selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jan 09, 2010 02:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite prosa i januarinatten

Som någon kanske minns så utannonserades det en Classik Movie med enklare fel här på forumet för någon tid sedan. Undertecknad slog till då felet skulle vara defekt nätdel och maskinen testad ok med lånad dito. Jag slog till på en för en femhundring inhandlad enhet överbliven från Dynamik uppgradering och i går kom så ett paket med sagda kraftaggregat att överlämnas av frusen postis.

Ehuru jag av erfarenhet vet att man aldrig ska ta något för givet så blev ändock ivrigheten nog så stor varför jag dumt nog monterade i det nya kraftaggregatet utan närmare undersökning av maskinen i övrigt...

Dumt,mycket dumt!

Kontrollerade att spänningen var inställd på 230V dubbelcheckade anslutningarna,satte i kontakten.....

Jag hann inte ens blinka innan en megaknall kreverade inuti min maskin, med sådan kraft att jag höll på att göra i byxorna!

Kortslutning och kolsvart i elektronikhörnan,drog ur kontakten och bytte proppen i elcentralen. När ljuset återkom såg jag att ett motståndsnät på PSU´n formligen expolderat och insåg att nätdelen fått smaka på en rejäl kortslutning..

Den korta stunden av glädje över min strax eventuellt fungerande Classik utbyttes i stället till den där missmodiga ångesttyngda samt självkritska känslan som infunnit sig tidigare i ungdomen då man i okunskap stekt någon dyr VHF transistor i femhundrakronorsklassen inuti piratsändarens slutsteg.

Den här gången handlade det dock inte om stående vågor utan om ren kortslutning i Movien.

Om jag bara ägnat en stunds sällskap åt min vän Fluke i stället och gjort några enkla mätningar så hade detta aldrig infräffat. Som tröst i mörkret så vet jag dels av ett likadant kort för samma penning men likväl så är det surt,mycket surt.

Doften ska jag inte ens nämna,skotskt fyrverkeri har starkare arom än deras mest vällagrade malt kan jag milt påstå.

Nu så här på aftonkröken ska jag trösta mig med en kopp Löfbergs lila och begrunda mina synder.

En sak har jag i vart fall lärt mig:mät på grejorna innan du pluggar in en okänd defekt maskin även om den är diagnistiserad av någon annan och ta inte för givet att det nödvändigtvis är som det påstås,använd hörselskydd om du gillar try and error metoden!

Fortsättning följer..

PostPosted: Tue Jan 12, 2010 15:36 
Site Admin
Site Admin

Vilken rolig berättelse, kul att du delar med dig - men tråkigt att det inte gick något vidare. Vad var det för något du 'glömt' kolla upp som gjorde fyrverkeriet? Låter på dig som att du klantat dig men vem skulle mäta igenom hela kretskortet innan man kopplar in en ny del?

Har eldat upp ett LK140 för ett antal år sedan - tack och lov har nuvarande lägenhet bara erbjudit bränd doft av skotska drycker och inte skotsk elektronik.

Ser fram emot att läsa om dina fortsatta äventyr!

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ur servicemanualen som Takt & ton först påstod inte fanns:

"Caution
If a CMS has a blown power supply, this can damage the audio board and vice-versa. It is strongly advised that the circuits are measured for damage and the instructions for this measurement are included at the end of this paragraph. Damage on the audio board is likely to be located around the monolithic ICs (at the heatsink). On the power supply board, damage will usually be around the FETs (the 4 square devices adjacent to the transformer). Please note that connecting a working audio board to a faulty power supply or vice-versa can damage the working board.
Measurement of audio board (monolithics) & power supply for damage.
Disconnect CMS from the mains ♦

On the power supply board PCAS 254, find P301 – the large 4-wire connector at the front of the unit that goes from power amplifier board to audio board

Using an ohmmeter, measure from blue to black; then red to black; then red to blue. All should measure >6Kohms. A short circuit or low impedance condition (perhaps 100ohms or less) indicates a fault on one or both boards.
If you do not find a fault, it is normally safe to substitute board within the product.
If you do find a fault, disconnect the large connector from the power supply board and on the connector pins, measure from pin 1 – 5, 8 – 5, 1 – 8. Pin 1 is the pin nearest the front – the red connection (this corresponds with the same measurements as before). A short circuit here indicates a fault with the power supply board.
Then perform the same measurements on the plug that you have just disconnected (blue – black, red – black, red – blue). A short circuit here indicates a fault with the Audio board.
If one of the boards has a short circuit, do not connect a working board to it as the working board may then blow as well.
Function and Location of modules in the Classik Movie System
PCAS 311 – Display board
PCAS 299"

Om någon ligger på en överbliven nätdel från Dynamik uppgradering så bjuder jag härmed en femhundring för en sådan!

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Original
"friskt vågat - häften vunnet"

Hos lille elektrikern
"friskt kopplat - hälften brunnet"

:mrgreen:

Lycka till med aktiviteterna!

/ B

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för din uppmuntran!

"Strommen finner veijen" hade väl Eddie Meduza en låt med.

"När jag tände lampan tändes ugnen
släckte jag så starta tvättmaskin
hela kåken glödde
så jag vråla hörru
hur kopplar du ditt jävla tryffelsvin"

Editerar inlägget:

Följde en Movie på ebay bara för att se vad det kan vara för värde i dem,misstänkte nämligen att det inte är värt att bränna särskilt mycket krut på såna när grejor..

http://cgi.ebay.co.uk/Linn-Classik-Movi ... freshZtrue

Låg jättelänge på 156£ för att i sista sekunden höjas till 270£ och stanna där.

Fantastiskt så dåligt andrahandsvärde,det är ju förstås bra iofs men..

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00