selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 18:18 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jan 22, 2010 10:04
Posts: 11
Lejonklou wrote:
Du blandar ihop två olika saker, Sjosse.

Den ena är att säga "den här nätkabeln låter bättre än många andra, det har jag kommit fram till genom provlyssningar". Det är vad jag har gjort. Och några saker lärde jag mig på vägen: Kontakttryck spelar roll. Kablars diameter och längd spelar roll. Utöver detta är det mycket jag inte förstår. Skillnader kan vara hörbara, men jag förstår ofta inte vad de beror på.

Den andra är att saluföra sin nätkabel med referenser till naturvetenskaplig forskning. Det räcker egentligen med att de nämner ordet 'kvantfysik' en enda gång för att en kritiskt lagd läsare ska dra öronen åt sig. Lessloss gör ungefär tusen gånger mer än så. Och inte med ett enda ord förklarar de vad de själva har gjort eller hur det fungerar. Söker du svaren på sådana frågor får du ännu fler referenser till kvant-, våg- och partikelfysik.

Det här är ett skolexempel på skickligt bondfångeri. Och jag upprepar: Det är inte en slump att de väljer audiofiler som sin målgrupp.

okej...Du har lyssnat dig till en El-kabel som låter bra ok då gör den det.
Varför? det vet du inte, som så mycket annat här i livet kan man inte förklara allt.
Jag har haft (ägt) ett flertal "high-end Powercords" dom fungerar. Varför vet inte riktigt, men jag tycker det iaf. Nätkablar tillhör nog det mest infekterade i hifi-branschen.

Sen att LessLoss har en massa läsning om deras produkter som kanske är Overkill vad vet jag.
Men dom är ju en firma som vill tjäna pengar på sina produkter, precis som vilken försäljare som helst.

Sen till sist det som gör mig less är när folk sågar andra märken UTAN att alls ha hört dom.

Jag använder i alla fall mina Öron när jag testar, inte vad som mäter bäst eller har bäst teori bakom.

Mvh

Sjosse

_________________
4 x 10 Meter K-20


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bara för att klargöra: Jag sågar inte deras produkter. Men företaget är totalt oärligt i sin kommunikation och därför sågar jag det.

Det KAN ju vara så att någon av deras produkter är bra, trots det nonsens de försöker sälja dem med. Men jag håller det inte för troligt. En bekant köpte två italienska skinnjackor på en parkeringsplats av en kille i en van. Min bekante sa att han tänkte "killen verkar skum, men varan KAN ju vara bra ändå. Jag chansar!". Det var tyvärr inget skinn i de jackorna...

Kommer nån ihåg högtalarna som krängdes på gator och parkeringsplatser på tidigt 90-tal? Pro Audio hette en modell. Det var rena farsoten under en tid. En gång hamnade jag nästan i handgemäng med en av försäljarna, då jag såg dem och avbröt en försäljning med lite upplysningar till deras kund. Storyn var alltid att ett par blivit över vid leveransen, det var mycket fina burkar, du kan få köpa dem billigt för chefen kommer ändå inte att märka nåt då det här paret inte finns i lagerlistan. Jag träffade ett antal personer som köpt de här burkarna. Kände de sig lurade? De flesta gjorde nog det, men inte alla. Några tyckte de gav ett helt okej ljud. Ni vill inte veta hur undermåliga de var!

Om vi återvänder till min påhittade FUTURECAR så skulle säkert nån säga "Jag provkörde bilen och den var helt okej faktiskt. Snacka inte skit om den innan du provat!". Men gick den verkligen på vatten? Den sägs ju att den har en tank för bensin också? "Ja, alltså försäljaren sa att det behövs bensin för att fusionen ska funka. Men den drar bara en liter vatten per 2000 mil. Förresten bryr jag mig inte om det där tekniska, de vill väl sälja sina produkter helt enkelt, precis som alla andra." :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 23:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Han är inte bara fysiker han har läst på sin retorik också :)
Nu skummade jag bara snabbt texten om varför det funkade, och missade det sista 1.12 minuterna av filmen(den dog).

Men så vitt jag förstod sa han i princip bara:
Nu ska jag förklara varför det härr funkar:
Det här och det här är problemet.
Det orsakas av det här.
Vi tar bort det.

Sen säger han inte hur han tar bort det... Eller missar jag nått?

Nåja kan väll säkert funka, men jag är benägen att hålla med Lejonklou, det är väldigt mycket prat om saker som inte är kabeln...


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2010 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Frågan är varför kontakttryck i den sista meter kabel spelar roll med tanke på hur lång elen har färdats innan dess?
När det gäller elkablar/kontakter etc tycker jag att effekten är större ju närmare anläggningen man kommer. Så det känns inte som att det spelar någon roll hur långt elen har färdats. Men apparater skräpar ner nätet och stör varandra, det är ju väl känt (och rätt hårt reglerat numera).

Det där med kontaktryck är hörbart i nästan alla kontakter. Både nätkontakter, signalkablars kontakter, högtalaranslutningar och inte minst strömförsörjningskontakter inuti apparater. Mönstret är detsamma; ett för lågt kontakttryck ger en "slappt" och bullrigt ljud medan ett väldigt högt kan låta som hårda ringningar. Jag kan inte påstå att det INTE har med vibrationer att göra, men det optimala kontakttrycket verkar vara detsamma oavsett vilken apparat det handlar om och hur den står. Varje kontakttyp förefaller helt enkelt ha ett optimalt tryck där den låter bäst.

Det är inte svårt att prova det här praktiskt. Man kan till exempel böja ut kontakterna på en interconnect så att den sitter lite löst. Fungerar gör den, men hur låter det? Är skillnaden mätbar? Jag vet inte. Ett extremt exempel på en till synes väl fungerande kontakt som kan låta riktigt illa är en kallödning. Jag har gjort såna på bananer till högtalare och de har ingen resistans som går att mäta. Men de låter extremt skarpt och konstigt! Allt ser bra ut tills man knackar dem mot bordet - då faller kontakten av. Om någon har sett en mätning på vad som händer när en signal passerar en kallödning så är jag intresserad!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2010 11:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Lejonklou wrote:
Kommer nån ihåg högtalarna som krängdes på gator och parkeringsplatser på tidigt 90-tal? Pro Audio hette en modell. Det var rena farsoten under en tid. En gång hamnade jag nästan i handgemäng med en av försäljarna, då jag såg dem och avbröt en försäljning med lite upplysningar till deras kund. Storyn var alltid att ett par blivit över vid leveransen, det var mycket fina burkar, du kan få köpa dem billigt för chefen kommer ändå inte att märka nåt då det här paret inte finns i lagerlistan. Jag träffade ett antal personer som köpt de här burkarna. Kände de sig lurade? De flesta gjorde nog det, men inte alla. Några tyckte de gav ett helt okej ljud. Ni vill inte veta hur undermåliga de var!

Jag köpte mina Ninka på en upplyst parkering mitt i den kolsvarta norrländska vintern. Jag har varit ganska nöjd med dom. :)

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2010 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
... Ett extremt exempel på en till synes väl fungerande kontakt som kan låta riktigt illa är en kallödning. Jag har gjort såna på bananer till högtalare och de har ingen resistans som går att mäta. Men de låter extremt skarpt och konstigt! Allt ser bra ut tills man knackar dem mot bordet - då faller kontakten av. Om någon har sett en mätning på vad som händer när en signal passerar en kallödning så är jag intresserad!
Jag har inga mätningar men väl en kommentar. När man mäter resistans är det med ganska låg spänning (typ 3-5 volt) och nästan ingen ström. Anledningen är väl i första hand att man inte vill förstöra det man mäter. Det behövs då bara en minimal kontaktyta för att få noll i resistans. Men släng på lite mer kräm och i fallet med signalkablar, varierande spänning och ström så ser säkert resultatet annorlunda ut.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2010 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag köpte en Bonnec Timpano för 3000:- utan varken dokumentation, kablage eller embalage av en snubbe på Gullmarsplan. Han hade den i bakluckan på sin gamla och rätt risiga bil.

Jag var supernöjd! :lol:

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2010 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill: Bra kommentar. Det kan bli en del ström genom högtalarkontakten. Men det låter ungefär lika konstigt när man kallöder en signalkabel. Och på låg volym är det långt mindre än en volt som går genom den. Strömmarna är också små (en halv volt till en ingång på 10kohm blir 50uA).

Angående lessloss så har jag lugnat mig lite nu. :) Det är nånting med medvetet oärlig marknadföring som gör mig galet arg. Branschen för audiokablar känns svårslaget vrickad, men jag kan tänka mig att kosmetika kan vara snäppet värre... Förresten är det inte nätkablarna som är värst på lessloss, utan deras magiska svarta kloss för tusen dollar.

Henrik: Jag har hört talas om de där kringresande Timpano-försäljarna. Du hade nog tur, för oftast är det inte äkta vara, utan nån gammal Onkyo som de klämt in i ett Bonnec-skal.

Läs den här (sanna!) historien om hur det går till. Från en firma som vill uppfattas som ett dyrt och fint märke (tack till Linntek för länken):
http://audioholics.com/reviews/transpor ... -outside-1

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2010 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Var och lyssnade (eller i varje fall försökte, men det var nära nog outhärdligt förvirrat ljud) på Bladelius Embla, slutsteg för 100kkr+ och högtalare från Thiel resp. Focal för ca. 60kkr häromveckan. Kablaget var Transparent för 300kkr+ (inkl. halvsmält Mungo på mitten)!!!

Att tidningar kan skriva allt möjligt det har man ju sett. Bl.a. Hifi&Musik skrev (i förra numret var det väl) att Embla är onermt bra, men med tanke på hur det lät skulle jag gissa att den är närmare en Squeezebox än en Sneakey. Mer polerad, men inte bättre musikaliskt. Antagligen hade en Classik låtit betydligt bättre.

I affären verkade de helt oförstående över våra kommentarer om att återgivningen var otajt, varje instrument lät ganska hyffsat för sig, men samspelet var på dagisnivå. Högtalarbytet gav inte mycket, ung. samma grundproblem så det var nog elektroniken som briste.

Man undrar hur mycket bättre det blivit om man bytt kablage till det för 500kkr+ som försäljaren snackade om? Mycket bondfångeri i den här branschen!


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2010 14:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jan 22, 2010 10:04
Posts: 11
Håller med om kontakt tryck rätt logiskt igentligen, läs om kontakterna som LessLoss använder
http://www.lotusgroupusa.com/Advantage.htm, ska själv montera Furutechs väggdosa hoppas på det bättre greppar kontakterna hårt iaf.

Håller med dig Lejonclou om den svartlådan ser misstänksamt ut :shock:
Men är det nått jag har lärt mig i livet så är det, man ska vara ödmjuk så inåt H-vete
För ibland kan det faktiskt vara så att vissa grejer fungerar.

Hardcorelinne var det hos hificonsult du lyssnade?

Mvh

Sjosse

_________________
4 x 10 Meter K-20


Top
   
PostPosted: Sat Dec 18, 2010 19:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Jo, vi var hos HiFi-Consult och provlyssnade. De har i alla fall gott kaffe :-)
Det var en dyr anläggning som sannolikt attraherar en amerikan. Ågrens Naim-anläggning i det innersta rummet är mycket roligare att lyssna på än det HiFi-Consult demade.

En bra funktion hos Embla är att man kan mata den med ett USB-minne, onekligen praktiskt om man vill slippa scanna om biblioteket.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited