selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 08:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tråkigt om du inte vill skriva nå mera här Harldur, men jag förstår dig ,jag själv tycker att dina inlägg är roliga att läsa och lite anorlunda, visst kan jag också ställa mig frågande till Denon förstärkare, rotel cd och annan elektronik som du tycker låter riktigt roligt, när jag själv inte har specellt bra erfarenhet av dessa, men för den skull så finner jag ingen rätt att tala om att det är fel på ditt sätt att lyssna på, möjligtviss andra prioriteringar än mina egna vad som är njutbart

Framförallt så har jag inte varit med vid era lyssningtillfällen, så därför finner jag ingen idé att tala om att det ni har upplevt måste vara nonsens

Jag har stor respekt för Lejonclue kunnande, men därimot så anser jag inte att hans syn är den enda rätta, för alla kan inte gilla samma sak, likaväl som att alla inte tycker att om all mat så innebär det ju inte att alla måste älska rostbiff bara för att en skotte gör det ;)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jajo: Det är inlägg som ditt ovan som får folk att bli rätt less på selleri och linnifieringen...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Magnus wrote:
Jajo: Det är inlägg som ditt ovan som får folk att bli rätt less på selleri och linnifieringen...

/M
Det kanske var meningen.


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
jajo wrote:
Magnus wrote:
Jajo: Det är inlägg som ditt ovan som får folk att bli rätt less på selleri och linnifieringen...

/M
Det kanske var meningen.
Då kan jag vara likadan och kommentera det med:

"Smart gjort"

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Magnus wrote:
Då kan jag vara likadan och kommentera det med:

"Smart gjort"
Helt ok! Du får gärna ordna en gruppkram också när du ändå håller på. Jag tycker att det är lågt och tramsigt att publicera privata PM sådär (även om han har tillstånd). Det är också tröttsamt när sånt som borde vara självklart på ett Linnforum hela tiden blir ifrågasatt. Att lägga tiden på meningslösa diskussioner istället för givande erfarenhetsutbyte. Men jag ska sluta skriva nu och lägga min tid på nåt vettigare än att göra folk upprörda och provocerade.


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
jajo wrote:
Magnus wrote:
Då kan jag vara likadan och kommentera det med:

"Smart gjort"
Helt ok! Du får gärna ordna en gruppkram också när du ändå håller på.
Visst, jag fixar det. Men inte på Selleri, nu håller jag mig borta härifrån ett tag eller två. Finns andra ställen att hänga på istället...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 18:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
jajo wrote:
Det är också tröttsamt när sånt som borde vara självklart på ett Linnforum hela tiden blir ifrågasatt. Att lägga tiden på meningslösa diskussioner istället för givande erfarenhetsutbyte.
Det som du tycker är så självklart verkar ju inte vara så självklart hos allas våran fantastiska tillverkare
http://www.google.se/#hl=sv&safe=off&q= ... f9c811acee

Man kan ju tycka att något så självklart borde få mer än 2 träffar hos tillverkaren.

Men även om vi lägger det åt sidan så tycker jag det är dålig stil av dig jajo att hela tiden smutskasta och nedvärdera haraldur och det han säger. Världen är inte svart eller vit. Allt annat än Linn är inte skit. Personligen så gillar jag Linn för helhetskonceptet tycker inte alls att de särskiljer sig något extremt från resten av hifi-världen.

//Peter


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det här tramset om att "Linn är en religion" och "ingen vågar säga emot" har vi ju hört sen -70 talet? Jag fattar liksom inte poängen med att ta upp det igen för 100 000 000:e gången? Jag skulle inte drömma om att starta en tråd på Faktiskt.se där jag förklarade hur efterbliven deras "utvärderingsmetod" är... Det vore bara tröttsamt och omoget.

Jag ger blanka fan i alla som gillar Pip eller Nad eller vad som helst, mitt problem är när folk kritiserar och ifrågasätter saker som de helt uppenbarligen inte förstår sig på.

Och vem har kapat Magnus konto?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Mrdn wrote:
Allt annat än Linn är inte skit.
INGEN SPÅSTÅR DET! INGEN! Herregud vad tröttsamt.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Mrdn wrote:
Det som du tycker är så självklart verkar ju inte vara så självklart hos allas våran fantastiska tillverkare
http://www.google.se/#hl=sv&safe=off&q= ... f9c811acee
Jag pratar inte om source first primärt, jag pratar om Tune Method t.ex. Det är beskrivet här: http://www.linn.co.uk/tune_dem och det är något som inte borde undgå någon som kommer i kontakt med Linn via återförsäljare, entusiaster eller forum som selleri.


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 19:07 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
bassman wrote:
Men lite överraskad är jag att det inte finns nyfikenhet på andra produkter är jag allt.
Jag tror att nyfikenheten här efter andra produkter än Linn är långt större än vad man kan tro. Nyfikenheten på att frångå en vedertagen metod för hur man bedömer och rangordnar olika produkter är väl mindre. Vill man tipsa och informera om en okänd produkt tror jag det vore väldigt välkommet, om man noggrant kan redovisa vilka andra produkter den är jämförd med och är bättre än, samt hur dessa jämförelser har gjorts.


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
henriklh wrote:
Det här tramset om att "Linn är en religion" och "ingen vågar säga emot" har vi ju hört sen -70 talet? Jag fattar liksom inte poängen med att ta upp det igen för 100 000 000:e gången? Jag skulle inte drömma om att starta en tråd på Faktiskt.se där jag förklarade hur efterbliven deras "utvärderingsmetod" är... Det vore bara tröttsamt och omoget.

Jag ger blanka fan i alla som gillar Pip eller Nad eller vad som helst, mitt problem är när folk kritiserar och ifrågasätter saker som de helt uppenbarligen inte förstår sig på.
Skillnaden mellan Faktiskt.se och Selleri.de är att det senare i huvudsak är fokuserat på Linns utrustningar och deras filosofi. På Faktiskt.se diskuterar man all utrustning även om just Ino och Carlsson har egna avdelningar. Detta gör ju naturligtvis att det blir lite smalare här och att vissa saker är man överens om på ett annat sätt än på Faktiskt.se.

Att diskutera source first betyder dock inte att man enbart kritiserar eller inte har förstått. Det betyder lika gärna att man vill veta mer och förstå andras synpunkter. Vissa saker är dock svårare att förstå än andra och då blir det lite mera tjat :-) Sedan finns det ju saker som jag inte accepterar fullt ut trots att jag gillar delar av resonemanget och har en anläggning bestående av Linn-elektronik. Men jag har väl rätt att tycka vad jag vill utan pekpinnar och fördömanden. Om någon tycker "fel" och blir önskad att dra någon annanstans så tycker i alla fall jag att det påminner lite för mycket om sektbeteende...

Själv så har jag varit intresserad av ljudåtergivning sedan slutet av 60-talet, musik blev ett intresse i slutet på 50-talet. Jag har i perioder hållit på mycket med att prova alla möjliga och omöjliga kombinationer, mekat en hel del med skivspelare/tonarmar/pickuper. Linn lyssnade jag en hel del på när en kamrat till mig startade importverksamhet av hifi, en verksamhet som sedermera blev Tonläget i Gbg. Jag har följt Linns utveckling ganska länge och min första LP12:a köpte jag i början på 80-talet. Nu betyder många år inte nödvändigtvis mycket erfarenhet, det kan vara många år av slentrian också. Men jag tycker mig ändå ha ganska mycket erfarenhet. Framför allt har jag ofta slagits av hur segt och trist även mycket kompetenta och dyra anläggningar kan låta och det är en anledning till att jag varit intresserad av Linn, trots att i alla fall tidiga produkter lät lite väl skramligt för min smak.

Så, med detta i bagaget tycker jag mig ha "rätt" att såväl finnas på detta forum likväl som att få ha min åsikt om såväl source first som andra linn-specialiteter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Bill50x wrote:
Så, med detta i bagaget tycker jag mig ha "rätt" att såväl finnas på detta forum likväl som att få ha min åsikt om såväl source first som andra linn-specialiteter.
Bill, jag har väl aldrig sagt att du inte har rätt att finnas här på Selleri? Detta är dessutom ett Linn-forum (utan moderering nuförtiden verkar det som?) och det är inte upp till mig att bestämma om alla ska tillämpa tune-dem vid utvärdering eller inte. Däremot så tror jag att tune-dem som utvärderingsmetod (för det är det det är, en metod för utvärdering) är ganska missuppfattad av många. Jag tycker också att det är synd att många diskussioner som annars hade kunnat bli intressanta (för mig) avbryts av diverse kommentarer om att det är "omöjligt" att det ena eller det andra gör skillnad - ofta av personer som inte delar utvärderingsmetod med dem som påstår något.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
per wrote:
bassman wrote:
Men lite överraskad är jag att det inte finns nyfikenhet på andra produkter är jag allt.
Jag tror att nyfikenheten här efter andra produkter än Linn är långt större än vad man kan tro. Nyfikenheten på att frångå en vedertagen metod för hur man bedömer och rangordnar olika produkter är väl mindre. Vill man tipsa och informera om en okänd produkt tror jag det vore väldigt välkommet, om man noggrant kan redovisa vilka andra produkter den är jämförd med och är bättre än, samt hur dessa jämförelser har gjorts.
Just det! Det är helt ointressant för mig att läsa om diverse produkter om jag inte vet att de utvärderats med en för mig vedertagen metod. Andra typer av tester finns i varenda hifi blaska samt på massor av forum. Det intresserar inte mig alls och därför varken läser jag eller skriver på exempelvis Faktiskt.se.

Detta står att läsa under "Ny på forumet"
Utgångspunkten för att bedöma olika stereokomponenters kvaliteer för de flesta på forumet är en metod som brukar kallas Tune-dem. En utmärkt förklaring till den finns exempelvis på Lejonklou:s site. Även om var och en bedömmer komponenters prestanda på olika sätt är det bra att känna till metoden och vara medveten om att om inget annat sägs utgår man från den när man diskuterar olika komponenter/systems prestanda.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 
 Post subject: Re: Schysst Onsdag!
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Magnus wrote:
Bassman och Haraldur:

Jag tycker att det är intressant med era reportage/inlägg, ser gärna fortsättning på dessa här
på selleri, oavsett vad ni testar och donar med. Men skippa snacket om "ledare" och typ att
"ingen törs säga mot Lejonklou" etc.

Till er "som inte törs säga något":

Tala ur skägget, vad vinner ni på att sitta tysta hemma vid datorn?

/M
Vet inte riktigt vad jag ska skriva eller säga :cry: Men det känns som forumet är på en brant resa utför kanske det bottnar ur och kan resa sig ur askan som fågel Fenix.

En sak är säker drar dom riktiga entuasiasterna så kan vi "släcka ljuset" inte med det sagt att jag förutsättningslöst håller med om allt vad tex Jajo och Lejonklou skriver och jag är på deras "sida" i alla lägen. Jag kan förstå att ni inte längre orkar och att tonen inte blir så rolig längre både med mening och i frustration(?).
Helt säkert är dock att jag står på barrikaderna tillsammans med tune method

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited