Ja man kan ju tycka det,jag var i det här fallet endast intresserad av en servicemanual eller en bulletin vari man kan få vetskap om kända fel. Linn har som bekant sådana informationsblad. Jag förstår om man inte vill basunera ut alla kända fel som kan drabba en maskin men man kunde i alla fall bemödat sig att kolla lite snabbt i maualen och bara lite diskret tipsat om att "du kanske kunde ta en liten titt på C102/C104" eller något liknande om man nu är rädd att något material "for their eyes only" skall läcka ut. Jag fick tag på det jag sökte från annat håll,och troligtvis hade lite googlade försett mig med filen i slutändan..
Jag kanske har mina nycker men sånt här stör jag mig på. Samma butik kan i bland ha sina solsidor,så var det förr i alla fall, som exempelvis för flera år sedan då min svåger grillade elementen på ett par linnhögtalare som också var out of date. Innehavaren propsade den gången på att Andreas skulle ersätta alla elementen i det registret för bästa matchning och jag fick köpa loss dem för en symbolisk summa för att löda in dem åt honom. Andreas blev nöjd och spelade fem år till på sina kära linnhögtalare(det blev totalt tio år med dem)och han fortsatte hålla Linn som ett höjdarmärke.
Fann man inte servicemanualen så har man antagligen inte letat alls eller inte vela dela med sig/fått för antingen Linn eller chefen,vi kan kalla honom för Peter eller nåt..
I det tidevarv som vi lever i så känns det ofta som om det är väldigt flyktigt och förgängligt mycket av det man håller på med eller kastar sina slantar på. Exempelvis flaggskeppstelefonen som året därpå inte är värd emballaget ens,tänker närmast på min SE Xperia a´6400:- i fjol.
Jag ska vidareutveckla:hobbyn vi håller på med känns i bland väldigt ´off´ jämfört med på 1990 talet då jag var aktiv. Det finns en myriad med intressen att spendera sina pengar på,livstiden på produkterna är kortare än inlärningstiden för den nya produkten,kan vara tidigare nämnda telefon för neuatralitetens skull. Förr var det också så att det hela tiden kom nya grejor men systemens standard höll på något sätt i sig längre och ville man ha det nyaste var det mest smaksak som styrde köpen eller i viss mån fåfängan. Nog hörde vi nyanserna men man kunde klara sig med det som inte var ´top notch´ också,eller i vart fall få en bra slant tillbaks för den billigare modellen begagnat då de var ett säkert köp och linns prylar var "skottsäktra" resonerade de flesta. Nu dräller det av modeller,de ser mer eller mindre lika plastigt silvriga ut som konkurrenterna utom då de kostsammaste men i det hela känns det inte linn. Man kan inte vara halvhjärtat intresserad längre och kunna rabbla modeller och vad fina uppgraderingkomponenter heter utan att vara svårligen drabbad av fabrikatet,alltså tillhöra den ostskivebreda klicken som tillhör "kundkretsen".
Tidigare visste även mindre #Linnsatta# vad en Ikemi var eller en Kolektor. man hade någonstans i bakhuvidet ett hum om vad det kunde betinga för värde. Köpte man linn så blev man inte lurad,inte begagnat i alla fall,de lurade ansåg vi vara gubbarna med slutlön eller väbetalt arbete som kunde ta smällen av fallet som nya produkter tappade närmaste åren.
Nu när man själv är den där "gubben" som kan ha råd att köpa en ny produkt av märket vi känner lite extra för,så kan jag tycka att det dels känns som om det där man gillade, inte finns kvar riktigt. Jag kan känna suget efter en DS men eftersom det dels kommer nya system ideligen,och man inte verkar ha den där tryggheten bakom ryggen längre om något går sönder så slutar det kanske med att man håller sig till de gamla LK lådorna,en Squeezebox,eller kanske då en begagnad DS om man nu törs köpa en sådan,vem vet hur länge de håller servicen på den?
Jag klistrar in hela mailet här så inget blir felciterat:
Hej,Niclas Lundgren här.
Som gammal återfallsmissbrukare så finner jag det lämpligt att få en fräscht exemplar av senaste broschyren på Linns produkter översänt å det snaraste.
Mitt senaste exemplar är daterat 1996 och således kanske inte särskilt aktuell. Min anläggning är ungefär från samma epok..
Kanske ni har någon litteratur om DS,jag har läst en del på forum men vill gärna ha lite fyrfärgstryck och doften av trycksvärta,det triggar som bekant en suggestiv impulshandling lite lättare. Vidare undrar jag om interconnecten säljs fortfarande och i så fall i vilka variationer? Löpmeter,färdiglödda,finns lösa kontakter och slutligen pris?
Sista frågan rör en Classik Movie R2 vars nätdel har lagt av. Finns det möjlihet att ni vid någon lugn stund i butiken ville undersöka i fall Linfo ligger på eventuella "fault diagnosis" eller bulletiner för sagda maskin,Serienummer:851564 Movie/S/P
Min tanke är ifall den kanske lider av samma kondensatoråkomma som bland annat 5105 eller liknande. Maskinen skjuter säkringar.
Bästa häsningar:
//Niclas Lundgren
Hej!
Pga Linns (och många andra tillverkares) miljöpolicy så skickas det inte ut några fysiska broschyrer nåmer.. Utan jag måste hänvisa till internet och tillverkarnas hemsidor.
Linns hemsideadress:
www.linn.co.uk
Interconnecten säljs givetvis fortfarande i alla längder. Dock interconnect-kablar som är lödda hos Linn finns bara i 1,2m längder. Löpmeter priset är 132:-/m exklusive kontakter. Kontakter kostar 75:-/st, Lödning 50:-/kontakt.
Linn har ingen service för CM R2 nåmer. Vi har inte hittat någon information ang fault diagnosis.
/Johan Takt & Ton