selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: I en annan del av byn..
PostPosted: Tue Mar 23, 2010 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Någonstans i ett uthus inte så värst nära allmän bebyggelse ,stadens glam och ståhej, står en skara lönnfeta och på hjässan mindre behårade män med varsin svidande portionsgeneral under läppen ,funderar över livets märkligheter, just alldeles innan var huvudet på dessa något lite äldre ungdomar fyllt med tankar på oväsentligheter i stil med hur fritidshuset någonsin ska kunna bli klart eller hur blir det med villalånen, kärringen och annat.. Men just nu är deras fokus lagt på ett helt annat plan. Monstret skall väckas till liv..



I veckor, månader ja rent utan ett år nästan så har det snickrats täljts och donats på olika håll i byn. Det lilla sällskapets medicinman har veckat sin panna och kliat sig i getskägget åtskilliga gånger, hummat och nickat förstående mot siffrorna som datamaskinen spottat ur sig medan andra invigda, mindre vetande försökt nicka instämmande vid ungefär rätt tidpunkt . Den vise mannen har överlämnat obegripliga pappersfigurer åt en man i sällskapet som gärna titulerar sig som trähänt händig, för att utföra ett avsnitt i Mission Impossible i plåt av onödigt tunn tjocklek. Efter många svordomar, stygn hos Syster Ester och vedermödor fick den trähänte en korvliknande tingest i belöning för utfört verk. Den vise mannen hade överfört sina beräkningar till ett stycke motordel som han förädlat iförd sina bisarraste simglasögon, badmössa designad av Gudrun Sjöden samt beväpnad med något slags instrument ,troligtvis stulet hos den lokale tandläkaren..

Någon del hade skickats till byns smed eftersom denne man, efter att ha blivit övertalad av en Polsk handelsresande i datorstyrda verkstadsmaskiner, tänkt att enda sättet att bli av med surrpinnen till försäljare måste vara att köpa denna mackapär för endast 995:297:- + moms och gömma undan den i ett hörn av smedjan i väntan på att sopbilen kommer på sitt årliga besök till byn och hämtar upp skrotet.

Den vise mannen hade skickat med något som kallades för fil med tingesten som han benämnde som topplock, smeden tänkte genast på den frukost som hans hustru tvingat i honom tillsammans den ekologiska muslin som han rapat hela förmiddagen. Oraklet hade instruerat honom hur den märkliga mackapären kunde läsa från den plastbit som han just satt i maskinens öppning och höll ett tal om ettor och nollor. Smeden hade känt sig lite smart och präktig då oraklet sänkte sig till en treårings nivå och på ett pedagogiskt sätt berättat hur allt hängde ihop.

Det hela resulterade i att maskinens borrliknade verktyg hade dansat runt i det medhavda metallstycket på ett sätt som smeden aldrig sett förut, inte ens som hungrig lärling, då han tyckte sig kunna tillverka allt och fick mycket väl godkänt för sina framgångar hade han kunnat forma något på detta märliga sätt. Den vise mannen gick nöjd från smedens kula och hantverkaren satt en lång stund efter att oraklet hade gått och mös småförtjust över vilken fin apparat han hade i sin ägo..

Monstrets ägare hade från Den Stora Staden, via postorder köpt en ny karborator. Lite onödigt hade han tänkt för sig själv, det var ju minsann inget fel på den förra, men nu hade ju det sagts att det inte gick för sig att behålla något så förlegat och därtill förkrymt. Karboratorn hade inte låtit sig monteras utan att först göra sig så omöjlig som tänkas kan så Den Trähänte hade haft fullt sjå med att tvinga mackapären på plats.

Svänghjulsmagneten hade Den Vise Mannen dömt ut så nu satt det något Italienskt helvete på hans förut så renrasiga tyska maskin. Detta hade kostat honom sömnen i ett par veckor och inte hade det gjort saken bättre av att en annan bybo med Isländskt klingande smeknamn hade häcklat honom för detta och påpekat att om han fortsätter att uppgradera maskinen på så här vis så är det snart nästan lika fin som en Gilera -"Tvi Vale, hemska tanke!" tänkte han för sig själv och rös, han hade varit tvungen att stilla sig med att läsa sin favoritbok Mein Kampf fyra nätter i rad för att återfå sin sömn och glömma svänghjulsmagnetens ursprung som numera hade besudlat hans tidigare så ädla maskin.

Oraklet stod böjd över maskinen med ett pistolliknande verktyg i handen, Kufen med det Isländskt klingande smeknamnet stod med halvt blottad skinkhalva och körde svänghjulsmagneten runt med en borrmaskin från kvalitetsbutiken Rusta i grannbyn. Det blinkade som från diskoteket som de besökt som yngre ungdomar endast trettio år tidigare och Monstrets ägare fick just sin favoritlåt från 1970 talet i huvudet:

THEY WANT YOU

THEY WANT YOU

THEY WANT YOU

AS THEIR NEW RECREW…

"-Förbannat vad bra dom där Village People var, han där som såg ut som en polis var rätt frän", kom Den Trähänte på sig att mumla för sig själv.

Medan han nynnade vidare på "In The Navy" så började det dra ihop sig till start och han kände sig upprymd, ja nästan euforisk. Hur var det nu, hade han möjligtvis kvar lite av den Finska Whiskyn från senaste smuggelresan på finsk brännolja? Han fann på att hursomhelst så hade han ju en dunk T-bränsle på hyllan i fall det skulle vara torrlagt i barskåpet.

Nu skulle maskinen trampas i gång men den tyska kvalitetsmaskinen hade en något märklig startanordning vilket innebar ett visst mått av samarbete byborna emellan och att hålla tungan i rätt mun, maskinen hostade till och startade på trehundraåttiofjärde försöket. Byborna såg med skräckblandad förtjusning på hur monstret vaknade till liv. Sången var av en karaktär som de aldrig tidigare upplevt och knallarna vid den hemmasnickrade korvens utlopp slog som smatterband mot uthusets vägg. Den vise mannen vred gashandtaget, först lite försiktigt, maskinen röt ögonblickligen till, han släppte förskräckt på det, nästan som när han bränt sig på järnspisen hemma i torpet. Sedan tog han mod till sig vred det för fullt och maskinen svarade direkt på ett explosivt och nästan kusligt rappt sätt, Den Trähänte tänkte imponerat att den där motorn skulle man ha haft på jordfräsen hemma vid potatislandet och gick in till barskåpet och hämtade sig en bägare eldvatten som han sparat till just denna stund…
Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Mar 23, 2010 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Rolig läsning ! Hade själv en Puch Alabama nere i Afrika landet när jag växte upp.

Har en rätt otrolig historia som handlar om hur jag fick mitt körkort. Har inte berättat den här så here it comes:

För att få köra moppe i Botswana var man tvungen att ha dels körkort dels vara 18. Själv fyller jag 16 och får en moppe av föräldrarna i present. Tänker att nu måste jag ta körkort. Sagt och gjort kör iväg till stället där man kan köra upp. Får tag på en instruktör som jag frågar om han kan hjälpa mig. Ja visst får jag till svar.

-Kom tillbaka i morgon så kan du köra upp.
-Återkommer följande dag och får instruktören att sätta sig på bönpallen bakom mig. Sen kör vi en runda runt kvarteret och jag får motorstopp naturligtvis. Skyller på dåligt tändstift och fortsätter att köra.

-Instruktören säger att jag är godkänd för uppkörningen men att jag skall återkomma följande dag för att svara på lite teori frågor.
-Återkommer dagen efter. Duktigt nervös och undrar vad han skall fråga om. Det visar sig att han frågar om trafikmärken. Då det enbart fanns tre trafikmärken i landet klarar jag teorin galant. Vill minnas att det var STOP, Återvändsgränd samt lämna företräde.

Efter "teorin" skall jag bara hämta ut mitt körkort. Nu kommer problemet. Kvinnan som sitter på kontoret frågar när jag är född. Jag ljuger och säger att jag är två år äldre än vad jag i verkligheten är. Hade jag inte ljugit inget körkort och bye bye moppe. Hon skriver att jag är född femtiosju i stället för femtionio. Sen stämplar hon körkortet på tre ställen. Jag betalar för mig och traskar ut med ett nytt körkort !

Till saken hör att kvinnan på kontoret har missuppfattat teori killen och hon har alltså gett mig ett körkort för lätt lastbil, bil samt moppe !! Tanken var att jag skulle få ett körkort för Light duty motorcycle vilken jag tolkar som att det skall vara till moppe. I vilket fall när jag inser detta börjar jag köra bil med mina föräldrars goda minne. Det var mest min mamma och jag som var ute och övningskörde.

Körkortet kostade mig 12,50 i lokal valuta och detta fick jag senare utbytt mot ett svenskt körkort för det facila priset av 100 :- !!

Detta hände när jag och familjen bodde i Botswana på 70-talet.

Efter detta har jag kört och jobbat som väktare här i stan utan några problem. Sa dock inget om hur jag hade fått körkortet.

Kan krydda historien ännu mer. Det var så här att jag blev stoppad av polis på Bjärehalvön. Dom är sten tuffa och säger att jag inte får köra på det kortet som jag visar dom. Nu hör det till historien att min mamma hade kollat upp med länstyrelsen i Malmö om jag fick köra på "körkortet" eller inte trots att jag inte var 18. Länstyrelsen eller rättare sagt personalen på länstyrelsen hade sagt att det fick jag. Det var ngn lustig regel om jag dom tre senaste åren hade bott utomlands två eller fler år. Jag uppfyllde dessa krav och därmed fick jag köra på mitt "körkort". Det var bara det att detta visste inte poliserna som stoppade mig. Enligt dom fick jag inte köra vidare utan en kompis fick köra hem med bilen. Två eller tre dagar senare ringer polisens befäl och ber om ursäkt och att dom hade gjort fel som inte lät mig köra hem med bilen.

Så här i efterhand blir jag lite nostalgisk över hur det hela kom till men jag kan ju ha en ganska stor förståelse för polisen som bara gjorde sitt jobb. Dom kan ju inte känna till alla regler eller dom undantag som fanns.

Avslutningsvis så kan jag berätta att idag har dom helt andra regler. Ett tag var det populärt att ta körkort i USA för att sedan omvandla det till ett svenskt körkort. Vet inte om det funkar idag. Skulle tro att det inte funkar idag.

Själv har jag idag ingen bil utan är flitig cyklist i ställer här i stan. Kan kallt konstatera att det finns tusan så mkt trafikmärken här i Malmö och jag kan en del men inte alla kan jag meddela.

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Tue Mar 23, 2010 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Kul läsning från er båda. Tackar för det :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited