selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Fri May 22, 2009 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Linncredible wrote:
Nu börjar jag undra om jag har nån koll whatsoever... :? Trodde det bara var dom tidigare delarna av Beatleskatalogen (typ före Rubber Soul eller nånstans där) som ursprungligen släpptes i mono (?!?). Hursomhelst ska det bli kanonintressant med den kommande digitalt remastrade katalogen, skulle komma i sept om jag minns rätt vad killen på http://www.petsounds.se sa. Lär väl inte vara gratis direkt men i vissa fall känns ju investeringen rätt alternativlös... :)
Sorry, jag var lite otydlig. Alla fram till och med "White Album" finns som både mono och Stereo. Därefter bara stereo. Om du får möjlighet att höra ett mono original med t.ex. Sgt Pepper, så tror jag inte du blir besviken. Titellåten låter tyngre i mono (lite mer heavy metal) och t.ex. Lucy in the sky... låter mera drömsk och svävande i mono. Det sägs att Beatles själva var delaktiga i mono mixarna, men överlät stereo till George Martin, som förövrigt tyckte att Stereo var ett fånigt påfund. :mrgreen:

Jag har också hört talas om de nya remastrade utgåvorna, men är spontant skeptisk. Generellt så tycker jag det oftast blir sämre än original när man remastrar och jag inser inte riktigt poängen, förutom givetvis att krama ut mer pengar, med att bråka med något som redan från början är väldigt bra. Naturligtvis så förutsätter ju mitt resonemang att man spelar vinyl, men det gör väl varje vettig människa? :)

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2009 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Christian wrote:
Naturligtvis så förutsätter ju mitt resonemang att man spelar vinyl, men det gör väl varje vettig människa? :)
Tyvärr räcker inte de finansiella resurserna till riktigt, så för tillfället kör jag enbart digitalt och försöker få det spåret riktigt bra (har skaffat en Kikkin, tänkte hoppa på DS-spåret snart). Förhoppningsvis kanske man kan plocka upp vinylen nån gång i framtiden (vore kul) men för tillfället är det (tyvärr) inte prioriterat och vinylvarianten av vita dubbeln får vila i källaren. :( (Ursäkta lite OT.)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun May 24, 2009 05:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Känner att ett svar finnes påkallat,
http://www.youtube.com/watch?v=DNjzzDNI ... re=related

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon May 25, 2009 10:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Crosby, Stills, Nask and Young - Deja Vu.

Apropå Sergeant Pepper. Jag har fem olika utgåvor (en har jag haft sedan 1967) och köper inte mono-hypen. Jag föredrar den i stereo.

JohanR


Top
   
PostPosted: Mon May 25, 2009 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
JohanR wrote:
Apropå Sergeant Pepper. Jag har fem olika utgåvor (en har jag haft sedan 1967) och köper inte mono-hypen. Jag föredrar den i stereo.
Jag har alltid tyckt att det låter skumt med den typ av stereomixning som användes på 60-talet, där man ofta lägger enskilda instrument i endast en kanal. Jag kan tänka mig att denna typ av överdrift var för att stereo var nytt och att man ville göra det väldigt tydligt att det fanns två kanaler. Nu är väl kanske inte Stg Pepper så mycket sån, men Rubber Soul är det med sången i en kanal och basen i den andra. Monomixen låter mera som en modern stereomix, i den mening att sången är i centrum. Jag är mera van vid detta och tycker det låter naturligare. Detta är säkert den viktigaste anledningen till att jag diggar mono på äldre inspelningar (inte bara Beatles). Ofta tycker jag också att monomixarna från den tiden låter lite mera "direkta" och kanske lite mera "live".

En annnan sak beträffande mono/stereo är att inspelningar från 50-talet var gjorda i mono för att därefter ges ut i "Electronic Stereo". Då har man alltså försökt göra stereo av en monoinspelning med de elektroniska hjälpmedel som man hade på den tiden. Decca t.e.x. förstörde på detta sätt många av sina fina inspelningar med klassisk musik från 50-talet, när de skulle återutges på 60-talet. Jag letar också av denna anledning efter Elvis Presleys 50-tals skivor i original mono, för att jag är säker på att jag skulle gilla dem bättre än de som man nu alltid hör i "Electronic Stereo".

Så att lyssna och gilla mono kan vara mer än en Hype (i allafall för mig) :wink:

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Tue May 26, 2009 10:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Jodå, fuskstereo i efterhand är inget annat än förkastligt. Men tidiga Beatles är ju inspelade på två kanaler, med stereoutgåvan får jag just de två kanalerna. Gillar man sen inte det finns det ju monoknapp att trycka på!

Jag råkar gilla tidiga stereoskivor med hälften av instrumeneten i vardera kanalen. Det är ju i alla fall stereo, till skillnad mot nutida populärmusik där man är livrädd för att lägga något instrument någon annan stans än i mitten. Jag har förresten en 80-talsutgåva med Frank Sinatra från början av sextiotalet, sådan med instrumenten i vardera kanalen, där man dragit ihop stereobilden till nästan mono. Fuskmono?

Okej, rätt of topic...

JohanR


Top
   
PostPosted: Wed May 27, 2009 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Läste en artikel om det där för ett tag sedan. Beatles inspelningar gjordes i monomix med ihop gruppmedlemmarna själva. Sedan när det var klart gjorde George Martin ensam en stereomix på kort tid. Det var inte frågan om fuskstereofiering av monomixen utan en helt ny mix utifrån (väl?) fyra kanaler som bandspelare hade då. Kontentan av artikeln var att om du inte har hört den ursprungliga monomixen så har du missat något här i livet. Men jag äger ingen monoutgåva själv så jag kan inte kommentera. I alla fall blir det inte samma sak om man trycker in monoknappen på stereoutgåvan.


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Sun Jul 19, 2009 01:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
haraldur wrote:



Pink Floyd skivans härliga mixning är utomordentlig, som kuriosa så finns mixerbordet från den skivans inspelning i Umeå...
Var?!? Har spelat in i en Umeå-studio. Bara tanken på att ens stapplande försök till musikskapande möjligtvis skulle ha passerat mixerbordens heliga graal svindlar... 8)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited