selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 12:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
El Mero Mero wrote:
Det är klart att vi ska fundera över vad de nya medlemmar som dykt upp på detta forum och som med inlägg efter inlägg i enlighet med LTS/faktiskt.se tvingar på oss sin syn på hur saker ska vara. Vad har de för agenda och förstör de inte mycket mer än de tillför?
Jag kan bara svara för mig och jag driver ingen LTS/Faktiskt-propaganda. Snarare är det så att jag försvarar Selleristerna på Faktiskt :-)

Om du och/eller andra anser att jag "förstör" på detta forum så är det upp till dig/er. Så länge jag önskar deltaga inom forumets spelregler så gör jag så, eller hur?

När det kommer nya medlemmar, med nya tankar och idéer (för vad dom nu är värda) så kan man se det hela på flera sätt. Man kan oja sig över att den gamla ordningen störs eller så kan man vara nyfiken och höra vilka åsikter/kunskaper/erfarenheter andra människor har. Visst är det trevligt att få höra lite nytt innan de nya (medlemmarna) har blivit inpassade i "Selleri-modellen" ;-)

Se det också som en mission. De nya medlemmarna har knappast kommit hit för att missionera tekniksnack och propagera för Source Last. Snarare för att dom är intresserade av vad forumet har att erbjuda och varför det skiljer sig från många andra liknande forum som tex Faktiskt, SweetSpot mfl. Bemöt dessa nya människor med respekt och nyfikenhet istället för grinig misstänksamhet. Har du/ni den minsta önskan att sprida kunskapen om tunedem, source first osv, passa på nu istället för att sitta i ett hörn och sura ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
El Mero Mero wrote:
Musik och samspelet mellan musiker och lyssnare är alldeles för komplext för att ersättas av vitt brus och mätutrustning. Det bara är så.

Att hävda något annat är som att kliva in i Ferrari fabriken och påpeka att alla som tycker att en Ferrari ska ha sin klassiskt röda färg har fel och att man genom dubbel blindtest kommit fram till att den optimala färgen är en kombination av rosa och mintgrönt. Högst opassande.

Det är klart att vi ska fundera över vad de nya medlemmar som dykt upp på detta forum och som med inlägg efter inlägg i enlighet med LTS/faktiskt.se tvingar på oss sin syn på hur saker ska vara. Vad har de för agenda och förstör de inte mycket mer än de tillför?
När man läser såna här inlägg, så tycker man ju inte att det är så konstigt att tidigare i historien att t.e.x kyrkan har fått häxor brända på bål

Jag personligen är inte så svag i själen, att om någon påstår något på ett forum är det ett måste för mig att ta till mig det, eller vad är man rädd för? att andra ska övege tunedem? ja då är det ju deras förlust

Jag kan hålla med om jag inte är intresserad av att det ska bli samma skitprat som på faktiskt, men det är ju faktiskt så att det är individen själv som avgör det

Om tunedem är så dålig att den inte tål att jämföras med andra metoder, ja då är det dags att släppa den, för min egen del så har jag inte hittat en bättre metod än tunedem

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 12:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Andrén wrote:
Nu får du banne mig ge dig!!
Nej, jag tänker inte ge mig.

Andrén – Det här var inte skrivet specifikt till Dig. Du är inte så viktig. Sen att Du är medlem på faktiskt.se, hififorum.nu och Euphonia Audioforum, Audigrupp Öst, bygger dina egna högtalare tillsammans med Pelle Petterson, använder rörförstärkare, bor i Uppsala och inte äger en enda Linn pryl gör inte saken bättre just för dig.

Har du ens lyssnat på någon Linn produkt? Hur hittade du detta Linnforum och vad var det som fick dig att bli medlem?
Andrén wrote:
Jag skiter högaktningsfullt i LTS/faktiskt.se
Andrén på:
faktiskt.se
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ile&u=4133

hififorum.nu
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... %F6gtalare

Och bild på Andrén från hans tråd på hififorum.nu
Image

Missförstå mig rätt: Jag missunnar inte dig din hobby: Att mäta vitt brus och bygga DIY högtalare men det finns platser för sådant och den som passar bäst för Dig är hififorum.nu där du har skrivit den största andelen av dina inlägg. Det här är ett Linn forum där vi i huvudskap diskuterar produkter från Linn, delar med oss av kunskap, insikter och hjälper varandra på ett vänligt sätt. Gemensamt för alla är att vi äger eller funderar på att köpa en Linn produkt och att vi använder Tune dem för att utvärdera om en produkt är bättre än den andra på att återge det musikaliska flödet på ett förståeligt sätt.


Last edited by El Mero Mero on Sat Apr 10, 2010 12:23, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 12:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Bill50x wrote:
Jag kan bara svara för mig och jag driver ingen LTS/Faktiskt-propaganda. Snarare är det så att jag försvarar Selleristerna på Faktiskt :-)
Bill50x – Du är ingen ny medlem så det här är inte skrivet till dig. Du är likadan som du alltid har varit och det är självklart ok.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 12:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
pekka71 wrote:
Jag kan hålla med om jag inte är intresserad av att det ska bli samma skitprat som på faktiskt
Det är precis skitsnacket, hatbrotten och de homofobiska strömningarna på faktiskt.se som jag också vill slippa.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 16:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
Quote:
Andrén – Det här var inte skrivet specifikt till Dig. Du är inte så viktig. Sen att Du är medlem på faktiskt.se, hififorum.nu och Euphonia Audioforum, Audigrupp Öst, bygger dina egna högtalare tillsammans med Pelle Petterson, använder rörförstärkare, bor i Uppsala och inte äger en enda Linn pryl gör inte saken bättre just för dig.
Tack för det. Men visst det stämmer, men med lite sakfel.
Quote:
Har du ens lyssnat på någon Linn produkt? Hur hittade du detta Linnforum och vad var det som fick dig att bli medlem?
Ja, flertalet. Samt genom det allmänna bruset på nätet och genom 2 goda vänner.
Quote:
Andrén wrote:
Jag skiter högaktningsfullt i LTS/faktiskt.se
Andrén på:
faktiskt.se
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ile&u=4133

hififorum.nu
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... %F6gtalare
Ja, jag sympatiserar tillika liten/stor del med folket på faktiskt/hififorum/Euphonia som Selleri. Men om du fördjupar din research så kommer du även se att jag inte någon stans dunkar rygg med IÖ LTS mm mm

Quote:
Missförstå mig rätt: Jag missunnar inte dig din hobby: Att mäta vitt brus och bygga DIY högtalare men det finns platser för sådant och den som passar bäst för Dig är hififorum.nu där du har skrivit den största andelen av dina inlägg. Det här är ett Linn forum där vi i huvudskap diskuterar produkter från Linn, delar med oss av kunskap, insikter och hjälper varandra på ett vänligt sätt. Gemensamt för alla är att vi äger eller funderar på att köpa en Linn produkt och att vi använder Tune dem för att utvärdera om en produkt är bättre än den andra på att återge det musikaliska flödet på ett förståeligt sätt.

Nu börjar ju diskussionen komma till en bättre nivå där vi inte far med osanningar iaf =) Jotack, jag är väl införstådd vad Selleri är för forum ( trodde du jag inte visste var jag började skriva?) Ang vänlighet så ser jag inte att jag annat än på ett vänligt och ödmjukt sätt förmedlat mina åsikter. Sen får väl alla ha sin metod att utvärdera, du har dina, jag har mina, fine. Sedan hur jag väljer att förmedla mina erfarenheter måste väl ändå vara min oinskränkta rättighet att välja själv?

För att förtydliga för andra som anar konspirationer om att jag skall dra demoner till Selleri och förpesta tillvaron, så är det inte fallet och definitivt inte min avsikt. Ni som träffat mig IRL kan nog intyga att jag inte bråkar i onödan =)

Trodde sedan inte att det skulle behövas, men för att ytterligare klargöra min existens på Selleri så är det för att jag anser att man har mest fruktsamma diskussioner och lär sig mest av de som ser saker från ett helt annat perspektiv. Alltså för att jag vill lära mig.
Av samma skäl finns jag på de andra forumen, just för att sätta mig in i saker, hur andra tänker A resp B, och åter igen lära mig.

Sist men inte minst vill jag lyft musikens betydelse. För min del så har jag varit engagerad i musik seda 6-7års ålder Spelat/spelat in (analogt som digital utrustning)/mastring/ljudtekniker/byggande av elektronik och högtalare. Så mitt intresse av musiken finns i alla led tillsammans med en stor nyfikenhet för teknik.

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 16:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
El Mero Mero wrote:
pekka71 wrote:
Jag kan hålla med om jag inte är intresserad av att det ska bli samma skitprat som på faktiskt
Det är precis skitsnacket, hatbrotten och de homofobiska strömningarna på faktiskt.se som jag också vill slippa.
Här är vi av samma uppfattning.

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 21:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
pekka71 wrote:
El Mero Mero wrote:
Musik och samspelet mellan musiker och lyssnare är alldeles för komplext för att ersättas av vitt brus och mätutrustning. Det bara är så.

Att hävda något annat är som att kliva in i Ferrari fabriken och påpeka att alla som tycker att en Ferrari ska ha sin klassiskt röda färg har fel och att man genom dubbel blindtest kommit fram till att den optimala färgen är en kombination av rosa och mintgrönt. Högst opassande.

Det är klart att vi ska fundera över vad de nya medlemmar som dykt upp på detta forum och som med inlägg efter inlägg i enlighet med LTS/faktiskt.se tvingar på oss sin syn på hur saker ska vara. Vad har de för agenda och förstör de inte mycket mer än de tillför?
När man läser såna här inlägg, så tycker man ju inte att det är så konstigt att tidigare i historien att t.e.x kyrkan har fått häxor brända på bål

Jag personligen är inte så svag i själen, att om någon påstår något på ett forum är det ett måste för mig att ta till mig det, eller vad är man rädd för? att andra ska övege tunedem? ja då är det ju deras förlust

Jag kan hålla med om jag inte är intresserad av att det ska bli samma skitprat som på faktiskt, men det är ju faktiskt så att det är individen själv som avgör det

Om tunedem är så dålig att den inte tål att jämföras med andra metoder, ja då är det dags att släppa den, för min egen del så har jag inte hittat en bättre metod än tunedem

Ja- det är dags för oss att bli lika prestigelösa som Ivor.

Låter det bättre- så är det bättre.
Så står det fortfarande på linns hemsida.
Detta innebär att hittar man nya vägar, som eventuellt eller möjligen bryter mot de gamla uppfattningarna så ändrar man sig genast- därför att man inte är påverkad av prestige eller förutfattade meningar. Prestigekänslighet är den största fienden mot verkligt framåtskridande.

Linn har gjort det förut, där tex övergivandet av elektrolyter till förmån för polypropylenkondensatorer i delningsfilter, övergången till bi-wiring i och med Linn Nexus, övergången till tunga stativ istället för lätta (ku-stone material ) , Användandet av switchade nätdelar, övergivandet av direktlödande förbindelser i högtalarna , övergången till nätverkspelare till förmån för ett ökat musikintresse, faslinjära flacka filter i de nya k-arraydiskanterna ( i motsats till de branta gamla filterkonstruktionerna i tex Kaber ), mm, mm...

Det kanske är dags att överge 80-talets retorik och se litet mera pragmatiskt på hur ljudåtergivningen ska skrida framåt.
Dvs.- göra som i den övriga världen, där Linn ju säljs tillsammans med Denon eller Sony utan att kunden förklaras som mindre vetande.

Tunedem- metoden fungerar väldigt bra.
Det är dock helt fel att försöka sparka ut medlemmar från selleri bara för att de använder andra metoder- eller, mest troligt, inte har förstått hur tune-method fungerar.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Bill50x wrote:
e det också som en mission. De nya medlemmarna har knappast kommit hit för att missionera tekniksnack och propagera för Source Last. Snarare för att dom är intresserade av vad forumet har att erbjuda och varför det skiljer sig från många andra liknande forum som tex Faktiskt, SweetSpot mfl. Bemöt dessa nya människor med respekt och nyfikenhet istället för grinig misstänksamhet. Har du/ni den minsta önskan att sprida kunskapen om tunedem, source first osv, passa på nu istället för att sitta i ett hörn och sura ;-)
Kloka ord Bill!

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Sun Apr 11, 2010 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
El Mero Mero wrote:
... och de homofobiska strömningarna på faktiskt.se...
Vad menar du?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited