selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Nov 15, 2009 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tunedem

Last edited by haraldur on Sat Feb 04, 2012 09:54, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Nov 15, 2009 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:?:

Movie R1 kom tidigt 2002, ersattes hösten 2002 av Movie R2 och kompletterades någon månad senare med Movie Di.

R2 utgick ur sortimentet efter ett tag samtidigt som Di prissänktes. Di fanns kvar i sortimentet t o m 2005 då Movie 05
kom november 05. Movie Di såldes fortfarande ett bra tag parallellt med 05:an då handlarna hade Di´s i lager. Det
innebär att det såldes ett antal Di´s under 2006.

Den förlängda 5-års-Garantin på dessa Di´s sträcker sig således ett antal år framåt i tiden och således borde det finnas
reservdelar till Di som passar R1/R2 att tillgå, eller byter Linn ut trasiga maskiner med garantier till en Movie 05?

De nyaste R2-maskinerna som såldes är dessutom förmodligen bara drygt 5 år gamla, nog borde det väl finnas service
kvar på dem?

/M

PostPosted: Sun Nov 15, 2009 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja man kan ju tycka det,jag var i det här fallet endast intresserad av en servicemanual eller en bulletin vari man kan få vetskap om kända fel. Linn har som bekant sådana informationsblad. Jag förstår om man inte vill basunera ut alla kända fel som kan drabba en maskin men man kunde i alla fall bemödat sig att kolla lite snabbt i maualen och bara lite diskret tipsat om att "du kanske kunde ta en liten titt på C102/C104" eller något liknande om man nu är rädd att något material "for their eyes only" skall läcka ut. Jag fick tag på det jag sökte från annat håll,och troligtvis hade lite googlade försett mig med filen i slutändan..

Jag kanske har mina nycker men sånt här stör jag mig på. Samma butik kan i bland ha sina solsidor,så var det förr i alla fall, som exempelvis för flera år sedan då min svåger grillade elementen på ett par linnhögtalare som också var out of date. Innehavaren propsade den gången på att Andreas skulle ersätta alla elementen i det registret för bästa matchning och jag fick köpa loss dem för en symbolisk summa för att löda in dem åt honom. Andreas blev nöjd och spelade fem år till på sina kära linnhögtalare(det blev totalt tio år med dem)och han fortsatte hålla Linn som ett höjdarmärke.

Fann man inte servicemanualen så har man antagligen inte letat alls eller inte vela dela med sig/fått för antingen Linn eller chefen,vi kan kalla honom för Peter eller nåt..

I det tidevarv som vi lever i så känns det ofta som om det är väldigt flyktigt och förgängligt mycket av det man håller på med eller kastar sina slantar på. Exempelvis flaggskeppstelefonen som året därpå inte är värd emballaget ens,tänker närmast på min SE Xperia a´6400:- i fjol.

Jag ska vidareutveckla:hobbyn vi håller på med känns i bland väldigt ´off´ jämfört med på 1990 talet då jag var aktiv. Det finns en myriad med intressen att spendera sina pengar på,livstiden på produkterna är kortare än inlärningstiden för den nya produkten,kan vara tidigare nämnda telefon för neuatralitetens skull. Förr var det också så att det hela tiden kom nya grejor men systemens standard höll på något sätt i sig längre och ville man ha det nyaste var det mest smaksak som styrde köpen eller i viss mån fåfängan. Nog hörde vi nyanserna men man kunde klara sig med det som inte var ´top notch´ också,eller i vart fall få en bra slant tillbaks för den billigare modellen begagnat då de var ett säkert köp och linns prylar var "skottsäktra" resonerade de flesta. Nu dräller det av modeller,de ser mer eller mindre lika plastigt silvriga ut som konkurrenterna utom då de kostsammaste men i det hela känns det inte linn. Man kan inte vara halvhjärtat intresserad längre och kunna rabbla modeller och vad fina uppgraderingkomponenter heter utan att vara svårligen drabbad av fabrikatet,alltså tillhöra den ostskivebreda klicken som tillhör "kundkretsen".

Tidigare visste även mindre #Linnsatta# vad en Ikemi var eller en Kolektor. man hade någonstans i bakhuvidet ett hum om vad det kunde betinga för värde. Köpte man linn så blev man inte lurad,inte begagnat i alla fall,de lurade ansåg vi vara gubbarna med slutlön eller väbetalt arbete som kunde ta smällen av fallet som nya produkter tappade närmaste åren.

Nu när man själv är den där "gubben" som kan ha råd att köpa en ny produkt av märket vi känner lite extra för,så kan jag tycka att det dels känns som om det där man gillade, inte finns kvar riktigt. Jag kan känna suget efter en DS men eftersom det dels kommer nya system ideligen,och man inte verkar ha den där tryggheten bakom ryggen längre om något går sönder så slutar det kanske med att man håller sig till de gamla LK lådorna,en Squeezebox,eller kanske då en begagnad DS om man nu törs köpa en sådan,vem vet hur länge de håller servicen på den?

Jag klistrar in hela mailet här så inget blir felciterat:

Hej,Niclas Lundgren här.

Som gammal återfallsmissbrukare så finner jag det lämpligt att få en fräscht exemplar av senaste broschyren på Linns produkter översänt å det snaraste.

Mitt senaste exemplar är daterat 1996 och således kanske inte särskilt aktuell. Min anläggning är ungefär från samma epok..

Kanske ni har någon litteratur om DS,jag har läst en del på forum men vill gärna ha lite fyrfärgstryck och doften av trycksvärta,det triggar som bekant en suggestiv impulshandling lite lättare. Vidare undrar jag om interconnecten säljs fortfarande och i så fall i vilka variationer? Löpmeter,färdiglödda,finns lösa kontakter och slutligen pris?

Sista frågan rör en Classik Movie R2 vars nätdel har lagt av. Finns det möjlihet att ni vid någon lugn stund i butiken ville undersöka i fall Linfo ligger på eventuella "fault diagnosis" eller bulletiner för sagda maskin,Serienummer:851564 Movie/S/P

Min tanke är ifall den kanske lider av samma kondensatoråkomma som bland annat 5105 eller liknande. Maskinen skjuter säkringar.

Bästa häsningar:
//Niclas Lundgren

Hej!

Pga Linns (och många andra tillverkares) miljöpolicy så skickas det inte ut några fysiska broschyrer nåmer.. Utan jag måste hänvisa till internet och tillverkarnas hemsidor.

Linns hemsideadress: www.linn.co.uk

Interconnecten säljs givetvis fortfarande i alla längder. Dock interconnect-kablar som är lödda hos Linn finns bara i 1,2m längder. Löpmeter priset är 132:-/m exklusive kontakter. Kontakter kostar 75:-/st, Lödning 50:-/kontakt.

Linn har ingen service för CM R2 nåmer. Vi har inte hittat någon information ang fault diagnosis.

/Johan Takt & Ton

PostPosted: Sun Nov 15, 2009 14:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

:x

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Tue Nov 17, 2009 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kollade mailen i dag och hade där fått förklaringen till varför de sa att det inte fanns någon manual:

"Bulletiner och servicemanualer är till för Linns servicepersonal/återförsäljare och inte avsedda för privatpersoner.

Orsaken är att de kan skada sig om de öppnar apparaterna själva.

Vi beklagar att du är missnöjd.."

Mailet inte ordagrant citerat men det är lydelsen,

Hade man talat om det direkt så hade allt varit okej,jag hade vänt mig någon annanstans och funnit det jag sökte,alternativt öppnat apparaten,felsökt och hittat felet.

Bra med omtanke,man vet aldrig vilken klåpare som får för sig att pillra i maskinen,trodde de visste det vid det här laget vem jag var,knappast okänd i linnkretsar och knappast min kompis NRS Ronny heller som reparerade grejorna ibland till sagda företag innan han började reparera för Assist här i Piteå..

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00