selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Roxy Music, första plattan..... det går ju inte att tröttna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 14:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Mar 07, 2006 15:39
Posts: 14
Location: Stockholm
Call Me av Al Green -Tveklöst!!!

Tröttnar aldrig på denna platta! "The 'Hi!' sound" säger jag bara..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
kakankaka wrote:
"The 'Hi!' sound" säger jag bara..
Amen, brother. ;)

Al Green, O.V. Wright, Ann Peebles, Syl Johnson, etc.. allt är bra. Hi Records hade några fantastiska år första halvan av 70-talet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 16:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Aug 05, 2006 19:23
Posts: 58
Oh G-d va bra hi va, rakt igenom av det jag hört. Man kan ju nämna Otis Clay också...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 17:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Mar 07, 2006 15:39
Posts: 14
Location: Stockholm
Har faktiskt bara "Call me" och "I'm still in love with you"..

Gjorde en snabb amazon-sökning på de artister ni tipsade om men fick lite för många träffar så om ni vill får ni gärna tipsa om några specifika titlar som är lika magiska som de två plattorna jag redan har.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
En skiva det var knepigt det där men jag skulle lägga min röst på Paul Simon "Graceland". Han spelar afrikansk musik och eftersom jag själv har bott där väcker den en del minnen. I vilket fall som helst är favvo låten "Diamonds on the soles of her shoes". Det finns även en höjdar DVD med konserten i Harare i Zimbabwe. Skivan och DVD kom i mitten på 80-talet så den har en del år på nacken. Men inte har det ngn betydelse för min del.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 19:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
En skiva, när det finns så många bra...
Fast det blir nog Elton Johns Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy.
Det finns inte en dålig låt på den.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
kakankaka wrote:
Har faktiskt bara "Call me" och "I'm still in love with you"..

Gjorde en snabb amazon-sökning på de artister ni tipsade om men fick lite för många träffar så om ni vill får ni gärna tipsa om några specifika titlar som är lika magiska som de två plattorna jag redan har.
Om jag skall försöka hålla mig till en skiva per artist, samt hålla mig till det de gjorde för Hi Records, blir det nog:

Ann Peebles - I Can't Stand the Rain, 1974. Det klassiska tajta Hi-soundet. Utsökt produktion. Straight From the Heart skall kanske vara en ännu större klassiker, men jag har inte fått tag på den än. Sist jag bjöd på den på Ebay gick den för $135...

Syl Johnson - Back for a Taste of Your Love, 1973. Jag gillar verkligen den här. Johnson låter kanske en aning mindre typiskt "Hi" än de andra, han spelar tom munspel på en och annan låt. Missa inte heller den tidigare Is It Because I'm Black? (ej Hi).

O.V. Wright - O.V. Wright Live, 1979. Svårt val. O.V. Wright gjorde nog sitt bästa material på Back Beat. Av Hi-plattorna gillar jag nog liveplattan bäst.

Jag har förresten ingen aning vad som finns återutgivet på CD, men det finns nog rätt tjyssta CD-boxar med åtminstone Al Green och Ann Peebles.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 13:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Mar 07, 2006 15:39
Posts: 14
Location: Stockholm
Man tackar! Då har jag lite sweet music att kolla upp.. 8)


Top
   
PostPosted: Thu May 21, 2009 03:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Inte kan man väl låta en sådan här gammal fin tråd bara lägga sig ner att dö utan vidare..

Minns ni "Burn" skivan från 1974?

DP spelade live samma år på en festival som blev tv produktion och som bland annat finns att avnjuta på Y tuben.

I min mentala värld så är denna öde ö min sommarstugetomt längst ute på udden i slutet på november i fjol. Då högvattnet gör att min redan extrema strandtomt nästan ser hotfullt nära vattnet ut. Då, i vintras alltså, avnjuten på tillgängliga audiofil instrumentet i fråga, en Fisher sound system excellent från 1987,matad med min splitt nya Sony ericsson XPERIA enlig source first metoden stående på en sån där ranglig aluminiumpall i full färd med att färgsätta väven, så höll jag på att tappa rollern inne i blivande garaget/lyssningsrummet då Coverdale brölade ut "ive been mistreated" Här var det inte fråga om "stampa takten känsla" utan snarare fråga om "tappa rollern" detta delvis på grund av sagda aluminiumpall med inbyggt glapp...

För er läst på er DP läxa så känner ni säkert till att detta var en turbulent tid i bandet historia. Vissa menar på att det mer var en parentes medan andra anser att detta var en väldigt viktig tid i bandets historia.

Konserten 1974 kunde jag offra allt mitt kvarvarande hår, vilket förvisso inte är så mycket,för att få ha varit med om, men nu var det ju inte det som det handlade om...

Senhösten 2008 hade i alla fall mitt val fallit på DEEP PURPLE BURN i titeln som "årets öde ö platta"

Huruvida jag någonsin blir strandsatt igen sedan grannen,mångmiljonären i stugan bredvid, offrat en promille av sina slantar på bärlager och schaktmaskin är osett,förmodligen inte eftersom udden växte med det dubbla i areal och kanske en halvmeter över havet.

Om det,trots allt skulle ske,så tror jag att en kandidat som jag kunde lämnat in ett förslag på till 2009 års "öde ö" tävling skulle kunna vara Simon & Garfunkel Live at Central Park från 1981...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu May 21, 2009 11:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
På något sätt har jag en känsla av att man skulle inse att man valt fel skiva så fort man inte kunde ångra sig....

För min del är jag nog inne på att valet skulle falla på Easy rider sound track. Det är en av skivorna som snurrat flitigas här hemma (ironiskt nog köpte jag den mest på kul). Visst har den några tveksamma spår, men åandra sidan så är dom bra spåren fruktansvärt bra.

/A


Top
   
PostPosted: Thu May 21, 2009 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Gott initiativ haraldur att plocka upp den gamla tråd-godingen igen! :)

För min del, är det inget större snack: The Beatles: "The Beatles" (d v s White Album).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu May 21, 2009 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
You´re the blues John,you´re the blues..

"The eagle picks my eye
The worm he licks my bone
I feel so suicidal
Just like Dylan's Mr. Jones
Lonely wanna die
If I ain't dead already
Ooh girl you know the reason why"

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2009 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Kul tråd! Fast jobbig!

Det känns som att om man bara fick välja en skiva att lyssna på så skulle man välja en ganska experimentell och svårbegriplig skiva, så att det tar tid att förstå den. Men tvärt emot detta så väljer jag en skiva som är så lättlyssnad att man gillar den efter en lyssning. Jag väljer Carol King: Tapestry. Alla låtar på denna skiva är verkligen jättebra.

Beträffande Beatles och olika utgåvor som diskuterades tidigare i tråden så tycker jag, föga kontroversiellt, att de engelska mono orginalen är de bästa. Jag har allihop och dessutom de flesta i förstapressar. Det finns en energi och kraft i dessa utgåvor som jag inte hört någon annansstans. Jag tycker de är bättre än stereo pressarna eftersom de låter lite råare och mera direkta. Den enda jag inte har i mono är "White Album", som är ganska svår och framförallt dyr att hitta i mono original.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2009 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Christian wrote:
Den enda jag inte har i mono är "White Album", som är ganska svår och framförallt dyr att hitta i mono original.
Nu börjar jag undra om jag har nån koll whatsoever... :? Trodde det bara var dom tidigare delarna av Beatleskatalogen (typ före Rubber Soul eller nånstans där) som ursprungligen släpptes i mono (?!?). Hursomhelst ska det bli kanonintressant med den kommande digitalt remastrade katalogen, skulle komma i sept om jag minns rätt vad killen på http://www.petsounds.se sa. Lär väl inte vara gratis direkt men i vissa fall känns ju investeringen rätt alternativlös... :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited