selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: MrAlgens lilla system
PostPosted: Sat Nov 01, 2003 14:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
Hejsan.

Algen är tillbaka och han har fortfarande samma problem. Ingen kamera och ingenstans att lägga bilderna, men det löser sig. Ett annat problem som jag som vanligt har är att jag uppgraderar och tänker för mycket. Jag borde lyssna mer i stället.

Vägen hit var lång. Jag mins inte alla steg jag gjort för att komma hit, men jag ska försöka skriva ned några av dem. Ni får ursäkta om det är hoppigt och flummigt. Men jag skrev bara ned det mesta allt eftersom jag kom ihåg vad jag egentligen sysslat med de senaste decenniumet (pluss de tio åren innan det på allvar brakade loss)... :D

Min första bandspelare fick jag när jag var i förskoleåldern. Det var ett arvegods från min bror. Den spelade jag på några år innan jag fick en monobandspelare med ett medföljande Trazan och Banarne-band. Den slet jag också på ett antal år innan jag fick vad jag då tyckte var en "grym anläggning". Det var strax efter det att det blivit koolt att kunna plocka loss högtalarna från själva bandspelaren. Jag kopplade in fyra högtalare till den och hade en i varje hörn strax under taket. Ytterligare några år efter det köpte jag min brorsas gamla Maratz och poppade med den ett tag...

Jag kände ganska snart att nu var det dags att satsa på något nytt och eget på riktigt. Jag for med min bror på Beliva som då fanns i närheten av landstingshuset i Lule för att kolla på det som var bra för tillfället. Där hittade jag ett helt otroligt JVC-paket för 6000kr om jag inte missminner mig. Det var ett paket i lösa delar så jag var inte helt borta på den tiden, men men... Det var 160W Jamohögtalare i det paketet och jag var i himmelriket. Trodde jag åtminstone.

Några år efter det var det aktuellt med CD. Har för mig att det var runt 1990-91 jag skaffade cd. Det vart en JVC i samma design som mitt övriga system.

Kan det ha varit två år efter det jag satsade på ett par nya högtalare. Det blev ett par JBL tlx-8. Dom fungerade mycket bra och jag var nöjd som tusan med dem. Jag ångrar att jag senare sålde dessa. Skulle ha tagit dem till stugan och poppat med dem där. Jag räknar säljandet av dem till mina sämsta stereoaffärer.

Som ni märkt redan tidigare har jag inte full koll på vilka år allt händer, men jag kom i alla fall på att jag vill satsa på hemmabio. Jag sålde hela stereon till en kusin. Nåja, det var prologic som var koolt på den tiden. En teac fick det bli. Detta var också första gången jag handlade av Takt och ton på allvar och det var också nu jag köpte min första Linnprodukt :D . Ett par mycket vackra väggfästen för bakhögtalarna. Jag köpte till en center av för mig okänt märke och ett par bakhögtalare av märket Warfedale. Det var inget värstingsystem, men bättre än medel kan jag väl iaf säga.

När jag nu var inne på bio kändes det rätt att skaffa en subba. Det blev en 12”-byggsats som jag byggde ihop. Den brummade som tusan, men det lät aldrig bra. Bara brummigt. Jag blev aldrig nöjd med detta biosystem. Mitt i all denna härva köpte jag också en Arcan alpha 5+ CD-spelare. Dock har jag glömt när jag gjorde den investeringen.

Så en dag under den tiden när jag gick på Komvux råkade jag följa med en kompis till Takt och ton för att slölyssna lite. Då var jag fast. Jag var tvungen att ha en Linnstereo, helst aktiv, det skulle få ta den tid det behövde, bara det löste sig. Men man kan ju inte köpa en hel sådan anläggning på en gång. Jag började med Keilidh. Innan jag fått hem dessa hade jag inte förstått hur stor skillnaden kan vara. Jag var övertygad. Det fann inget alternativ än att sälja hemmabion. En ringde på annonsen och han nappade. Det var skönt.

