selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 21, 2010 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
http://www.lessloss.com/page.html?id=25

Sen om allt är försäljning snack eller inte vet man ju inte......

här är en nöjd Linnist med dess kablar

http://www.lessloss.com/index.php?main_ ... ews_id=207

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 02:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Lessloss är en milstolpe i snömos-branschen. Ingen har förut gjort det bättre.

Det känns lite tragiskt att det är just audiofiler som de sållat ut som den bästa gruppen att lura på pengar. Men tyvärr är det nog en korrekt slutsats. Magiska tillsatser att hälla i bensintanken är passé. Bantningsmedel är överexploaterat. Fejkade hjälpinsamlingar skapar vrede och rubriker. Att sälja investeringar i okänd men revolutionerande teknik för fusionsenergi skulle få dem arresterade. Kablar till audiofiler är den perfekta nischen!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 03:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
När ni ändå är inne på sidan, läs allt om Blackbody. Kolla in berättelsen om hur den utvecklades. Vackra bilder, natur och vetenskap, mängder med fysik och länkar till föreläsningar av en berömd kvantfysiker, alla störningar som omger oss och den långa, mödosamma vägen fram till klossen som skapar total stillhet. Det är mästerligt!

Naturligtvis borde man sova på en säng av Blackbody, men att lova hälsopåverkan är inte någon riskfri business. Att lova förbättringar av din stereos prestanda är just det - helt riskfria slantar.

Den kan bli din för mindre än tusen dollar. Fler ger naturligtvis ännu bättre resultat.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
tja jag är ganska tveksam till strömkablar överhuvudtaget.......men har du testat?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 10:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jan 22, 2010 10:04
Posts: 11
Lejonklou wrote:
Lessloss är en milstolpe i snömos-branschen. Ingen har förut gjort det bättre.

Det känns lite tragiskt att det är just audiofiler som de sållat ut som den bästa gruppen att lura på pengar. Men tyvärr är det nog en korrekt slutsats. Magiska tillsatser att hälla i bensintanken är passé. Bantningsmedel är överexploaterat. Fejkade hjälpinsamlingar skapar vrede och rubriker. Att sälja investeringar i okänd men revolutionerande teknik för fusionsenergi skulle få dem arresterade. Kablar till audiofiler är den perfekta nischen!

Bäste Herr Lejonklou.

Jag hoppas verkligen att du har testad deras produkter INNAN du kapar dom vid fotknölarna.
Lika lite som jag skulle kunna kapa din Nätkabeln Power One, som jag tycker ser lika standard ut som till min Brödrost.
LessLoss har ju en teknisk förklaring till hur deras kabel fungerar + många nöjda kunder, är dom lurade tro alt döva?

Mvh

Sjosse

_________________
4 x 10 Meter K-20


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
LinnetsOrd wrote:
LessLoss har ju en teknisk förklaring till hur deras kabel fungerar + många nöjda kunder, är dom lurade tro alt döva?
Tekniska förklaringar kan för mindre vetande (typ mig) låta mycket riktiga och övertygande, men för den som är tekniskt kunnig är det rena snömoset. Och ja, det är lätt att lura sig själv (placebo), man är inte immun ens om man använder tunedem.
Men det är ju snygga kablar och sämre än vanlig el-kabel lär dom väl inte låta. Så köp om du har råd :-)

En parallell med det företag i Canada som säljer programlicenser superbilligt ( http://download-company.com/ ). Snygg bild på kontorsbyggnaden med adress och hela rasket. Men kollar man på Google (som en deltagare på Faktiskt.se gjorde) går adressen till en vanlig villa inne på ett militär flygplats... Att lägga in en logga med Microsoft/Adobe/etc kan vem som helst göra, och det gör att det ser än mer trovärdigt ut.

För övrigt har jag tagit fram en Super T-shirt, har man den på sig så klarar man ett fall på 10 meter ner i asfalt - utan en skråma. Materialet är utvecklad av forskare och baserat på den sk nano-tekniken. Med sådan kan man förändra grundläggande egenskaper i material som ser helt vanliga ut. Principen är densamma som Faradays bur när det gäller radiovågor men i detta fall rent mekanisk påverkan. Jag säljer den för endast £1.395. Jag hoppas ingen sågar den innan dom har provat.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tja då kanske LTS idé om att vanlig lampslad till högtalare funkar lika bra som dyr högtalarkabel och alla som hör skillnad är placebo?

Själv har jag ingen anning har inte testat någon annan produkt än k400 och k20 men där tyckte jag att det vart ett lyft, kan iofs också har varit placebo har inte testat igen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Tja då kanske LTS idé om att vanlig lampslad till högtalare funkar lika bra som dyr högtalarkabel och alla som hör skillnad är placebo?

Själv har jag ingen anning har inte testat någon annan produkt än k400 och k20 men där tyckte jag att det vart ett lyft, kan iofs också har varit placebo har inte testat igen
Det är alltid svårt att testa så det blir korrekt. Jag minns själv för länge sedan när man fortfarande höll på med kassettband. Speciellt de vanliga järnoxiderna tappade gärna diskant efter ett tag. Jag minns när jag tyckte att det hade hänt något med ett visst band, det lät lite avslaget. Så jag kopplade upp kassett och vinyl och spelade parallellt med matchade nivåer. Sedan kopplade jag däremellan och hörde absolut ingen skillnad mellan de två källorna. Men likförbenat, när jag satt i soffan och lyssnade på hela skivan antingen på kassett eller vinyl så lät fortfarande kassetten lite avslagen, lite dämpad. I det här fallet var alltså A/B-test inte utslagsgivande eller avslöjande.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
pekka och LinnetsOrd:

Ni frågar båda om jag har testat produkterna från lessloss. Nej, det har jag inte och jag skulle inte drömma om att skicka dem pengar för att få låna en. Varför? Låt mig förklara med en liknelse:

Anta att du funderar på att köpa en ny bil. I stan finns ett antal olika bilfirmor som kan låta dig ta en provtur om du verkar seriöst intresserad. Det är roligt och du har provkört många bilar förut. I utkanten av stan har det tillkommit en ny firma, som säljer sitt egna, nya bilmärke. Du surfar in på deras hemsida och läser följande:

Traditionella bilar använder förbränningsmotorer. [Två sidor om bilens historia]
Diesel och bensin har på senare år börjat utmanas av etanol och biogas. [Två sidor om olika bränslens egenskaper, energimängd vid förbränning och kemiska formler]
FUTURECAR är framtidens bil idag. Den överkommer tidigare begränsningar genom att drivas med fusion. [En sidan om solen, en sida om kärnkraft och atombomber]
Den tankas med vanligt vatten, på en liter kan du köra 2000 mil. [En sida om vatten och deuterium. Länkar till "den långa mödosamma vägen fram till en fungerande fusionsmotor"]

Efter att ha läst detta, gör du dig besväret att åka ut till denna bilfirma? Om svaret är nej, varför inte? Troligen därför att du inser att det verkar orimligt. Och om de begär 1000 kr för en provkörning så är det nog bondfångeri.

Man behöver inte kunna fysiken som det refereras till på lessloss sidor för att förstå att detta är exakt samma sak. LinnetsOrd missade det faktum att de inte någonstans beskriver HUR produkterna får sina fantastiska egenskaper. Det finns INGEN teknisk förklaring till någon av deras produkter. Allt som beskrivs är (troligen 100% korrekt) naturvetenskap som inte har någonting att göra med dem själva eller deras produkter. Syftet är att skapa förtroende.

Läs gärna igen och begrunda - eller beundra - graden av sofistikering hos dessa bondfångare. Det här är inga nybörjare.

Diskussionen om provlyssningsmetoder och placebo är något annat, den återkommer jag gärna till.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 15:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jan 22, 2010 10:04
Posts: 11
Men vänta nu lite.....bondfångare hur kan du säga så? Du säljer ju själv El-kablar, vilken är tekniken bakom dom?
Och åter igen, är alla dessa människor som köp kablar från LessLoss lurade, eller har dom inte lika Musikaliska öron som..?
Den dagen Linn släpper en Powercord ja du gosse, då kommer det att fungera Åhh herre gud men inte tillsdess.

Det finns ju ett annat forum som sköter sågningen av produkter, men även här?

Edit: Naim har ju en Powercord på G, skit det med?
http://www.6moons.com/audioreviews/naim2/powerline.html

Mvh

Sjosse

_________________
4 x 10 Meter K-20


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Du blandar ihop två olika saker, Sjosse.

Den ena är att säga "den här nätkabeln låter bättre än många andra, det har jag kommit fram till genom provlyssningar". Det är vad jag har gjort. Och några saker lärde jag mig på vägen: Kontakttryck spelar roll. Kablars diameter och längd spelar roll. Utöver detta är det mycket jag inte förstår. Skillnader kan vara hörbara, men jag förstår ofta inte vad de beror på.

Den andra är att saluföra sin nätkabel med referenser till naturvetenskaplig forskning. Det räcker egentligen med att de nämner ordet 'kvantfysik' en enda gång för att en kritiskt lagd läsare ska dra öronen åt sig. Lessloss gör ungefär tusen gånger mer än så. Och inte med ett enda ord förklarar de vad de själva har gjort eller hur det fungerar. Söker du svaren på sådana frågor får du ännu fler referenser till kvant-, våg- och partikelfysik.

Det här är ett skolexempel på skickligt bondfångeri. Och jag upprepar: Det är inte en slump att de väljer audiofiler som sin målgrupp.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 17:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
hmm det verkar ju som att kablarna har rosats i många kända tidningar..??
så nått måste dem väl vara bra på eller??, men om det är just musikalitet är ju en annan fråga..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 17:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Lejonklous liknelse var klockren - dagens roliga historia :!:

(och instämmer för den delen, massa avancerad teknik utan koppling till produkten gör att jag har svårt att ta det på allvar alls)


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
... Och några saker lärde jag mig på vägen: Kontakttryck spelar roll. Kablars diameter och längd spelar roll. Utöver detta är det mycket jag inte förstår. Skillnader kan vara hörbara, men jag förstår ofta inte vad de beror på.
Frågan är varför kontakttryck i den sista meter kabel spelar roll med tanke på hur lång elen har färdats innan dess?

För mig låter det som om det handlar om känslighet för vibrationer eller något liknande. Med tanke på hur många förbindningar som finns i kedjan innan är det svårt att tro att det kan vara någon elektrisk sak typ resistans eller så.

Snarare då att en "vibrerande" (allt är ju relativt, eller hur?) förbindning kanske kan stråla ut något som påverkar apparaterna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
doze84 wrote:
hmm det verkar ju som att kablarna har rosats i många kända tidningar..??
så nått måste dem väl vara bra på eller??, men om det är just musikalitet är ju en annan fråga..
Tidningar i all är men ofta så ser man på annonserna vad de tycker om produkten, fast är det många tidningar som tycker lika kanske man kan hitta en röd tråd

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited