selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 06:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Är mätning din hobby?
PostPosted: Thu Apr 08, 2010 22:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Om du gillar att mäta vitt brus eller lyssna på fyrkantsvågor och mäta impulssvar så finns det faktiskt.se ett forum för dig.

Låt oss som lyssnar på musik och har det som intresse få ha detta forum i fred.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
El Mero Mero wrote:
Om du gillar att mäta vitt brus eller lyssna på fyrkantsvågor och mäta impulssvar så finns det faktiskt.se ett forum för dig.

Låt oss som lyssnar på musik och har det som intresse få ha detta forum i fred.
Seså, vaknat på fel sida idag?

Självklart är det musik vi önskar lyssna på. Men vilken/vilka metoder man använder för att optimera sin utrustning kan variera, eller hur?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 07:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Samtidigt var det väl det han skrev? Att på olika forum fokuserar man på att använda olika metoder, var ser du det hemska morgonhumöret i inlägget?


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Samtidigt var det väl det han skrev? Att på olika forum fokuserar man på att använda olika metoder, var ser du det hemska morgonhumöret i inlägget?
Vad jag menar är att även på detta eminenta forum så kan man använda/komplettera med olika metoder när man vill trimma in tex högtalarplacering. Eller varför inte justering av tex nivåer vid aktiv delning. Det kan ju vara en ren säkerhetsåtgärd att kolla att man inte tunedemat sig åt skogen :-)
Det viktiga i sammanhanget är att när man redovisar/diskuterar resultatet måste man vara tydlig med hur man gjort - och det var det väl i detta fallet.

Personligen har jag svårt att se hur lyssning på brus kan ge något positivt tillskott när det gäller att uppnå nirvana men jag är fortfarande av åsikten att det är intressant med olika infallsvinklar. Det kan ju tex vara intressant och se om högtalarna hamnar på samma ställe med olika metoder!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Håller med om att vi inte bör avfärda (vanliga) mätning för avfärdandet skull. Mätningar används (när och endast) när det visats att de ger tillfredsställande och helst då i någon betydelsefull mening bättre resultat (d.v.s bättre än andra metoder).

Tune-dem är också en (form av) mätmetod även om den kräver användande av mänsklig perception istället för någon form av något annat typiskt mätinstrument.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 10:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Kan vi inte lägga denna typ av trådar under övrigt?!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 12:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Håll personangrepp borta från diskussionerna, tack.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 12:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
El Mero Mero wrote:
Om du gillar att mäta vitt brus eller lyssna på fyrkantsvågor och mäta impulssvar så finns det faktiskt.se ett forum för dig.
Har du utvecklat en högtalare någon gång?eller Har du något emot att man då med ett ödmjukt sätt delar med sig av erfarenheter och kunskap?

Quote:
Låt oss som lyssnar på musik och har det som intresse få ha detta forum i fred.
Varför skulle detta exkludera mig?

För att svara på topic, JA, mätning är en delmängd av en hobby.

//

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 13:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
Sony wrote:
Samtidigt var det väl det han skrev? Att på olika forum fokuserar man på att använda olika metoder, var ser du det hemska morgonhumöret i inlägget?
DU ser inte det fördomsfulla och direkt inskränkande i hans inlägg?

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Håller med om att vi inte bör avfärda (vanliga) mätning för avfärdandet skull. Mätningar används (när och endast) när det visats att de ger tillfredsställande och helst då i någon betydelsefull mening bättre resultat (d.v.s bättre än andra metoder).

Tune-dem är också en (form av) mätmetod även om den kräver användande av mänsklig perception istället för någon form av något annat typiskt mätinstrument.
Jag håller med om att detta inte är något forum med mätteknisk inriktning. Och den typen av diskussioner kan man hitta på andra håll, Faktiskt.se har ju nämnts i sammanhanget.

Men, Selleri är ett forum där tune dem används som test-metod. Intressant för oss som inte enbart låser oss fast vid denna metod är: Finns det alternativ? Komplement? Kan man få till det ännu bättre genom att beakta även andra variabler? Istället för att stoppa huvudet i sanden och mumla något om enda rätta vägen kan det väl vara idé att vara öppen för alternativ? Och vill man inte själv så är det väl bara låta bli att läsa?

I slutänden är det dock musiken som räknas, strävar man efter bästa musikaliska återgivning ska man väl inte vara främmande för fler metoder än en? Strävar man efter mer bas, snyggare apparater, högre ljudtryck, bygga själv och liknande kanske man har bättre utbyte annanstans :-)

/ B

PS Ayn, var har du hittat personangrepp?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Jag för min del läser detta ämne med intresse.
Och tråden om vitt brus ligger ju under Övrigt, så vad är problemet??

Kom igen nu ni Sellerister, som irriterar er över denna diskussion. Visa att ni är för och tål ett öppet forumklimat, så länge man följer forumets regler (vilket jag upplever att man gör i detta fall)!


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 14:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
PS Ayn, var har du hittat personangrepp?
I ett inlägg som togs bort av författaren strax därpå, vilket jag är tacksam för. :)


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Bill50x wrote:
PS Ayn, var har du hittat personangrepp?
I ett inlägg som togs bort av författaren strax därpå, vilket jag är tacksam för. :)
OK. Då kan du ju ta bort ditt inlägg också så man slipper "det röda" :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 17:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Musik och samspelet mellan musiker och lyssnare är alldeles för komplext för att ersättas av vitt brus och mätutrustning. Det bara är så.

Att hävda något annat är som att kliva in i Ferrari fabriken och påpeka att alla som tycker att en Ferrari ska ha sin klassiskt röda färg har fel och att man genom dubbel blindtest kommit fram till att den optimala färgen är en kombination av rosa och mintgrönt. Högst opassande.

Det är klart att vi ska fundera över vad de nya medlemmar som dykt upp på detta forum och som med inlägg efter inlägg i enlighet med LTS/faktiskt.se tvingar på oss sin syn på hur saker ska vara. Vad har de för agenda och förstör de inte mycket mer än de tillför?


Top
   
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 17:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
El Mero Mero wrote:
Musik och samspelet mellan musiker och lyssnare är alldeles för komplext för att ersättas av vitt brus och mätutrustning. Det bara är så.
Har aldrig påståt något dylikt och kommer inte göra.
El Mero Mero wrote:
Att hävda något annat är som att kliva in i Ferrari fabriken och påpeka att alla som tycker att en Ferrari ska ha sin klassiskt röda färg har fel och att man genom dubbel blindtest kommit fram till att den optimala färgen är en kombination av rosa och mintgrönt. Högst opassande.
Var finner du relevans för detta då ingalunda har skett i tråden eller någon annan?
El Mero Mero wrote:
Det är klart att vi ska fundera över vad de nya medlemmar som dykt upp på detta forum och som med inlägg efter inlägg i enlighet med LTS/faktiskt.se tvingar på oss sin syn på hur saker ska vara. Vad har de för agenda och förstör de inte mycket mer än de tillför?
Var? Hur?

Nu får du banne mig ge dig!! Skippa lögner och skitsnack!

Jag skiter högaktningsfullt i LTS/faktiskt.se men jag köper inte att du sprider dynga om mig! Håll rent framför egen dörr innan du kritiserar min agenda, som du uppenbarligen inte vet något om!

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited