selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 05:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Dec 02, 2009 00:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Så, då har äntligen mina Ninka fått en riktig källa att leka med. En Classik Music 08 har inhandlats som ska byta av mina Cambridge-grejer. Något som ska fixas är riktiga BFA-kontakter på högtalarkablaget, men för att få igång grejerna så fort som möjligt tänkte jag skruva dit de medföljande BFA-kontakterna så jag kan börja njuta på direkten.

Men hur är det tänkt att man ska montera dem? Själva guldfärgade metallbiten har två hål och en skruv som klämmer åt kabeln om den går genom det ena hålet, så långt är allt lugnt. Den grå plastbiten är inte mycket att säga om, men hur ska man använda den röda plasttoppen som ska fästas på bakänden av kontaktodonet? Det finns inga hål i den så klämmer man dit den så finns det ingenstans för själva högtalarkabeln att gå ut. Ska man kanske bryta bort någon bit från det röda bakstycket?

För er som inte förstår min något förvirrade beskrivning kan titta på följande bild.

http://www.stoneaudio.co.uk/resources/p ... _bfa_r.jpg

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 00:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Borde nog ligga under "Teknik".

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kabeln ska først igenom den røda plastdelen, sen skruvar du fast kabeln o metaldelan och sist før du den grå plast hylsan ihop med den røda delen. (mina røda och svarta som fastes i den grå delen hada iaf hål i dem nær jag hade linns bfa kontakter, deltron tror jag de ær som gør dem)

Ær det inget hål bak i den røda plast delen har den antagligen inte blivit utstansad riktigt eller hur det ær tænkt de hållet ska komma till, se ifall du kan trycka in en penna iden och trycka ut plastbiten i botten av den røda delen. Ær den helt sammangjuten i botten ær den felaktig, och då ær det att byta eller førstøka borra hål igenom den. Alternativt bryta av fliken som går ned i den grå delen o dra kabeln den vægen.

PostPosted: Sat Dec 05, 2009 21:57 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har för mig att man kan välja horisontell eller vertikal utgång på kabeln. Det finns nämligen hål och gänga för båda alternativen i metalldelen. Jag tror det skall vara en rund brottanvisning i mitten längst bak på den röda/svarta hylsan, så att man kan knacka ut den delen om man vill ha en horisontell utgång på kabeln. Kolla mot ljuset om plasten verkar tunnare. Om det inte verkar vara en försvagning så får du väl använda en vass kniv (skalpell). Om du vill ha en vertikal utgång på kabeln så är det plastfliken som skall skäras eller brytas av beronde på om det finns en brottanvisning eller ej.

Mikael

PostPosted: Sun Dec 20, 2009 21:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det löste sig genom att söka upp lådan till mina Unik, där fanns det kontakter där "sidobiten" inte var närvarande och täckte hålet, så det fick bli de kontakterna.

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00