selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 20:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Quote:
Problemet är ju inte värdefallet, det är att Linn inte HAR någon "budget" serie!
Jag kommenterade mest Ulfs inlägg. Dessutom så har väl Linn aldrig haft något billigare budgetsystem än Classik? Den är ju hur bra som helst för pengarna.
Quote:
Problem nr 2 är att Linn INTE släpper logiska produkter! (=vad kunderna eftersöker)
Håller med. En stereoversion av 5103 borde ha kommit redan -95.
Quote:
Kairn är ett ypperligt exempel - var väl inte ens i toppklass när den släpptes (tune dem = BRA, men ärligt.. ett high end försteg har det aldrig varit)
:x Nu börjar du gå till personangrepp! :cry: :wink:
Quote:
Tyvärr fick Linn hybris o prisade grejjerna helt fel. 5-8 ggr pengarna upp från tidigare top of the line är sinnessjukt.

Dessutom - tror ni att alla "kampanjer" är en slump? Att Klimax blev Twin för halva pengarna som blev till Twin Shakra o sänktes med 30% samt blev bättre... samma sak med Klassik Movie...
Att exotik för 30% av en Kontrol ligger så nära i prestanda... att Kinos för halva pengarna ligger nära Kisto...
O varför förlängs kampanjerna?
Jo... Linn har nu ÄNTLIGEN insett att de de var för högt prissatta.
Äh! dom har utveckat en hel serie produkter som är i princip så bra som det går att få dom med dagens teknik. Dom har kostat därefter.Sen får vi (eller ni, jag har inte ens råd med dom) njuta frukterna av utvecklingsarbetet i form av billigare produkter som är "nästan" lika bra! Det är väl som en dröm?

Förresten så "blev" inte Klimax solo Klimax twin, det är helt olika konstruktioner (har jag hört).

/Henriik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Linn, please back to the roots!
JA!!! Lägg ner allt multi -rum och -kanaltjafs och satsa på musiken! MM-steg i Exotik-klass och nya uppgraderingar till LP12 och LK140 med Chakra teknologi! :D

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
jag tror att många av oss här på forumet tycker nog att linn ska stanna kvar vid sina rötter. Jag läste en artikel nyligen om hifi industrin och det visade sig att försäljningen av vanlig 2 kanals hifi har sjunkit oerhört mycket (kommer inte ihåg några siffror men det var väldigt mycket). Vare sig man vill eller inte så är nog utvecklingen på väg åt det hållet.

Jag ser det väl närmast som en fråga om timing, dvs när ska man "stiga på tåget". Det blir som vi har sagt ovan bättre för varje dag så man vill ju gärna vänta, samtidigt så vill man ju köpa något och njuta av så det är väl en avvägning. Som det ser ut nu så tar jag det lite lugnt och väntar, det jag har är rätt ok i alla fall även om jag egentligen skulle vilja uppgradera lite.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Henrik, ledsen för det där med Kairn... :wink:
Hade en själv mellan 92 o 96, men saknade det där lilla HIGH END som är så trevligt (separation/sound stage/dynamik)

Notera - mina inlägg i denna fråga är INTE på något sätt något riktat till er - min frusturation är till fullo riktad mot LINN...


Du har rätt - LINN gör alltid gör så bra produkter som möjligt.
Problemet är att de filade på Klimax serien i typ 10 år...
Och att de saftade på priset som TUSAN :twisted:
Där hade man fått info under flera år att "snart" kommer nya för/slutsteg...
Släppet flyttades fram, fram, fram... o sen kostade de skjortan minst sagt :shock:
Under 10 år kunde man med en vanlig inkomst uppgradera efterhand - men nu blev det omöjligt.

Du har också rätt med solo --> twin, men jag tänkte mer på kvalitet vs. pris.
Är solon värd dubbelt så mycket?
Skulle de sålt lika många solo om Twin hade släppts först?
LINN använde bara ett gammalt sälj trick = presentera de dyraste först. De som har kulor köper till vilket pris som helt. (jfr bilar mm)

Liknar "geschäft" - det som jag tyckte LINN höll sig undan tidigare

Jag gillade deras gamla filosofi:
1/ långa produkt serier
2/ uppgraderbara produkter
3/ vettiga priser

Det var MYCKET snack när CD12 kom - visst den ÄR dyr men ska kunna leva länge med uppgraderingar - Tjena :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag håller med dig Jan om hur linn planerade lanseringen av sitt försteg, efterföljaren till Kairn. Eller rättare sagt man kan inte ha planerat så mycket. Det kom ju alldeles alldeles för sent. Folk gick ju i flera år med försteget som en flaskhals i riktigt fina system och väntade, mycket för att man trodde att "nu måste ju linn släppa något snart". Å sen efter lång väntan kommer det ett försteg nerdimpande för 100 000 kr!! (eller vad det nu kostade). Även det lite sent med tanke på att övriga Klimax prylar kom tidigare.

Nu verkar man ju äntligen efter många år ha fått lite ordning i deras olika linjer, men då är det ju å andra sidan dags att börja fundera på att byta ut Ikemi och Genki, de har ju varit med ett tag och måste väl snart uppgraderas ordentligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 18:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Henrik, ledsen för det där med Kairn... :wink:
Hade en själv mellan 92 o 96, men saknade det där lilla HIGH END som är så trevligt (separation/sound stage/dynamik)
Lite roligt att läsa det där. Jag som nyss bytt upp mig till Kairn - visserligen från en Majik som ju ligger en bra bit ner på skalan, men ändå - jag upplever att det är just det där som Kairn gör så bra i jämförelse. Jag tänker främst separationen, som är lik inget jag hört (hemma) tidigare. Nu fattar jag hur orättvist det varit mot min Ikemi att sätta sunk-steg i vägen mellan den och högtalarna. ;)
Men sådär lär det ju vara för varje uppgradering. Visst är det bra, men det kan alltid bli bättre. Vad som då är highend blir rätt svårt att definiera, även om jag iofs kan hålla med om att Kairn kanske inte är highend direkt, med dagens mått mätt åtminstone. Vad Kairn däremot är nu är prisvärd, när man kan få tag på en för inte just mycket mer än en beggad Kolektor eller Wakonda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Jag gillade deras gamla filosofi:
1/ långa produkt serier
2/ uppgraderbara produkter
3/ vettiga priser
Jo, det gillar man ju, men är inte dagens produkter ett reultat av två saker:

1/ Teknikutvecklingen. Som nu går så snabbt att det är omöjligt att låsa sig vid en typ av teknik för länge. På 80-talet handlade det väl lika mycket om mekanik som elektronik (nu är jag ute på halt vatten, men ni fattar vad jag menar)

och

2/ Att Linn plötsigt har blivit så stora och allmännt erkännda (=rika) att dom kan göra nästan vad dom har lust med. Förut skulle dom väl knappast haft råd att ägna tio år åt att slipa på förstärkare i 200 tkr klassen.

Titta på ett System (ÅÅÅH vad jag vill ha det :cry: ) som Unidisk 2.1-Exotik-2250-Akurate242 (eller 2 x 5125 - Aktiva Akurate) Det är faktiskt billigare än Karik/Numerik-Kairn-Klout (4 st) -Keltik Och det är ju inte så lite bättre (utom då möjligen när det kommer till basåtergivlingen, men man kan ju köpa en sub).

Karik/Numerik kostade 45' att köpa ny, Uni 2.1 kostar 65', spelar SACD, DVDaudio och DVD video. Dessutom är det sjukt mycket bättre än K/N på vanlig CD. Jag tycker inte att det är orimligt. Det gör väl inget att det dessutom finns snordyra grejer att köpa?

Jag tror att det som är mest irriterande för "gamla" kunder är att prylarna tappar så mycket snabbare i pris idag än dom gjorde förr, men det är ju en oundviklig funktion av att det går att göra bättre grejor till lägre priser. Och det borde man väl vara glad för egentligen?

Hehe, nu låter jag verkligen som om att jag får betalt för att skriva det här (och det borde jag faimej få) men det får jag inte. Jag lovar.

Jan! Ska du inte ta och låna hem en Unidisk? det är dags att göra någonting åt det här :wink:

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
#1 kör utvecklarna med på jobbet med... :wink:
Att utvecklingen går fortare har väl inget att göra med grundfilosofin?
Man kan ju även vända på det = att den snabba utvecklingen gynnar en uppdateringsfilosifi (se på MicroSoft)
Jag nämnde CD12 - varför inte en DVD upgrade till den?

#2 bra exempel, det nya systemet består av 4 delar, det gamla av 8. Vilket är lättast att bygga upp steg per steg?
Att det nya är bättre o billigare är BRA = rätt utveckling
Karik/Numerik för 45 slogs reält av Ikemi för drygt 30, varför ska då Unidisk 2.1 kosta dubbla pengarna? Ska inte den vara billigare än Ikemi med samma resonemang som ovan?

Håller med - Att nyare produkter är bättre o billigare är HELRÄTT för då kostar det ju lite att uppgradera :lol: - skit samma att de gamla sjunker i värde, du får ju mer "musik" för pengarna ändå.
Problemet uppstår när LINN tar ut överpriser för de nya!

Skulle gärna låna hem en Unidisk 2.1 men den är tyvärr för dyr anser jag. (inte 50kkr bättre än min beg Ikemi) Dessutom får man en superbra LP12 för 65 rök!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Quote:
Att utvecklingen går fortare har väl inget att göra med grundfilosofin?
Man kan ju även vända på det = att den snabba utvecklingen gynnar en uppdateringsfilosifi (se på MicroSoft Jag nämnde CD12 - varför inte en DVD upgrade till den?
Att dom har slutat tillverka CD12 istället för att jobba vidare på den är skittråkigt. Men att "uppgradera" den till DVD spelare? För det första så måste väl allt innanmäte isf bytas ut och för det andra så är det ju en CD12 vi snackar om! Jag hoppas på en SACD12 så småningom, Ingen [CENCUR] Bioprodukt. Att jämföra med Microsoft känns lite orättvist, dom sysslar ju med mjukvara (som dessutom bara fungerar i 75% av fallen.
Quote:
#2 bra exempel, det nya systemet består av 4 delar, det gamla av 8. Vilket är lättast att bygga upp steg per steg?
Inter är det Keltik som kräver minst tre slutsteg för att fungera iaf. Karik kunde man ju köpa utan Numerik så där får jag väl ge mig.
Quote:
Att det nya är bättre o billigare är BRA = rätt utveckling
Karik/Numerik för 45 slogs reält av Ikemi för drygt 30, varför ska då Unidisk 2.1 kosta dubbla pengarna? Ska inte den vara billigare än Ikemi med samma resonemang som ovan?
Njae? Den ersätter ju inte Ikemi (som ju faktiskt finns kvar) och den spelar ju många fler format.

Är inte själva tvisteämnet huruvida Linn har bytt "filosofi" eller inte? Jag har inte riktigt den känslan. För mig verkar det mer som att dom har helt andra möjligheter idag än för tio år sedan.
Quote:
Skulle gärna låna hem en Unidisk 2.1 men den är tyvärr för dyr anser jag. (inte 50kkr bättre än min beg Ikemi) Dessutom får man en superbra LP12 för 65 rök!
Men det vet du väl inte förrän du har lånat hem den? Jag tycker absolut att du ska göra det. Om inte annat så för att skriva en utförlig rapport till oss :wink:

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
din luring :wink: :lol:
Jag har en handlare som pushar mig att låna hem Unidisk 1.1, Kontrol/Kisto, Klimax o Akurate.
Tror du att jag verkligen vågar det? :?
LIVSFARLIGT ju - jag kommer antagligen att toktorska = dyrt!
nej, det får vänta lite.

Min psykologiska "inte köpa NU gräns" går vid att lyssna i butiken o konstatera "låter himla bra det där"
Som tur är så demas det oftast på Nikna (ev espek) så jag kan fortfarande intala mig självt att det låter sämre än hemma.
O jag demar ALDRIG på skivor jag hört hemma!!!
Sedan skyndar jag mig hem o spelar några favve skivor o inser att det är faktiskt låter BRA nog som det är!

Om jag köpt en CD12 för 180k så skulle jag förväntat mig en uppgradering som fixar DVD och/eller SACD. (nytt dyrt kretskort eller inte -skit samma bara möjligheten finns...)
Låt oss se om Unidisk'arna kan uppgraderas till nya format. Bör bara vara mjukvara väl?

Visst, jag lovar att rapportera vad en Unidisk/Akurate gör i mitt system när det inträffar :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
din luring :wink: :lol:
Jag har en handlare som pushar mig att låna hem Unidisk 1.1, Kontrol/Kisto, Klimax o Akurate.
Tror du att jag verkligen vågar det? :?
LIVSFARLIGT ju - jag kommer antagligen att toktorska = dyrt!
nej, det får vänta lite.
Fegis! :roll:

Men allvarligt talat. Om du verkligen funderar på Klimax Kontroll så lär du ju köra med CD12!? Dom kostar ju faktiskt inte mycket mer än en 2.1 Att Uni 1.1 skulle vara lika bra är bara nys! Tänk! CD12-Klimax-Klimax-Akurate 242... *Suck*

Eller CD12-Klimax-Klout-Keltik...

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 09:15 
sportbilsentusiasten wrote:
Låt oss se om Unidisk'arna kan uppgraderas till nya format. Bör bara vara mjukvara väl?
Tyvärr är det inte bara mjukvaran (komprimeringsalgoritmer osv) som
utvecklas utan också skivorna. Jag är rädd att nästa stora format kommer
kräva helt nya transporter i maskinerna.

Nya komprimeringsalgoritmer kräver ju oftast mer kraft i maskinen också,
så risken finns väl att CPUn i Unidisk inte är stark nog när en ny supercodec
som t.ex. H.264/AVC släpps (HD-DVD t.ex.)

Man ska alltså inte vara för optimistisk när det gäller uppgraderingsmöjligheter
i den underbara digitalvärlden.... :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haha, ibland är det billigast att vara feg (gäller även bilar där en "asch ta en sväng o känn på kärran" är ett knep som man ska se upp med...)
Kontrol o Unidisk funkar för mig - planerar ju bara köra 2-kanal med bild.
O visst är CD12 bäst. :shock:
Har dock för mig att Unidisk tar SACD o då vete fasiken...

Erkänner dock att CD12 o de andra produkterna i Klimax serien har en speciell dragningskraft - gediget bygge faller jag för. Luktar High End lååååång väg :lol:

(ni vet ju vad jag tycker om mina Klout)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Har dock för mig att Unidisk tar SACD o då vete fasiken...
Visst gör den det. Men vad jag har hört så låter t om Unidisk bättre på vanlig CD än på SACD, tekniken är väl inte helt färdigutvecklad. Dessutom: Hur många SACD skivor har du? Och hur många finns det att köpa...

Tänk dig en CD12 längst fram i din signalkedja :shock:

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 20:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
henriklh wrote:
Tänk dig en CD12 längst fram i din signalkedja :shock:

/Henrik
Jovisst, den ser riktigt fet ut, men jag skulle nog hellre behålla min Ikemi och kägga 170' på lite andra delar, räcker ju till exotic och de här chakra och akurate... :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited