Lite OT, men jag hittade ingen bättre plats för inlägget.
Jag har scannat igenom tråden om akustik och efter ett par sidor var fajten i full fart

Eftersom jag dels sett liknande utveckling på andra håll, dels varit inblandad själv, har jag funderat på hur den hetsiga diskussionen uppstår. För det gör det nämligen ytterst sällan i verkliga livet. HiFi-nördar kan sitta i timmar och diskutera huruvida en kabel ska vara uppbyggd av runda eller fyrkantiga element, utan att någonsin höja rösten...
Jag tror det till stor del beror på att i ett forum finns det bara texten att tillgå. Alla de övriga kommunikationsmedlen man kan moderera med (gester, tonfall, samspelet med de man talar med) finns ju inte till förfogande. Dessutom känns det skrivna mer definitivt än det muntligt sagda. Om jag i ett sällskap
säger att 90% av alla politiker är korrupta, tas det troligen med en klackspark och för vad det är - i det sammanhang det framförs. Om jag här i forumet
skriver att 90% av alla politiker är korrupta, finns här säkert någon som arbetar som politiker och genast kräver en förklaring samt bevis på mitt påstående.
Vad som är skrivet, är skrivet. Det vill säga, man kan alltid läsa om, backa och börja fundera på vad "som egentligen menas". Därför ger det skrivna större intryck än en flyktig kommentar.
Alltså, när man diskuterar i ett forum ser jag det som positivt att man:
1) Noga tänker igenom vad man skriver. Kan någon missupfatta texten och känna den som ett påhopp?
2) Var noga med att använda rätt uttryck. Någon skrev (inte ordagrant men i betydelsen) "det spelar väl ingen roll om jag använder fel ord, alla jag umgås med använder samma ord och vet vad jag menar". Kanske det, men inte här. Vi känner inte varandras kompisar. Skriv inte CD om du menar en cd-spelare, skriv inte dvd-skiva om du menar en DVD, osv.
Det spelar faktiskt roll vad man skriver! Jag har skrivit det förr, men här kommer det igen; Vem hoppar du helst i säng med? En lång hårig sjuk syster eller en långhårig sjuksyster?
3) Mjuka upp texten genom att använda uttrycken "ja tror", "jag tycker", "har uppfattat det som" - istället för att klämma till med "så här är det, därmed basta". Jag menar, även de bästa, mest framgångsrika konstruktörerna när det gäller hifi (eller vad som helst) har ju ofta diametralt olika åsikter. Trots kanske mångårig forskning och utveckling. Inte så konstigt att vi här på forumet har olika åsikter. Men slå det inte i huvudet på varandra! Även på ganska hög teknisk nivå handlar det just om åsikter, låt oss inte glömma det. Även om man kan backa upp ett påstående med naturlagar, tekniska data osv, finns det alltid andra synsätt som kan hävda motsatsen till det man tycker sig kunna bevisa.
Lite blygsamhet skadar aldrig, även om den är falsk
4) Det finns ett utmärkt komplement till enbart text här, nämligen

- använd dom!
5) Använd inte reptilhjärnan när du läser ett inlägg som du uppfattar som totalt fel eller som ett påhopp. Fundera på vad som ligger bakom och ställ gärna en motfråga; "Menar du att...?"
6) Det viktigaste, håll dig till tråden.
/ B (som genast ska börja leva som han lär

)