selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 80 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Schysst Onsdag!
PostPosted: Thu Mar 25, 2010 01:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Så kom dagen då den vise mannen skulle skulle bevista vår ack så fröjdefulla nejd. Knappt så det gick att somna efter nattskiftet,det var ju trots allt lite speciellt det här liksom. Sordin på stämningen hade lagts tidigare under skiftet då det kommit fram, att en arbetskamrat insjuknat i en riktigt elak cancerform som bara tar en riktning,kändes så förbannat orättvist att en del ska få alla prövningar medan andra bara har lyxproblem. Kändes fel att ha trevligt medan andra kämpar för sitt liv...

Bassman hörde av sig på eftermiddagen och meddelade att förhinder hade uppkommit, varför vi fick lov att skjuta upp utrullandet av den röda mattan och omboka blåsorkestern till nästföljande dag. I stället enades vi om att det vore ett förträffligt tillfälle att slöjda och att vi skulle träffas på sprutmåleriet bums. Så fick det bli och vi avslutade samtalet med några ord sagda i eftertanke om det tragiska beskedet.

På sprutmåleriet rådde det som vanligt en härlig stämning,kanske beroende på de härliga ångorna som de dagligen omger sig av, eller bara för att de blir så glada av att se oss...
Vi intog ett bord i snickeriet varpå lite gammal hederlig sandning och finspackling av frontbafflarna utfördes tills vi fann det tillräckligt slätt. En ide uppkom som bestod i att trots allt lacka frontbafflarna i en svart effektlack och köra resten i valnötsfaneret. Detta innebar att vi inte kom längre denna dag än underarbetet och Richard som jobbar där lovade att lägga lacken under morgondagen eller senast Fredag. Jag började fundera om inte Öhman skulle få ta med ett par högtalarlådor till bara för att testa hur det skulle se ut om man lackerade i stället.

När vi inte kom oss längre denna dag med piP och IÖ lyste med sin frånvaro så fick vi lov att roa oss på egen hand,något som vi norrlänningar brukar vara bra på. Bassman hade inte haft förmånen att lyssna till ett välstämt antikt Linnsystem tidigare, så vi tog tillfället i akt att åka ner till min ytterst enkla stuga vid sjön för att musicera en aning, och kanske få höra vad en insyltad faktian kan bidra med för goda råd och åsikter beträffande rum,akustik och utrustning..

Det geografiska läget fick jag godkänt för,rummet tyckte han jag gott kunde förse med lite mer mjuka saker,men jag tror han ansåg att jag hade turen att inneha ett välljudande rum glädjande nog,förhoppningsvis tycker Ingvar det också i morgon. Sedan petade han nyfiket på tolvan och såg förundrad på hur subchassiet dallrade likt en alladåb när han petade på centrumpinnen. Därefter satte vi igång de gamla fina LK lådorna och lirade några låtar. Kanske att det lät bra,vi får fråga honom själv om han dyker upp här inne...

Innan vi bröt upp så frågade han om vi inte skulle lyssna på lite dyrkablar hemma hos honom i kväll innan Öhman river hans lyssningsrum. Tacka för det och jag föreslog att jag kunde på knytkalasvis ta med något som hade den skotska loggan på. Klockan sju stämde vi träff till och på eget bevåg så bjöd jag in Järnet som vikarie för Ingvar Öhman.

Detta gjorde han onekligen bra och det inte Järnet vet, är det banne mig tveksamt om det är värt att veta. Med intensiv,lite galen blick scannades hela lyssningsrummet av. "hmm,helmhozresonatorer,är det Muppselement du har därborta,jaha ett par piP,hmm en heltäckningsmatta"

Vi började spela lite musik och jag noterade omedelbart att det spelade på betydligt bättre än förra gången jag var in hit och lyssnade. Tror Järnet tyckte det lät bra han också? Själv var jag hänförd! Inte är det något akut behov av akustikhjälp här direkt heller. Det visade sig att han hade gjort en del ändringar sedan sist inför det celebra besöket. Detta hade lyft rummet något enormt för att inte tala om systemets prestanda.

Vi åkte på en Denon reciever denna gång och spelade på en japansk CD spelare. Interconnecterna var svarta från Linn. Högtalarkablarna var EKK kabel för några spänn med banankontakter.

.....WOW!

För att hålla inlägget någorlunda kort så kan det sammanfattas med grymt bra!

Sedan när vi spelat ett tag så testade vi en dyrkabel till högtalarna,och hörde skillnad! Om det var till det bättre? Jag tyckte det,men det var jag ensamen om,så det var säkert bara suggestion,faktum är att det lät mer välpolerat med dyrkabeln men det kanske var något som fattades i vat fall,det var hursomhelst inte här det verkade som krutet gav någon utdelning.

Därefter så pluggade vi in mitt Linn 5105 på piP och manövrerade det genom denonrecieverns försteg. Här fick jag känslan av att Bassman hörde något han gillade,Järnet likaså,var det rent utav roligare att lyssna nu?

Järnet undervisade oss hela kvällen både i bland, under musiken som, före och efter,det var väldigt intressant och som vanligt så är man snabbt ute på djupt vatten. Det talades om perchieved pitch,aktiva basfällor,noder,övertonsdist,oktaver och intressanta byggprojekt. Naturligtvis häcklades det skotska märket i vanlig ordning vilket jag förhoppningsvis ska överleva och eventuellt så kan jag få min nattsömn trots både häckleri och de facto att det kanske till och med lät bättre än om mina Kaber hos INOiten. Rummet hade verkligen blivit bra redan nu,före doktorsbesöket, och piP arna är banne mig bättre än jag trodde inser jag nu.

Är det rock´n roll på tapeten så ska det givetvis ligga en söt röklukt över ljudbilden,detta fixade Bassman med suspekt rökverk under avnjutandet av Roger Waters.

Kvällen var lyckad och jag ber att få tacka för att jag fick deltaga och avlägga denna lite hastigt nerknackade lägesrapport.
Det här är Niclas Lundgren
Piteå den 25Mars
för Selleri.de

På återhörande!
Image
Image
Image
Image
Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Thu Mar 25, 2010 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Trevlig läsning ! Gillade att du hade lite bilder också. Mina föräldrar hade och min syster har numera en liknande soffa i skin. Den är kanon skön att sova middag i. Jag får ligga lite snett men vad gör det när man drömmer söt i soffan !!

_________________
Peter 18


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Sun Mar 28, 2010 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det verkar vara WOW varenda gång, haraldur. Antingen tycker du verkligen att det är jättebra eller så kanske du vill göra dina vänner glada med snälla recensioner av deras anläggningar.

Själv kopplade jag upp en väns stereo igår. Det var en Denon-DVD, om jag inte missminner mig en modell som varmt rekommenderas av såna som förstår sig på det här med HiFi. Signalen gick till en Denon-receiver och via ett par Supra-kablar till ett par stora B&W-stativare. Stativen såg ut som ett par Atacama, med tre rör. Sandfyllda.

Efter en del pillande med placering satte jag mig i soffan och spelade några låtar med Ted Gärdestad. Låtarna hörde jag nyligen i en annan anläggning jag trimmat in; KDS, KK, Twin och 242. Den gången kände jag mig helt överväldigad av Teds röst, så spröd och naiv, men samtidigt skicklig och tonsäker. Jag satt den gången och tänkte att jag har inte fattat det förut, inte på det här sättet; hur säker han var och vilka "vibbar" han förmedlade. Mina känslor styrdes av hans tonfall. Det var sagolikt bra.

Nu hade jag samma låtar på CD:n i Denon-spelaren. Men när jag satte på dem så hände nåt märkligt. Det kom en massa ljud ur högtalarna; bas och diskant och ett piano som sa kling, kling, kling. Och jag tänkte att nej, den låten var det definitivt inte. Jag provar nästa. Då kom enbart Teds röst, men den lät förskräckligt smörig och svensktoppsaktig. Rysningar, jag står inte ut, nästa låt.

Ja, som ni förstår fortsatte det på samma sätt tills jag fattade att naturligtvis var det samma låtar som jag hörde förra gången. Men ändå inte. Utan att överdriva var det här den sämsta anläggning jag har hört på väldigt länge. Inte för att den lät ljudmässigt illa, distat eller så. Det var en rund och fin bas, en diskant som hade luft och renhet i toppen och mellanregistret kan nog beskrivas som artikulerat. Men det var samtidigt total kakafoni, total brist på något som helst musikaliskt budskap. Det var rena massakern.

Jag sa till min vän vad jag tyckte: Sälj rubbet på blocket och skaffa en Classik Movie, det kommer att bli kanon. Vi får se om det blir så.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Sun Mar 28, 2010 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bäste Lejonklo: Det är ytterst tråkigt att höra hur mediokert din väns anläggning presterar. Jag hoppas att du kan hjälpa honom att få ordning på oredan. Du är ju duktig på sådant så det ska nog inte vara några problem!

Vad mina vänner anbelangar, så har jag ingen anledning att sitta och fabulera ihop någon solskenshistoria närhelst vi träffats och lirat musik. Jag brukar inte heller ifrågasätta hur verkliga andras upplevelser av mått på välljud är. Jag sitter inte i den positionen att jag har någon varken ekonomisk eller personlig vinning av det. Det är kul med musik,få det att lira och ännu ballare är det om man lyckas finna balansen i grejor som inte kostar skjortan.

Antagligen så är vi inte lika välutvecklade i vårt sätt att lyssna och förstå musiken som dig eller så kanske vi inte begriper oss på finheten i att satsa allt på källan i stället för där det ger mest utdelning. Behöver jag få sista ordet i den här tråden funderar jag? För vem skriver jag det här och varför? Vill man klä sig i kejsarens nya kläder och halshugga den som vågar påstå annat än det som sagts så många gånger att det blivit sanning. Måste man hålla med om saker som man inte tycker stämmer? En del påstår sig få en riktigt riktigt byxsskott av att köpa en framlyssnad och utsorterad nätsladd från en perkulator. Det är helt okej för mig om man anser det vara "det bästa"

Jag som inte hör den skillnaden eller värdesätter kabeln på samma sätt kan väl få påstå det utan att ifrågasättas som rektalslickare?

På vägen till flygplatsen hade Öhman en intressant frågeställning om just detta,den framlyssnade kaffebryggarsladden kom påpassligt nog på tapeten. Vem vågar ifrågasätta något som tillräckligt många framför som fakta?

Vad är orsaken till misstron mot att det spelade på bra hos Robban? Eller misstolkar jag dig? Kan det vara så att han är skapligt insatt i sitt hifi intresse och i egenskap av musiker har rätt bra koll på läget? Är det bara namnet på lådorna som avgör hur stort mått av utbyte som man kan få av musiken?

Du säger att jag tycks få WOW känslan vart jag än åker och lyssnar. Om vi nu tittar tillbaks på de senaste träffarna vi haft så kanske det inte är så märkligt i alla fall att det blivit stående ovationer. I luleå så besöktes vid två tillfällen erkänt välspelande rum med schyssta grejor i. De hette förvisso inte Linn men det är grejor som fungerar väl tillsammans förargligt nog.

Hos Stefan W har fler än jag fått haksläpp och bland annat en djupt troende Linnist fått sin religion rubbad där. Jag tycker det är hur fränt som helst,något problem ser jag inte i det,ja möjligtvis om jag hade varit legitimerad kabelkvackare så hade det kännts hotfullt..

Danne eller Prometevs som han kallas på faktiskt.se har inte heller han något dåligt rum,det spelades på likvärdiga prylar där så det kanske bidrog till att det kändes likvärdigt "magiskt" där? Jag vill minnas att upplevde att PK högtalarna lät subjetivt mer "Linnlika" än Öhmans piP som spelades den gången men att de föll på målsnöret när vi började spela grötigare musik. Detta kunde senare härledas till att delningsfiltren inte var färdigutvecklade vid lyssningstillfället. Således säger jag inte halleluja till allt..

Om du menar besöket hos svågern så tror jag inte du inser hur noggrann och intresserad han är vad beträffar hifi hobbyn. Lägger man ner tid och engagemang i att ombona rummet och ställa in systemet så kan även ett gammalt Linnsystem låta rätt trevligt.. Inte är det väl särskilt konstigt att det spelar på trevligt hos honom trots att hans aktiverade Keilidhs är från mitten på 1990-talet?

Att Mupps högtalarna lät så bra har jag inte fattat än,det tror jag fler har svårt att begripa men det handlar ju till syvende och sist bara om fysik och att göra saker och ting rätt.


Jag ser inget problem men vad vet väl jag,som inte tjänar pengar på den här hobbyn...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Lejonklou wrote:
Det verkar vara WOW varenda gång, haraldur. Antingen tycker du verkligen att det är jättebra eller så kanske du vill göra dina vänner glada med snälla recensioner av deras anläggningar.
Det händer väl dagligen att div folk blir imponerade av både den ena och den andra anläggningen.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag tycker personligen att det är lite dagsform som kan göra skillnad och en faktor till som jag märkt många gånger och det är förväntningar, ska man fara och lyssna på ett system för 2 mille så har man extremt högt uppsatta förväntningar och ofta så presterar det inte särskilt bra just p.g.a att man förväntar sig ett under av välljud

Och ofta tycker jag att det kan vara preciss tvärt om när det gäller billiga sytem som man nästan dömt ut på förhand att de presterar över förväntan

Den enda produkt som jag alltid har blivit imponerad av är Klimax Ds, spelar ingen roll vart man stoppar in denna pjäs, den lyfter vilken anläggning som helst oavsett prisklass, men även här så blir jag mera imponerad av KDS kopplad i en Majik I och ett par Katan och har svårt att förstår hur den kan lyfta dessa billiga produkter till en helt ny nivå, därmot så blir jag inte lika imponerad av KDS/KK/A350 för då är förväntningarna så mycket högre p.g.a priset att det inte känns lika imponerande, trots att det är mycket bättre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Magnus wrote:
Det händer väl dagligen att div folk blir imponerade av både den ena och den andra anläggningen.
Jo, så är det. Det händer också numera, nästan dagligen, att folk på det svenska Linn-forumet Selleri skriver 'WOW' och 'Jävlar i helvete vad bra!' om prylar från till exempel Denon. Och den enda slutsats jag kan dra av det är att kvalitetskraven måste ha sjunkit här inne. Rätt rejält. Jag har nämligen aldrig hört nån bra apparat som det står Denon på.

pekka: Jag håller med dig om KDS. En sån eller en bra LP12 och festen börjar av sig själv. Ett tips är dock att kika närmare på Denon, jag har läst på det svenska Linnforumet att deras grejor är bland det bästa som finns.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Ett tips är dock att kika närmare på Denon, jag har läst på det svenska Linnforumet att deras grejor är bland det bästa som finns.
Något som förvånar mig är att Denon-grejor alltid låter lite avslagna, eller trötta. I alla fall historiskt, det var länge sedan jag seriöst lyssnade på någon. Men om jag jämförde i någon form av A/B-test med en "kvickare" apparat så hörde jag ingen skillnad. Det måste vara något i själva A/B-testen som luras eller så lider jag av inbillningssjuka :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
:mrgreen:


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tycker man ska försöka bortse från priset när man utvärderar prestanda.
Imponerad blir ivarjefall jag beroende hur bra det är. Och inte utifrån prislappen.
Sedan kan ju prestandan vara imponerande med hänsyn tagen till priset men det är en annan sak...
Majik DSi/109 är GRYMT imponerande bra med tanke på priset men inte lika imponerande med avseende på absolut prestanda - när man vet hur samma musik KAN låta.

Tror många aldrig hört ett VERKLIGT bra system och därför inte vet hur bra det kan vara.
Och då imponeras av icke-topppresterande system.

När jag ändå håller på.
Forumet har sjunkit i kvalitet på sistone. En massa spekuleringar, tyckanden och uttalanden som ser ut som fakta men är enskilda ståndpunkter.
Jag tycker man ska vara försiktig att dra slutsatser, allra hellst om man inte hört/jämfört ett otal system, bra som mindre bra - och mycket av jämförelserna i samma rum så man skaffar sig referenser. demar man olika produkter mot varandra och gör det i olika rum flertalet gånger drar man värdefulla slutsater.

De senaste trådarna om source first o tune dem visar detta tydligt.
Tips, besök många handlare och ägare för att bilda er en egen uppfattning.
Be tex handlare dema system för lika mycket pengar, ett source first, ett source last och ett där alla delar är lika bra. Besök olika handlare, Linn o inte Linn. Avgör sedan vad DU tycker och skriv gärna här för att dela med dig.


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Forumet har sjunkit i kvalitet på sistone. En massa spekuleringar, tyckanden och uttalanden som ser ut som fakta men är enskilda ståndpunkter.
Jag tycker man ska vara försiktig att dra slutsatser, allra helst om man inte hört/jämfört ett otal system, bra som mindre bra - och mycket av jämförelserna i samma rum så man skaffar sig referenser. Demar man olika produkter mot varandra och gör det i olika rum flertalet gånger drar man värdefulla slutsatser.
Ja, vad som är spekuleringar och vad som är fakta kan man givetvis diskutera. Men helt klart sitter Haraldur med fakta i handen efter att ha gjort precis som du föreslår - lyssnat på grejorna innan han uttalar sig. I motsats till många andra.

Själv har jag tagit upp Source First (inte tunedem) just med anledningen att det dels har skett en utveckling bland produkterna som kanske gör att man måste omvärdera begreppet (åtminstone om man med SF menar att den dyraste apparaten ska väljas som källa), dels också för att anläggningar där man inte alls beaktat vare sig SF eller tunedem) faktiskt kan låta riktigt bra. Det kanske känns som ett angrepp på sin tro för vissa när ett par små skithögtalare som drivs med diverse suspekt elektronik staplade på varandra (inga papperslappar under apparatfötterna här inte :-)) ändå ger så mycket musikalisk upplevelse?

Personligen tycker jag inte kvaliteten på forumet har sjunkit. Däremot har det kommit in lite friskt blod och fräscha tankar vilket bara gör det hela mer uppfriskande. Jag håller inte med i allt men det är kul när det rör på sig :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 18:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Det är nog ganska svårt att fastställa rena fakta när det gäller prestanda/upplevelse. Trots allt finns det alltid en viss portion tycke och smak inblandat hur man än vänder och vrider på hifi-toppen resp. -botten. Det finns inte ens med Linns dyraste och avancerade system en garanti att det verkligen de facto låter bäst eller mest rätt. Ni hör - vad är bäst. En skön onsdag? Trots att det står Rotel på CD-spelaren och Denon på förstärkaren. Eller En stressig dag och med Klimax-system?
Tråkig musik och/eller som är dåligt eller tråkigt framförd kan aldrig låta bra ens i de fräsigaste och dyraste prestandasystem. Det vore väl ganska ospännande om Linn har svaret på allt och då är det bara att välja med plånboken och så blir det si eller så - "billigt" och toppenbra eller "dyrt" och toppenbra.

Vad man däremot alltid kan säga är klart som korvspad är att det finns klara ambitioner och inriktningar som råder för olika hifitillverkare. Även om det nog finns de som är helt yra i mössan och svamlar om svärta och div. godtyckliga ljudegenskaper. Linn och Naim och också Rega har ju en ambition att låta musiken få mesta möjliga driv och sväng. Eller är det jag som är ute och cyklar?

För övrigt är förstås anledningen att man seglar in i den här hamnen - Linnforum/selleri(deutchland..?) - att man någon gång eller gång på gång får kickar av just Linns fina grejer. Det är ju härligt att få ett brett leende på läpparna när en LP12:a driver på så det visslar och det är ingenting som kommer i närheten :mrgreen:. Mao när inspelad musik låter så medryckande att man inte riktigt tror att det är sant. Då finns det en stor risk att det står just Linn, eller Naim för den delen, på apparaturen.

Ni får säga till om nivån är tillräckligt hög eller om botten är nådd i och med detta inlägg. Jag överlever vilket som :).

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Forumet har sjunkit i kvalitet på sistone. En massa spekuleringar, tyckanden och uttalanden som ser ut som fakta men är enskilda ståndpunkter.
Bill50x wrote:
Personligen tycker jag inte kvaliteten på forumet har sjunkit. Däremot har det kommit in lite friskt blod och fräscha tankar vilket bara gör det hela mer uppfriskande. Jag håller inte med i allt men det är kul när det rör på sig :-)
Jag håller med Sportis. Kvaliteten på forumet har sjunkit i.o.m. att väldigt många omdömen ges utan någon som helst bäring på tune-dem-prestanda. Möjligen välbroderat, men synnerligen innehållsfattigt.
Bill50x wrote:
Själv har jag tagit upp Source First (inte tunedem) just med anledningen att det dels har skett en utveckling bland produkterna som kanske gör att man måste omvärdera begreppet (åtminstone om man med SF menar att den dyraste apparaten ska väljas som källa), dels också för att anläggningar där man inte alls beaktat vare sig SF eller tunedem) faktiskt kan låta riktigt bra. Det kanske känns som ett angrepp på sin tro för vissa när ett par små skithögtalare som drivs med diverse suspekt elektronik staplade på varandra (inga papperslappar under apparatfötterna här inte :-)) ändå ger så mycket musikalisk upplevelse?
Musikaliska upplevelser kan man få på många sätt. Jag ser dock ett problemen med de inlägg som jag tror du avser och det är att det för oss som inte varit med vid lyssningstillfället är svårt att relatera till åsikterna i.o.m. att de är åsikter utan referens. Bättre än xxx, men sämre än yyy.

Jag har en känsla av att många av de positiva omdömena snarare bottnar i begränsade personliga erfarenheter än att apparaterna/anläggningarna faktiskt presterar särdeles bra.


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 19:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
hardcorelinnie wrote:
Jag har en känsla av att många av de positiva omdömena snarare bottnar i begränsade personliga erfarenheter än att apparaterna/anläggningarna faktiskt presterar särdeles bra.
Jag får en känsla av att det här riktar sig framför allt till trådskaparen, som håller på att vidga sina vyer. Som om det vore ointressant eller kanske ett svek? Men inte är det någon brist på vare sig personliga erfarenheter eller kvalitetsnivå/faktabevis - kan ju vara svårt få till i text. Och innehållsfattigt bara för att man inte driver den självklara tesen att Linn är bäst - no matter what?

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Musikaliska upplevelser kan man få på många sätt. Jag ser dock ett problemen med de inlägg som jag tror du avser och det är att det för oss som inte varit med vid lyssningstillfället är svårt att relatera till åsikterna i.o.m. att de är åsikter utan referens. Bättre än xxx, men sämre än yyy.

Jag har en känsla av att många av de positiva omdömena snarare bottnar i begränsade personliga erfarenheter än att apparaterna/anläggningarna faktiskt presterar särdeles bra.
En åsikt så god som någon. Men jag håller inte med. Om vi utgår från Haraldurs målande beskrivningar så är dom lika lättförståeliga och tydliga som när en tunedem-anhängare pratar om att följa melodin lättare eller någon annan liknande beskrivning. Alltså, man vet vad begreppet innebär men det går inte att knyta det till någon egen erfarenhet eftersom man inte var med vid tillfället. För övrigt, om man jämför tex en piP med Linn 140, och dom som hänger här har lyssnat på 140:an, då har man väl en bra referens? För övrigt verkar många här på Selleri ha en otroligt stor erfarenhet av marknadens apparater eftersom man ofta är snabb att dissa positiva omdömen om dessa...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 80 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited