selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I dessa SSD-dagar (se annan tråd) sitter jag här med något så otrooooligt gammaldags :wink: som en nyinförskaffad Readynas Duo som jag har proppat in två Seagate Barracuda-diskar i och anslutit till nätverket. So far so good. Sen blir det ju till att försöka installera TwonkyMedia Server... går till den sida LinnDocs länkar till: http://www.twonkyvision.de/installs.html och testar först "Linux Setup Package" - funkar inte ("Invalid mirror"), testar därefter "Netgear ReadyNAS NV/X6/600" (ja jag vet, låter ju inte helt rätt men ser inget annat alternativ som verkar rätt...) - funkar att installera men det är enligt Twonky Configuration ver 4.4.9 som har blivit installerad. Nån som kan ge mig en knuff i rätt riktning för att lösa detta... var hittar man rätt version?!?

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
I dessa SSD-dagar (se annan tråd) sitter jag här med något så otrooooligt gammaldags :wink: som en nyinförskaffad Readynas Duo som jag har proppat in två Seagate Barracuda-diskar i och anslutit till nätverket. So far so good. Sen blir det ju till att försöka installera TwonkyMedia Server... går till den sida LinnDocs länkar till: http://www.twonkyvision.de/installs.html och testar först "Linux Setup Package" - funkar inte ("Invalid mirror"), testar därefter "Netgear ReadyNAS NV/X6/600" (ja jag vet, låter ju inte helt rätt men ser inget annat alternativ som verkar rätt...) - funkar att installera men det är enligt Twonky Configuration ver 4.4.9 som har blivit installerad. Nån som kan ge mig en knuff i rätt riktning för att lösa detta... var hittar man rätt version?!?
Jag vet inte vilken version du är ute efter, men jag t.ex. kör med just 4.4.9 och det funkar helt okej :)
Lite småproblem dock med vissa enstaka album art.

Men du kanske vill ha det allra senaste?
4.4.17 borde väl finnas på sajten?

Edit: såg att 4.4.18 finns.

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, tack för svar! Skönt höra att även ver 4.4.9 funkar ok, får köra på det om inget annat kommer fram. Var väl på jakt efter 4.4.17-18 eftersom jag tycker mig ha läst på en rad olika ställen att det är senaste ("officiella") versionen som funkar bra. Kan dock inte hitta en nedladdningsbar och fungerande fil avseende 4.4.17-18 (även om det står 4.4.18 i rubriken på sidan jag länkade).

PostPosted: Wed Oct 28, 2009 00:36 
Ny Medlem
Ny Medlem

Här finns Twonky MS 4.4.17:
http://www.twonkyforum.com/unsupported/4.4.17/

Twonky MS 4.4.18 finns inte i någon version för ReadyNAS Duo. Twonky MS 4.4.17 fungerar bra för mig; spellistor, internetradio och albumbilder. Glöm inte att bocka i "Disable photo rescaling" under Advanced Setup/Miscellaneous för att undvika problem med filnamn som innehåller ' eller &, och om du har både bildfil (Folder.jpg) och inbäddad bild i taggen.

Dock varnas det i Linn Forum för att senare versioner av 4.4.x kan fylla NAS:en med skräpfiler så att den kraschar. Detta gäller främst om man har mycket album. Jag har just nu 300 album och nyttjar cirka 25% av diskarna. Det kan vara bra att läsa på Linn Forum först. Twonky MS 4.4.9 anses där vara den mest stabila i detta avseendet, men för mig fungerade inte spellistor m.m. Oavsett vad man väljer - ha alltid en backup, t.ex. på en USB-hårddisk.

Mikael

PostPosted: Wed Oct 28, 2009 08:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min NV+ kraschade när jag laddade i 4.4.17. Readynas support kan gå in och ta bort de skräpfiler som orsakar kraschen om man ligger på lite. Jag är mitt i ärendet nu och hoppas på en lösning idag.

PostPosted: Wed Oct 28, 2009 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

svarre61 wrote:
Här finns Twonky MS 4.4.17:
http://www.twonkyforum.com/unsupported/4.4.17/

Twonky MS 4.4.18 finns inte i någon version för ReadyNAS Duo. Twonky MS 4.4.17 fungerar bra för mig; spellistor, internetradio och albumbilder. Glöm inte att bocka i "Disable photo rescaling" under Advanced Setup/Miscellaneous för att undvika problem med filnamn som innehåller ' eller &, och om du har både bildfil (Folder.jpg) och inbäddad bild i taggen.

Dock varnas det i Linn Forum för att senare versioner av 4.4.x kan fylla NAS:en med skräpfiler så att den kraschar. Detta gäller främst om man har mycket album. Jag har just nu 300 album och nyttjar cirka 25% av diskarna. Det kan vara bra att läsa på Linn Forum först. Twonky MS 4.4.9 anses där vara den mest stabila i detta avseendet, men för mig fungerade inte spellistor m.m. Oavsett vad man väljer - ha alltid en backup, t.ex. på en USB-hårddisk.

Mikael
Stort tack för info!! Ska försöka göra en lite noggrannare sökning på Linn Forums när jag hinner och läsa på ang vad som kan göras för att förebygga att 4.4.17 kraschar ReadyNASen. Linn har ju en rekommendation om att sätta Rescan time = 0 (http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... dia_Server), vill minnas att jag sett att detta är (åtminstone en del) i vad man kan göra för att förebygga skräpfilsproblematiken, men är rätt osäker här på vad som gäller. Kommer nog själv att ligga på en större nyttjandegrad än dina 25%, troligen ca 60% till att börja med, kan mycket väl tänka mig gå över till Raid 0 om det är så att "fulla diskar" = högre sannolikhet för skräpfilskrasch.
Erik wrote:
Min NV+ kraschade när jag laddade i 4.4.17. Readynas support kan gå in och ta bort de skräpfiler som orsakar kraschen om man ligger på lite. Jag är mitt i ärendet nu och hoppas på en lösning idag.
Hoppas du får hjälp och att det går bra! Hojta gärna till om du får några tips från deras support ang vad man kan tänka på för att förebygga skräpfiler med åtföljande krasch.

PostPosted: Fri Oct 30, 2009 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är min NAS uppe igen. Netgears support var fantastisk! Efter några försök fanns ingen annan utväg än att Netgear gick in i Nasen och raderade ett antal filer. Twonky gör ibland att det ramlar över filer från lagringspartitionen till operativpartitionen och det är dessa filer som ställer till det.
Den goda supporten avslutades genom att han som haft hand om ärendet ringde upp och frågade om allt hade ordnat sig och han förklarade i lugn och ro ovanstående innan han önskade trevlig helg.

/Erik

PostPosted: Fri Oct 30, 2009 18:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kul med en bra support, det brukar tyvärr allt för ofta vara tvärt om.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Sun Nov 01, 2009 04:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skönt att det löste sig Erik. En sak jag funderar på är om det går att se/förutse att disken i Readynasen håller på att fyllas med skräpfiler, torde väl vara lättare att få det rensat av t ex netgear support före än efter krasch liksom. Eller ligger problemet i att skräpfilerna lägger sig i nån sorts "systempartition" av disken som man som icke Linuxkunnig användare har svårt att se? Kan det i så fall för en Linuxkunnig person vara möjligt att skapa någon sorts "övervakningsscript" som varnar när rensning måste ske (det bästa vore naturligtvis om scriptet även genomförde rensningen av skräpfilerna men jag antar att det inte är möjligt av någon anledning, skulle väl ha gjorts annars redan).

PostPosted: Sun Nov 01, 2009 06:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Skönt att det löste sig Erik. En sak jag funderar på är om det går att se/förutse att disken i Readynasen håller på att fyllas med skräpfiler, torde väl vara lättare att få det rensat av t ex netgear support före än efter krasch liksom. Eller ligger problemet i att skräpfilerna lägger sig i nån sorts "systempartition" av disken som man som icke Linuxkunnig användare har svårt att se? Kan det i så fall för en Linuxkunnig person vara möjligt att skapa någon sorts "övervakningsscript" som varnar när rensning måste ske (det bästa vore naturligtvis om scriptet även genomförde rensningen av skräpfilerna men jag antar att det inte är möjligt av någon anledning, skulle väl ha gjorts annars redan).
Tittar man på linn forum
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=3912
Beskrivs hur man installerar twonky 5 på ReadyNAS.

About:
This version of Twonky 5.0.65 relocates the database and cache (temporary) files outside the operating system area of the ReadyNAS, and into a new area on the main part of the drive. That means that the operating system area of the drive is no longer at risk of filling up with cache/database files and thus there is now no risk of breaking the NAS.

Min slutsats är att låter man sitt bibliotek växa kommer ReadyNasen krasha. Har man många skivor kan man inte använda ReadyNAS.
Har man många skivor eller vill undvika krash i framtiden skulle jag uppgradera till Twonky 5.0.65 ovan.

PostPosted: Sun Nov 01, 2009 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men är det någon skillnad i ljudkvalla då ? Linnstrom här på forumet hade testat nya twonky och tyckte de lät sämre ?Fast de låter ju dock inget vidare att systemet kan krascha man har ju över 500 gig musik så man kanske ligger i riskzonen :roll:

PostPosted: Mon Nov 02, 2009 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Men är det någon skillnad i ljudkvalla då ? Linnstrom här på forumet hade testat nya twonky och tyckte de lät sämre ?
Tänkte själv försöka jämföra 4.4.17-5.0.68 lite prestandamässigt framöver. Är rädd att det för min del kan dröja ett litet tag pga tidsbrist. Återkommer såklart ASAP om jag har nåt att förtälja. (Tidplanen flöt idag iväg ytterligare pga att inhandlade netgearswitchen gs108t verkar D.O.A... tiden flöt iväg medans man meckade och grunnade och slet sina grå, suck, men va f-n, det är väl som när man tog körkort, bara mata på och vara envis så har man väl en funktionellt sett fungerande musikanläggning nån gång innan årsskiftet!)

Är det verkligen ingen annan som har jämfört 4.4.17-5.0.68?!? Vad gör ni på dagarna egentligen?!? :D

PostPosted: Mon Nov 02, 2009 09:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linncredible wrote:
Pär wrote:
Är det verkligen ingen annan som har jämfört 4.4.17-5.0.68?!? Vad gör ni på dagarna egentligen?!? :D
Jag hat testat 4.41.7 mot 5.0.68 för två veckor sedan. se annan tråd. Resultatet var nedslående. 5.0.68 var riktigt dåligt.
Kör numera Asset UPnP sen en vecka tillbaka. Jag är mer än nöjd, den går som en klocka + bättre ljud och mer finesser och bra WEB radio. har rippat 200 skivor sen jag installerade Asset UPnp och allt har funkat perfekt.
Konstigt nog blev det bättre ljud om jag lät 4417 fortfarande vara kvar i NASen. Har försökt att avaktivera Twonkyn men då lät det sämre. men jag aktar mig för att röra Twonkyn. det verkar som det uppstår skräp när man scannar, resettar och restartar.

PostPosted: Mon Nov 02, 2009 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Asset UPnP finns den för readynas oxå eller bara för pc ?

PostPosted: Mon Nov 02, 2009 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Asset UPnP finns den för readynas oxå eller bara för pc ?
Enbart för PC. Man kan förvisso, rent tekniskt, göra som Linnstrom, men då kör man ju Asset på en PC som ständigt måste stå påslagen (eller åtminstone vara påslagen så fort man lyssnar på musik) samt att PC:n även bör vara ansluten med nätverkskabel och inte köras över trådlöst nätverk. Känns inte som nån bra och långsiktig lösning rent praktiskt även om den säkert funkar på kortare sikt. Då känns det mer intressant att försöka hitta en NAS som kör på nån form av MS/Win-plattform där man kan köra Asset direkt på NAS:en och som i vart fall låter bättre än 5.0.68 på ReadyNAS. Har själv under de månader jag kört utan NAS och direkt från laptop upplevt Asset som helt och hållet problemfri och mycket bra. (Måste i ärlighetens namn säga att jag tycker det är rätt undermåligt från Linns sida att det ska vara så svårt att hitta raka, tydliga råd vad gäller en uttestad musikalisk och i övrigt välljudande plattform för fillagring som även fungerar rent praktiskt och inte riskerar krascha. Men, men... ha visheten att inse vad som inte är påverkbart etc som ordspråket säger... Inget att hetsa upp sig över m a o utan bara testa vidare.)

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00