selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Stereobänk
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 22:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Eftersom tiden har gått har man samlat på sig fler och fler lådor. Jag har idag kommit till den punkt där det ser ut som f-n hemma p.g.a för många burkar i en för liten stereomöbel. :(

Har kollat lite och att köpa nytt blir lätt VÄLDIGT dyrt. En quadraspire i den storlek jag behöver skulle kosta minst 10000, vilket jag inte riktigt har råd med. :roll:

Jag har åtta lådor plus en kommande center som skall rymmas (varav 5st "lk-lådor").För att inte få möbeln, som jag tänker försöka snickra ihop själv, alltför hög vill jag lämna så lite mellanrum som möjligt mellan våningarna.

Tror ni det räcker om man gör varje hyllplan 14cm, vilket ger 6cm luft ovanför stegen och cd:n? (Bänken kommer förmodligen bara att vara öppen på baksidan)

Eller törs man sätta ännu lägre :?:

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject: Re: Stereobänk
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 23:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Tack för länken.., men det är inte något sånt jag har tänkt bygga. Det blir mer en "möbel" istället för ett rack, om ni förstår vad jag menar.
100% trä (+ kanske lite glasdörrar).

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Varför inte ringa runt till LINN butikerna o fråga efter beg rack?
Eller... klassiska IKEA bord, som du sågar av benen på o sedan staplar på varandra = rätt höjd på varje plan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag vet att Stereokompaniet sålde 12cm disstanser till WOG möblerna. Nu är dom öppna åt alla håll så att säga, vet inte hur mycket det gör för kylningen. Jag är själv sugen på att byta till dessa 12cm då racket inte blir så högt. Jag tror inte att Jörgen skulle sälja något han inte tyckte funkade så när det gäller rack tror jag alltså att 12cm funkar som avstånd. Hoppas du fick någon hjälp på vägen i alla fall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ett sätt att slippa bygga på höjden är att placera apparaterna med typiska Linn-formatet, 2 och 2 bredvid varandra. Det funkar ju om du har ett hyllarrangemang som är +60 cm bred.

Förstärkare (slutsteg) och apparater typ Linto/Lingo kan med fördel ställas på högkant. På en 60cm bred hylla får man rum med 6 apparater/hyllplan med ett hyllavstånd av lite drygt 30 cm.

Sedan kommer ju alltid frågan om hur det låter, och det handlar ju förstås om hur bra Linn-burkarna är konstruerade rent mekaniskt.... Det har jag testat väldigt lite, tyvärr....

Ett annat tips är att gömma undan sådana apparater som man inte behöver manövrera. Slutsteg, delningsfilter, phonosteg och liknande kan ju till exempel stå på högkant bakom försteg, cd-spelare etc. För Linn-burkar är ju inte speciellt djupa, de flesta av dem. Men återigen, jag vet ej hur sådana arrangemang låter....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 07:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Apropå platsprist, en tanke som slog mig är att det skulle vara jäkligt läckert att ha lådorna liggande på diagonalen, alltså halvvägs som Bill menar. :D

...eller så är det tidigt på morgonen för mig...men borde ju finnas nån som gjort så, så man kan se bild på det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 08:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Jag tänker anlita en möbelsnickare i samma ärende. Då slipper man skämmas för att resultatet på sin egen brillianta idé inte riktigt blir som man tänkt. Visst kan det bli dyrt men hantverk kostar och så får man ngt som ingen annan har :P

Jag har tips på bra snickare i Göteborg. En pensionerad möbelsnickare som är pappa till en god vän till mig...

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 19:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Ett sätt att slippa bygga på höjden är att placera apparaterna med typiska Linn-formatet, 2 och 2 bredvid varandra. Det funkar ju om du har ett hyllarrangemang som är +60 cm bred.
Det är väl något liknande jag tänkt mig. Fast istället med 3 staplar bredvid varandra (varav 2 st linn-anpassade). På detta sätt blir bänken ca 150cm bred och under 60cm hög.



Angående IKEA-bänkar så har jag kikat lite, men inte hittat något som riktigt passar. Funderade också lite på att göra något arrangemang som du nämner Jan, med avsågade ovanpå varandra, men tror nog att det är lika bra att göra helt själv då. Har sett några exempel med avsågade Oppli-bänkar på varandra, men det var inte något jag fastnade för.

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ikeabänkarna är av en annat typ nu än de som blev berömda att låta bra. Dagens är konstruerade på ett annat sätt och troligtvis så låter de inte lika bra längre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 02:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
kolla in min bänk :) den funkar klockrent till LK lådorna.

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject: Re: Stereobänk
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 13:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Kolla in Haakans länk. Visst är det en Intek i hyllan på den suddiga bilden?

(Jag ser inget hörlursuttag på vänstersidan, så det skulle ju kunna vara en Pretek, men då det saknas slutsteg är väl detta kanske inte så rimligt. Men visst saknas också on/off-knappen i den suddiga bilden?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 16:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Classik wrote:
kolla in min bänk :) den funkar klockrent till LK lådorna.
Jo, jag ser det, men problemet är ju det att jag även skall ha in 3st enheter i "full-size".
Tror dessutom att jag får ha filmduken lite väl högt upp om jag skall ha den ovanför en sån möbel. :)

Men om man har alla grejer på en sidovägg som du har det, hade den funkat klockrent.

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
fredde wrote:
Ikeabänkarna är av en annat typ nu än de som blev berömda att låta bra. Dagens är konstruerade på ett annat sätt och troligtvis så låter de inte lika bra längre.
Tja, på Naim-forum har det skrivits en del om Ikea Corras. Inte för att den är praktisk eller rymmer många
lådor (tre hyllor), utan för att det låter bra. Vissa anser den i klass med Quadraspire Q4 faktiskt. Dock skall
man ju förstås ta bort hjulen och helst montera spikes.

Specen låter inte helt övertygande kanske, men den är skitbillig så jag har faktiskt tänkt test den.

produktbeskrivning
Basmaterial: Spånskiva, Träfiberskiva, Askfaner, Klarlack på bets
Fyllnadsmaterial: Papper
Hyllplan: Spånskiva, Askfaner, Klarlack på bets

För detta tar dom 349 kr.

Ingen lösning för Serben dock...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited