selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 09:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 12:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
murmeldjuret wrote:
om jag bara fick äga en skiva skulle jag definitivt sälja min stereo. Vad är det för vits med att ha en anläggning för hundratusentals kronor när det enda den gör är att spela Lili och Sussie trettio gånger varje dag
Så du skulle alltså välja Lili och Sussie då.. :D :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
KAnske byta stereon mot 2 systrar, inte illa men kanske frun skulle protestera?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
linnist wrote:
The Beatles "Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band" -
Drömmen skulle vara att äga den på vinyl och få spela den på en fullriggad LP12:a :shock:
Har skivan både i original och på en remastrad Mobile Fidelity UHQR (nr 4.013 av totalt 5.000 pressade).

Å så har jag en fullbestyckad LP12:a.....

Dadi dadi di di :mrgreen:

/ B


Last edited by Bill50x on Mon Oct 04, 2004 18:46, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 18:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Jul 14, 2004 20:25
Posts: 70
Location: Uppsala
jag är singel och partprisse så det är inga problem :P

_________________
Murmel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Har skivan både i original och på en remastrad Mobile Fidelity UHQR (nr 4.013 av totalt 5.000 pressade).
Skulle du kunna kommentera skillnaden mellan dessa två? Jag har hört på kanske 5 st MF LP och de har alla låtit väldigt polerat och skittråkigt. En av dem var Beatles Abbey Road. Den lät helt skruvad med en helt ny bas (som gick väldigt djupt) och allting ur takt på nåt vis. Come Together förlorade helt sin energi...

Vet inte om jag har haft otur eller om det är så att MF är för s.k. audiofiler (som aldrig dansar till sina skivor).

Original å andra sidan, uj uj, de kan ju vara helt fantastiska! Lyssnade jag bara på Beatles skulle jag hellre äga alla originalen och spela dem på en Linn Basik än bara sena nypressningar på en LP12a.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Har skivan både i original och på en remastrad Mobile Fidelity UHQR (nr 4.013 av totalt 5.000 pressade).
Skulle du kunna kommentera skillnaden mellan dessa två?
Skillnaderna är ganska små och har man inte båda till hands kan man säkert leva lycklig med vilken som....

Brus och knaster skiljer så gott som ingenting, så där får man inget för pengarna hos MF (båda versionerna är faktiskt riktigt bra). Däremot är MF lite mer "hifi-mässig" med tydligare, klarare ljud och bättre "tryck". Jag upplever inte ljudet så skruvat som du gör, däremot finner jag MF komma till korta när det gäller homogenitet. Det känns som om de olika registren lever sitt eget liv och framför allt basen verkar släpa efter, hur bra och tydlig den är i övrigt. Trots att ljudet är klarare och tydligare är det ändå aningen livlöst, eller hur man nu ska förklara det. Och totalt sett så svänger det bättre om originalet, om vi nu ska prata Linn-språk. På originalet verkar Paul spela mer tillsammans med de övriga, på MF kör han sitt eget race....

Men återigen, skillnaderna är små och musiken är bara så dj-a bra - "so what the fuck" som en del så delikat uttrycker det :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 16:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Välja en skiva?

Uphovsamnnen måste haft en mardröm när han skrev denna topik.:cry:

Men då skulle jag heller valt faktiskt ena moderatorn på detta forum i sället. (Ja HAN :wink:) Så hade man haft massor av låtar. Och så hade man sluppit att välja ut en platta. Även om det hade blivit mycket rockabilly och 'blötrock' (läs surfmusik). Men Det hade blivit ialf live sång.:lol:

Editat för bort tappade bokstäver.

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 23:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Empress wrote:
Välja en skiva?

Uphovsamnnen måste haft en mardröm när han skrev denna topik.:cry:

Men då skulle jag heller valt faktiskt ena moderatorn på detta forum i sället. (Ja HAN :wink:) Så hade man haft massor av låtar. Och så hade man sluppit att välja ut en platta. Även om det hade blivit mycket rockabilly och 'blötrock' (läs surfmusik). Men Det hade blivit ialf live sång.:lol:

Editat för bort tappade bokstäver.
hehe ja vi känner ju en som gillar sin "blötrock" kan man säga.

Att välja en platta är inte lätt, men en som jag skulle kunna tänka mej isf skulle nog vara Johnny Burnette & The Rock 'N' Roll Trio tiotummarn från 1956 :D

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 07, 2004 06:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Dixie_fried_56 wrote:
Empress wrote:
Välja en skiva?

Uphovsamnnen måste haft en mardröm när han skrev denna topik.:cry:

Men då skulle jag heller valt faktiskt ena moderatorn på detta forum i sället. (Ja HAN :wink:) Så hade man haft massor av låtar. Och så hade man sluppit att välja ut en platta. Även om det hade blivit mycket rockabilly och 'blötrock' (läs surfmusik). Men Det hade blivit ialf live sång.:lol:

Editat för bort tappade bokstäver.
hehe ja vi känner ju en som gillar sin "blötrock" kan man säga.

Att välja en platta är inte lätt, men en som jag skulle kunna tänka mej isf skulle nog vara Johnny Burnette & The Rock 'N' Roll Trio tiotummarn från 1956 :D
:mrgreen:

Ja den är inte dum den plattan.

Appropå "blötrock" minns den plattan från Jean & Dean som åkte ut dagen efter. Garvar åt det än i dag.

Men skulle jag få ha med mig en platta själv så skulle det ärligt bli en med Billy Idol. Den "Dancing whit my Self" med originaltexten på i stället för den "rumsrena"....

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 07, 2004 08:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Empress wrote:
Dixie_fried_56 wrote:
Empress wrote:
Välja en skiva?

Uphovsamnnen måste haft en mardröm när han skrev denna topik.:cry:

Men då skulle jag heller valt faktiskt ena moderatorn på detta forum i sället. (Ja HAN :wink:) Så hade man haft massor av låtar. Och så hade man sluppit att välja ut en platta. Även om det hade blivit mycket rockabilly och 'blötrock' (läs surfmusik). Men Det hade blivit ialf live sång.:lol:

Editat för bort tappade bokstäver.
hehe ja vi känner ju en som gillar sin "blötrock" kan man säga.

Att välja en platta är inte lätt, men en som jag skulle kunna tänka mej isf skulle nog vara Johnny Burnette & The Rock 'N' Roll Trio tiotummarn från 1956 :D
:mrgreen:

Ja den är inte dum den plattan.

Appropå "blötrock" minns den plattan från Jean & Dean som åkte ut dagen efter. Garvar åt det än i dag.

Men skulle jag få ha med mig en platta själv så skulle det ärligt bli en med Billy Idol. Den "Dancing whit my Self" med originaltexten på i stället för den "rumsrena"....
Hahaha ja fan den plattan kommer jag ihåg, nåt av det sämsta man har hört nån gång, ett riktigt nerköp

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 04:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det skulle nog väga mellan Dark side of the moon skivan Med Pink FLoyd och Machine Head med Deep Purple från 1972.

The great gig in the sky och ett whisky får nersystemet att känna sig som uppgraderat med nya signalkablar och signalsubstanser. Emellertid så får "lazy" på Deep Purple skivan stortån att resa sig om man vrider på ordentligt på en murrig isobarikanläggning, man kan tro att skivan och högtalarna är gjorda för varandra.....


Pink Floyd skivans härliga mixning är utomordentlig, som kuriosa så finns mixerbordet från den skivans inspelning i Umeå...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 09:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
haraldur wrote:
Det skulle nog väga mellan Dark side of the moon skivan Med Pink FLoyd och Machine Head med Deep Purple från 1972.

The great gig in the sky och ett whisky får nersystemet att känna sig som uppgraderat med nya signalkablar och signalsubstanser. Emellertid så får "lazy" på Deep Purple skivan stortån att resa sig om man vrider på ordentligt på en murrig isobarikanläggning, man kan tro att skivan och högtalarna är gjorda för varandra.....


Pink Floyd skivans härliga mixning är utomordentlig, som kuriosa så finns mixerbordet från den skivans inspelning i Umeå...
Håller med, jag väljer nog PF i första hand men Machine Head är ju en sanslöst svängig skiva också. Men Dark Side of The Moon måste väl ändå vara det ultimata valet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Pink är bra men med bara EN skiva, så vill man ha lite DRAG så man kan parta.
Frågan är ju mer vilken Purple skiva man skulle ta...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Oj vad svårt detta är, men lägger min röst på detta alster.

Image

Den har allt och lite till.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Empress wrote:
Välja en skiva?

Uphovsamnnen måste haft en mardröm när han skrev denna topik.:cry:
Hehe.. jo, fan vilken otäck tanke det är! :shock:

Om jag tvingas välja en: Elvis Costello - My Aim is True

EC är långt ifrån min favoritartist, men den här plattan.. man är inte stilla en sekund! :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited