Lejonklou wrote:
På samma sätt förhåller det sig med påståenden i stil med att det krävs Akurate-system med 242 för att slå ett par piP, matade med en Rotel-CD och en gammal Luxman-förstärkare. Alla med en gnutta erfarenhet förstår att såna uttalanden är substanslösa. Det handlar om prestanda mätt med helt olika måttstockar.
Nej, det är inte substanslöst. Alla med en gnutta erfarenhet och vidare vyer förstår att det handlar om prioritet. Vilka nackdelar man accepterar i ett system, vilka prestanda som är önskvärda. Det har gjorts jämförelser med Formel 1 och en sådan bil är absolut snabbast runt en given bana. Sedan kan man fila på vinginställningar, gummits hårdhet osv för att vinna några hundradelar runt banan. En "vanlig" sportbil har inte en suck oavsett vad man gör med den. Så pratar vi i termerna komma runt snabbast möjligt så är F1 ett säkert tips. Snabbast runt kan då jämföras med att förmedla det musikaliska uttrycket på bästa sätt.
Men, om jag ska till affärn och handla är F1:an inget bra val. Inte om jag finklädd vill köra i regnväder. Eller om jag har en bilbudget som understiger 100 miljoner. Då finns det ett antal sportbilar för några miljoner som kan vara ett rimligt val. Ferrari gör ju sådana också. På samma sätt kan det vara med sin musikåtergivare, man kanske gör vissa eftergifter på rytm/förståelse/etc för att uppnå tex djupare bas eller vad det nu kan vara. Eller bara för att komma billigare undan.
Och tro nu inte att det bara är Linn som kan förmedla musikalitet, det finns en viss tendens här att ha den åsikten. Möjligen accepterar man Naim och, som några fattigare kusiner från landet, vissa andra billigare engelska märken.
Jämförelsen med ett Lantvin från 1985 haltar, möjligen kan man jämföra en 599:- Siba-kombo med en sådan. Men piP? Har du någon aning om vilket arbete och forskning det ligger bakom den konstruktionen? Jag är övertygad (utan att veta givetvis) att det är minst lika mycket jobb nerlagt som på din Slipsik. Att IÖ har en annan approach och arbetar ur en annan synvinkel med sina konstruktioner är knappast någon hemlighet, men det är ju slutresultatet som räknas, eller hur? Har du hört piP själv? Antingen med "krafs" som drivning eller i ett fullvärdigt Linn-system i övrigt? För övrigt har såväl Rotel som Luxman (den senare åtminstone historiskt) ett gott rykte på marknaden även bland krävande konsumenter. Nu är fokuset på just piP kanske lite olyckligt, det är inte världens bästa högtalare på något sätt. Men se den som ett exempel på något annat än Linn som har sina förtjänster.
Kanske är det så att när man viger sitt intresse åt en enda fabrikant så kommer till slut skygglapparna på. Man jämför hela tiden apparaterna inbördes och varje litet (och dyrt) framsteg kallas för enormt, fantastiskt och övriga superlativer. Att konkurrenterna kanske gör samma eller större framsteg lägger man inte märke till. Något som talar till Linns fördel är att innehavarna ofta är kunniga, intresserade - och vet hur viktigt det är att sätta upp grejorna på rätt sätt. Detta slarvas det ofta med bland "icke-linnare". Kanske en anledning till att det inte alltid låter så kul hos "vanligt folk"?
Om man nu skulle fortsätta med vinjämförelser, man kan se Frankrikes kvalitativa tillverkning som Linn. Men det finns uppstickare som inte alls är lika välkända men gör väl så goda viner, Libanon tex. Men för en Frankofil så är det fortfarande franska viner som är bäst oavsett vad som händer i övriga världen.
/ B