selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 24, 2010 23:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Någon som har testat något *smidigt* konverteringsprogram för Mac för att gå från FLAC >> Apple Lossless? Finns en hel del där ute, drygt och dra alla å testa...

PostPosted: Sun Jan 24, 2010 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klarar väl dBpowerAMP? Och programmet låter väl varken sämre eller bättre än något annat. Klarar man inte av att spela flac i Mac-världen?

/ B

PostPosted: Mon Jan 25, 2010 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du ska spela dina flac genom itunes finns det ett plugin som heter Fluke som fungerar.

PostPosted: Mon Jan 25, 2010 01:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Fluke hittade jag, men det funkar fasen inte. Har inte utrett vad problemet är annat än att programmet "inte känner igen filen som ett OK format", typ. Ska testa det där dbpoweramp.

Näe, är det en sak jag är irriterad över så är det att iTunes inte klarar FLAC. Sen finns det ju massa andra program som fixar FLAC, har inget med Mac att göra, men Apple har inte fixat FLAC-stöd ännu i sitt iTunes :(

PostPosted: Mon Jan 25, 2010 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

troylee wrote:
Fluke hittade jag, men det funkar fasen inte. Har inte utrett vad problemet är annat än att programmet "inte känner igen filen som ett OK format", typ. Ska testa det där dbpoweramp.

Näe, är det en sak jag är irriterad över så är det att iTunes inte klarar FLAC. Sen finns det ju massa andra program som fixar FLAC, har inget med Mac att göra, men Apple har inte fixat FLAC-stöd ännu i sitt iTunes :(
Microsoft Mediaplayer klarar inte heller av flac, om det finns någon plugin vet jag inte.

Generellt är det irriterande med stora aktörer som låser in sina kunder i olika lösningar, utan att för den skull egentligen tjäna några pengar på det. På vilket sätt är det lönsamt för Aplle att man måste installera iTunes för att föra över musik till sin iPod istället för att bara dra över filerna i Utforskaren? För min egen del så har detta i alla fall avhållit mig från att köpa en iPhone...

/ B

PostPosted: Mon Jan 25, 2010 13:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

XLD eller Max är väl de program som fungerar någorlunda. Konvertering av Flac är i alla fall inga problem för Max.
Fluke är värdelöst.

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 23:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är väl så att FLAC inte har stöd för DRM-skyddet har jag för mig. Då är inte skivbolagen med...och då blir det inget iTunes music store, etc. Risigt som fan, men det är faktiskt oftast skivbolagen som ligger bakom, inte Apple. Apple kan jag iaf, och det vet jag att Apple har arbetat hårt för att få bort DRM och nu är det ju faktiskt så i store:n. Dom borde därför börja stödja FLAC också.

Jaja, i vilket fall - det blev XLD som funkar fint!

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00