alla låtar.
Jag förstår ditt inlägg. Synd bara om man inte kan tillgodogöra sig innehållet i musiken för att det inte låter tillräckligt bra (oavsett värderingsmetod). Lite tillspetsat, bra musik är alltid bra musik. En travestering på uttrycket "En ros är alltid en ros, om än i ett sprucket krus".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jag menade inte att rikta någon kritik mot låtvalet utan kände att jag behövde uttrycka min indignation över att jag inte kunde tillgodogöra mig alla låtar.
Jag förstår ditt inlägg. Synd bara om man inte kan tillgodogöra sig innehållet i musiken för att det inte låter tillräckligt bra (oavsett värderingsmetod). Lite tillspetsat, bra musik är alltid bra musik. En travestering på uttrycket "En ros är alltid en ros, om än i ett sprucket krus".

/ B
Eller, en dålig cover är alltid en dålig cover oavsett hur bra låten egentligen är. Hur kul är Mozarts violinkonsert spelad av en nybörjare på fiol?


Top
   
 Post subject: Re: Leifs Spotify-tråd!
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jag menade inte att rikta någon kritik mot låtvalet utan kände att jag behövde uttrycka min indignation över att jag inte kunde tillgodogöra mig alla låtar.
Jag förstår ditt inlägg. Synd bara om man inte kan tillgodogöra sig innehållet i musiken för att det inte låter tillräckligt bra (oavsett värderingsmetod). Lite tillspetsat, bra musik är alltid bra musik. En travestering på uttrycket "En ros är alltid en ros, om än i ett sprucket krus".

/ B
Eller, en dålig cover är alltid en dålig cover oavsett hur bra låten egentligen är. Hur kul är Mozarts violinkonsert spelad av en nybörjare på fiol?
Helt rätt. Men nu var frågan om den tekniska kvaliteten omöjliggjorde att tillgodogöra sig musiken.

Alltså, är mitt urval av musik kass för att det är dåliga covers? Fine, jag tar det, det är en fråga om tycke och smak. Är det för dålig kvalitet på överföringen för att kunna bedöma om det är bra musik eller inte? Trist för dig/er, jag har inga problem att bedöma den musikaliska kvaliteten (och då menar jag INTE teknisk ljudåtergivning, sådan kan per definition inte vara musikalisk) via Spotify och min dator.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited