selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 18:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Är litet osäker på under vilket rubrik detta egentligen hör hemma, men jag har nyss flyttat anläggningen och golvet är väldigt svajigt. Det är helt omöjligt att gå i rummet och spela lp samtidigt. Jag är alltså ute efter en vägghylla. Spekulerar på Quadraspires vägghylla med det nya referenshyllplanet Sunoko-Vent T:
http://www.quadraspire.com/hifi-racks-h ... unokoventt
Eller har någon en bättre ide? Jag har idag ett Quadraspire Q4-rack.

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag har inget bra svar på din fråga, bara en ny fråga! (Eller fler! :) )

Har QS slutat med akrylhyllplanen? Jag har för mig att de kallades för "reference" eller något sånt förut. De kanske inte var så mycket till referens längre? Är då de nya SVT bättre än akrylhyllplanen? Ganska intressant att de gått ifrån plywood (som inte brukar vara bra) till mdf (som brukar vara bra) i hyllplanet. Vad är den stora skillnaden? Är den i materialet, de tvärgående springorna eller den nya upphängningen?

Jag har själv den gamla typen av hyllplan i fanerad plywood så det vore intressant att veta vad jag ska byta ut dem mot. Akryl med stort hål, akryl med längsgående hål, fanerad mdf med eller utan hål av villken typ etc. ...

Jag har alltid varit misstänksam mot standardhyllplanet eftersom det är gjort i fanerad plywood. Ett tag funderade jag på att köpa Harmoni hyllplan och montera. Men det är ett ganska dyrt test! Särskilt när man som jag har 2 vägghyllor.


Top
   
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Vad jag kan förstå har de slutat med akryl-hyllplanen. Jag har egentligen beställt ett sådant, men fick det i fel storlek och Quadraspire har ingen distributör i Tyskland, så jag har väntat i månader nu. Min stackars handlare har blivit lovad ersättning, men nu har jag ändrat det till en vägghylla med SVT-hyllplan och han får det direkt från fabriken.
SVT skall nog vara bättre än akrylhyllplanen. Numera finns ju glas också, det hade jag inte valt (utom på en Naim Frame).
Evo skall vara klart bättre än originalhyllplanen, har dock inte sett undersidan på hyllorna live ännu (där ju förändringen syns).
Vad jag förstår är både den nya upphängningen "Tension Technology" och de tvärgående spalterna ansvariga för förbättringen. "Quadraspire goes further from strength to strength with the launch of the new Sunoko-Vent T that will revolutionise your system" skriver de ju själva.
Hoppas kan man ju alltid...
Här är ett utdrag ur What Hifi:
"For
Easy to build, tonally balanced, stylish, highlights subtleties
Against
Nothing of note
At £800 the metal and wood Sunoko Vent-T is an expensive rack.

Larger than the £380 Quadraspire Q4, it’s still clearly from the same family and features long vents cut into its shelves to provide, well, additional ventilation.
It also can pack a hefty 120kg per shelf, so it’s strong too.
Our test rig really sang through this rack, serving up a refined, well-lit treble, smooth and rich midrange and a tight bass that featured superb grip and bags of detailing.
Dynamically you get a first rate performance, and the production subtleties in Dot Allison’s Tomorrow Never Comes feel like a revelation. What more could you want from a rack?"

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag är också nyfiken på detta då mitt golv är hopplöst gungigt.

Är nyfiken på att se hur SVT är urfrästa på undersidan. Det är ju inte så svårt att fräsa bort material från en MDF-skiva om man har en idé om hur det bör göras.

Tyvärr passar inte de befintliga hålen i ett Mimerplan till QS väggkonsoll. Så det är inte enkelt att testa en sådan lösning. Tänker dock prova att lägga ett Mimerplan direkt på QS vägghylla för att se hur det fungerar. Blir det jättebra får jag väl tänka ut något sätt att anpassa planet...

Tänkte du på ett vanligt Odenplan, Linnofil? Det skulle vara rätt enkelt att anpassa, bara att borra de fyra hålen på andra positioner. Blir det klart bättre än med QS standardplan så kan det vara en vettig lösning.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Dec 09, 2009 19:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Tendaberry, du som bor i Tyskland borde ju kunna få tag på eller få låna hem och prova en Finite-Elemente , vägghylla, en sådan Pagode Signature Wall, svart, NY finns till salu just nu för extra pris 9900 kr hos Lasses-Hifi.com i Falun (ordnarie pris 15600 kr). Har en kompis som använder en sådan till sin LP-12:a och den funkar jättebra och är makalöst gediget välbygd, kvalitet, precision och klass . QS vägghylla är rena leksaken om man jämför :wink:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Wed Dec 09, 2009 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Tänkte du på ett vanligt Odenplan, Linnofil?
Ja, jag tänkte att det säkert skulle gå att övertala Anders Simonsson att sälja ett Odenhyllplan utan hål i. Men jag har ännu inte försökt, ekonomin sätter så lätt gränser för ens kreativitet...


Top
   
PostPosted: Wed Dec 09, 2009 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Linnofil wrote:
Lejonklou wrote:
Tänkte du på ett vanligt Odenplan, Linnofil?
Ja, jag tänkte att det säkert skulle gå att övertala Anders Simonsson att sälja ett Odenhyllplan utan hål i. Men jag har ännu inte försökt, ekonomin sätter så lätt gränser för ens kreativitet...
Odenplanen är väl inte så märkvärdiga? De består ju av (är den 18mm tjock?) stavlimmat trä. Det finns i bygghandeln och används exempelvis till bänkskivor. Mina hyllplan är i ek och kommer därifrån.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Wed Dec 09, 2009 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ja, Oden består av stavlimmat trä. Men Tonlägets plan görs av en snickare och de låter bättre än bygghandelns skivor. Anders testade olika färdiga skivor i förhoppningen att hitta något som var lika bra men billigare, men ingen av dem lät lika bra som snickarens handlimmade plan.

Hur stor skillnaden är vet jag dock inte.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Dec 09, 2009 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Odenhyllplanen är gjorda av hela stavar, utan skarvar och utan kvistar. Jag har en känsla av att de skivor som finns i bygghandeln som är uppbyggda av korta skarvade bitar inte har samma harmoniska egenskaper som ett orginal Oden. Något som alltså konstruktören redan testat. Det är inte lätt att hitta skivor av hela stavar som inte har kvistar (gran!) i bygghandeln, jag har själv letat efter det till mitt rack. (Kallat Disharmonihyllan eftersom det har just skarvade stavar i hyllplanen. Hornbach i mitt fall...)


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2009 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Ok det var intressant. Mina stavar är ca 30 cm långa, så då är nog min också en disharmonihylla :mrgreen:

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Mon Dec 14, 2009 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
MRTweak wrote:
Hej Tendaberry, du som bor i Tyskland borde ju kunna få tag på eller få låna hem och prova en Finite-Elemente , vägghylla, en sådan Pagode Signature Wall, svart, NY finns till salu just nu för extra pris 9900 kr hos Lasses-Hifi.com i Falun (ordnarie pris 15600 kr). Har en kompis som använder en sådan till sin LP-12:a och den funkar jättebra och är makalöst gediget välbygd, kvalitet, precision och klass . QS vägghylla är rena leksaken om man jämför :wink:

Mvh MRTweak
Ja, Finite Elemente är väldigt solida och inger stort förtroende, dock tvivlar jag litet på om de är så musikaliska som de bästa andra hyllorna. Har nu beställt en Quadraspire vägghylla med Sunoko Vent T hyllplan, priset är helt ok: ca. 360 Euro. Min Linnhandlare har Finite, Naim och Timetable hyllor samt Quadraspire på beställning (ingen distribution i Tyskland för närvarande). Han tyckte att Timetable är bäst för LP12, tätt följt am Naim Fraim.
Såg förresten ett jättesnyggt system: LP12 i svart pianolack med Klimaxförstärkeri på Naim Fraim i svart pianolack. Klart cool!

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Mon Dec 14, 2009 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Inte för att jag jämfört just vägghyllor, men de (i.o.f.s. få) jämförelser jag gjort så ger NaimFraim ett helt utflippat ljud jämfört med Tonlägets Harmoni-hylla (d.v.s. standardvarianten). Skillnaden skulle jag säga påminner om skillnaden mellan 2250 slutsteget och C2200. Mimer är grymt mycket bättre!


Top
   
PostPosted: Mon Dec 14, 2009 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
hardcorelinnie wrote:
Inte för att jag jämfört just vägghyllor, men de (i.o.f.s. få) jämförelser jag gjort så ger NaimFraim ett helt utflippat ljud jämfört med Tonlägets Harmoni-hylla (d.v.s. standardvarianten). Skillnaden skulle jag säga påminner om skillnaden mellan 2250 slutsteget och C2200. Mimer är grymt mycket bättre!
Är du säker på att du hört en rätt hopsatt Fraim? Jag tvivlar.

/Erik


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Erik wrote:
hardcorelinnie wrote:
Inte för att jag jämfört just vägghyllor, men de (i.o.f.s. få) jämförelser jag gjort så ger NaimFraim ett helt utflippat ljud jämfört med Tonlägets Harmoni-hylla (d.v.s. standardvarianten). Skillnaden skulle jag säga påminner om skillnaden mellan 2250 slutsteget och C2200. Mimer är grymt mycket bättre!
Är du säker på att du hört en rätt hopsatt Fraim? Jag tvivlar.

/Erik
Jämförelsen gjordes på Tonläget så jag vet inget om ihopsättningen, men Anders brukar inte försöka lura någon. Kan det vara så att Fraim inte passar på hårda underlag?


Top
   
PostPosted: Wed Dec 16, 2009 08:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
hardcorelinnie wrote:
Erik wrote:
hardcorelinnie wrote:
Inte för att jag jämfört just vägghyllor, men de (i.o.f.s. få) jämförelser jag gjort så ger NaimFraim ett helt utflippat ljud jämfört med Tonlägets Harmoni-hylla (d.v.s. standardvarianten). Skillnaden skulle jag säga påminner om skillnaden mellan 2250 slutsteget och C2200. Mimer är grymt mycket bättre!
Är du säker på att du hört en rätt hopsatt Fraim? Jag tvivlar.

/Erik
Jämförelsen gjordes på Tonläget så jag vet inget om ihopsättningen, men Anders brukar inte försöka lura någon. Kan det vara så att Fraim inte passar på hårda underlag?
Jag tror inte underlaget är avgörande. Däremot vet jag efter mycket provande att Fraim är mycket känslig för hur den sätts ihop och drar man allt för hårt låter den uflippat. Jag hoppas Anders lägger samma omsorg vid monteringen av Fraim som sin egen hylla, annars faller jämförelsen.

/Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited