selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 04:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 10, 2010 03:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...

Last edited by haraldur on Sat Feb 04, 2012 09:27, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 09:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Får han tag på monofilter till Kaber för 1500kr är det bara att köpa! Som ägare av aktiva Kaber med lätt modifierade LK100/monofilter kan jag bara säga att det räcker riktigt långt så länge källorna hänger med. Passivt med en Klout låter ok men inte lika bra och många verkar ha börjat få problem med sina Klout (kanske beroende på åldern i kombination med den höga värmeutvecklingen?). Ett slutsteg som Akurate 2200 skulle säkert bli jättebra men då talar vi genast om helt andra pengar.

Jag har dessutom ett par Kan mkI.. :D

Säg åt honom att skicka ett PM till mig så kan han få komma förbi och lyssna om han vill.

/EMM

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft Kaber i 10 år varav aktivt i nio. 3xLK100 med inbyggda monofiler är en nobrainer i detta fall, det räcker långt. Precis som han upptäckt så räcker en ensam LK100 inte till, det är ju klenare än LK2. Jag är inte den som alltid predikar överlägsenheten med att köra aktivt men i fallet Kaber så har jag inte varit förtjust dom gånger jag hört dom passivt med Klout. Under tiden jag hade Kaber (fram till 2003) så har jag inte tyckt att Ninka var en lika bra högtalare.

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 10:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag gillar som du vet Kaber och driver dem själv aktivt med chakra x100.
Mitt budget råd är väl att skaffa en interconnect så att han kan koppla
Kairn->LK2->Kaber, vilket borde bli bättre än de båda de kombinationer som han redan testat.

Troligtvis är en LK100 för klen för att få någon fart på passiva Kaber.

Vad det gäller aktivering så får man väl se vilka filter som kan dyka upp och anpassa sig lite efter det
Kaber monofilter är inte så vanliga, stereofilter finns det inga till Kaber och skulle jag köpa nytt så skulle jag absolut köpa chakrafilter eftersom de går att (mha adaptrar) montera i samtliga steg.

När man köper 'chakra-filter' till Keltik följer ett par Ninka diskanter med på köpet och det är inte helt omöjligt att det gör det för Kaber också, vilket kan vägas in i priset.

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:

När man köper 'chakra-filter' till Keltik följer ett par Ninka diskanter med på köpet och det är inte helt omöjligt att det gör det för Kaber också, vilket kan vägas in i priset.
Det här var intressant! Gäller köp av hur många chakrafilter?
Detta är väl ändå inget Linn erbjuder? Jag tänker att det är någon handlare som erbjuder dealen. Vet du vilken handlare?

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 11:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det är Linn som skickar med diskanterna, med diskantkorten. Jag antar att det beror på att filtren är anpassade för dessa.
Jag köpte mina av Anders på Tonläget, men det ska väl gå bra med vilken handlare som helst.

Ska du använda dem med dina 5125 så skulle jag nog beställa monofilteradaptrar (ingår också) och sätta dem på kanal 1.
Använder du stereokorts adaptrar, måste 5125 anpassas/lödas om för dessa.
En fördel om du uppgraderar även mellanregisterkorten är att du kan ha ett 5125 per högtalare.

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack, xanlin!

Om man sätter diskantkorten på kanal 1 (mono), då behövs väl inte 5125:an lödas om för eventuella mellanregisterkort med monoadaptrar?

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 11:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Precis, använd 'mono' kanalen för chakrakort så slipper du låta din 5125 lödas om.
Om du inte använder de överblivna kanalerna i 5125 till något kan du istället fråga handlarna om de har något extra stereokort för mellan liggandes.
Då kan du ha ett baskort och ett mellankort, samt ett diskant ('mono') i varje 5125 och på så sätt driva en Keltik med ett 5125

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

funkar Keltiks mellanregister med chakrakorten, eller får man med nya element där med?

Börjar bli lite offtopic här, ledsen för det. Trådsplittning?

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 20:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om man skall driva Kaber passivt är 2st Lk240 billigt och bra skulle jag tänka mig. Har drivit Keltiks basar med dessa. Det skall finnas finnas en tråd här på forumet om Linnförstäkare där en del saker finns utrett. Vad tror mig komma ihåg har Lk 240 mer juice än både Klout och 5105.

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 20:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Haraldur, om "killen" levt lycklig LK1+Dirak & LK2 så tror jag att han skulle trivas med Kairn & en Klout passivt. Vill han ha lite extra kul så kan han sätta Kairn på en luftkuddeplattform. 8)

Om jag kommer ihåg rätt så är LK1 "fasinverterande" precis som Kairn så det gäller att ha vänt på högtalar sladdarna på slutsteget om man kör en shootout mellan de två förstegen.

För att ha rätt absolut fas såklart.

Jag har haft ett par otroligt snygga Kaber, i valnöt fast det såg "misstänkt ut" som jakaranda, och kört dem passivt med en, två och tre LK 100 därefter så hade jag en Tunebox med aktiva filter. De gillar effekt det är helt klart, jag har faktiskt även hört dem passivt med Klimax Solo, KLART KUL :mrgreen:

Så min röst på, max BANG for the Buck, går till Kairn / Klout alternativt Aktivt med tre LK2 och en Tunebox

Mvh MRTweak

PostPosted: Thu Feb 11, 2010 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
...
Så min röst på, max BANG for the Buck, går till Kairn / Klout alternativt Aktivt med tre LK2 och en Tunebox
Mvh MRTweak
Min röst på Kairn och tre LK100 med monofilter. Hittar man en tunebox så kan man gå på tre LK140. Kloutarna är inte värda dom pengarna, man får ju för fasen en 2250 för obetydligt mer.

PostPosted: Thu Feb 11, 2010 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack mina vänner för alla dessa uttömmande svar!

I kväll så har det telefonerats i timtal från "killen" i Sthlms trakten till mig. Höll på att komma för sent till nattskiftet vilket torde vara snudd på omöjligt:-)

Jag tror att det jag sagt sjunkit in redan innan svaren började droppa in, men jag tipsade honom vid lunchtid i dag om att jag lyft frågan i ett ytterst kompetent forum och hänvisade till denna tråd samt berättade vad ni svarat.

Det första han hade gjort var att avbryta affären med försäljningen av LK1+DIRAK och LK2. Därefter hade han besökt sin gamle kompis Calle på High Fidelity berättade han, och dryftat samma tankar som vi diskuterat över telefon. Helt vilse i pannakan verkade inte Calle tycka att vi var. Han hade plockat fram ett set monofilter som vår vän kunde ha nytta av.

Att LK100 var en vek stärkare till passiva Kaber hade han bekräftat och rekommenderat att antingen behålla LK tvåan och köra passivt tills han hade förstärkeri,typ 3X LK100 att driva grejorna med aktivt eller köra med vidhängd låda och leta efter fler tvåor eller 280.
Calle var av åsikten att det snyggast ljudande nya slutsteget från linn fortfarande inte var att jämföra med aktivering med så enkelt steg som ett "pre Klout" alltså Lk2/75/80 eller helst då Spark.

Slutsatsen var att 3XLK100 vore det bästa panget för pengarna.

Därefter hade de pratat gamla ungdomsminnen,Göran Rudling och musik givetvis. Jag förstod på beskrivningen att han hade fått höra ett toppsystem med en DS spelare som källa. Bäst av allt var att det som spelats var Jeff Beck och något med Tommy Bolin,ja ni vet Purple gitarristen som mötte Elvis långt för tidigt i en överdos Heroin...

Han kom sig därifrån utan sug efter nya grejor,med ett gäng interconnect pluggar och något att bita i..

Jag berättade lite om streamers för honom och han tyckte att det verkade rent fantastiskt,en squeezebox skulle inhandlas absolut på en gång att ha i fritidshuset på landet tillsammans med KAN I LK1+LK2án som han dyrt och heligt lovade att inte låta sig avluras..

Tror det här blir bra och som sagt Tack för ert engagemang i frågan!

Sedan måste det tilläggas att gemensamma intressen verkligen kan knyta intressanta kontakter,vi kom in på andra hobbies,ja han hade likartade missbruksproblem som mig, han samlade på Mercury snurror från 1960-talet,jag och min polare Järnet är svårligen imponerade av dem också,säger någon "Thunderbolt Ignition" och "Tower of power" till någon av oss så blir det nästan byxskott direkt för att inte tala om den berömda "Lake X"

Förstod direkt att detta var en lirare att räkna med. Han hade svårt för att göra sig av med grejor oxå vilket är rätta takter!

Hoppas han ger sig till känna här på forumet..

http://www.youtube.com/watch?v=StKVHr3E ... playnext=1

PostPosted: Thu Feb 11, 2010 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då är båten rodd i hamn :D

PostPosted: Thu Feb 11, 2010 12:11 
Site Admin
Site Admin

Låter som en härligt diskussion om än opraktiskt när du övertalar säljaren att behålla det du tänkt köpa av honom!?

Hoppas han ger sig till känna här på forumet så småningom!

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00