Nu spelade jag under en ganska lång tid på lånade prylar. Jag lånade en Kairn och en Klout under ca 18 månader innan de prylar jag var ute efter dök upp. Det jag väntade på var en Wakonda och en LK280/spark. Det poppade på rätt fint kan man säga. Jag hade då ingen aning om hur bra de prylar jag lånat egentligen var. Sedan kommer en period när jag inte mins exakt i vilken ordning allt hände. Men jag skaffade två LK280/spark till och en Genki. Ena LK280/sparken beställde jag till och med från England.

Mellan de att jag köpte de två andra sparkarna bytte jag dessutom högtalare. Från Keilidh till Kaber. Det är ett byte jag aldrig ångrat. Med ett par Kaber är det ju inga problem att gå aktivt, bara man har en filterbox. En sådan FICK! Jag av en vänlig person på Topica-forumet. Det var trasigt, men det gick ju att laga. Även om det nu tog några månader innan det var gjort på grund av lite strul på Takt och ton.

Mellan allt detta, i oktober 1999 bör det ha varit, skaffade jag en DVD-spelare. Det lade grunden för att jag framöver skulle satsa på en ”riktig” hemmabio.

Jag fick ett bra bud på en av mina sparkar och bytte den mot en LK140 på diskanten. Det blev ett klart lyft. Diskanterna bytte jag inte långt efter det och det gav ännu ett lyft.

Runt denna tiden dök det upp en bra chans att köpa en Sizmik med 2*6 meter silverkabel. Tror ni jag var tvungen att nappa?

Själva biodelen som den nu ser ut började byggas upp runt Sherwoodrecievern. Jag köpte till 5110 bak med väggfästen, en billig budgetcenter som jag snabbt bytte. Den var inte riktigt i harmoni med Kabrarna kan man säga. Jag fick tag på en Centrik II. Den fungerade utmärkt och jag var väldigt nöjd med den. Ända tills det dök upp en 5120 uppgraderad med Ekwalelement. Då kunde jag inte hålla mig. Jag var tvungen att köpa den. Det dröjde inte många veckor innan jag skaffat en LK85:a och aktiva kort till den.

Detta följer inte exakt rätt tidslinje. Men på ett ungefär i alla fall. De senaste åtta åren har det hänt ganska mycket i min anläggning. Nu kommer förhoppningsvis ett antal år när jag kan leva med det jag har.

Mitt system består för närvarande av:

Hifidelen:
Genki (silverkabel)
Kolektor
Kaber aktiv box
LK140
LK280/Spark
LK280/Spark
Kaber
Sizmik (silverkabel)

Biodelen:
Sherwoodreciever
LK85 + aktiva kort
5120 med Ekwalelement
5110
Samsung DVD-spelare
Panasonic VHS

Möjliga vägar som för tillfället kretsar i huvudet:
Unidisk SC + LK*** till bakhögtalarna
5103 + LK *** till bakhögtalarna


Last edited by MrAlgen on Fri Mar 31, 2006 17:29, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 02, 2003 11:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 21, 2003 17:22
Posts: 28
Location: Luleå
he he jaga älgen he he ......

8)

mvh Isobarik

_________________
feel the power


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 09, 2004 21:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Tjenare MrAlgen!
Jag hoppas att du fortfarande är nöjd med min gamla AV5120.
Är det förresten inte dags för ett par AV5140/Espek snart..... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 01, 2004 00:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
Det var ett bra tag sedan jag var inne här på forumet. Men nu kanske det är dags att börja svamla lite igen.... :D
new order wrote:
Tjenare MrAlgen!
Jag hoppas att du fortfarande är nöjd med min gamla AV5120.
Är det förresten inte dags för ett par AV5140/Espek snart..... :wink:
Jomenvisst är jag sugen på det. Problemet är bara att jag inte har några pengar över till så roliga uppgraderingar. Om man ändå skulle vinna lite på lotto och kunna skaffa några av de roliga prylarna Linn släppt och är på G att släppa...

ps. Jag är fortfarande väldigt nöjd med centern, den är helt underbar helt enkelt... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 20, 2004 14:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 21, 2003 17:22
Posts: 28
Location: Luleå
he he he he ....gissa vem som har blivit med 5103................. 8)

_________________
feel the power


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 20, 2004 23:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Nu MÅSTE du snart få upp lite bilder på alla grejor, har du bara någon form av digitala bilder så fixar jag resten sen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 16:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 21, 2003 17:22
Posts: 28
Location: Luleå
Kanske man skulle dra igång en tråd om att du skulle uppgradera.
Undra hur många som skule rösta för det.

mvh Isobarik

mattole

_________________
feel the power


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 11:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 21, 2003 17:22
Posts: 28
Location: Luleå
Kolla in mitt system där jag tror att du skulle gilla det ....he he he he .....
samma nick som här

mvh Isobarik

_________________
feel the power


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MrAlgen o isobarik - hur är det med tillgången på digitalkameror ii Luleå egentligen...

Här sitter ni båda på skitkul system, o inga bilder ännu :roll:
Tänk åtminståne på mig som haft 2 par isobarik, jag behöver få se ett par snaaart igen :wink:

Kul att landets alla LK280/sparks verkar hamnat i norra sverige - klart bra röj med de!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 15:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
Risken är nog stor att det skulle bli många röster för en uppgradering om jag lägger ut en omröstining om det här på forumet...=)

Vad gäller bilder så ska jag äntligen försöka ta tag i det på allvar nu. Om jag inte köper en digitalkamera de närmaste dagarna så ska jag låna den vi har på jobbet i stället.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 23:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
Äntligen fick jag ut några bilder. De är lite mörka och eländiga, men det är en början iaf...

http://boplats.net/linn/medlem.php?medlem=MrAlgen


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
MrAlgen wrote:
Äntligen fick jag ut några bilder. De är lite mörka och eländiga, men det är en början iaf...

http://boplats.net/linn/medlem.php?medlem=MrAlgen
häftigt!
hur jävla många LK lådor kan man ha!?

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Har jag förstått det rätt om jag tror att du kör med Sherwoodrecievern preout till din kolektor?
Om det är kopplat så undrar jag hur det fungerar... upplevs?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 09:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
Sondek wrote:
Har jag förstått det rätt om jag tror att du kör med Sherwoodrecievern preout till din kolektor?
Om det är kopplat så undrar jag hur det fungerar... upplevs?
Det stämmer, jag kör på det sättet. Jag tycker att det fungerar mycket bra med tanke på vad min dvd-spelare och reciever kostade samt hur gammal dvd-spelaren är. Jag får en betydligt bättre inlevelse i filmerna än vad lokala biografen orkar med, men det kanske inte säger så mycket egentligen... 8)

Tankarna har varit många hur jag ska uppgradera, det roligaste, men det som ligger längst bort i så fall är en Unidisk SC. Behöver ju bara en LK-låda till för att sedan enkelt kunna hänga på en sådan... (Behöver bara spara ett år eller två (eller tre...) till för att få råd dock. :cry: )

Det som ändå ligger närmast i tiden är ett nytt slutsteg till centern och så sätta det gamla på bakkanalerna. Hoppas pengarna dyker upp snart så att jag fortfarande kan få nått för Genki, Kolektor och allt annat som jag då kan rensa ut från hyllan...

Hur smart är man egentligen om man funderar på att köpa stereoprylar på avbetalning? Den tanken har jag ju lyckats hålla borta, men nu dök den helt plötsligt upp, inte bra alls!? :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 11:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 21, 2003 17:22
Posts: 28
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
MrAlgen o isobarik - hur är det med tillgången på digitalkameror ii Luleå egentligen...

Här sitter ni båda på skitkul system, o inga bilder ännu :roll:
Tänk åtminståne på mig som haft 2 par isobarik, jag behöver få se ett par snaaart igen :wink:

Kul att landets alla LK280/sparks verkar hamnat i norra sverige - klart bra röj med de!

Tillgången på digitalkameror i LULEÅ är suverän
Nikon D1, D1X,D1H samt D2X finns alla i min närhet men avsaknaden av bilder gör det hela mer exotiskt. Kan lägga upp bilder på bricks om du är snäll.

mvh Isobarik
8)

_________________
feel the power


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited