selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 22:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Progressiv pop
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 20:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jul 06, 2004 16:56
Posts: 9
Location: Robertsfors
Tears For Fears - Everybody loves a happy ending. Full poängare i "progressiv pop" skolan (sena Beatles, XTC, 10 cc). Köp. Lyssna. Njut


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 11, 2004 14:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Jag blev lite misstänksam när jag hörde att TfF skulle återförenas med både Curt och Roland; man är ju lite trött på halvfeta gamla rockstjärnor som gör ett halvhjärtat försök att tjäna lite pengar på sitt gamla namn med en reunion.

Men så är inte fallet?

Hur står sig Everybody loves a happy ending mot de gamla TfF-skivorna The Hurting, Songs from the Big Chair och The Seeds of Love?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 15:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jul 06, 2004 16:56
Posts: 9
Location: Robertsfors
I samma klass som "Seeds", alltså bland det bästa de har gjort!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 15:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag som tycker Seeds är lite ojämn...vid det laget var det ju mest Rolands show, även om han iofs gör det ganska bra... ;)
Jag tycker plattan slänger lite fram och tillbaka mellan olika stilar lite väl fort ibland. Men "Woman in chains" och "The seeds of love" är ju å andra sidan bara för härliga... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 20:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jul 06, 2004 16:56
Posts: 9
Location: Robertsfors
Det bästa är ju att lyssna och bilda en egen uppfattning.

Tänkte passa på att berätta om en annan stor favorit.
KEVIN GILBERT! Tyvärr finns han inte bland oss mera, men hans musik.
Han kanske är mest känd från Toy Matinee från 1990 med hiten "Last plane out". En sann progressiv pop låt.
1995 släppte han "Thud" och 2000 efter hans död släpptes "The Shaming Of The True". Den senare på HDCD liksom återutgåvan (2 på 1) med hans tidigare grupp GIRAFFE.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Tears for fears skall kontrolleras. Martin tipsade också om den på skivmässan här om sistens, tyvärr hade han inte med sig något exemplar till Umeå.

Däremot köpte jag Aaron English, All The Waters Of This World. Landar i den progressiva popens område. Bitvis får jag Peter Gabriel vibbar, världsmusik touche. En didgeridoo dyker upp på vissa bitar. Jag får också en keltisk känsla blandat med lite Roger Waters a la Amused To Death. Jag har dock inte fallit för albumet ännu, en bra skiva men inget mästerverk.

Ambrosia är däremot riktigt bra. Borde kollas upp av samtliga, perfekt progressive pop.

Lämna gärna några tips om vilka XTC album som är värda att kolla upp. Har varit lite nyfiken på denna grupp ett tag men inte kommit mig för att köpa något.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 20:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Aaron English låter intressant! Peter Gabriel och keltiska vibbar, det kan väl inte bli dåligt? :)

Ambrosia är kul. Jag äger "Road Island" av dem, skivomslaget är groteskt fult 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ja alltså kanske inte keltisk musik utan mer en känsla av irländsk/keltiska influenser. Lite Thin Lizzy utan att låta Lizzy om du förstår. Kolla närmare på www.missingpiece.net.

Jag känner ett visst ansvar för att det jag skriver inte skall leda till några felköp.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tjagge wrote:
Lämna gärna några tips om vilka XTC album som är värda att kolla upp.
XTC=intellektuell pop skrev nån recenscent. Stämmer på nåt vis, tycker jag. Jag vet flera som gillar deras tidiga, lite punkiga skivor, men jag har inte riktigt tänt till på dem ännu.

Jag rekommenderar varmt Nonsuch, en riktig kanonpopplatta (har den på dubbel LP) med lite Beatles-stuk, typiskt skeva Partridge-harmonier och intressanta arrangemang av takter och riff. Kom på 90-talet, så det är en sen skiva men otroligt jämn och lättillgänglig. Och rolig att spela högt!

Spelade den dag och natt när den kom, mmm... minnen!

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Tjena Tjagge,

Precis som Fredrik antyder är det tidiga XTC som är den roliga perioden ;-)

Jag har Skylarking, Black Sea, White Music och Drums and Wires och kan rekomendera alla. Skylarking anses vara deras "Masterpiece" men jag tycker att Drums and Wires är ett strå vassare. Enkel, glad, rytmisk och energisk musik. Ta lika delar Clash, Madness, Talking Heads och Joy Division, skaka och servera i roliga glas och du har XTC!

Någon som har Amused to death på vinyl och inte lirar den längre betalar jag bra för ett just ex.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Carl Nyqvist wrote:
Ta lika delar Clash, Madness, Talking Heads och Joy Division, skaka och servera i roliga glas och du har XTC!
Aj, det lät inte som min sort musik, eller? Lite blandade lightpunkband. Police gillar jag men Clash? Vars kommer det progressiva in?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
På Nonsuch! :D

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
En "quick fix" på problemet Tjagge är att du kör "Lost in the Supermarket" eller "Spanish bombs" från London Calling ashögt - sen har du ändrat uppfattning om Clash och du kan lugnt börja köpa XTC skivor...

Rocka på
Carl

PS. Vad betyder "Progressiv Pop"? "Proggen" som Nationalteatern eller Blå tåget känner jag till, skulle detta vara nån modern variant av protest?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Carl Nyqvist wrote:
En "quick fix" på problemet Tjagge är att du kör "Lost in the Supermarket" eller "Spanish bombs" från London Calling ashögt - sen har du ändrat uppfattning om Clash och du kan lugnt börja köpa XTC skivor...

Rocka på
Carl, det är rätta takter - blåsa ut vaxpropparna funkar på det mesta. Spanish Bombs på dina Kan måste vara en trevlig upplevelse :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Carl Nyqvist wrote:
PS. Vad betyder "Progressiv Pop"? "Proggen" som Nationalteatern eller Blå tåget känner jag till, skulle detta vara nån modern variant av protest?
Nix pix, inte svensk-gnäll-vänster-rövins-flum-progg, utan progressive som i framåtskridande.

Visst, det nyskapande och framåtskridande började och slutade i och med att de stora banden hade släppt sina första plattor men benämningen finns kvar. Grupper som Yes, King Crimson, Jethro Tull och många fler skapade under sent 60-tal och tidigt 70-tal en helt ny musikstil, där man blandade rock, jazz, klassiskt och kanske blues.

Således är progressiv pop popmusik uppblandat med progressiva element. Taktbyten, olika teman i samma låt och så vidare.

Därför känns det lite konstigt när XTC liknas vid punkband. Punken var till en del en revolt mot de rådande "dinosaurie" banden, Pink Floyd, Emerson, Lake & Palmer, Led Zeppelin med flera. Punken tyckte inte om musik med ambitioner, där man satsade mer på spelskicklighet än på attityd.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited