selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Olles anläggning
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 03:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
Ja, det är väl på tiden att lägga in en presentation!

Bor i Östersund där HiFi-butiken finns som är en Linn-återförsäljare. Bor även granne med Jämtljud som har mycket fina saker. Började lite försiktigt runt år 1998 med en Arcam-förstärkare och CD, med ett par Audio Pro 2.42-högtalare. Det blev ett par Linn Keosa-högtalare något år efter det (den enda Linn-produkt jag köpt ny faktiskt). Efter det blev det en Linn Kolektor och ett LK85-slutsteg, sedan ytterligare en LK85:a. Tyvärr visste jag hela tiden att när jag köpte Keosa så fanns ju Ninka där som jag fick jämföra med och visst lät de bättre. Men jag hade inte råd då.

Alldeles nyss gjorde jag ett stort, efterlängtat lyft och köpte ett par Ninkor och aktiva kort här på forumet. Nu är jag helnöjd och "hoppas" att det skall mycket till för att byta bort hela den här utrustningen.

Prylarna är alltså:
Apple Airport Express som source (ja, detta kan förbättras...)
Linn Kolektor
Linn LK85 x 2
Linn Black Interconnects
Linn K400-kabel
Linn Ninka (med polymer-stands och skeets)
Aktiva kort



För min del blir det intressant att se var Digital Streaming tar vägen framöver. Jag är idag inte beredd att låsa in mig i en dyr Linn DS ännu, för lite inlåsningseffekt får man trots allt. Sedan kommer det hända mycket med lagring, format, nätverkshastigheter, m.m, var så säker. Det har också att göra med att jag redan är lite inlåst med mina Apple-prylar som fungerar otroligt bra med iTunes och Airport Express. Visst, inga HiFi-saker direkt men det fungerar ju så bra!

För övrigt så fortskrider det dryga arbetet med att ständigt uppgradera gamla MP3:or till lossless-format…"source first" är något jag måste jobba på så att säga :)
Jag måste även möblera om, hur nu det skall gå till. Högtalarna står en meter ifrån varandra och det är för lite.


Attachments:
IMG_1942.JPG
IMG_1942.JPG [ 125.42 KiB | Viewed 4166 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 03:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hej. Kul med en medlemspresentation. Vad roligt att du köpt ett par Ninka som du längtat efter.
Airport Express som källa. Är det något att ha?
Varför tycker du att man låser in sig med Linn DS?


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 03:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
Ja, den är helt okej Expressen, men den bör användas med dess digitala output och en DAC, men det är bara vad jag läst mig till. Främst är den så bra integrerad med Apples iTunes. Kör man Apple så vet man att det bara fungerar, man blir såld på Apple precis som man blir såld på Linn.

Angående Linn DS så verkar man ju behöva använda det begränsade utbud av klientprogramvara, dvs. för att styra uppspelningen och jag kan inte hitta något som är i närheten av iTunes. Sedan kräver DS:en en uPnP-server/NAS, vilket jag inte har idag. Dessutom har väl DS:en inte 811n trådlöst nätverk vilket är ett krav för mig.


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Hej!

Välkommen till forumet! Ninka är helt klart snyggast i cherry...

Vad det gäller Airport Express har jag en sån och den låter ju inget vidare. Jag fick mycket bättre ljud när jag körde direkt från datorn. Så där tror jag att det finns en hel del att hämta!

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 17:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
Ja, jag har ju anat att skon klämmer i airporten :)
Som sagt med en separat DAC tror jag det går att få till hyfsat, enligt vad jag läst mig till. Jag skall nog låna hem en och testa.
Men jag velar ändå, eftersom jag inte riktigt vet om jag inom kort kommer köpa nå'n fet DS eller vad det blir...


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
troylee wrote:
Ja, jag har ju anat att skon klämmer i airporten :)
Som sagt med en separat DAC tror jag det går att få till hyfsat, enligt vad jag läst mig till. Jag skall nog låna hem en och testa.
Men jag velar ändå, eftersom jag inte riktigt vet om jag inom kort kommer köpa nå'n fet DS eller vad det blir...
Kör på en Sneaky DS direkt. En DAC kommer polera ljudet lite, men det gör inte så stor skillnad. Jag jämförde Airport Express analogt och digitalt in i en Classik Movie DI och det var bara marginell skillnad. Om man däremot jämförde med DVD-spelaren i Classik Movie DI så var det som natt och dag till Classikens fördel...

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 17:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
jajo wrote:
troylee wrote:
Ja, jag har ju anat att skon klämmer i airporten :)
Som sagt med en separat DAC tror jag det går att få till hyfsat, enligt vad jag läst mig till. Jag skall nog låna hem en och testa.
Men jag velar ändå, eftersom jag inte riktigt vet om jag inom kort kommer köpa nå'n fet DS eller vad det blir...
Kör på en Sneaky DS direkt. En DAC kommer polera ljudet lite, men det gör inte så stor skillnad. Jag jämförde Airport Express analogt och digitalt in i en Classik Movie DI och det var bara marginell skillnad. Om man däremot jämförde med DVD-spelaren i Classik Movie DI så var det som natt och dag till Classikens fördel...

/ j
Aha, trevligt med lite feedback. Ja, då skall jag ta en funderare...är dock tveksam till Sneakyn ändå av praktisk skäl. Dra ethernet-kabel känns 1985 och jag måste utvärdera upppelningsmjukvara lite först.


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Det finns alternativ med Power Lan eller trådlösa bryggor, om du inte vill dra kabel..

Kanske inte helt optimalt, med det fungerar.


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 14:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Sep 04, 2008 19:35
Posts: 17
Blev ju snyggt det där :D

/Daniel


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Bara en fundering angående placeringen av högtalarna: de verkar stå väldigt nära varandra (ca. 90 cm innerkant till innerkant skulle jag gissa) och den högra står väldigt nära väggen. Har du inte problem med bas-boom? Eller med att den högra högtalaren låter annorlunda än den vänstra? Jag hade ca. 180 cm mellan mina Ninka, men det varierar ju från rum till rum, vilket avstånd som är lämpligt.
En Majik DSi kanske som källa och försteg? Vet inte om man ev. kanske kan peta in aktivt delningsfilter för diskanten och köra dina LK85 på basarna??? Någon som vet?

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tendaberry wrote:
Bara en fundering angående placeringen av högtalarna: de verkar stå väldigt nära varandra (ca. 90 cm innerkant till innerkant skulle jag gissa) och den högra står väldigt nära väggen. Har du inte problem med bas-boom? Eller med att den högra högtalaren låter annorlunda än den vänstra? Jag hade ca. 180 cm mellan mina Ninka, men det varierar ju från rum till rum, vilket avstånd som är lämpligt.

Håller med, jag har ca 185 cm mellan mina. Tror det vore bättre om du testar att öka på avståndet en del...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 17:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
Absolut, det är för mycket "sladdrig bas" med den högra så nära hörnet, plus att jag vill sära på dem, som jag skrev.
Problemet är att det står en matbordsgrupp med stolar precis till vänster, utanför bilden :(

Men problem är till för att lösas, jag skall ta mig en allvarlig funderare om man kan sätta stereon tillsammans med matbordet på något sätt och då kunna placera högtalarna på var sin sida om matsalsbordet. Idag är det bord/stolar till vänster i rummet och hela stereon till höger - som man ser på bild.


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 17:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
xdakob wrote:
Blev ju snyggt det där :D

/Daniel
Ja det blev finfint, hoppas du har hittat nå't nytt kul att köpa in Daniel? Imorrn kommer HiFi-butiken och hjälper mig tuna in, kanske slutar med ommöblering, vad vet man...


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
troylee wrote:
Men problem är till för att lösas, jag skall ta mig en allvarlig funderare om man kan sätta stereon tillsammans med matbordet på något sätt och då kunna placera högtalarna på var sin sida om matsalsbordet. Idag är det bord/stolar till vänster i rummet och hela stereon till höger - som man ser på bild.
Hmm, kan nog inte rekommendera en högtalare på varsin sida av bordet (om det står mot väggen också), men du kan ju testa om det blir bättre eller sämre.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Olles anläggning
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 18:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
Är i högsta hugg nu med möbleringen faktiskt och nej, högtalarna kommer ändå för nära bordet så jag blir nog fast med nuvarande ett tag. Skall undersöka vad som blir bäst med det lilla jag har att spela med


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited