selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Wed Nov 04, 2009 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Roligt att uppgraderingen är så stor! Det är verkligen imponerande vad FL har lyckats få ihop till en så låg kostnad.


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Wed Nov 04, 2009 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
TONNY wrote:
Låter som Kikkin II är en kanonprodukt, tänk om karln kunde fixa ett försteg med fler ingångar också.. :shock:
Yepp. Tre (LP12, DS, radio) är ett minimum. En linjeutgång är också bra att ha (rippa vinyl till hårddisk).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Thu Nov 05, 2009 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det klart att det vore bättre om man fått flera ingångar, men tycker att man får se det som avvägningar mellan olika aspketer och att man får välja det alterantiv som passar ens behov/krav och plånbok.

Om man kan leva med en (1) källa eller kan tänka sig omaket att koppla om sladdarna, då erbjuder ju Kikkin ett helt fantastiskt värde för pengarna. Så det är ju en suveränt produkt FL har tagit fram för oss som inte behöver fler ingångar. Om det är så att man behöver fler ingångar, så får man ju tyvärr betala för en akurate eller, om man vill ha samma budget som en Kikkin, betydligt sämre ljud.


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Thu Nov 05, 2009 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ulfbnilsson wrote:
Det klart att det vore bättre om man fått flera ingångar, men tycker att man får se det som avvägningar mellan olika aspekter och att man får välja det alternativ som passar ens behov/krav och plånbok.
Självklart. Det är bra att alternativet bra ljud finns för en rimlig peng även om man då bara får en ingång.

Men det är väl alltid bra att trigga Fredrik lite så han inte glömmer att det kanske finns behov av en Kikkin Multi :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Thu Nov 05, 2009 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
En matchande kikkin poweramp skulle inte sitta helt fel :) Men just nu är jag riktigt nöjd !Dynamik till MDS och uppgraderingen till kikkin har gjort väldigt mycket och det bästa av allt är att man inte har blivit ruinerad heller.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Thu Nov 05, 2009 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
ulfbnilsson wrote:
Det klart att det vore bättre om man fått flera ingångar, men tycker att man får se det som avvägningar mellan olika aspketer och att man får välja det alterantiv som passar ens behov/krav och plånbok.

Om man kan leva med en (1) källa eller kan tänka sig omaket att koppla om sladdarna, då erbjuder ju Kikkin ett helt fantastiskt värde för pengarna. Så det är ju en suveränt produkt FL har tagit fram för oss som inte behöver fler ingångar. Om det är så att man behöver fler ingångar, så får man ju tyvärr betala för en akurate eller, om man vill ha samma budget som en Kikkin, betydligt sämre ljud.
Självklart är det så, tror inte någon säger emot. Men Fredrik gillar utmaningar och en Kikkin med fler ingångar till ett juste pris lär bli en megahit.


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Fri Nov 06, 2009 20:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 25, 2008 23:28
Posts: 249
TONNY wrote:
ulfbnilsson wrote:
Det klart att det vore bättre om man fått flera ingångar, men tycker att man får se det som avvägningar mellan olika aspketer och att man får välja det alterantiv som passar ens behov/krav och plånbok.

Om man kan leva med en (1) källa eller kan tänka sig omaket att koppla om sladdarna, då erbjuder ju Kikkin ett helt fantastiskt värde för pengarna. Så det är ju en suveränt produkt FL har tagit fram för oss som inte behöver fler ingångar. Om det är så att man behöver fler ingångar, så får man ju tyvärr betala för en akurate eller, om man vill ha samma budget som en Kikkin, betydligt sämre ljud.
Självklart är det så, tror inte någon säger emot. Men Fredrik gillar utmaningar och en Kikkin med fler ingångar till ett juste pris lär bli en megahit.
Fick min Kikkin 2 hem idag jag säger bara villken uppgradering Dynamik i all ära här snackar vi allt blev bättre på en redan bra produkt och till det priset.

Minge


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Fri Nov 06, 2009 21:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Det är intressant att läsa att uppgraderingen ska göra så mycket och jag tänker packa ner min Kikkin snarast för att få den uppgraderad.
Visst vore det bekvämt om Kikkin hade två ingångar, å andra sidan vore det kul att bygga upp en separat anläggning med vinylspelaren, RIAA-steg, Kikkin, 2250 och ex ett par Signaturer för att ha i ett annat rum.


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Sat Nov 07, 2009 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Kul minge att du oxå blev nöjd. Alltid extra roligt med bra uppgraderingar som inte kostar en förmögenhet :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Sat Nov 07, 2009 20:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Det är kul med prisvärda produkter och onekligen har du en prisvärd kombination. Det är en svårslagen kombination för det priset. Tack för recensionen av Kikkin II.


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Sun Nov 08, 2009 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tycker att det är alldeles fantastiskt att FL kan erbjuda en sådan förbättring för så lite pengar. Hur mycket förbättring av sin anläggning får man i vanliga fall för 1500 kr? Man får nog vara glad om man i vissa fall kanske kan höra något alls, men här har ju FL lyckats får till ett rejält steg uppåt. Verkligt imponerande. Och det är ju inte precis sämre att man kan uppgradera redan existerande produkter.

Med de nya DS spelarna och Kikkin II, har ju Linn och FL tagit fram prylar som är helt otroligt prisvärda och kanske de största förbättringar per krona vi någonsin sett från Linn.


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Mon Nov 09, 2009 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Det jag tycker är extra kul är att FL vet nog om att han skulle kunna ta betydligt mer betalt för sina produkter. Men han väljer att fler ska kunna ta del av passionen av musikåtergivning i världsklass i stället. Detta ska han ha all heder för! Hoppas att alla förstår det. Så om det fortfarande finns någon som inte tror att kikkin är bra bara för att det inte är en linnprodukt och att den är för billig för att låta bra.
Så gör er själv en tjänst och lyssna på denna produkt!

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Wed Nov 11, 2009 16:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Lite lösa funderingar..
Tror ni kikkin I och lk140 hamnar långt över classik music 08? Kikkin II + lk140 borde kanske göra det, men annars kanske en begagnad classik music 08 är ett bra alternativ om man vill upp en bit från en gammal anläggning men ändå ha flera ingångar och samtidigt har en begränsad budget...

Det som är bra om Lejonklou gör ett slutsteg, är att det inte är något konstigt om det bara är en ingång :shock: !

Men det är kanske krånglet med aktivering som håller honom tillbaka, eller?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Thu Nov 12, 2009 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Kikkin(I) är i nivå med Akurate Kontrol (utan dynamik)*, så jag skulle nog tro att Kikkin + LK140 piskar Classik musik rätt rejält. Jag vet inte hur pass bra slutstegen i Classik-08 är, men de som har suttit i de tidigare Classikarna har ju inte varit mycket att hurra för, så det är nog fullt möjligt att även LK140 i sig är bättre.

*EDIT

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Last edited by henriklh on Mon Mar 22, 2010 08:05, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: KIKKIN II
PostPosted: Fri Dec 25, 2009 18:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
God fortsättning på er alla !
Nu är min KIKKIN uppgraderad två gånger och den har fått stå på ett bra tag här hemma. Vid de kortare lyssningstillfällen som jag genomförde under all stress inför födelsedagar och jul var det svårt att höra att det hade blivit någon markant förändring. Visst lät det mycket bättre än MDS med dess interna volymkontrol kopplad direkt till 2250:an. Nu när jaghar fått sitta i lugn och ro kan jag lugnt konstatera att så här roligt har jag aldrig haft tillsammans med min QLN Signaturer. Det verkligen spritter i mina ben och jag sjunger med. Det gör jag nästan aldrig i vanliga fall. Ni som funderar på att uppgradera er KIKKIN kan lugnt skicka in den till Fredrik, det gör skillnad och det är en billig uppgradering.

Dessutom vill jag passa på att tacka min kollega Stefan som fick mig att börja lyssna på Linn och Anders på Tonläget som lånade ut prylar till mig i början av hösten. Jag är väldigt glad över att jag aldrig köpte mig en Supernait i somras, det här är så mycket bättre. :-)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited