selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 03:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 08, 2004 14:03 
mihe wrote:
Ang nya Lingo, man upplever saker olika, inge konstigt med det... Jag vill verkligen understryka att nya Lingon är bättre, men jag upplever inte lyftet som jättestort bara!
Absolut!
mihe wrote:
Min Arkiv är som tur inte trött än, å när det blir dax för byte så hoppas jag Linn har kommit med en ersättare till Klyde, för jag tycker 29000:- är i mesta laget för en PU och Adikt är inte ett alternativ för mig, har man börjat använda Linn MC tilsammans med Linto så tar det emot att gå ner till MM (exv Adikt)....här tycker jag att det verkligen är fråga om jätteskillnader :!:

Å, tack för dina synpunkter på Akiva, det var intressant att läsa...

//Micke
Jag är rädd att om du inte kan tänka dig att gå upp på Akivans nivå så
kommer ett pickup-byte att bli en nedgradering. Även om det kommer en
ersättare till Klyde (som är klart bättre än Klyde!) misstänker jag att det
blir långt ifrån en Arkiv B i prestanda... Ett annat tips om du tycker att 29k
är för mycket för en pickup: lyssna inte på Akiva...

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 08, 2004 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag tyckte att det var stor skillnad mellan Lingo 1 och Lingo 2. Jättestor. Men jag kunde inte bestämma mig om det bara var för att den nya var jättemycket bättre eller om dom dessutom var "olika" om ni fattar. Det lät liksom inte ens som samma låt i min skalle. Mellan Arkiv och Akiva så var det lättare. Akiva var mycket bättre. Men samtidigt så hade dom samma "karaktär", så "kvalitets"-skillnaden var lättare att avgöra tyckte jag.

Men att sitta med en nästan maxad LP12 och gamla Lingo verkar ju lite slöseri med pickup; det kostar väl inte så myckat (i sammanhanget) att byta till den nya?!

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 08, 2004 19:32 
henriklh wrote:
Men att sitta med en nästan maxad LP12 och gamla Lingo verkar ju lite slöseri med pickup; det kostar väl inte så myckat (i sammanhanget) att byta till den nya?!
Det är (enligt min åsikt) helt idiotiskt...

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 08, 2004 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Mortifikator Crenshaw wrote:
Arkiv vs Akiva - mycket intressant jämförelse. Akiva höjer LP12 till nya höjder...
Vi gjorde några jämförelser Unidisk 1.1 vs LP12. Som vanligt var det promenadseger
för LP12:an, jag såg ingen som inte höll med...
Tja det var en Unidisk 2.1 med svart interconnect :) Sedan var det en Dubbel-LP mot en CD.
Så bästa tänkbara vinylförutsättningar mot CD. Men det var en ganska stor skillnad faktiskt. :)
Innan aftonen hade jag siktet inställt på att skaffa en 2.1 men jag kanske måste "justera" min LP12 först innan det blir aktuellt. :)

Nya Lingo vs gamla Lingo demon gjorde mig medveten om vad jag saknade lite i mitt system hemma.

Akiva underbart skön att lyssna på jämfört mot den raspiga arkiv B. :)
Lite samma känsla som när jag jämförde min gamla Sony CD mot Unidisk 1.1. Ett mer naturligt ljud med Akiva helt enkelt.

Det hade varit kul att jämföra top of the Line 12:an mot MC:s 12:a dock..

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 08, 2004 22:04 
fredrik wrote:
Det hade varit kul att jämföra top of the Line 12:an mot MC:s 12:a dock..

/Fredrik
Håller med, det hade kunnat bli en rolig upplevelse. :roll: :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
Tja det var en Unidisk 2.1 med svart interconnect :) Sedan var det en Dubbel-LP mot en CD.
Så bästa tänkbara vinylförutsättningar mot CD. Men det var en ganska stor skillnad faktiskt. :)
Innan aftonen hade jag siktet inställt på att skaffa en 2.1 men jag kanske måste "justera" min LP12 först innan det blir aktuellt. :)
Tusan, vore bättre om de hade kört 1.1/silver...
Mycket mer intresant ju! 1.1 är MYCKET bättre än 2.1
Vad för stärkare/högtalare användes?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 03:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Vad för stärkare/högtalare användes?
Linto - Klimax - klimax Mono - Aurate 242 (passiva)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 09:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Om det är några som tycker Arkiv B låter raspigt kan jag inte fatta hur dessa kan stå ut med tex en Adikt.... :wink:

Om Arkiven låter raspigt måste dom ha demat med en totalt slut Arkiv, klassiskt knep...

Ang Lingo, jag har själv den nya och hade båda hemma och jämförde med ett längre tag (har ni själva gjort det?, eller har ni varit på EN demo , ganska stor skillnad tycker jag...), min gamla Lingo var från -01 (dvs så ny det gick att få innan 2:an kom), det är kanske så att dom demade med en Linogo från tidernas begynnelse för att få den nya att verka mycket bättre??, kan det vara en orsak till att vi upplever dessa så olika :?: Finns det skillnader på den gamla Lingo:n, någon som vet?

Men jag vill än en gång påtala att jag tycker att den nya är helt klart bättre, men för mig så är den inte jättestor. Och påståendet jag kommenterade var hurvida den var den största uppgraderingen till en LP12:a man kunde göra...bara så att det inte blir några missförstånd här!

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 10:15 
mihe wrote:
Om det är några som tycker Arkiv B låter raspigt kan jag inte fatta hur dessa kan stå ut med tex en Adikt.... :wink:

Om Arkiven låter raspigt måste dom ha demat med en totalt slut Arkiv, klassiskt knep...
Den lät verkligen inte raspigt, den lät precis som bra som jag är van att
den gör. Skillnaden var ändå väldigt stor. Betvivlar du att det skulle vara
en skillnad, eller?
mihe wrote:
Ang Lingo, jag har själv den nya och hade båda hemma och jämförde med ett längre tag (har ni själva gjort det?, eller har ni varit på EN demo , ganska stor skillnad tycker jag...), min gamla Lingo var från -01 (dvs så ny det gick att få innan 2:an kom), det är kanske så att dom demade med en Linogo från tidernas begynnelse för att få den nya att verka mycket bättre??, kan det vara en orsak till att vi upplever dessa så olika :?: Finns det skillnader på den gamla Lingo:n, någon som vet?
Det var min gamla Lingo som Ljudkompaniet demade med. Alldeles innan
jag bytte mot den stora Lingon lät jag Linn byta ut alla komponenter i den
mot nya, den var garanterat så bra som en Lingo1 kan bli... När jag bytte
från Lingo1 till Lingo2 hade jag båda maskinerna hemma för utvärdering
under två veckor, och tre olika personer fick komma med sina utlåtanden.
Trots att komponenterna i min Lingo1 var utbytta (vilket gjorde STOR
skillnad) var Lingo2 helt överlägsen. Tunedem-mässigt en av de större
skillnader jag upplevt.
mihe wrote:
Men jag vill än en gång påtala att jag tycker att den nya är helt klart bättre, men för mig så är den inte jättestor. Och påståendet jag kommenterade var hurvida den var den största uppgraderingen till en LP12:a man kunde göra...bara så att det inte blir några missförstånd här!

//Micke
Jag tycker självkart att man ska ha T-kable också, men Lingo2 är enligt
min smak det mest prisvärda man kan göra om man har en tolva som är
senaste spec i övrigt (trampolin, cirkus och fräsch pickup/tonarm).

Bra att vi tycker olika :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 10:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Visst är det bra att vi tycker olika, kan inte göra annat än att hålla med...
Jag har ju själv Lingo2 och tvekade inte en sekund att köpa den, det får väl avsluta min diskussion i ämnet.

Att det är skillnad mellan Arkiv och Akiva betvivlar jag inte alls, det jag invänder mig mot är åsikten att Arkiven låter raspigt, här pratar vi om en av Linn:s och även i mitt tycke en av värdens bästa PU:er en PU som f.ö. fått mycket fina betyg värden över, även från icke-linnister :!:
Men smaken är som baken...

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
mihe wrote:
Om det är några som tycker Arkiv B låter raspigt kan jag inte fatta hur dessa kan stå ut med tex en Adikt.... :wink:
//Micke
Haha precis, därför hade en körning med Adikt varit väldigt kul i sammanhanget.
Dock förändrade Lingon timingen i musiken vilket kan vara väl så viktig parameter för
totalupplevelsen. Tidigare hade jag i mitt inre avfärdat Lingo 2 som rent nys men
jag har omväderat den åsikten lite nu.

Själv kör jag mer Ortofon Kpt a PU så om Adikt "duger" är i högsta grad relevant.

:)

Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 11:23 
fredrik wrote:
Själv kör jag mer Ortofon Kpt a PU så om Adikt "duger" är i högsta grad relevant.
Du är välkommen förbi med dina skivor om du vill göra en bedömning på
huruvida Adikt duger eller ej :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 11:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ljudkompaniet har varit tokvettiga nog att lägga upp bilder från kvällen på sin hemsida! Åtminstone en forummedlem finns med (resten har jag ju ingen aning om hur ni ser ut)

http://www.ljudkompaniet.se/news.asp


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 18:50 
Ayn wrote:
Ljudkompaniet har varit tokvettiga nog att lägga upp bilder från kvällen på sin hemsida! Åtminstone en forummedlem finns med (resten har jag ju ingen aning om hur ni ser ut)

http://www.ljudkompaniet.se/news.asp
Jag erkänner! (jag).

Jag ser minst två andra forummedlemmar på bilderna, men dessa får såklart
presentera sig själva om de vill.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
mihe wrote:
Ang nya Lingo, man upplever saker olika, inge konstigt med det... Jag vill verkligen understryka att nya Lingon är bättre, men jag upplever inte lyftet som jättestort bara!

Min Arkiv är som tur inte trött än, å när det blir dax för byte så hoppas jag Linn har kommit med en ersättare till Klyde, för jag tycker 29000:- är i mesta laget för en PU och Adikt är inte ett alternativ för mig, har man börjat använda Linn MC tilsammans med Linto så tar det emot att gå ner till MM (exv Adikt)....här tycker jag att det verkligen är fråga om jätteskillnader :!:

Å, tack för dina synpunkter på Akiva, det var intressant att läsa...

//Micke
Jag pratade med den ena snubben från Linn om retipping och han sa att en av hans kompisar hade skickat en troika till expert stylus och var nöjd med resultatet. Det kanske kan vara ett alternativ (för din arkiv)? Jag ska nog försöka få tag på nån gammal troika så småningom och skicka den dit.

/Henrik
/Henrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited