selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Dec 03, 2009 14:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej,

Första inlägget för mig blir en fråga :D

Jag kör mina cd:s via en Unidisc och sen till 3xlk85 och ut i mina Espek. Jag har också en hörlursanläggning som jag kör via en laptop kopplad till en separat DAC (Musical Fidelity V-Dac (usb)) som skickar signalen till en Heed Canamp hörlursförstärkare och sen till olika Gradolurar - bland annat Grado GS1000i.

Nu till min fråga: Om jag av praktiska skäl vill koppla in DAC:en till Unidiscen och sen lyssna via hörlursförsärkaren - hur sjutton kopplar jag då? Jag antar att jag kopplar in Dacen till tex aux 1 men sen? Använder jag TV-out för att koppla in hörlursförstärkaren eller kan jag gå på "Line output - Surround"? Den andra analoga utgången (Front) är ju kopplad till mina slutsteg?

Sen - borde det bli bättre att faktiskt gå via Unidiscens försteg och sen till hörlursförstärkaren än att göra som jag gör nu att inte blanda in Unidiscen alls när jag lyssnar via hörlurar?

Hoppas någon förstår min något röriga fråga :D

Tack,

Johannes

P.S Jag lyssnade igår på en Naim Headline och jag ångrar att jag inte köpte den - oj vilken liten fin pjäs D.S

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Koppla hörlursförstärkaren till TV out. Det är en fast linjeutgång avsedd för apparater med egen volym och det har ju din apparat om jag tolkar bilderna rätt.

DAC´en kopplar du till "Digital in". Detta framgår om man tittar i manualen :-)

( http://www.linn.co.uk/files/85a09891/EN ... l_rev3.pdf )

Inställningar och liknande har jag ingen aning om, har bara sett Unidisk på bild. Men även detta framgår förhoppningsvis av manualen.

/ B

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle inte tro att du vinner något på att koppla in DAC:en, spela CD'n i Unidisc'en och kör TV-out till hörlursförstärkaren. Sälj DAC:en en du har hälften till en Dynamik-uppgradering, ok det är kanske litet optimistiskt ;-) Om du inte behöver den till något annat förståss...

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Skulle inte tro att du vinner något på att koppla in DAC:en, spela CD'n i Unidisc'en och kör TV-out till hörlursförstärkaren.
Det är ju inte säkert att man har all musik på CD.

/ B

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 15:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej,

Tack snälla för svar!

Och det är ju just så - har det mesta rippat och klart via flac/aiff och kör då via laptopen och sen via hörlursförstärkaren. Om jag istället kan koppla in denna anläggning via Unidiscen (tack vare er hjälp!) så kan jag ju växla mellan båda anläggningarna utan att slita ur kablar hela tiden. Sedan undrar jag ju om Unidiscens D/a omvandlare ihop med en cd per automatik "slår" en separat dac (förvisso ingen top-notch - jag vet :D ) med flac-filer? Så kanske är fallet men då får det väl bli en DS-lösning snart antar jag.

Det jag kom på just med tv-out kopplingen; betyder det att signalen går förbi försteget och direkt till hörlursförstärkaren? Och; hur styr jag volymen - genom Unidiscen eller hörlurförstärkaren eller både och?

Många tack,

Johannes

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musicmansweden wrote:
Det jag kom på just med tv-out kopplingen; betyder det att signalen går förbi försteget och direkt till hörlursförstärkaren? Och; hur styr jag volymen - genom Unidiscen eller hörlurförstärkaren eller både och?
Hur signalen går genom försteget låter jag vara osagt, det måste man ha schemat för att avgöra. Antingen vänder signalen bara i en omkopplare eller så sitter det någon form av buffertsteg mellan. Men signalen passerar INTE volymkontrollen utan har en fast utnivå. Gissningsvis är förstärkningen noll om man ser från linjeingången (AUX) till TV out. Om du inte har någon missanpassning mellan din DAC och hörlursförstärkaren så kommer det inte att låta bättre att gå genom Unidisken, men det blir bekvämare. Sämre kommer det nog inte låta även om du har lite fler kablar i signalkedjan.

Men om du nu har digital utgång på din laptop, varför inte koppla denna utgång direkt till en digital ingång på Unidisken? Precis som Tendaberry skriver, då kan du sälja DAC´en och använda slantarna till något annat kul.

Vad som låter bäst kan bara du avgöra - genom att lyssna. Hör du ingen skillnad, gör det som är mest praktiskt. Jag skulle dock inte utgå ifrån att Unidiskens CD-spelare per automatik skulle vara bättre än att spela från din dator, snarare tvärtom. Det är därför som Linn satsar så hårt på DS-spelarna.

/ B

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 20:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Bill50x wrote:
musicmansweden wrote:
Hur signalen går genom försteget låter jag vara osagt, det måste man ha schemat för att avgöra. Antingen vänder signalen bara i en omkopplare eller så sitter det någon form av buffertsteg mellan. Men signalen passerar INTE volymkontrollen utan har en fast utnivå. Gissningsvis är förstärkningen noll om man ser från linjeingången (AUX) till TV out. Om du inte har någon missanpassning mellan din DAC och hörlursförstärkaren så kommer det inte att låta bättre att gå genom Unidisken, men det blir bekvämare. Sämre kommer det nog inte låta även om du har lite fler kablar i signalkedjan.

Men om du nu har digital utgång på din laptop, varför inte koppla denna utgång direkt till en digital ingång på Unidisken? Precis som Tendaberry skriver, då kan du sälja DAC´en och använda slantarna till något annat kul.

Vad som låter bäst kan bara du avgöra - genom att lyssna. Hör du ingen skillnad, gör det som är mest praktiskt. Jag skulle dock inte utgå ifrån att Unidiskens CD-spelare per automatik skulle vara bättre än att spela från din dator, snarare tvärtom. Det är därför som Linn satsar så hårt på DS-spelarna.

/ B
Hej igen,

Tack för utförligt svar - jag sitter nu och lyssnar via tv-out och det låter riktigt bra. Har provat lite med skiva också - jag tycker nog att det blir väldigt bra då också såklart men det här blir ju så mycket smidigare. Gällande digital out från datorn - jag har ju inte det...det är en enkel Acer One...Men genast skall jag klura på en ny laptop kanske? Digital out och rakt in i Unidiscen kanske t.o.m blir bättre?

Mvh,

Johannes

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musicmansweden wrote:
Gällande digital out från datorn - jag har ju inte det...det är en enkel Acer One... Men genast skall jag klura på en ny laptop kanske? Digital out och rakt in i Unidiscen kanske t.o.m blir bättre?
Ok, du kör via USB och inte via något ljudkorts digitalutgång. Då är jag med :-)

Mjae, att köpa ny dator tror jag inte ger påtagligt bättre ljud. Men än en gång, det är bara praktiska prov som kan verifiera saken. Men vore jag du skulle jag hellre köpa en Linn Sneaky DS ( http://www.linn.co.uk/sneaky_music_ds ) och hoppa på DS-tåget. Pengarna från att sälja DAC´en samt det du sparar på att inte köpa ny dator kanske rentav räcker till en sådan? När du vill uppgradera Sneakyn till något bättre parkerar du den i sovrummet med ett par mindre högtalare (slutsteg inbyggt) så har du löst musiken även där.

Vill du starta billigt med en mediaspelare funkar faktiskt Squeezeboxen helt OK, begagnade hittar man sådana för 12-1400:-.

/ B

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 09:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej,

Tack igen för informativ hjälp! Har nog kvar datorn då och så får det bli DS-tåget later on helt enkelt. Nytt hus nu så det får bli hörlursanläggningen som får lite mer fokus för tillfället :D .

Squeezeboxen - hm - låter intressant - men vad skapar den för mervärde i min anläggning om jag redan nu styr min hårddisk via Iphone och Ipod touch och sen ut i hörlurar/stereo? Sorry att jag inte har så bra koll... 8)

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musicmansweden wrote:
Squeezeboxen - hm - låter intressant - men vad skapar den för mervärde i min anläggning om jag redan nu styr min hårddisk via Iphone och Ipod touch och sen ut i hörlurar/stereo? Sorry att jag inte har så bra koll... 8)
I din uppkoppling ger det kanske inget mervärde. I.o.m. att du styr det hela med iPhone så fungerar ju detta minst lika bra som fjärren på en Squeezebox. Det finns de som sitter med laptop´en i knät och kör därifrån men det tycker jag är en lite klumpig lösning. Själv har jag varken iPhone eller laptop utan kör från stationär dator och då är en Squeezebox definitivt ett mervärde :-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00