selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 23:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Denon BD spelare
PostPosted: Sun Jan 10, 2010 01:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Det finns ju flera bluerayspelare(billiga) med nätverkskontakt numera, även trådlöst nätverk.
Dem går att använda för att spela upp filmer man har lagrat på nasen också..
Vilket kanske ger bättre ljud än om man kör från skiva... (ds kontra cd)
Men som med ds-tekniken när man fått med sig alla bitarna fram till dacen gäller det ju att det kommer någon
med musiköra som kan integrera det hela att låta bra.
intressant utveckling i alla fall.


Skulle va kul att sitta en dag och jämföra ljudet från olika bluerayspelare...
känns bara lite dumt att köpa 5spelare på öppet köp och sen lämna tillbaka alla..

Att skicka digitalt till receivern kommer ju alltid ha sin nackdel med klocksynkproblemen som uppstår.. så det gäller
att hitta en blueray med riktigt bra analogutgång...

Annars om man hittar en blueray-spelare med riktigtbra transprot del, så finns det en reciever md true HD stöd som är riktigt musikalisk Sherwood rd-7503(så länge man jämför mot andra märken än linn).

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Denon BD spelare
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
doze84 wrote:
Det finns ju flera bluerayspelare(billiga) med nätverkskontakt numera, även trådlöst nätverk.
Dem går att använda för att spela upp filmer man har lagrat på nasen också..
Vilket kanske ger bättre ljud än om man kör från skiva... (ds kontra cd)
Men som med ds-tekniken när man fått med sig alla bitarna fram till dacen gäller det ju att det kommer någon
med musiköra som kan integrera det hela att låta bra
.
intressant utveckling i alla fall.
Just det.
Fanns ju en dröse med nätverksspelare som lät kacka innan Linn släpte DS, så bara för att vissa produkter kan streama film innebär inte att de är bra.

Ett problem med dagens filmspelare/BDspelare som tar data från HDD är att det mest handlar om komprimerade format. Så långt man kan komma från source first IMHO. :|
Och att hitta en musikalisk "icke Linn/naim" filmspelare handlar troligen om tur.


Top
   
 Post subject: Re: Denon BD spelare
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Jag kommer att prova både Denon och Marantz Blue ray så småningom för att försöka hitta en ersättare till min Marantz DV-9600 som ger en extremt bra bild på min Full HD proj i dagsläget.
Försök låna en Unidisk att jämföra DVD (livekonsert via 2kanal analog ut) på båda.
Tror mer på Marantz (tex 7004/8004/8002) än Denon.
Men testa även oppo83 (7k) och klonen Cambridge650 (5k), ska tydligen vara grymma på DVDuppskalning enl "nätet". Har dock inga större förhoppningar på ljudprestanda...men man kan ju bli överaskad.


Top
   
 Post subject: Re: Denon BD spelare
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 19:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis, bildmässigt tror jag inte att Uni 1.1 via DVI utgången riktigt hänger med DV9600 på HDMI 1080P.

Jag tyckte att det var rätt jämnt mellan de apparaterna, dock med ett visst övertag för DV9600 redan vid 720P på HDMI då jag testade hemma på min gamla Epson HD ready proj för två/tre år sedan.

Nu har Dynamik tillkommit och jag är väldigt impad över hur det lyft musikprestandan hos Uni 1.1 och givetvis har den säkert även positiva effekter på bilden, men om det räcker till mot 1080P, det tvivlar jag på.

Ljud/musikmässigt är en UNI helt makalöst överlägsen redan innan Dynamik.

Det jag lagt märke till är dock att det varierar mellan mina olika musik DVD-skivor, vilket ljudspår som låter bäst på DVD:n, ibland är det två kanal spåret men ibland/oftast är 5.1 det spår som låter klart bäst. :wink:

Min kompis, som är den lyckliga ägaren till en UNI 1.1 med Dynamik, är nog rejält nyfiken på hur Unin presterar tillsammans med Pannan, men frågan är om han vågar prova ?? Han har själv en rejält trött gammal "Panna" med en lampa som bara lyser och lyser & vägrar att ge upp och han har ju lovat sig själv att inte byta proj förrän den dör :mrgreen:

Jag är rädd för att den ståndpunkten riskerar att få en allvarlig "knäck" om han tog med sig Unin hem till mig för ett litet test/shootout :wink:

Men för min del är han såklart välkommen, hi hi för det ska ju va en konstant virvel plånboken så här års eller hur :?:

MVH MRTweak


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited