selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 05:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: En kanal död på Klout
PostPosted: Sat Dec 05, 2009 14:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hjälp!

Plötsligt dog en kanal på en av mina Klout (diskanten i ett aktivt Kabersystem). Led-lampan visar nu rött på höger kanal och grönt på vänster. När det inträffade hade jag inte spelat alls på ett tag, så det kan inte bero på hög volym.
Tänkte att säkringen hade gått men eftersom det bara finns en säkring så kan väl inte det vara fallet, eftersom andra kanalen funkar?
Någon som har några erfarenheter av detta eller har några idéer vad det kan bero på??!

PostPosted: Sun Dec 06, 2009 16:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har råkat ut för detta problem några gånger och det är tyvärr något som måste fixas genom att skicka in slutsteget till Linn. Vet inte om de fortfarande servar dem men de gjorde det senast åt mig för ett fast pris som inte kändes orimligt (har glömt beloppet men det kan din handlare ge dig info om). Du blir alltså av med slutsteget en längre tid. En variant som du kan chansa med är att byta de små ellytkondningarna som sitter på kretskorten mot likvärdiga. Jag har gjort det när det strulade en tredje gång (inte samma Klout som tidigare). Detta självfix gillar säkert inte Linn....
Jag är ganska säker på att det är ett åldringsfenomen som beror på att det blir för varmt inne i slutsteget och det torkar ut kondensatorna. Kör dem numera utan lock och det har fungerat bra i omkring två år.
Själva felet tror jag yttrar sig i att en skyddskrets går in och mutar förstärkaren på grund av felet på kondensatorn/na.
Ett mantra som jag upprepar är att de flesta fel som uppstår är glappkontakt! Jag har som vana att alltid börja att "felsöka" genom att löda om kretskort. Det är tyvärr ine ovanligt med kalllödningar som gör att en krets kan sluta att fungera efter en månad eller fem år. Detta är naturligtvis bara möjligt att fixa på "gammaldags" kretskort, inte på ytmonterade. Tro mig jag har försökt! Dettta är något som kanske du kan göra som första åtgärd om du inte vill bli av med förstärkaren en tid. Om du inte är van att löda så låt bli!

Klimax LP12, Klimax DSM, Akurate Katalyst Exaktbox, Klout x4, Keltik.

PostPosted: Fri Dec 11, 2009 00:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Christer wrote:
Jag har råkat ut för detta problem några gånger och det är tyvärr något som måste fixas genom att skicka in slutsteget till Linn. Vet inte om de fortfarande servar dem men de gjorde det senast åt mig för ett fast pris som inte kändes orimligt (har glömt beloppet men det kan din handlare ge dig info om).
Självfix kan det inte bli tal om...
Kollade därför upp priset. Linn tar ca 4000:- :!: :(
En avsevärd summa nu när en begagnad Klout kan fås för ca 9000:-

PostPosted: Fri Dec 11, 2009 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror det blir svårt att bli av med en klout för 9000kr. För det priset får du en sen 2250.
Hoppas det löser sig!

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00