selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Fri Dec 25, 2009 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Tack för trevligt reportage!
Järnet wrote:
..., själv kunde jag inte märka nån skillnad, kanske mest pga mitt diabolist onda :wink: tilltag med två extraklockor.
Egentligen blev det ju en "shootout" mellan 3 vs. 2 extra digi-klockor...
Sen var det väl inte så snällt att få P. att tappa ansiktet på det sättet, barnsligt oförstånd av mig.
Personligen har jag blivit mera subjektivist med åren, resultatet av erfarenhet och utbildning som mest gett resultatet att jag förstått hur otroligt lite vetenskapen egentligen har svar på.
men, fundera på hur ett extra par trumhinnor i ett lyssningsrum påverkar ljudet...
Underhållande anekdot, men också rätt elakt. Man kan förstå om försäljaren blev irriterad. Antingen tyckte han att det lät sämre när ni klev in eller så hörde han ingen skillnad. I vilket fall så tyckte han att nämnda digitalur borde avlägsnas, vilket också skedde. Kanske hörde han då någon förändring eller så lät det i princip lika dant (eftersom det fortfarande var div. passiva resonatorer närvarande) eller så hade ingen av klockornas "högtalare" någon påverkan. Om han inte tyckte att ljudet påverkades så kan man ju tycka att det enda raka vore att säga det, men samtidigt riskera att framstå som inkompetent. Att framhärda att det blev bättre om det inte blev det är ju inte direkt renhårigt, men kanske inte helt oväntat.

Att passiva högtalare påverkar är inte vare sig svårt att höra eller svårt att förstå. I synnerhet smalbandiga kraftigt resonanta sådana (som t.ex. pip-elementet i en klocka) lär påverka mest och storleken påverkar nog i mindre grad, den bestämmer snarare vilket frekvensintervall som påverkas. Ju mer lättsvängande (resonant) desto värre. Att jämföra en trumhinna med högtalaren i en mobiltelefon eller pip-elementet i en klocka är ganska löjligt. Att mobiltelefoner i lyssningsrummet kan försämra återgivningen högst påtagligt har man ju erfarit rätt många gånger och det är ganska sorgligt att det säkert är nästan lika många telefoner i en typisk publik (oberoende av arr.) som det är åhörare. Hur bra hade det inte varit om man förbjöd telefonerna?


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:00, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 05:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
DelNaja wrote:
pekka71 wrote:
ok förstår att andra högtalare i rummet som svänger med inte är bra men ett hemmabiosystem måste ju vara helt förödande för tvåkanalslyssning om en unik gör sådan skillnad
Man har ju hört att om högtalaren är kopplad till anläggningen, i motsats till att den "ligger och skräpar" som Fredrik uttryckte det, så ska den inte ha en negativ inverkan.
Någon som vet, är det så?
Tydligen så ska högtalare med terminalen kortsluten, eller som är anslutna till en förstärkare inte påverka ljudet
på samma sätt som en icke-inkopplad burk.

Men, ett digitalur bör väl i o f s vara ansluten till någon slags tongenerator eller förstärkare precis som bakhögtalarna
i ett hemmabio-system...? Det skulle i så fall innebära att digitaluret inte påverkar, samma med mobiltelefoner.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Järnet wrote:
men, fundera på hur ett extra par trumhinnor i ett lyssningsrum påverkar ljudet... :P
Hur blir det då i en koncertsal, med flera hundra extra trumhinnor, digitalklockor, mobiler, oh, herregud, jag glömde alla självsvängande microfoner.... :shock: måste låta skit?

Själv tror jag på att hitta de stora förbättringarna först i alla fall.

/Järnet
Jag har beställt tid för borttag av vänstra trumhinnan, har läst att det skall bli ett j...a lyft. :)


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Sun Dec 27, 2009 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Magnus wrote:
Tydligen så ska högtalare med terminalen kortsluten, eller som är anslutna till en förstärkare inte påverka ljudet
på samma sätt som en icke-inkopplad burk.

Men, ett digitalur bör väl i o f s vara ansluten till någon slags tongenerator eller förstärkare precis som bakhögtalarna
i ett hemmabio-system...? Det skulle i så fall innebära att digitaluret inte påverkar, samma med mobiltelefoner.

/M
Jag tänkte precis på samma sak, faktiskt. Högtalaren i klocka/mobilen är ju kopplad till någon slags förstärkare (eller?).
Så en fristående högtalare måste vara det värsta, i så fall. Mobil eller armbandsur borde inte vara så illa.


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Sun Dec 27, 2009 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
Jag tänkte precis på samma sak, faktiskt. Högtalaren i klocka/mobilen är ju kopplad till någon slags förstärkare (eller?).
Så en fristående högtalare måste vara det värsta, i så fall. Mobil eller armbandsur borde inte vara så illa.
Visst är det så att "fristående" högtalare påverkar mer, de har ju ingen styrning eller dämpning från elektroniken. I alla fall teoretiskt/logiskt. Annars skulle ju ljudet bara bli sämre när man passerat mono med en högtalare. Helst ska det bara finnas ett enda element i monohögtalaren också...

Men, vad många inte tänker på är att allt, precis allt som finns i ett rum påverkar. Om en människa med digitalur kliver in i ett rum, varifrån kommer den största påverkan? Från den lilla inkopplade högtalaren i uret eller från ca 75 kg kött och blod som helt plötsligt adderas till "inredningen" i rummet?

Någon som provat om det blir skillnad om man bär ut det stora glasskåpet som står och svänger i (o)takt med musiken? Pianot? Gitarren?

Likaså är det väldigt lätt att tro att varje förändring är lika med en förbättring. Speciellt om man vidtar en åtgärd som rent logiskt borde (eller kan) bli en förbättring.

Å andra sidan, det är bara genom tålmodigt testande som man kan lyfta sin anläggning till nya höjder utan att behöva tömma plånboken jämnt... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Sun Dec 27, 2009 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Sen kan jag tycka att det är ett stressmoment att hela tiden oroa sig för om rummet är "rent"...
Finns det mobiler i rummet? Är den akustiska gitarren där? Andra prylar som stör...?
O hustrun blir ju inte imponerad när man påpekar att gitarren minsann måste vara utanför rummet :)

Visst är det intressant och lärorikt att utforska detta, men åtminstone jag känner att man måste dra en gräns nånstans.


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Sun Dec 27, 2009 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill50x wrote:
DelNaja wrote:
Men, vad många inte tänker på är att allt, precis allt som finns i ett rum påverkar. Om en människa med digitalur kliver in i ett rum, varifrån kommer den största påverkan? Från den lilla inkopplade högtalaren i uret eller från ca 75 kg kött och blod som helt plötsligt adderas till "inredningen" i rummet?
Visst har du rätt i det, men frågan handlar om att ändra en parameter, inte två. En
person i ett rum som antingen har eller inte har på sig ett armbandsur - hur påverkar
det? I det exemplet är det bara en parameter som ändras.

I ditt exempel så tillkommer en till parameter: 75kg människas vara eller icke vara.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Dec 28, 2009 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Bill50x wrote:
DelNaja wrote:
Men, vad många inte tänker på är att allt, precis allt som finns i ett rum påverkar. Om en människa med digitalur kliver in i ett rum, varifrån kommer den största påverkan? Från den lilla inkopplade högtalaren i uret eller från ca 75 kg kött och blod som helt plötsligt adderas till "inredningen" i rummet?
Visst har du rätt i det, men frågan handlar om att ändra en parameter, inte två. En
person i ett rum som antingen har eller inte har på sig ett armbandsur - hur påverkar
det? I det exemplet är det bara en parameter som ändras.

I ditt exempel så tillkommer en till parameter: 75kg människas vara eller icke vara.
Så sant. Vad "man" ofta inte tänker på är att när man ändrar en parameter så ändrar man en till. Eller flera. Ska man vara riktigt noggrann och vetenskaplig ska man undanröja sådana felkällor. Vänder man på en kabel ska man vara säker på att repetera detta flera gånger så man undviker felkällan "renare kontakter via nötning". Lyssnar man på skillnader i musiken (återgivning) ska man säkerställa att det inte är slumpmässiga skillnader baserade på (för) få lyssningstillfällen, placeboeffekter etc. I praktiken kan man underkänna 99 % av de lyssningsmässiga komstateranden som görs på detta forum - om man ska vara strikt vetenskaplig. Men då blir ju livet ganska trist, eller hur? Frågan är då, var drar man gränsen mellan det intressemässigt berikande och det vetenskapligt belagda?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Dec 28, 2009 04:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:01, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Dec 28, 2009 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
DelNaja wrote:
Sen kan jag tycka att det är ett stressmoment att hela tiden oroa sig för om rummet är "rent"...
Finns det mobiler i rummet? Är den akustiska gitarren där? Andra prylar som stör...?
O hustrun blir ju inte imponerad när man påpekar att gitarren minsann måste vara utanför rummet :)

Visst är det intressant och lärorikt att utforska detta, men åtminstone jag känner att man måste dra en gräns nånstans.
Man behöver ju inte bli hysterisk, låter det bra så är det bra. När man optimerar däremot så är det väl lämpligt att undanröja onödiga degraderande faktorer som bara gör det svårare att höra när man gör något som förbättrar resp. försämrar.

Betr. medsvängande pryttlar så är det givetvis som Bill skriver, det spelar ju ingen roll vad det är som svänger med det är hur det gör det som är det väsentliga. Gipsväggar, vissa glasrutor, vissa möbler etc. kan vara rena döden för musiken p.s.s. som passiva högtalare och oberoende av vad det är som kan svänga med så är det ju också så att det är hur det gör det som är det väsentliga. En person är i allmänhet inte speciellt resonant (om man inte sjunger med ;-) ) medan pip-elementet i ett armbandsur är smalbandigt, ytterst resonansvilligt och med en drivkrets med mycket låg dämpaktor (det är ju inget värstingslutsteg direkt). Man kan resonerar mycket hit och dit, men varför inte prova istället och kanske också lära sig något på samma gång!?


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Dec 28, 2009 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
hardcorelinnie wrote:
Man behöver ju inte bli hysterisk, låter det bra så är det bra. När man optimerar däremot så är det väl lämpligt att undanröja onödiga degraderande faktorer som bara gör det svårare att höra när man gör något som förbättrar resp. försämrar.
Håller med om att när man optimerar/tunar in systemet, så bör man kosta på sig att vara så noggrann som möjligt.
När man sen "vardagslyssnar" kan man ju lätta på kraven lite.

Det låter som en nivå som passar mig iaf :)


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Dec 28, 2009 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
... En person är i allmänhet inte speciellt resonant (om man inte sjunger med ;-) ) medan pip-elementet i ett armbandsur är smalbandigt, ytterst resonansvilligt och med en drivkrets med mycket låg dämpaktor (det är ju inget värstingslutsteg direkt). Man kan resonerar mycket hit och dit, men varför inte prova istället och kanske också lära sig något på samma gång!?
En person är inte resonant men däremot relativt dämpande. Normalt sett, vågar jag påstå, är människor en positiv faktor vid musiklyssnande. Ja, förutom den trevliga effekten av att ha sällskap alltså :-)

Pip-element i armbandsur, ja... som hcl säger, lyssna. För mig är det en gimmick som herr Rudling använde vid sina demonstrationer men inget som jag själv kunnat verifiera.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Dec 28, 2009 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Pip-element i armbandsur, ja... som hcl säger, lyssna. För mig är det en gimmick som herr Rudling använde vid sina demonstrationer men inget som jag själv kunnat verifiera.
Kan faktiskt inte påminna mig om att ha provat just hur digitalklockor med larm påverkar, däremot telefoner (både bärbara hemtelefoner och vanliga mobiltelefoner) eller vanliga högtalare och de har visat sig ha klart hörbar negativ påverkan på en bra (och välinstallerad) anläggning.

Prova att spela en musiksnutt utan mobil (eller andra pryttlar med inbyggda högtalare i närheten). Lägg sedan en mobiltelefon på bordet mellan lyssningsplats och högtalarna (eller lägg den i knät om det inte finns något bord) och spela samma snutt igen, ta sedan bort den och spela samma snutt igen. Var det någon skillnad? Det brukar höras tydligt på t.ex. kvinliga röster, gitarr, piano etc. Effekten är att det låter som att tonerna blir lite mindre exakta och att tonskalan blir ihoptryckt d.v.s. tonskillnaden minskar mellan olika toner när man har en störande resonans-pryl närvarande.


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Image
Image

Image

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:06, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited