selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Från Karik till HTPC
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft en HTPC byggd runt ett Intel Atom/Nvidia Ion moderkort. I höstas kände jag att jag ville uppgradera HTPCn och efter det blev det gamla moderkortet över. Då det i grunden är ett kort som klarar 95% av det jag anser att en HTPC ska klara tyckte jag att det var onödigt att det skulle ligga och skräpa här hemma. Ungefär samtidigt rensade herr Lejonklou ut sina gömmor och sålde av en del äldre/defekta cd-spelare. Så jag slog till på en Karik i visuellt gott skick men som inte gick att starta upp, enligt Lejonklou för att nätdelen var trasig, för att i denna låda bygga en HTPC i LK-format.

Efter lite halvseriös planering har jag nu kommit igång med byggandet och tänkte lägga upp lite bilder och tankar kring de problem som jag stött på under vägen. Projektet är dock fortfarande under arbete så jag vet inte exakt hur det kommer att sluta.

Börjar med en bild på hur skönheten såg ut innan jag började slakten:
Attachment:
1 Innan slakt.jpg
1 Innan slakt.jpg [ 10.66 KiB | Viewed 2082 times ]
Och så lyfter vi på locket:
Attachment:
Lyft lock.jpg
Lyft lock.jpg [ 34.4 KiB | Viewed 2085 times ]
Rensade därefter ut den elektronik Linn placerat i lådan:
Attachment:
3 Utan inkrom.jpg
3 Utan inkrom.jpg [ 20.26 KiB | Viewed 2085 times ]
Fortsättning följer...

PostPosted: Tue Mar 30, 2010 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul och spännande. Jag köpte ett par spelare av Lejonklo jag med men nämndes inte slakta dem utan reparerade i stället upp dem. Som tur var så fick jag ett tomt Mimikchassie av Lippoman som tack och lov saknade ett par vitala delar för att kunna återuppbyggas. Det här ska bli intressant att följa,ser att du håller till i grannbyn,det här är hur spännande som helst!

PostPosted: Tue Mar 30, 2010 07:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har också ett liknande projekt på gång baserat på en Mimik. Har ett itx kort liggande så man får se hur det blir. Blir nog i första hand en streamer för ljud. Blir kul att följa detta bygge.

Kudos
Axis+Valhalla+basik+Ortofon VMS10
Aktiva Kaber, 2 x LK 280 + LK280+Spark
Söker :LK 280/Spark, aktiva Isobarik

PostPosted: Tue Mar 30, 2010 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så här långt inga större bekymmer. Lådan sätter en hel del begränsningar som ett vanligt chassi inte gör; lågt (försvårar luftflöde runt processorn), grunt (Svårt att få plats med både moderkort och optisk läsare), inga fästen för de komponenter som ska i lådan etc.

Jag började med moderkortsproblematiken:
Attachment:
4 Baksida innan mod.jpg
4 Baksida innan mod.jpg [ 20.25 KiB | Viewed 1875 times ]
På bilden ovan ser man förutom en massa hål som ej är anpassade till det moderkort jag tänkt använda dessutom kabeln från power-knappen och sladden från LED-lampan i fronten (båda vilka jag trodde mig kunna använda, mer om det senare). För att komma åt kontakterna på baksidan och få plats med allt i lådan fick jag gå loss med bågfilen och resultatet blev så här:
Attachment:
5 Baksida efter mod.jpg
5 Baksida efter mod.jpg [ 33.36 KiB | Viewed 1872 times ]
På bilden syns även moderkortet och ungefär hur det kommer att sitta i förhållande till baksidan. Det gick inte att hitta något sätt att använda de förgängade upphöjningarna i bottenplåten för att fästa moderkortet så på bilden ligger moderkortet bara löst (jag har ännu inte löst detta problem). Uppifrån ser det ut så här:
Attachment:
6 Uppifrån efter ursågning av bakstycke.jpg
6 Uppifrån efter ursågning av bakstycke.jpg [ 43.54 KiB | Viewed 1874 times ]
Här uppstod nästa problem. Avståndet mellan frontpanelen och moderkortet är för kort för den lite äldre optiska läsare jag hade liggande hemma. Blev till att köpa en ny och valet föll på en LG då dessa har kortast djup på endast 165 mm. Även det är i längsta laget men funkar om man låter läsaren gå in över hörnet på moderkortet. Väljer man en slimline läsare är de betydligt mindre men då får man ingen släde som åker ut, vilket jag vill ha. (På bilden syns även det vackra handledssnöret på kameran...)

PostPosted: Tue Mar 30, 2010 20:46 
Moderator
Moderator

Behövs verkligen optisk läsare i själva htpc:n? Rippar man inte in skivorna till en server?

PostPosted: Tue Mar 30, 2010 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Behövs verkligen optisk läsare i själva htpc:n? Rippar man inte in skivorna till en server?
Behövs, nej, men jag vill ha det då denna är tänkt att stå i tv-rummet och jag inte har lust att komplettera med en extra dvd för ev hyrfilmer etc (jo det händer faktiskt att jag betalar för filmer/musik och inte ful-tankar...). Kostnaden för min nya dvd-läsare hamnade på drygt 200 så jag ser ingen större anledning att inte ha det, när jag ändå har plats och ett chassi anpassat för en. Dessutom blir ju projektet mer utmanande...

PostPosted: Sat Apr 03, 2010 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åter till problemet med LEDen i fronten och powerknappen. Det vari iofs inga problem att koppla in dem på moderkortet, men tyvärr lyckades jag aldrig få till funktionen. När det gäller dioden så tändes den aldrig, vet inte om det beror på fel spänning från moderkortet eller om den helt enkelt är trasig. Powerknappen fick iofs datorn att starta men tyvärr stängdes den av igen efter bara någon sekund, gissar att det beror på att knappen fungerar som om man håller in powerknappen på en vanlig pc. Möjligen hade dessa två problem kunnat lösas av någon med mer elektronik-kunskap än mig, men jag löste problemet med att sno dessa delar från ett mini-ITX jag hade liggande hemma, som lyckligtvis hade en grön LED i fronten som bara var att flytta över, medan powerknappen gick att montera bakom den gamla och få tillfredsställande resultat, både funktionellt och estetiskt.
Attachment:
7 ny powerknapp.JPG
7 ny powerknapp.JPG [ 101.72 KiB | Viewed 1657 times ]
I och med att jag bestämt mig för en optisk läsare i min HTPC måste jag finna en estetisk lösning för detta. Fösta steget var då att se till att jag kunde avända samma front på släden (sk Bezel) som orginal.
Attachment:
8 Urplockad optisk läsare.jpg
8 Urplockad optisk läsare.jpg [ 29.45 KiB | Viewed 1650 times ]
Jag trodde först att jag skulle vara tvungen att såga loss fronten från den gamla läsaren men precis när jag skulle till att gå loss med sågen märkte jag att den främsta delen på linnsläden endast är limmad och gick att bända loss utan att göra större åverkan.
Attachment:
9 Ny Bezel.jpg
9 Ny Bezel.jpg [ 13.01 KiB | Viewed 1653 times ]
Jag kan dock inte sätta dit fronten på den optiska läsaren riktigt än då jag inte har fixerat den i lådan än.

PostPosted: Sun Apr 04, 2010 11:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kul projekt och intressanta bilder :)
Du skulle dock ha valt den snyggare AV lådan :lol:

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Sun Apr 04, 2010 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Kul projekt och intressanta bilder :)
Du skulle dock ha valt den snyggare AV lådan :lol:
Skulle ha valt en AV-låda om jag kommit över en, men det är ont om sådana som säljs för en rimlig summa så det fick bli en LK. Dock inte alls osannolikt att det blir ett nytt AV-HTPC projekt om detta LK-projekt blir bra... En AV-låda bör man kanske dessutom kunna få in ett mATX-kort i istället för en mITX.

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00