selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 07:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 03, 2004 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Börjar tröttna lite på alla lådor här hemma. Aktivt drivna Dahlqvist DQ-10 med 4 PA9 slutsteg, försteg, delningsfilter, tuner, LP12 med Linto/Lingo - det är många lådor och mycket kablage...

En kombination av Classic DVD, ett par Ninka samt en platt skärm på väggen börjar ur det perspektivet låta som en dröm...

Men hur låter det? Någon som har några erfarenheter av något liknande? Kommer jag ångra mig? LP12:an tänkte jag ev magasinera tillsammans med alla vinylerna.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 03, 2004 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
svårt att säga men det blir ju ett trevlig system men hur det står sig mot grejorna du har det har jag inte en aning om. men jag tror du kommer att ångra magasinering av LP12a och skivor fast det är ju inte så farligt går ju att plocka fram igen.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Sun Oct 03, 2004 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Bill50x wrote:
Börjar tröttna lite på alla lådor här hemma. Aktivt drivna Dahlqvist DQ-10 med 4 PA9 slutsteg, försteg, delningsfilter, tuner, LP12 med Linto/Lingo - det är många lådor och mycket kablage...

En kombination av Classic DVD, ett par Ninka samt en platt skärm på väggen börjar ur det perspektivet låta som en dröm...

Men hur låter det? Någon som har några erfarenheter av något liknande? Kommer jag ångra mig? LP12:an tänkte jag ev magasinera tillsammans med alla vinylerna.

/ B
låter som ett system jag gärna skulle leva med...fast med center (va nu linns heter kommer ej ihåg) samt katan som surroundare..så har man ju en trevlig 2kanals samt 5.1 ( en sub måste man ju också ha )


Top
   
PostPosted: Sun Oct 03, 2004 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Haakan wrote:
låter som ett system jag gärna skulle leva med...fast med center (va nu linns heter kommer ej ihåg) samt katan som surroundare..så har man ju en trevlig 2kanals samt 5.1 ( en sub måste man ju också ha )
Finns det högnivåingång på Linn-subbarna? Eller finns det pre-out på Classicen?

/ B


Top
   
PostPosted: Sun Oct 03, 2004 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Bill50x wrote:
Haakan wrote:
låter som ett system jag gärna skulle leva med...fast med center (va nu linns heter kommer ej ihåg) samt katan som surroundare..så har man ju en trevlig 2kanals samt 5.1 ( en sub måste man ju också ha )
Finns det högnivåingång på Linn-subbarna? Eller finns det pre-out på Classicen?

/ B
preout finns , bara köpa en Y-rca hona :) högnivå är jag lite skeptisk till dock ( fråga mig inte varför, det funkar säkerligen )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 03, 2004 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Du kommer sakna din LP12 allt för mycket kan jag lova
Sen ger inte Classic dvdn den effekt som ninka vill ha tycker jag men det är jag det.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 03, 2004 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Finns några olika varianter att koppla in en sub i en multikanalsanläggning som inte har separata slutsteg (för då dyker ytterligare varianter upp...):

1) via subutgång (lågnivå) får subben LFE-kanalen + bas från alla kanaler konfigurerade som 'small'. Delningen görs troligen digitalt och innebär därför kanske en oönskad A/D+D/A-omvandling för analoga källor. Om frontarna står som 'large' beror det på processorn (vet inte hur CMS/CMS DI gör) huruvida LFE+"small-bas" går till bara subben eller BÅDE till subben och frontarna. Baskåta amerikaner brukar gilla både och :).

2) via pre-out för frontarna L+R som då MÅSTE ställas som 'large'. LFE-kanalen+bas från alla kanaler konfigurerade som 'small' går nu till BÅDE frontar och sub - frontarna tar stryk av att få all denna bas till sig, men A/D+D/A's nu inte i onödan.

3) via högnivå, parallellt med frontarna - som 2), argumentet som brukar lyftas till denna variants fördel är att man "medvetet färgar" subbens signal på samma sätt som frontarnas och att integreringen därför ska bli enklare. Högnivå-ingången på substeg brukar vara väldigt snällt implementerad och bör inte förstöra för frontarna speciellt mycket trots att subben så att säga "jackar in sig" på deras förstärkta signal.

Går bra att fundera teoretiskt i dagar runt detta - själv har jag inte nog med erfarenhet för att kunna säga att nån av varianterna alltid är bäst eller sämst .. jag skulle testa mig fram.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 17:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Bill50x wrote:
Börjar tröttna lite på alla lådor här hemma. Aktivt drivna Dahlqvist DQ-10 med 4 PA9 slutsteg, försteg, delningsfilter, tuner, LP12 med Linto/Lingo - det är många lådor och mycket kablage...

En kombination av Classic DVD, ett par Ninka samt en platt skärm på väggen börjar ur det perspektivet låta som en dröm...

Men hur låter det? Någon som har några erfarenheter av något liknande? Kommer jag ångra mig? LP12:an tänkte jag ev magasinera tillsammans med alla vinylerna.

/ B
Jag kör nästan med det du nämner, Classsik Movie, Katan/Afekt och projektor. Jag är jättenöjd med Classik!, jag lyssnar iof mest på vinyl så för min del så räcker CD/DVD-delen i movien långt, försteget är i klass med kollektor, hade en kollektor 1 innan och jag tycker denna är snäppet bättre, slutstegsdelen är toppen, inget kraftverk direkt, jag tycker den är i sin karrakt är mycket likt 5125, men inte lika kraftfull. Driver mina Katan utan problem...jag använder mig iof ibland av en Afekt för att hjälpa till lite i botten.
Hade innan jag köpte Classik Movie en hög med lådor (cd/försteg/4 slutsteg/radio), ungeför som du beskriver det ,men sen ett par år är det ersatt med en Classik, Linto och Lingo har jag dock kvar... men 3 lådor är bra mycke mindre (och snyggare :wink: ) än 9!!! Å täck på allt kablade jag blev av med!

Packa ner LP12:an....då kommer du att ångra dig :!:

//micke


Top
   
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 19:55 
mihe wrote:
Packa ner LP12:an....då kommer du att ångra dig :!:

//micke
Jag instämmer, tänk dig för innan du tar ett sånt drastiskt beslut... :shock:


Top
   
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Mortifikator Crenshaw wrote:
mihe wrote:
Packa ner LP12:an....då kommer du att ångra dig :!:

//micke
Jag instämmer, tänk dig för innan du tar ett sånt drastiskt beslut... :shock:
Som någon skrev, det är ju bara att packa upp grejorna igen.. :-)

Men för att :shock: ännu mer; tänk att sälja LP12an och mina 800 vinyl för att finansiera hela rasket och spara lagringsutrymme för alltsammans... ? Kommer jag gråta mig till sömns resten av livet? Frågan ställd till er som valt bort vinylen och numera kör enbart CD.... :?

/ B


Top
   
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 21:48 
Bill50x wrote:
Som någon skrev, det är ju bara att packa upp grejorna igen.. :-)

Men för att :shock: ännu mer; tänk att sälja LP12an och mina 800 vinyl för att finansiera hela rasket och spara lagringsutrymme för alltsammans... ? Kommer jag gråta mig till sömns resten av livet? Frågan ställd till er som valt bort vinylen och numera kör enbart CD.... :?

/ B
Jag vet många som har gjort så, och som knappt sover på nätterna längre.
Men det behöver ju inte betyda att du reagerar på samma sätt. Men prova
att leva utan vinyl i ett halvår innan du säljer!


Top
   
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
alltså jag e ju ingen "audiophil" på nåt sätt...å jag skulle då aldrig i mitt liv orka pyssla med något så opraktiskt som att byta vinylskivor..

jag tror du kommer sova gott på natten om du säljer lp12an...du kanske får ett snäpp sämre ljud, men du kommer kunna sitta i soffan å zappa mellan låtarna å bara njuta...å tänka på alla som måste gorma å byta grejor å justera med sin lp-spelare...jag ler bara jag tänker på det :D


Top
   
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 22:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bill50x wrote:
Men för att :shock: ännu mer; tänk att sälja LP12an och mina 800 vinyl för att finansiera hela rasket och spara lagringsutrymme för alltsammans... ? Kommer jag gråta mig till sömns resten av livet? Frågan ställd till er som valt bort vinylen och numera kör enbart CD.... :?

/ B
Du kommer att gråta dig till sömns resten av livet, svar ja :!:

Och jag brukar sällan vara tvärsäker på min sak..som MC sa tycker jag absolut du ska magasinera den ett halvår först. Eller varför inte göra nån polare glad och låna ut den ett tag så du får se hur du känner. Tvivlar på att du inte vill ha tillbaka den igen.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 22:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Haakan wrote:
alltså jag e ju ingen "audiophil" på nåt sätt...å jag skulle då aldrig i mitt liv orka pyssla med något så opraktiskt som att byta vinylskivor..

jag tror du kommer sova gott på natten om du säljer lp12an...du kanske får ett snäpp sämre ljud, men du kommer kunna sitta i soffan å zappa mellan låtarna å bara njuta...å tänka på alla som måste gorma å byta grejor å justera med sin lp-spelare...jag ler bara jag tänker på det :D
Don efter person vet du väl?

Jag föredrar ett snäpp bättre ljud än att zappa. Vill jag zappa så finns det en tv för det ändamålet. :wink:

Enda fördelen jag själv kan hitta med CD är väl när man skall ha sänggymnastik för två. Då gör det inget om ljudet råkar var snäppet sämmre. Man noterar det inte ändå. För man är upptagen med något annat och slipper att avbrytas var 20 min. 8) :oops:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Nu är jag ingen som zappar runt när jag lyssnar på musik, jag kan leva lycklig utan fjärrkontroll :-)

Har faktiskt haft min LP12a nerpackad i flera år medan jag renoverade min lägenhet, så jag vet hur det är att leva utan vinyl. Men jag njuter varje stund när jag väl lyssnar på min LP12a, så jag är lite kluven här.

Min fundering är snarare så här; hur ofta lyssnar jag egentligen så aktivt att skillnaden är uppenbar mellan en ClassivDVD och en LP12a? Det kanske är ett par timmar i veckan. Med en god whisky eller två kan jag få samma upplevelse från Classicen som från vinyl :-) Eftersom jag ändå dricker whisky då och då, varför inte kombinera dessa händelser?

Vad jag skulle sakna mest är nog inte ljudet från vinyl utan snarare känslan att hantera ett skivomslag, kunna läsa texterna utan glasögon... ja det känns mer rejält helt enkelt... Visuellt är ett LP-omslag 1000% bättre än vilket CD-omslag som helst, även om jag tycker mig ha gjort några snygga sådana själv :-)

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited