selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 08:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dåligt golv vad göra?
PostPosted: Sun Apr 04, 2010 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag har ett mycket gungigt parketgolv, senaste tiden har jag lyssnat på mycket låg nivå 40-50 och upptäckt att det blir mycket lättare att hänga med i olika melodislingor och ävan att mycket av toppen blir mycket tydligare, tror detta bland annat beror på att golvet inte svänger med lika mycket och grummlar till det samt att högtalaren förmodligen står mera still

Har funderat på skruvar genom parketen, men eftersom det är en hyreslägenhet så känns det inge vidare samt att jag inte vet om det finns något bra under att fästa i

Stenplattor stora, tror ni att det skulle funka?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Apr 05, 2010 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
pekka71 wrote:
Jag har ett mycket gungigt parketgolv, senaste tiden har jag lyssnat på mycket låg nivå 40-50 och upptäckt att det blir mycket lättare att hänga med i olika melodislingor och ävan att mycket av toppen blir mycket tydligare, tror detta bland annat beror på att golvet inte svänger med lika mycket och grummlar till det samt att högtalaren förmodligen står mera still

Har funderat på skruvar genom parketen, men eftersom det är en hyreslägenhet så känns det inge vidare samt att jag inte vet om det finns något bra under att fästa i

Stenplattor stora, tror ni att det skulle funka?
Kostar inte så mycket att testa, har sett stenplattor hos en del icke LINN-handlare. En kompis har stenplattor under sina MA GS20 och är mycket nöjd - dock kör han inte tune dem..

Stenplattor går oftast att köpa på öppet köp... testa lite olika varianter.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 05, 2010 19:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
pekka71 wrote:
Jag har ett mycket gungigt parketgolv, senaste tiden har jag lyssnat på mycket låg nivå 40-50 och upptäckt att det blir mycket lättare att hänga med i olika melodislingor och ävan att mycket av toppen blir mycket tydligare, tror detta bland annat beror på att golvet inte svänger med lika mycket och grummlar till det samt att högtalaren förmodligen står mera still

Har funderat på skruvar genom parketen, men eftersom det är en hyreslägenhet så känns det inge vidare samt att jag inte vet om det finns något bra under att fästa i

Stenplattor stora, tror ni att det skulle funka?
Du kan använda väldigt små skruvar genom parketten. Spikesen är ju väldigt spetsiga.
Ett gungigt parkettgolv är dessutom väldigt störande pga. att du kanske vilar dina fötter på det svajiga golvet i lyssningspositionen- och då kommer vibrationerna från högtalaren i otakt med musiken via golvet. Du känner alltså vibrationerna från baskaggen något fördröjt igenom golvet i förhållande till musiken som fortplantar sig genom luften. Prova att lyfta upp fötterna från golvet- upplever du någon skillnad i att "följa med i musiken?". Sten-plattor kan fungera- om du ställer högtalaren med spikes ovanpå dem.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 05, 2010 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jo det var så jag tänkte, men vad ska man ha mellan stenplattan och golvet......?

men ska man ha svå skruvar måste man ju ha sån tur att man har en regel just där högtalaren ska så....

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Stenplattor är enligt min erfarenhet inte speciellt bra. En stenplatta funkar mest som en isolator mellan högtalare och golv och adderar inte nämnvärt till golvets massa. Har man en högtalare som är så lätt att ett flytande golv inte trycks mot underliggande golv kan det ge lite hjälp, men då är det som Rutger skriver bättre att fixera golvet på annat sätt. Går det komma åt golvet från undersidan?

Där vi bodde förut hade vi ett ganska besvärligt golv. Långa och grova furu-plank direkt på golvreglarna så planken svängde som stämgafflar. Det var dock krypgrund så det gick att komma åt golvet underifrån vilket jag gjorde och la in tretex och stenplattor som dämpning (hårt infäst med lim etc. i regelkonstruktionen) och dessutom förstärkte jag upp golvet kraftigt just i området där högtalarna stod. Det gjorde stor skillnad. Om man har flytande parkett så fungerar det säkert att skruva fast parketten i underliggande golv (oftast spånskiva) på några punkter, gärna i närheten av där högtalarna står. Det blir givetvis bättre om man kan skruva i reglarna, men det blir nog bättre ändå såvida underliggande golv inte bara är tetex eller liknande lös skiva (då måste man givetvis skuva i reglarna).

(Passar inte tråden bättre under teknik!?)


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Funderade nästan på ett lite större projekt, funderade på att bygga ett lågt podium alltså en list ut från väggen och en list till andra väggen lägga ut sand innanför listen på någon typ av byggplast för att sen lägga plattor på

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Nästan allt är ganska lätt jämfört med ett golv och ett helt golv både absorberar och leder bort energi utan att svänga med nämnvärt om det bara är hyggligt stabilt. Något ton sand kan säkert göra stor nytta också, men stenplattor ovanpå är nog inte det bästa materialet då det riskerar att energi reflekteras tillbaka upp i högtalaren (=oönskade vibrationer).


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
ja kanske, men om stenplatan reflekterar upp energi i högtalaren borde ju stenfött inte vara bra för högtalare som Espek t.e.x

nu är det ju aluminum på m140 så det kanske absorberar bättre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
golvet är riktigt dåligt står jag 1 meter från högtalaren så börjar den vicka, så när jag ska ljustera spikes så måste jag ligga ner med raka armar för annars börjar dom vicka när jag flyttar mig

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Har du pratat med hyresvärden? Det låter ju nästan som att det vore dags för en renovering med helt nya golv ;-). Om inte han eller hon har intresse för att betala, så kan det kanske ändå gå att göra något mer radikalt på egen hand. Fast det blir väl rätt kostsamt särskilt om man sen flyttar och inte kan ta golvet med sig.

Jag har också lite problem med golvet. Det är ett lamellgolv som ligger på betongplatta med "foam" mellan. Innan jag bytte burkar med dig vickade stativen betänkligt men efter bytet till Espek med Stenfötter så blev det mycket bättre. Så ökad massa kan vara bra. Jag tror inte att det påverkar ljudet i mitt fall utan bara att golvet ger efter lite om man hoppar bredvid högtalarna.

I förrra boendet var det "riktig" parkett väldigt tjockt som var skruvat i träreglar(?) utan undergolv och det var stumt och funkade bra

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 21:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Dec 30, 2009 18:36
Posts: 43
pekka71 wrote:
Funderade nästan på ett lite större projekt, funderade på att bygga ett lågt podium alltså en list ut från väggen och en list till andra väggen lägga ut sand innanför listen på någon typ av byggplast för att sen lägga plattor på
Hej.
Typ samma problem har jag haft i en gammal lägenhet. Jag gjorde ungefär som du är inne på, en ram av 45x45 fyrkantsprofil. Den bulta jag fast i golvet under parketten. Sedan skruva jag fast träreglar i ramen,för att kunna skruva fast ''locket''. Som avslutning ett lock av golvspånskiva limmades/skuva fast. Det blev som ett liten scen, med måttena 2000x700x65.
Allt på plats så var det ingen som tänkte på det.
// Håkan

_________________
Let me stand next to your fire


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited